Niektórzy chłopcy, którzy mieli plakaty Countacha na swoich ścianach, dorośli i w 2016 roku mogli sobie pozwolić na prawdziwego potomka tego supersamochodu. A był nim Lamborghini Aventador SV LP750-4 z 2016 roku.
Litery Y były wszechobecne w tym supersamochodzie. Na krótkiej pokrywie bagażnika z przodu, na błotnikach, na 3D przednim spoilerze oraz na LED-owych tylnej lampach. Złoszczące reflektory były w pełni LED, a stałe skrzydło z włókna węglowego z tyłu zapowiadało prawdziwe osiągi.
Czasami specjalna edycja supersamochodu to tylko ładniejsze felgi i specjalne kolory. W przypadku SV LP-750-4 było inaczej. Nazwa mówiła wszystko: 750 KM i napęd na wszystkie koła. SV oznaczało Superveloce, co można przetłumaczyć jako Superszybki. Aby sprostać tej nazwie, inżynierowie Lamborghini dodali 50 KM do Aventadora i odchudzili go o 50 kg. To nie była tylko dieta, ale także program treningowy. Choć usunięcie ALA (Lamborghini Active Aerodynamic) zmniejszyło wagę, to jednak dodało kilka kilogramów w postaci adaptacyjnego układu kierowniczego i dampersów magnetoreologicznych. To właśnie tam wydano większość z różnicy w cenie wynoszącej 100 000 dolarów. Wyprodukowano i sprzedano 600 sztuk do lipca 2017 roku.
W efekcie samochód był niezwykle szybki. Na torze wyścigowym Nurburgring Nordschleife uzyskał nieco gorszy czas niż hybrydowy supersamochód Porsche 918 kosztujący 1 000 000 dolarów.
Automobili Lamborghini zaprezentowało model Lamborghini LP750-4 Superveloce na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2015 roku.
Dzięki zwiększonej mocy, niższej wadze, poprawionej aerodynamice i innowacyjnym technologiom Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce jest najczystszą inkarnacją Lamborghini do tej pory: niepodrabialne DNA super samochodów Lamborghini, dynamiczna przewaga i wyjątkowa precyzja jazdy. Skupienie się na redukcji wagi w połączeniu z nowoczesnymi technologiami zaowocowało najbardziej sportowym, najszybszym i najbardziej emocjonalnym seryjnie produkowanym Lamborghini w historii. Waga została dodatkowo zredukowana o 50 kg dzięki zastosowaniu zaawansowanej inżynierii lekkiej, w tym znaczącego użycia włókna węglowego. Moc silnika V12 o naturalnym zasilaniu wzrosła do 552 kW/750 hp, co prowadzi do stosunku mocy do wagi wynoszącego 2,03 kg/hp. Superveloce przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 2,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną przekraczającą 350 km/h (ponad 217 mph).
„Nowy Aventador Superveloce kontynuuje tradycję modeli SV Lamborghini, przesuwając granice w kwestii osiągów i czystych emocji z jazdy,” mówi Stephan Winkelmann, prezydent i dyrektor generalny Automobili Lamborghini. „Oryginalny Aventador został zaprezentowany cztery lata temu, a Superveloce oddaje hołd jego pasjonatom, jak również społeczności fanów, której entuzjazm zaowocował największym komercyjnym sukcesem w historii super samochodu Lamborghini V12. W Superveloce doskonałość Lamborghini w inżynierii lekkiej jest wyraźnie widoczna. Dzięki technologicznym rozwiązaniom, które w połączeniu z designem, standardami jakości i rzemiosłem, Superveloce staje się najbardziej ekskluzywnym, czystym i emocjonalnym modelem produkcyjnym w historii naszej marki.”
Stosunek mocy do wagi
Każdy szczegół Aventadora Superveloce został zoptymalizowany, aby uzyskać jak najniższą wagę, a jednocześnie włączono nowe technologie, aby poprawić dynamikę i wrażenia z jazdy. Monokok z włókna węglowego Aventadora z lekkimi ramami aluminiowymi jest produkowany seryjnie dla Superveloce. Wraz z innymi elementami z włókna węglowego, takimi jak nowe panele drzwiowe oraz nowe nadkola i błotniki wykonane z super lekkiego SMC, zapewnia niską wagę przy maksymalnej sztywności. Nowy tylny spojler oraz stałe wloty powietrza również wykonane są z włókna węglowego.
