Były komunistyczny producent samochodów AvtoVaz wprowadził w 1981 roku zaktualizowaną wersję swojej najsłynniejszej marki, Lada, nazywając ją po prostu Nova.
Samochód miał różne nazwy, w zależności od rynku. W ZSRR znany był jako „Żiguli”, natomiast w Kanadzie i Wielkiej Brytanii jako Lada Riva. Na Kubie i w innych krajach hiszpańskojęzycznych, producent nie mógł sprzedawać go pod nazwą „Nova”, ponieważ oznaczało to „nie jedzie”. A to wcale nie było dalekie od prawdy.
AvtoVaz produkował Lada na podstawie licencji nabytej od włoskiego producenta Fiat pod koniec lat 60-tych. Pod koniec lat 70-tych stało się jasne, że produkt jest już przestarzały. Co więcej, platforma pojazdu oparta była na jeszcze starszym modelu Fiata, który produkowany był w połowie lat 50-tych. Dlatego nowy model próbował wyglądać bardziej nowocześnie. Z przodu otrzymał kwadratowe reflektory zamiast starszych okrągłych. Innym znakiem poprawy były zderzaki, które teraz były wykonane z plastiku zamiast metalu, jak w oryginalnym pojeździe.
Wnętrze również przeszło aktualizację, a kabina zyskała nową deskę rozdzielczą. Co więcej, teraz miała centralny panel, w którym zainstalowany był system ogrzewania i wentylacji. Nie wspomniano o klimatyzacji. Dodatkowo, zestaw wskaźników zyskał nowy design, ale zasadniczo pozostał taki sam jak wcześniej. W niektórych rynkach, Nova oferowała także zagłówki dla przednich siedzeń.