LAMBORGHINI Aventador LP 700-4 2011-2016

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

LAMBORGHINI Aventador LP 700-4 2011-2016

Przejdź do galerii zdjęćLAMBORGHINI Aventador LP 700-4 2011-2016

Lamborghini ujawnił swoją kreatywną moc, wprowadzając model Aventador w 2011 roku, wysyłając tym samym wieloletniego Murcielago na zasłużoną emeryturę.

To był nowy rozdział w historii twórczości Lamborghini, który po raz pierwszy otworzył się w 1966 roku za sprawą modelu Miura – pierwszego samochodu z silnikiem V-12 umieszczonym centralnie. Auto to zdefiniowało wszystkie nadchodzące superauta i ustanowiło standard dla wysokowydajnych samochodów sportowych produkowanych przez takie marki jak Ferrari, McLaren, Spyker czy Koenigsegg, by wymienić tylko kilka. Jedynym wyjątkiem był Porsche 911, jednak jego brat, GT1, miał silnik umieszczony pomiędzy osią tylną a kokpitem. Po Miurze, modele Countach, Diablo i Murcielago podniosły poprzeczkę dla wszystkich. A następnie, w 2011 roku, z bram fabryki Lamborghini w Sant’Agata Bolognese przybył Aventador.

Jego wygląd inspirowany był przez myśliwiec F-117 Stealth. Superauto o kształcie klina wyposażono w dzienne światła w kształcie litery Y oraz V-kształtny przód, który kierował się ku drodze. Szerokie, heksagonalne wloty powietrza z przedniego zderzaka przypominały te z myśliwca. Z boku, mocno nachylona szyba pozostawiała niewiele miejsca na głowę wewnątrz. Producent zastosował dwie wypukłości na dachu dla kierowcy i pasażera. Kąty kontynuowały się na pokrywie silnika, która miała przezroczystą osłonę z poliwęglanu nad silnikiem V-12.

Filippo Perini, pierwotny projektant, inspirował się lotnictwem wojskowym tworząc wnętrze. Wszystkie przyciski i przełączniki miały wojskowy charakter, a do ich produkcji nie użyto żadnych plastikowych elementów. Dodatkowo, przycisk uruchomienia był przykryty podnoszoną czerwoną pokrywą, podobną do tych, które zapobiegały przypadkowemu uruchomieniu rakiety, ponieważ Aventador był niczym innym jak ziemno-ziemnym pociskiem na kołach.

Za kabiną Lamborghini zamontowało nowo opracowany silnik o pojemności 6,5 litra, z naturalnym wtryskiem, który dostarczał 690 KM do siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów (jedno-sprzęgłowej) opracowanej przez Graziano Transmissioni. Niezależne zawieszenie push-road w każdym rogu auta pomagało mu utrzymać się na drodze podczas szybkich zakrętów. A jeśli to nie wystarczało, adaptacyjny system aerodynamiczny zwiększał docisk.

 Z Lamborghini Aventador LP700-4, Automobili Lamborghini redefiniuje szczyt rynku supersamochodów – brutalna moc, doskonała lekka konstrukcja i fenomenalna precyzja prowadzenia łączą się z bezkonkurencyjnym designem oraz najwyższej jakości wyposażeniem, aby dostarczyć niezrównane doświadczenia z jazdy. Dzięki Aventadorowi Lamborghini stawia duży krok w przyszłość – i buduje na wspaniałej historii marki, wprowadzając nową legendę motoryzacyjną. Pierwsi klienci odbiorą nowego Lamborghini Aventador LP700-4 latem 2011 roku.

Pakiet technologiczny Lamborghini Aventador LP700-4 jest całkowicie unikalny. Opiera się na innowacyjnym monocoque wykonanym z włókien węglowych, które łączy wyjątkowe osiągi w zakresie masy i najwyższe poziomy sztywności oraz bezpieczeństwa. Nowy dwunastocylindrowy silnik o pojemności 6.5 litra i mocy 515 kW / 700 hp łączy w sobie maksymalną radość z wysokich obrotów z oszałamiającym momentem obrotowym przy niskich prędkościach. Dzięki masie jedynie 1575 kilogramów (3472 lb), która jest ekstremalnie niska w tej klasie pojazdów, stosunek wagi do mocy wynosi tylko 2.25 kilograma na hp (4.96 lb/hp). Nawet fantastyczny czas przyspieszenia 0-100 km/h (0-62 mph) wynoszący zaledwie 2.9 sekundy oraz prędkość maksymalna 350 km/h (217 mph) nie w pełni oddają ekstremalną wydajność Aventadora. A mimo to, zużycie paliwa i emisja CO2 spadły o około 20 procent w porównaniu do jego poprzednika, mimo znacznego wzrostu mocy (+8%).

Skrzynia biegów ISR jest unikalna wśród pojazdów drogowych, gwarantując najszybszy czas zmiany biegów (zaledwie 50 milisekund) i niezwykle emocjonalne odczucie przełączania, podczas gdy lekka rama ze sprężynami pushrod zapewnia absolutną precyzję prowadzenia i wydajność na poziomie konkurencyjnym. Ekspresywnie zaprojektowane wnętrze oferuje nowoczesne funkcje, od wyświetlacza TFT z systemem wyboru trybu jazdy. Aventador będzie budowany według najwyższych standardów jakości w nowym zakładzie produkcyjnym w Sant’Agata Bolognese.