Wnętrze zostało całkowicie zrewidowane z wyraźnym naciskiem na redukcję wagi. Nowe sportowe fotele kubełkowe oraz panele drzwiowe są wykonane z włókna węglowego, a lekka konstrukcja wnętrza wyklucza system infotainment (dostępny jako opcja bez dodatkowych kosztów), dywaniki oraz niektóre elementy izolacji akustycznej.
W ten sposób waga Superveloce została zredukowana o 50 kg do 1 525 kilogramów. W połączeniu ze zwiększoną mocą, stosunek mocy do wagi poprawił się o dziesięć procent, osiągając wartość 2,03 kg/hp, co przyczynia się nie tylko do fenomenalnych osiągów przyspieszenia, ale również zwiększa dynamikę boczną i hamowanie. Superveloce jest zaskakująco mocny, ale jednocześnie lekko działający i precyzyjny.
Dynamika jazdy
Wprowadzone w Aventadorze zawieszenie na wahaczach Lamborghini zawiera adaptacyjne zawieszenie magnetoreologiczne (MRS) w Superveloce, które natychmiast reaguje na warunki drogowe i styl jazdy: tłumienie kół jest dostosowywane indywidualnie podczas pokonywania zakrętów, co znacznie ogranicza przechył nadwozia, czyniąc kierowanie i prowadzenie jeszcze bardziej responsywnymi. Adaptacyjne tłumienie przeciwdziała również nurkowaniu podczas hamowania.
Nowe jest również elektro-mechaniczne kierownictwo dynamiczne Lamborghini (LDS), które zmienia stosunek kierownicy w zależności od prędkości drogi oraz wybranego trybu dynamicznego. Specjalnie dostrojone dla Superveloce, zapewnia jeszcze większą stabilność przy dużych prędkościach, a jednocześnie znacznie ułatwia manewrowanie przy niskich prędkościach.
Lekko ważące, matowe czarne felgi Superveloce mają 20 cali z przodu i 21 cali z tyłu i są opcjonalnie wyposażone w centralnie blokowane mocowania, jak w motorsporcie. Standardowe opony sportowe Pirelli P Zero Corsa zapewniają maksymalną przyczepność, z karbonowo-ceramicznymi hamulcami jako standard.
Czysta wydajność
Silnik V12 o pojemności 6,5 litra w Lamborghini Aventador został zaprojektowany na nowo dla Superveloce i wyposażony w zupełnie nowy lekki układ wydechowy. Poprawiając reakcję silnika oryginalnego Aventadora, maksymalna moc wynosi teraz 552 kW / 750 hp przy 8 400 obr/min.
Aby uzyskać wzbogaconą krzywą momentu obrotowego, szczególnie przy wysokich obrotach, zoptymalizowano zarówno zmienny rozdział zapłonu, jak i zmienny system dolotu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 690 Nm przy 5 500 obr/min, z maksymalną prędkością silnika wynoszącą 8 500 obr/min.
Nowo zaprojektowany układ wydechowy nie tylko obniża ciśnienie wstępne, ale także dostarcza całej muzyki potężnego silnika dwunastocylindrowego – od umiarkowanego warkotu podczas jazdy po mieście przy niskich obrotach do krzyku przekraczających maksymalną prędkość. Wysoce innowacyjna skrzynia biegów Lamborghini ISR jest idealnym uzupełnieniem tego silnika. To najszybsza automatyczna skrzynia biegów na świecie, która zapewnia niezrównane emocje podczas zmiany biegów.
Stały napęd na wszystkie koła Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce – oznaczony '4′ w jego nazwie – korzysta z systemu sprzęgła Haldex Generacji IV sterowanego elektronicznie, aby rozdzielać moment obrotowy między przód a tył. To sprzęgło idealnie dostosowuje rozkład momentu obrotowego do sytuacji dynamicznej w ciągu milisekund. Samozamykający się dyferencjał na tylnej osi i elektroniczna blokada dyferencjału na przedniej osi są kontrolowane przez ESP, co jeszcze bardziej podnosi osiągi dynamiczne. Charakterystyki pojazdu (silnik, skrzynia biegów, dyferencjał, amortyzatory, kierownica) mogą być dostosowane do indywidualnych preferencji kierowcy za pomocą trzech ustawień systemu Drive Select – Strada (droga), Sport i Corsa (tor wyścigowy).
Forma podąża za funkcją
Design Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce uosabia agresywną moc obok technicznej doskonałości. Tworząc Superveloce, od samego początku inżynierowie aerodynamiki ściśle współpracowali z projektantami Lamborghini Centro Stile z celem zapewnienia optymalnej równowagi aerodynamicznej. Celem było poprawienie zarówno pionowego docisku, jak i efektywności aerodynamicznej bez wyraźnego wpływu na współczynnik oporu.
