Rosyjski producent samochodów postanowił odświeżyć swoją ofertę i w 2006 roku wprowadził model Kalina jako następcę już przestarzałej Lada 110.
Po upadku reżimu komunistycznego w ZSRR, sytuacja w fabryce w Togliatti nie układała się najlepiej. Ale powoli i konsekwentnie zaczęła się odbudowywać, wprowadzając na rynek model 110 w 1996 roku oraz Kalinę w 2006 roku. Był to pojazd z segmentu małych samochodów, konkurujący z Dacią/Renault Logan i Hyundai Accent.
Zewnętrzny wygląd sugerował, że nad jego projektem pracowało kilka zespołów, które nie miały ze sobą kontaktu. Rezultatem była okrągła sylwetka z reflektorami, które wyglądały jakby pochodziły z innego modelu, a bagażnik został dodany dopiero po zakończeniu prac nad resztą auta. I to nie jest dalekie od prawdy, ponieważ sedan Kalina został zaprezentowany po hatchbacku Kalina. Małe okno za tylnymi drzwiami przypominało to stosowane w Oplu Vectra B, a lampy tylne były zbliżone do tych w sedanie Opel/Vauxhall Astra.
Wnętrze wyposażono w sterowanie reflektorami umieszczone po lewej stronie koła kierownicy, inspirowane niektórymi niemieckimi samochodami. W przeciwieństwie do nich, deska rozdzielcza Kaliny miała siedem nawiewów powietrza, oprócz dmuchawy do szyby przedniej. Rosyjscy inżynierowie z pewnością wiedzieli, jak wyglądają zimy w ich regionie.