„Z Aventadorem LP700-4 przyszłość supersamochodów staje się częścią teraźniejszości. Jego wyjątkowy zestaw innowacyjnych technologii jest unikalny, a jego osiągi po prostu przytłaczające,” mówi Stephan Winkelmann, prezydent i dyrektor generalny Automobili Lamborghini. „Aventador to skok o dwie generacje w zakresie designu i technologii, to efekt zupełnie nowego projektu, ale jednocześnie bezpośrednia i konsekwentna kontynuacja wartości marki Lamborghini. Jest ekstremalny w swoim designie i wydajności, bezkompromisowy w standardach i technologii, a jego styl i perfekcja są niepodważalnie włoskie. Ogólnie, dynamika i doskonałość techniczna Lamborghini Aventador LP700-4 czynią go nieporównywalnym w światowej arenie supersamochodów.”

Aventador: nazwa jednego z najbardziej odważnych byków

Zgodnie z tradycją, nowy flagowiec Lamborghini nosi nazwę byka – oczywiście, szczególnie odważnego osobnika z świata hiszpańskiej Corridy. Aventador to nazwa byka, który wszedł do walki w październiku 1993 roku na Arenie w Saragossie, zdobywając „Trofeo de la Peña La Madroñera” za swoje niezwykłe odwagę.

Rzeźba o ekstremalnej dynamice

Dla Lamborghini design zawsze oznacza piękno agresywnej mocy, elegancję zapierającej dech w piersiach dynamiki. Z pierwszego spojrzenia nowy Aventador jest jednoznacznie Lamborghini, uosabiając charakterystyczny i wyróżniający się język designu marki – z wyjątkowo silnymi proporcjami, dokładnymi liniami i precyzyjnymi powierzchniami, oraz napiętą muskulaturą w każdym detalu. Projektanci w Centro Stile Lamborghini starannie opracowali ten język designu, aby nadać Lamborghini Aventador znaczną przewagę. To awangardowe dzieło sztuki, niezwykle dynamiczna rzeźba, od ostro zarysowanego przodu, poprzez niezwykle niską linię dachu, aż po charakterystyczny tylny dyfuzor. Każda linia ma wyraźną funkcję, każda forma jest dyktowana potrzebą prędkości, a całościowy wygląd jest niczym mniej jak spektakularnym i zapierającym dech.

Drzwi otwierają się do góry – oczywiście

Rzeczywiście imponujące proporcje wynikają z długości całkowitej wynoszącej 4,78 metra (188,19 in.) w połączeniu z imponującą szerokością 2,26 metra (88,98 in.) wliczając zewnętrzne lusterka oraz wyjątkowo niską wysokością zaledwie 1,136 mm (44,72 in.). Oczywiście, obie drzwi monocoque z włókien węglowych otwierają się do góry – cecha ta została po raz pierwszy wprowadzona w legendarnym Countach, a następnie wykorzystana w późniejszych modelach V12, takich jak Diablo i Murciélago. Jednak Aventador także przywołuje swojego bezpośredniego poprzednika Murciélago – elektronicznie zarządzane wloty powietrza otwierają się w zależności od temperatury na zewnątrz i potrzeb chłodzenia powietrza, zapewniając maksymalną aerodynamiczną efektywność. A dla tych, którzy chcą wyeksponować serce swojego Lamborghini, opcjonalna przezroczysta pokrywa silnika eksponuje dwunastocylindrowy silnik jak techniczne dzieło sztuki w witrynie.

Ekskluzywne i nowoczesne wnętrze

Przestronne wnętrze Aventadora łączy wysoką ekskluzywność premium materiałów i doskonałego włoskiego rzemiosła z nowoczesną technologią i hojnym wyposażeniem. Czerwony osłon przycisku na szerokim centralnym tunelu otacza przycisk startu, który budzi dwunastocylindrowy silnik. Wnętrze dominuje deska rozdzielcza nowej generacji – jak w nowoczesnym samolocie, instrumenty są prezentowane na wyświetlaczu TFT-LCD przy użyciu innowacyjnych koncepcji wyświetlania. Drugi ekran jest przeznaczony dla standardowego systemu multimedialnego i nawigacyjnego.

Monocoque z włókien węglowych

Nowy flagowiec Lamborghini posiada pełny monocoque. Cała kabina pasażerska, z wanienką i dachem, stanowi jedną fizyczną część. To zapewnia ekstremalną sztywność i tym samym doskonałą precyzję prowadzenia, a także bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa biernego dla kierowcy i pasażera. Cały monocoque waży jedynie 147.5 kilogramów (325.18 lb).

Monocoque, razem z przednimi i tylnymi aluminiowymi ramami, charakteryzuje się imponującą kombinacją ekstremalnej sztywności skrętnej wynoszącej 35,000 Newton metrów na stopień i waży jedynie 229.5 kilogramów (505.9 lb).

