Samara była rosyjskim sposobem na stwierdzenie, że potrafią budować samochody nawet bez pomocy Włochów, a wynik pokazał, że w 1984 roku nie potrafili.
W 1984 roku rosyjski producent samochodów AvtoVaz wprowadził na rynek model Samara. To było wielkie osiągnięcie dla komunistycznej firmy, która przeszła z silnika montowanego wzdłuż i napędu na tylne koła na bardziej nowoczesny, poprzecznie umieszczony silnik z napędem na przednie koła. Inżynierowie inspirowali się innymi europejskimi producentami samochodów, gdzie Lada sprzedawała ten model. Lada była nazwą handlową AvtoVaz (co było skrótem od Fabryki Samochodów Wołżańskich).
Głównym motywem pojazdu było połączenie formy z funkcją, a kształt sedana był głównym wyborem rosyjskich klientów. Jego kwadratowe reflektory i niemal zamknięty przedni grill nawiązywały do prostego systemu designu o prostych liniach. Z tyłu płaska i nieco nachylona klapa bagażnika często zdobiona była małym spoilerem.
W środku panował kubistyczny język projektowania z prostymi liniami i kanciastym panelem instrumentów. Bardzo optymistyczny prędkościomierz wskazywał maksymalną prędkość do 180 km/h (112 mph), chociaż samochód mógł osiągnąć maksymalnie 156 km/h (97 mph). Okna były ręcznie korbowe, a wentylacja była prosta, bez klimatyzacji. Na rynku zachodnioeuropejskim dealerzy instalowali dodatkowe systemy audio z kasetowym stereofonem. Nietypową cechą sedana była składana tylna kanapa, która została przeniesiona z wersji pięciodrzwiowej.