Po latach budowania samochodów opartych na starej platformie Fiata 124, rosyjski producent zainwestował w rewolucyjny pojazd na swoim rynku: Samara.
W 1984 roku rosyjski producent samochodów AvtoVaz wprowadził na rynek Samara. To była ogromny sukces dla komunistycznej firmy, która przeszła z silnika montowanego wzdłuż i napędu na tylne koła do nowocześniejszego silnika poprzecznego z napędem na przednie koła. Inżynierowie czerpali inspirację od innych europejskich producentów, u których sprzedawano Lada. Lada była nazwą handlową AvtoVaz (co było skrótem od Volga Automobile Factory).
Nie istniał żaden język designu. Był to kanciasty pojazd, który na początku występował jako 3-drzwiowy hatchback, a później ewoluował w 5-drzwiowy hatchback i sedan. Jego kwadratowe reflektory i prawie zamknięty przedni grill przywoływały na myśl prosty system designu z prostymi liniami i płaskimi panelami. Jedynym artystycznym akcentem była linia boczna, która zakrzywiała się w górę za słupkiem B.
W środku zastosowano kubistyczny język designu z prostymi liniami i kanciastą tablicą przyrządów. Bardzo optymistyczny prędkościomierz wskazywał prędkość do 180 km/h (112 mph), podczas gdy samochód był w stanie osiągnąć maksymalnie 156 km/h (97 mph). Okna były ręcznie otwierane, a wentylacja była bardzo prosta, bez klimatyzacji. Na rynku Europy Zachodniej dealerzy instalowali system audio z kasetą stereo jako aftermarket. Wersja pięcio-drzwiowa miała szeroko otwierane tylne drzwi, co ułatwiało dostęp do wnętrza pojazdu.