Maksymalne obroty, niesamowity dźwięk

Dla Lamborghini Aventador LP700-4 inżynierowie w dziale R&D Lamborghini opracowali całkowicie nową jednostkę napędową o wysokich osiągach – ekstremalnie mocną i wysokoobrotową, ale bardzo kompaktową jednostkę napędową. Ważąc 235 kilogramów (518 lb), jest także niezwykle lekka. V12 o mocy 515 kW (700 hp) przy 8,250 rpm ustanawia nową miarę, nawet w świecie supersamochodów. Maksymalny moment obrotowy wynosi 690 Newton metrów (509 lb-ft) przy 5,500 rpm. Wyjątkowo dobrze wyważona krzywa momentu obrotowego, bycza siła ciągu w każdej sytuacji, spontaniczna reakcja i, co najważniejsze, doskonale modulowany, ale zawsze niezwykle emocjonalny dźwięk sprawiają, że ten silnik jest oszałamiającą wytwórnią mocy najwyższej kategorii.

Innowacyjna skrzynia biegów dla maksymalnych osiągów

Inżynierowie w Lamborghini stworzyli idealnego partnera dla nowego silnika dwunastocylindrowego z niezwykle innowacyjną skrzynią biegów ISR (Independent Shifting Rods). Celem rozwoju było wyraźnie sprecyzowane – zbudowanie nie tylko najszybszej zrobotyzowanej skrzyni biegów, ale także stworzenie najbardziej emocjonalnej zmiany biegów na świecie. W porównaniu z przekładnią dwusprzęgłową, skrzynia ISR jest nie tylko znacznie lżejsza, ale także ma mniejsze wymiary niż konwencjonalna jednostka manualna – oba kluczowe elementy w dziedzinie lekkiej konstrukcji dla supersamochodów.

Wyrafinowane i bezpieczne z napędem na wszystkie koła

Tego rodzaju ekstremalna moc musi być niezawodnie przekazywana na drogę. Kierowca Lamborghini Aventador LP700-4 może w pełni polegać na stałym napędzie na wszystkie koła – wskazywanym przez 4 w oznaczeniu modelu. W układzie napędowym elektronicznie sterowane sprzęgło Haldex rozdziela siły między przód a tył. W ciągu milisekund, to sprzęgło dostosowuje rozdział siły do aktualnej sytuacji dynamicznej. Samoblokujący tylny dyferencjał w połączeniu z elektronicznie sterowanym dyferencjałem przednim ESP zapewniają jeszcze bardziej dynamiczne prowadzenie. System Drive Select Mode pozwala kierowcy wybrać charakterystykę pojazdu (silnik, skrzynia biegów, dyferencjał, układ kierowniczy i kontrola dynamiczna) spośród trzech ustawień – Strada (droga), Sport i Corsa (tor) – zgodnie z jego indywidualnymi preferencjami.

Zawieszenie pushrod

Lamborghini wyposażyło swój nowy supersamochód V12 w innowacyjną i wysoko rozwiniętą koncepcję zawieszenia. Koncepcja sprężyn i tłumików pushrod inspirowana była Formułą 1 i doskonale dostosowana do potrzeb wysokowydajnego pojazdu drogowego. W połączeniu z zawieszeniem podwójnym wahaczem aluminiowym oraz ceramicznym systemem hamulcowym z włókien węglowych, to lekkie podwozie stanowi kolejny aspekt unikalnej koncepcji technologicznej nowego flagowca.

Rozbudowane systemy wsparcia i bezpieczeństwa

W rękach swego kierowcy Lamborghini Aventador LP700-4 staje się maszyną o wysokiej precyzji – spontaniczną, bezpośrednią i zawsze niezawodną. Kierowca jest również wspierany przez najnowsze systemy elektroniczne, takie jak niezwykle sportowy, regulowany system ESP. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne, poduszki powietrzne z przodu, boczne oraz kolanowe wspomagają niezwykle sztywną komorę z włókien węglowych.

Bogaty i szeroki program indywidualizacji

Lamborghini zawsze powinno idealnie dopasować się do stylu i preferencji swojego właściciela. W tym celu gama opcji indywidualizacji jest praktycznie niewyczerpana. Do wyboru jest 13 kolorów lakieru produkcyjnego, z których trzy to zaawansowane odcienie matowe. Oferowane są dwukolorowe wnętrza w wersjach „Sportivo” i „Elegante”, podczas gdy system audio premium oraz kamera pomocnicza to tylko niektóre z wielu opcji technologicznych. Oczywiście, program indywidualizacji „Ad Personam” nie zna granic, jeśli chodzi o kolory i materiały.

Design

Każde Lamborghini jest awangardowym dziełem sztuki, szybko poruszającą się techniczną rzeźbą. Każda linia, każdy detal supersamochodu z Sant’Agata wywodzi się z jego funkcji – czyli prędkości, dynamiki, wydajności. Każde Lamborghini to marzenie purysty, zredukowane do swojej najbardziej esencjonalnej formy.