Ogólna aerodynamika została zoptymalizowana o 150% pod względem efektywności i zyskała znacznie wyższy docisk o 170% w porównaniu do standardowego Aventadora. W ten sposób każda linia Superveloce ma wyraźną funkcję: dalsze poprawienie wydajności tego super samochodu.
Najbardziej zauważalnym nowym elementem jest duży tylny spojler w stylu wyścigowym, który poprawia efektywność aerodynamiczną i generuje dodatkowy docisk. Może być ręcznie regulowany w trzech różnych pozycjach, aby dostosować się do stylu jazdy. Spojler można ustawić, aby uzyskać zmianę o 15% w równowadze aerodynamicznej samochodu. Tym sposobem zapewnione jest najlepsze ustawienie w każdych warunkach jazdy, zarówno na drodze, jak i na torze, aby osiągnąć maksymalny docisk lub prędkość.
Przód samochodu został całkowicie przeprojektowany: bardziej 'otwarty’ widok, z rozciągniętą linią przedniego zderzaka i dwoma przednimi skrzydłami – jednym z włókna węglowego w kolorze czarnym i jednym w kolorze nadwozia – generujące znaczny docisk z przodu samochodu. To poprawia prowadzenie i stabilność, zapewnia jeszcze bardziej precyzyjne wchodzenie w zakręt przy dużych prędkościach i, w połączeniu z ABS, zapewnia wrażliwą i dokładną informację zwrotną z kierownicy. Większe wloty powietrza z przodu odzwierciedlają dodatkowe 50 hp SV i optymalizują chłodzenie hamulców.
Tył samochodu został zaprojektowany na nowo, aby uzyskać otwarte, ekspozycyjne odczucie. Elementy z włókna węglowego, wiele w widocznym czarnym kolorze, przyczyniają się do redukcji wagi. Ekstremalny, lekki charakter Superveloce jest natychmiast widoczny, a złożoność designu jest wyraźnie widoczna z obu stron i z góry samochodu. Duży dyfuzor z tyłu oraz pionowe finy poprawiają przepływ powietrza z optymalizowanego podwozia.
Duża struktura kratowa z tyłu zapewnia rozpraszanie ciepła z silnika V12 o pojemności 6,5 litra. Projekt tłumika wykonany jest z specjalnego lekkiego materiału, z odsłoniętym czterorurowym wydechem.
Ducty do chłodzenia powietrza nad tylkimi kołami, które są ruchome w standardowym Aventadorze, w Superveloce są stałe.
Wnętrze – purystyczne i autentyczne
Ekskluzywna pozycja Superveloce podkreślona jest wyraźnie wyostrzonym designem i unikalnym wnętrzem. To pierwszy samochód produkcyjny, który wykorzystuje innowacyjny materiał Carbon Skin® Lamborghini. Jest to znaczący przykład wiodącej pozycji Automobili Lamborghini w badaniach, rozwoju i produkcji materiałów CFRP, ten materiał jest najlżejszy dostępny, a jednocześnie elastyczny i wytrzymały. Zawierająca wysoko wyspecjalizowaną żywicę, tkanina z włókna węglowego jest niezwykle miękka w dotyku, a jednocześnie bardzo odporna na zużycie. Wewnętrzny sufit Superveloce oraz części kokpitu są pokryte tym wyjątkowym materiałem.
Monokok z włókna węglowego Aventadora rzadko jest widoczny, ale odzwierciedlając dominację tego lekkiego materiału w Superveloce, występuje również w wnętrzu samochodu. Monokok z włókna węglowego jest teraz widoczny w kilku miejscach, w tym w centralnym tunelu i progach, nadając całemu wnętrzu bardzo purystyczny wygląd. Muszle nowo opracowanych foteli sportowych również wykonane są z włókna węglowego, z tapicerką z alcantary i skórzanymi wstawkami w kształcie litery Y.
Zestaw wskaźników jest całkowicie nowy. Nowy ekran TFT dominuje kolor żółty, z wskaźnikiem zmiany obrotów w jasnoniebieskim kolorze oraz wskaźnikiem G-skal w dolnej części zestawu wskaźników, podobnie jak w samochodach wyścigowych. Kolorem startowym Lamborghini Aventador LP750-4 jest specjalnie opracowane Rosso Bia, z czarnym Alcantarą w wnętrzu. Oferowane są jeszcze pięć kolejnych kolorów, a właściciele mogą dostosować swoje samochody do własnych indywidualnych upodobań, mając praktycznie nieograniczone opcje w ramach programu personalizacji Ad Personam Lamborghini.