Z nowym Aventadorem LP700-4, projektanci w Centro Stile Lamborghini w Sant’Agata Bolognese podnieśli tę zaangażowaną filozofię na nowy poziom – jego ekstremalne, ostrzeżone linie ukazują precyzję, jaką trudno porównać w projektowaniu motoryzacyjnym. A jego czyste, napięte i starannie wykonane powierzchnie pokazują wyjątkową kompetencję i głębokość doświadczenia, jaką posiada Lamborghini w projektowaniu nadwozi z włókien węglowych.

Powierzchnia dachu ma nową geometrię, która zapewnia większą przestronność dla pasażerów, jednocześnie łagodząc linie przedniej części. To również odpowiada na dążenie do uzyskania lepszego współczynnika aerodynamicznego, kontynuując projektową filozofię Lamborghini „forma podąża za funkcją”.

Pokrywa silnika wykorzystuje ten sam styl, co daje ciągłość koncepcji.

Inspiracja z aeronautyki

Przy dalszym rozwoju języka designu Lamborghini, projektanci czerpali inspirację z innej dziedziny zdominowanej przez prędkość i dynamikę – z nowoczesnej aeronautyki, z najszybszych i najbardziej zwrotnych samolotów na świecie. To zaowocowało projektem maksymalnej funkcjonalności i spektakularnej ostrości, niezwykle precyzyjnym i bardzo technicznym językiem designu z nowym rodzajem witalności. Potężnie zdefiniowane linie i napięte powierzchnie tworzą fascynującą grę światła i cienia, nadając samochodowi ogromny ruch wizualny. Limitowana edycja Reventón – dzieło sztuki motoryzacyjnej – oraz Sesto Elemento „demonstrujący technologię” były prekursorami tej filozofii: Aventador to pierwszy produkcyjny samochód Lamborghini, który ucieleśnia tę wizję.

Aventador, oczywiście, również podąża za koncepcją silnika centralnego, z wagą pojazdu skoncentrowaną wokół osi pionowej, aby zredukować bezwładność i optymalizować dynamikę. Z legendarnym Countach, Lamborghini było pionierem konstrukcji z silnikiem centralnym, a jego rewolucyjna koncepcja wprowadziła technologię wyścigową na drogi. Projekt Lamborghini Aventador podkreśla wizualnie układ silnika centralnego, z wyglądem, który koncentruje swoją moc na tylnym osi.

Efektywność aerodynamiczna jest kluczowa

Dla tak ekstremalnie potężnego samochodu, najważniejszym zadaniem projektu nadwozia jest efektywność aerodynamiczna: optymalne przepływy powietrza dla absolutnej stabilności przy wszystkich prędkościach oraz jednocześnie optymalne chłodzenie dla silnika. W Aventadorze wszystkie elementy aerodynamiczne są zintegrowane z formą nadwozia, od przedniego spojlera po tylny dyfuzor. Kluczową rolę odgrywa płaska, zoptymalizowana podłoga. Tylny spojler jest rozkładany i sterowany elektronicznie. W spoczynku leży równo z tyłem pojazdu; w ruchu ma dwie pozycje – kąt natarcia 4 stopni jest zoptymalizowany do dużych prędkości i wspomaga stabilność kierunkową przy najwyższych prędkościach. Kąt nachylenia 11 stopni natomiast zapewnia znacznie większą siłę docisku przy średnich prędkościach, co pomaga zoptymalizować prowadzenie i stabilność. Samochód wykorzystuje dynamiczne parametry, aby obliczyć najbardziej odpowiedni kąt nachylenia.

Imponujące proporcje, potężne wloty powietrza

Pierwsze uderzające wrażenie Lamborghini Aventador koncentruje się na jego proporcjach. Przy długości 4.78 metra (188.19 in.) jest naprawdę imponująco szeroki na 2.26 metra (88.98 in.) wliczając zewnętrzne lusterka, ale tylko 1,136 metra (44.72 in.) wysokości. Wrażenie szerokości jest dodatkowo podkreślone szeroko rozstawionymi wlotami powietrza i jednostkami świateł przednich.

Niezwykle niskie przednie Aventadora przyjmuje wyraźnie strzałkowy kształt, z logo byka Lamborghini zdobiącym zarówno czubek, jak i linię środkową, która kontynuuje swoją ścieżkę wzdłuż całej długości pojazdu. Wloty powietrza są potężnie zdobione i dodatkowo podkreślone błyszczącymi czarnymi ramkami. Reflektory bi-xenon są skrupulatnie zgrupowane z jednostkami LED do świateł dziennych i kierunkowskazów pod sześciokątnymi obudowami. Światło do jazdy dziennej pochodzi z diod LED, które owija się wokół głównego reflektora w formie Y. Siedem dodatkowych diod LED dostarcza źródło światła dla kierunkowskazu.

Dwa pasy definiują linię boczną

Ekstremalnie długi widok boczny zdominowany jest przez bardzo niską linię dachu i przez dwa płynne pasy – pierwszy podkreśla przednie nadkole; drugi, bardzo ostro zarysowana linia, zaczyna się od przedniego nadkola i biegnie jak napięty mięsień wzdłuż całej strony samochodu, aż do tylnego koła. Głęboko wyżłobione drzwi i potężny próg są kolejnym dowodem na zdecydowaną funkcjonalność designu Lamborghini. Ostatecznie te formy mają tylko jeden cel – dostarczenie maksymalnej ilości chłodnego powietrza do potężnej jednostki napędowej V12. Duże wloty powietrza za otwieranymi do góry drzwiami również są zamknięte w czarnych plastikowych ramkach i chronione przez delikatną siatkę. Wlot powietrza do silnika znajduje się na słupku dachu, za trzecim oknem bocznym. A kiedy potrzeby chłodzenia są szczególnie wysokie, dodatkowe kanały powietrzne otwierają się na nadkolach tylnych.

Tył samochodu również zdominowany jest przez otwory oprawione w czerń, gdzie gorące powietrze znajduje swoje ujście. Cały tył ma wyraźnie trójwymiarowy design. Dolny dyfuzor wyróżnia się potężnie, podczas gdy znaczny format sześciokątnej końcówki wydechowej symbolizuje skoncentrowaną moc silnika. Tylne światła w technologii LED powtarzają już znany z aktualnych modeli Lamborghini motyw potrójnego Y.

V12 jako obiekt technicznego piękna

Również znana jest przezroczysta pokrywa silnika (opcja), która dodaje szczególnie atrakcyjny wymiar do wielu emocjonalnych perspektyw na Aventadora. Dwunastocylindrowa jednostka napędowa, z potężnym czarnym kolektorem dolotowym, leży w pełnej chwały technicznej pod trzema panelami pokrywy. Otoczona jest ukośnymi wspornikami z włókien węglowych i towarzyszą jej potężne amortyzatory z zawieszenia pushrod.

Filozofia projektowa kontynuuje się w zaskakująco przestronnym wnętrzu. Kokpit jest całkowicie pokryty elegancką skórą i przyjmuje również subtelny kształt strzały. Sterowanie jest logicznie pogrupowane na szerokiej konsoli centralnej. Tu również inspiracja czerpana z lotnictwa jest natychmiast widoczna – jak w nowoczesnych samolotach, instrumenty są przedstawiane na wyświetlaczu TFT-LCD. W centrum wyświetlacza znajduje się duży wskaźnik – po naciśnięciu przycisku kierowca może wybrać, czy wolałby zobaczyć odczyt prędkości drogi czy obrotów silnika. Dalsze informacje, od poziomu paliwa po dane z komputera pokładowego, są pogrupowane w polach otaczających duży wskaźnik.

System operacyjny

Najważniejszy przełącznik ukryty jest pod czerwoną osłoną przełącznika – przycisk startu, który natychmiast uruchamia silnik o wysokiej wydajności.

Drugi, siedmiocalowy wyświetlacz TFT-LCD w konsoli centralnej należy do zintegrowanego systemu multimedialnego. Poniżej znajduje się znany zestaw przełączników Lamborghini do obsługi funkcji takich jak elektryczne okna czy system podnoszenia przedniej osi oraz sterowanie klimatyzacją.

Monocoque z włókien węglowych Lamborghini Aventador

Lamborghini idzie w przyszłość z systematycznym konceptem lekkiej konstrukcji – intensywne zastosowanie materiałów z włókien węglowych stanowi kluczową podstawę dla ekstremalnej dynamiki nowego Aventadora LP700-4. Nowy flagowiec oparty jest na pełnej konstrukcji monocoque wykonanej z tych innowacyjnych materiałów – zaprojektowanej i produkowanej w całości przez Automobili Lamborghini w Sant’Agata Bolognese.

W tym rozwoju Lamborghini ponownie demonstruje swoje światowe wiodące umiejętności w technologii włókien węglowych. Marka supersamochodów z Sant’Agata Bolognese jest jedynym producentem samochodów, który w pełni opanował rozbudowany proces CFRP w zakresie różnych technologii wewnątrz firmy – od projektowania 3D, przez symulacje, testy, produkcję i walidację przy użyciu nowoczesnych procesów przemysłowych po najwyższe standardy jakości. Z Aventadorem Lamborghini po raz pierwszy wdraża swoje innowacyjne, opracowane i opatentowane technologie w produkcji seryjnej.

Komora przyszłego flagowca Lamborghini supersamochodu wykonana jest w całości z włókien węglowych i zaprojektowana jako struktura monocoque. Nośna struktura pojazdu zaprojektowana została jako „jedna powłoka”, która działa fizycznie jako jeden komponent, dzięki czemu w pełni wykorzystuje ekstremalną sztywność CFRP. Samochody wyścigowe Formuły 1 były budowane przy użyciu monocoques CFRP od wielu lat – i wielokrotnie udowadniały swoją odporność na wypadki. To samo dotyczy drogowych samochodów sportowych z technologią monocoque – komora pasażerska z włókien węglowych działa jak niezwykle bezpieczna klatka bezpieczeństwa.

Budowa oferuje wiele korzyści

Oczywiście termin „jedna powłoka” odnosi się jedynie w sensie opisowym – nowy monocoque Lamborghini wykonany jest z szeregu pojedynczych części z określonymi funkcjami i technologiami, takimi jak elementy usztywniające wykonane w technologii Braiding, która jest jedną z najlepszych technologii do zarządzania absorpcją energii w przypadku wypadku. Po procesie utwardzania jednak ta struktura działa jako jeden komponent – włączając to sekcję podstawową znaną jako wanna oraz kompletny dach.

Rozwiązanie pełnego monocoque oferuje zalety, których inne procesy, takie jak wanna, w której do konwencjonalny sposób przymocowano metalową konstrukcję dachu, nie mogą zrealizować. Dlatego Lamborghini podjęło bezkompromisowy wybór pełnego monocoque, który waży jedynie 147.5 kilogramów (324.5 lbs).

Ekstremalnie sztywna konstrukcja

Zdecydowane bezpieczeństwo bierne to tylko jedna z zalet ekstremalnej sztywności pełnego monocoque z włókien węglowych – bardzo wysoka sztywność skrętna to kolejna. Monocoque połączony jest z przodu i z tyłu równie sztywnymi aluminiowymi subramami, na których zamontowane są zawieszenie, silnik i skrzynia biegów.

Całe nadwozie przyszłego modelu V12 waży tylko 229.5 kilogramów (505 lbs) i ma fenomenalną sztywność skrętną wynoszącą 35,000 Newton metrów na stopień skrętu. To gwarantuje doskonałe poczucie solidności, ale co ważniejsze, niezwykle dokładną kontrolę kół z doskonałą precyzją kierownicy i wrażliwym feedbackiem. Dla oddanego kierowcy obie te cechy są niezbędne dla prawdziwej przyjemności z jazdy. Nowy flagowiec Lamborghini reaguje na najmniejsze ruchy kierownicą z oszałamiającą precyzją perfekcyjnie zbalansowanego samochodu wyścigowego.

W zależności od formy, funkcji i wymagań poszczególnych elementów, zespół rozwoju Lamborghini wybierał spośród trzech głównych metod produkcji CFRP w swoim zestawie narzędzi technologicznych. Różnią się one nie tylko procesem produkcyjnym, ale także rodzajem włókna węglowego oraz jego splotem, a co najważniejsze, składem chemicznym używanej żywicy syntetycznej.

Resin Transfer Moulding (RTM): W tym procesie maty z włókien węglowych są wstępnie formowane i impregnowane dokładną ilością żywicy. Następnie są utwardzane w wysokiej temperaturze, gdy część znajduje się w formie. Lamborghini osiągnęło dużą przełom, rozwijając tę metodę. Używając opatentowanego procesu „RTM-Lambo”, finalna forma nie jest już ciężkim, skomplikowanym metalowym elementem, ale składa się z lekkich części z włókien węglowych, co sprawia, że proces produkcji jest szybszy, bardziej elastyczny i bardziej efektywny.

Dodatkową korzyścią procesu RTM-Lambo jest niskie ciśnienie wtrysku, które nie wymaga kosztownego wyposażenia.

Prepreg – Maty z włókien węglowych używane w tej metodzie, powszechnie znane jako prepreg, są wstępnie wstrzykiwane przez dostawcę płynnej żywicy utwardzającej i muszą być przechowywane w niskiej temperaturze. Maty następnie są laminowane w formach i utwardzane w wysokiej temperaturze i pod ciśnieniem w autoklawie. Komponenty prepreg są trudne do wykonania, ale mają niezwykle wysoką jakość powierzchni (jakość powierzchni klasy A) i dlatego są preferowanym wyborem do zastosowania w miejscach widocznych.

Braiding – Te komponenty są produkowane przy użyciu technologii RTM. Ta technologia splotu z włókien węglowych wywodzi się z przemysłu tekstylnego i jest używana do produkcji komponentów rurkowych do specjalnych zastosowań, takich jak strukturalne słupki dachu i panele rockera. Wykonane komponenty są produkowane przez krzyżowe plecenie włókna w kilku warstwach.

Monocoque nowego supersamochodu V12 jest budowane z wykorzystaniem tych technologii w ramach serii specjalnych procesów. Jednym z istotnych postępów, które Lamborghini zrealizowało, jest możliwość wykorzystania już zmontowanych elementów monocoque jako formy do następnego etapu procesu. To znacznie upraszcza proces produkcji w porównaniu z konwencjonalnymi metodami.

W monocoque wykorzystuje się także komponenty z pianki epoksydowej. Umieszczane są w strategicznych punktach, aby zwiększyć sztywność monocoque, działając jako dystanse między warstwami kompozytowymi, jednocześnie tłumiąc hałas i wibracje. Dodatkowo, w przednich i tylnych powierzchniach laminowane są wkładki aluminiowe, aby ułatwić połączenie z aluminiowymi elementami subramy przedniej i tylnej.

Z powodu złożoności materiałów i procesów opisanych powyżej, Lamborghini zdecydowało o produkcji nowego monocoque całkowicie we własnym zakresie, zarządzając jednym strategicznym krokiem w procesie produkcji.

Kontrola jakości jest absolutnie kluczowym czynnikiem – każdy pojedynczy monocoque jest mierzone z wymaganych tolerancjami wynoszącymi jedynie 0.1 milimetra, co ułatwia ekstremalną precyzję całego pojazdu. Kontrola jakości zaczyna się od zakupu części z włókien węglowych. Każda dostawa włókien węglowych jest certyfikowana, a materiał regularnie sprawdzany pod kątem zgodności z standardami jakości. Lamborghini współpracowało z dostawcami, aby opracować światowo unikalny system włókien i żywic dla swojej technologii RTM. Ostatecznie te materiały i procesy stanowią ważną część światowej wiodącej kompetencji Lamborghini w tej dziedzinie.

Materiały kompozytowe z włókien węglowych – Kluczowa technologia jutrzejszej inżynierii wysokowydajnej motoryzacji

Materiały te wykonane z CFRP łączą jak najniższą masę z doskonałymi właściwościami materiałowymi – są bardzo lekkie, niezwykle sztywne i wyjątkowo precyzyjne.

Ponadto materiały CFRP mogą być również formowane w wysoko skomplikowane komponenty z zintegrowanymi funkcjami. To redukuje liczbę pojedynczych części w porównaniu do tradycyjnej konstrukcji metalowej – umożliwiając dalszą redukcję masy. Lżejsze samochody charakteryzują się niższym zużyciem paliwa i mniejszymi emisjami CO2. Najważniejsze jednak, że poprawia to stosunek mocy do wagi – decydujący czynnik w ogólnym odczuciu i wydajności supersamochodu. Supersamochód zbudowany z CFRP przyspiesza szybciej, ma lepsze prowadzenie i lepsze hamowanie.

Nowa jednostka napędowa V12 – serce Lamborghini Aventador LP700-4

Dwunastocylindrowy silnik jest królem świata silników i prawdziwym sercem marki Lamborghini. Pierwszym modelem stworzonym przez Ferruccio Lamborghini, 350 GT, pojawił się w 1964 roku, oferując dwunastocylindrowy silnik, który w swoich czasach był niezwykle innowacyjny. Pojemność 3.5 litra i 320 hp były wtedy istotnymi danymi – stanowiły podstawę dalszych wzrostów i rozwoju przez kolejne dekady. Miura, Espada, Countach, Diablo i w końcu Murciélago to tylko niektóre z supersamochodów z Sant’Agata. Wszystkie były, i będą zawsze, napędzane silnikami V12 – i wszystkie dawno już zdobyły status legendy motoryzacyjnej.

Teraz pojawia się kolejny kamień milowy w tej wspaniałej historii – inżynierowie w dziale R&D Lamborghini opracowali całkowicie nową jednostkę napędową o wysokich osiągach. Że będzie to kolejny dwunastocylindrowy silnik, nie było wątpliwości – a to nie tylko ze względu na szczególną magię, jaką wywołuje liczba dwanaście. Jedynym prawdziwym wyborem dla Lamborghini jest silnik wolnossący o wysokich obrotach – głęboko refleksyjna i niezwykle mocna reakcja samochodu na najmniejsze ruchy prawej nogi kierowcy to oczywiście kluczowa część całej fascynacji, jaką wywołuje supersamochód. Dziesięć cylindrów jest idealne w klasie pojemności wokół pięciu litrów, co potwierdza wysoko oceniany silnik Gallardo. Dla docelowej pojemności 6.5 litra doskonałą liczbą jest dwanaście. Mniejsza liczba cylindrów prowadziłaby do większych i cięższych tłoków oraz korbowodów, co negatywnie wpłynęłoby na wysokie obroty silnika.

Zaczynając od czystej kartki

Specyfikacja rozwoju nowego silnika dwunastocylindrowego, znanego wewnętrznie jako L539, została szybko napisana – jednak była bardzo wymagająca w sformułowaniu. Oczywiście musiał dostarczyć więcej mocy i momentu obrotowego niż jego poprzednik w Murciélago, ale powinien także być mniejszy i lżejszy oraz umożliwiać niższy środek ciężkości. Na końcu dnia niska waga jest równie ważna dla wydajności supersamochodu, jak wysoka moc wyjściowa. Zużycie paliwa i emisja gazów również powinny być znacząco zredukowane.

Zespół R&D rozpoczął więc od czystej kartki papieru – oczywiście w przenośni. Projekt i rozwój w Sant’Agata odbywa się przy użyciu nowoczesnych systemów i urządzeń. Efektem jest V12 o klasycznym kącie banku cylindrów wynoszącym 60 stopni, a zatem niesamowicie kompaktowy pakiet mocy – jednostka napędowa mierzy zaledwie 665 milimetrów od góry do dołu, wliczając w to system dolotowy. Jego szerokość, łącznie z kolektorem wydechowym, wynosi tylko 848 milimetrów, a długość to zaledwie 784 milimetry. Jego waga 235 kilogramów jest również stosunkowo niska – każdy kilogram wagi silnika odpowiada maksymalnej mocy 3.0 HP.

Optymalizowane pod kątem wysokich obrotów i niskiej wagi

Blok silnika w nowej jednostce napędowej wykonany jest ze stopu aluminium-sylikon i ma konstrukcję otwartą z stalowymi wkładkami cylindrów. Pojemność wynosi 6,498 cm3, a odstęp cylindrów 103,5 milimetra, natomiast średnica cylindra wynosi 95 milimetrów, a skok 76,4 milimetrów. Krótkoskokowa konstrukcja jest szczególnie dobra dla charakterystyki wysokich obrotów i niskiego wewnętrznego tarcia. Szczególną uwagę zwrócono również na łożyska dla kutego i azotowo utwardzonego wału korbowego, który waży 24.6 kilogramów.

Dwie głowice cylindrowe czterozaworowe wykonane są również z odlewanego stopu aluminium-sylikon, każdy waży zaledwie 21 kilogramów. Dwanaście tłoków i korbowodów wykonano odpowiednio ze stopu kutego i stali. Maksymalna prędkość tłoka przy 8250 obrotach na minutę wynosi zaledwie 21 metrów na sekundę, co jest znacznie mniej niż w poprzedniej jednostce napędowej Murciélago. Komory spalania zostały starannie zaprojektowane, aby osiągnąć optymalne wiry i spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Przy 11.8:1, stopień sprężania jest niezwykle wysoki. Czas otwarcia zaworów dolotowych i wylotowych jest kontrolowany elektronicznie.

Wyrafinowane zarządzanie termiczne, zoptymalizowana cyrkulacja oleju

Zarządzanie termiczne tej jednostki napędowej o wysokich osiągach zostało dopracowane do perfekcji w szczegółach. Dwa przełączalne układy wodne w silniku zapewniają bardzo szybkie nagrzewanie, co minimalizuje tarcie i szybko podnosi temperaturę katalizatorów do wartości roboczej, co korzystnie wpływa na zużycie paliwa i emisje. Zewnętrzne chłodnice wodne włączane są do obiegu tylko w razie potrzeby.

Absolutne zdrowie silnika, nawet w ekstremalnych warunkach toru wyścigowego z dużymi przyspieszeniami bocznymi, zapewnione jest przez cyrkulację oleju za pomocą systemu suchej miski olejowej. Łącznie osiem pomp ssących wyciąga olej z dolnej miski przymocowanej do bloku silnika. Straty ciśnienia i ssania są w ten sposób zredukowane o około 50 procent. Wysokociśnieniowa pompa olejowa utrzymuje smarowanie, podczas gdy chłodnica oleju/wody i chłodnica oleju/powietrza stale utrzymują temperatury w odpowiednich granicach nawet przy bardzo dużym obciążeniu. Dodatkową korzyścią tej formy smarowania suchej miski olejowej jest bardzo niska pozycja montażowa silnika w samochodzie sportowym. Nowy silnik zamontowano 60 milimetrów niżej niż V12 w Murciélago – co wiąże się z korzyściami w zakresie środka ciężkości i dynamiki bocznej.

Z zewnątrz V12 dominuje jego system dolotowy – który zawiera cztery indywidualne zawory przepustnicy. Życie w czarnej obudowie jest również niezwykle złożone – optymalna ścieżka dolotowa dla danego obciążenia i obrotów silnika realizowana jest przez dwa klapy, kilka kanałów i jeden obejście. Efektem jest niezwykle dobrze wyważona krzywa momentu obrotowego i wyrafinowana moc ciągu w całym zakresie obrotów.

Potężna orchestracja dwunastu głosów

System wydechowy również był przedmiotem szczególnej uwagi inżynierów Lamborghini – jak najniższe emisje gazów były równie ważnym celem jak niezapomniany, zapierający dech dźwięk Lamborghini. System hydroformowany i termicznie izolowany trójdrożny składa się z czterech wstępnych katalizatorów blisko silnika i dwóch głównych katalizatorów tuż przed tłumikiem. Obudowa zawiera dwie oddzielne tłumiki – jeden o niskiej objętości, drugi o wysokiej objętości. Regulowane przez zawory kontrolowane przez system zarządzania silnikiem, obsługują wszystkie elementy wielkiej symfonii dwunastocylindrowej – od umiarkowanego pomruku podczas jazdy po mieście na niskich obrotach po krzykliwe crescendo maksymalnych zmian biegów.

Elektronika stworzona całkowicie przez Lamborghini

6.5L V12 7AT (690 KM)

ParametrWartość
CylindryV12
Pojemność6498 Cm3
Moc515 Kw @ 8250 Rpm
690 Hp @ 8250 Rpm
691 Bhp @ 8250 Rpm
Moment obrotowy509 Lb-Ft @ 5500 Rpm
690 Nm @ 5500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna217 Mph (349 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h2.9 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów7 Speed Semi-Automatyczna
Hamulce przednie400 X 38 Mm Tarcze wentylowane
Hamulce tylne380 X 38 Mm Tarcze wentylowane
Rozmiar opony255/35 Zr19 u2013 335/30 Zr20
Długość188.2 In (4780 Mm)
Szerokość79.9 In (2029 Mm)
Wysokość44.7 In (1135 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)67.7/66.9 In (1
Rozstaw osi106.3 In (2700 Mm)
Aerodynamika (Cd)2.9
Masa własna3472 Lbs (1575 Kg)
Spalanie miasto9 Mpg Us (26.1 L/100Km)
Spalanie trasa21 Mpg Us (11.2 L/100Km)
Średnie spalanie14 Mpg Us (16.8 L/100Km)
Emisja CO2398 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.