Lamborghini Aventador SVJ zaprezentowano podczas Monterey Car Week w Kalifornii w 2018 roku, a dzięki ograniczonej produkcji 900 egzemplarzy stanie się pojazdem kolekcjonerskim. Ale bardzo szybkim.
Nazwa oznacza Super Veloce Jota, co można przetłumaczyć jako Super-szybki Jota. Sufiks Jota wskazywał na pojazd skoncentrowany na torze. Ale to nie był tylko slogan. Twardość stabilizatora poprzecznego została poprawiona o 50% w porównaniu do Aventadora SV, który już był wersją Super-szybką znanego już szybkiego Aventadora. 7-biegowa skrzynia biegów o podwójnym sprzęgle została dostosowana do zwiększonej mocy i momentu obrotowego, a system napędu na wszystkie koła uzyskał poprawioną dystrybucję momentu obrotowego, aby maksymalizować przyczepność i prowadzenie.
Aventador nie był nowym pojazdem w 2018 roku, ale wciąż był szanowanym autem w świecie szybkich samochodów. Ograniczona edycja SVJ wyniosła to auto na inny poziom, po tym jak pobiło rekord okrążenia Nurburgring dla pojazdów produkcyjnych. Czas 6:44.97 minut był trudny do pobicia przez kogokolwiek. Aby osiągnąć ten czas, pojazd przeszedł liczne aktualizacje.
Jedną z nich był system ALA, czyli Aerodinamica Lamborghini Attiva. Zaawansowany aktywny system aerodynamiczny, który otwierał i zamykał różne klapy i skrzydła w zależności od prędkości jazdy i warunków. Niektóre z nich miały na celu zwiększenie prędkości, inne generowanie docisku. Przedni zderzak był szerszy i zawierał boczne płetwy oraz nowe wloty powietrza.
Inna specjalna edycja, nazwana SVJ 63, oddawała hołd założeniu firmy Lamborghini w 1963 roku. Wykorzystano w niej szeroką gamę włókna węglowego, a jej produkcja ograniczona była do 63 egzemplarzy.
Automobili Lamborghini zaprezentowała Lamborghini Aventador SVJ podczas światowej premiery, która miała miejsce w 2018 roku podczas Monterey Car Week w Kalifornii na wydarzeniu „The Quail, A Motorsports Gathering”. To wyjątkowe połączenie niezwykłego designu, nowatorskich technologii oraz najwyższych osiągów i przyjemności z jazdy, Aventador SVJ tworzy czystą doskonałość w prowadzeniu, przenosząc koncepcję supersamochodu na nowy poziom.
Nowy Lamborghini Aventador SVJ, gdzie SV oznacza Superveloce – co w tłumaczeniu oznacza 'superszybki’ – przyjmuje przyrostek 'Jota’, oznaczający jego przewagę na torze i w osiągach: Aventador SVJ zdobył już tytuł rekordzisty produkcyjnych samochodów na Nürburgring-Nordschleife, pokonując 20.6 km okrążenie w zaledwie 6:44.97 minut. Produkcja jest ograniczona do 900 jednostek.
Specjalna edycja, nazwana SVJ 63, została wyłącznie zaprezentowana na trawie koncepcyjnej na Pebble Beach Concours d’Elegance. Oddaje hołd roku założenia Lamborghini w 1963 roku: produkowana w unikalnej konfiguracji, demonstruje bogate wykorzystanie włókna węglowego i powstaje w ograniczonej liczbie zaledwie 63 sztuk.
„Aventador SVJ to innowacyjny samochód i stanowi absolutne szczytowe osiągnięcie naszej oferty supersamochodów,” powiedział przewodniczący Automobili Lamborghini i dyrektor generalny, Stefano Domenicali. „Wyzwanie dla projektantów i inżynierów Lamborghini polegało na poprawieniu czystej esencji Lamborghini supersamochodu, czerpiąc inspirację z każdego miejsca, od statków kosmicznych po myśliwce: wszystkie niezwykłe przykłady superszybkości, superatletyczności i aerodynamicznej przewagi. Aventador SVJ stawia kolejny krok w przyszłość, kształtując potencjał rozwoju supersamochodów.”
Ulepszone osiągi we wszystkich aspektach
Rekord czasowy Lamborghini Aventador SVJ na Nürburgring-Nordschleife jest żywym dowodem jego wyróżniających się osiągów. Dzięki zoptymalizowanej jednostce napędowej, która czyni go najpotężniejszym produkcyjnym samochodem V12 w historii Lamborghini, SVJ osiąga moc 770 KM (566 kW) przy maksymalnych 8,500 obr./min. SVJ generuje moment obrotowy 720 Nm przy 6,750 obr./min, a jego sucha masa wynosząca jedynie 1,525 kg daje stosunek masy do mocy równy 1,98 kg/KM. SVJ przyspiesza od zera do 100 km/h w 2,8 sekundy, a od 0 do 200 km/h w 8,6 sekundy. Maksymalna prędkość przekracza 350 km/h, a droga hamowania z prędkości 100 km/h do 0 wynosi 30 metrów.
Jednak Aventador SVJ to więcej niż supersamochód osiągający najlepsze liczby. Filozofia rozwoju Aventador SVJ oraz jej istota w zakresie designu, technologii aerodynamicznych i efektywności, stosunku masy do mocy oraz wydajności, polega na stworzeniu idealnego samochodu dla wymagającego kierowcy.
Lamborghini Aventador SVJ – zaprojektowany z myślą o aerodynamicznej dominacji
Każdy element Aventador SVJ podkreśla jego aerodynamiczne możliwości: SVJ jest znacznie bardziej uwydatniony wizualnie w porównaniu do Aventador S, przy czym każda facet jego projektu 'forma podąża za funkcją’ przypomina o jego celu na drodze i torze: innowacja, by być najlepszym. Głównym celem w projekcie było znaczne poprawienie docisku w porównaniu do poprzedniego modelu Aventador SV: +40% na obu osiach z poprawionym współczynnikiem oporu -1%.
Z przodu samochód jest szerszy: nowy zderzak przedni z zintegrowanymi bocznymi płetwami zawiera nowe wloty powietrza oraz podkreśla wprowadzenie Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA), opatentowanej technologii aktywnej aerodynamiki Lamborghini.
Rozłączony przedni splitter potęguje wrażenie unoszącego się elementu, jednocześnie zapewniając kanał dla przepływu powietrza. Trójwymiarowy wylot powietrza na masce kieruje przepływ powietrza, poprawia zarówno opór, jak i docisk, i wyraźnie nawiązuje do aerodynamicznego celu projektu SVJ. Optymalizacja aerodynamiczna górnej części nadwozia przyczyniła się do 70% całkowitej poprawy docisku SVJ w porównaniu do SV.
Rocker SVJ jest całkowicie nowy, przyjmując motyw 'Y’, który występuje w samochodach Lamborghini, a także przypominając kształty występujące w myśliwcach. Większe boczne wloty powietrza oraz nowe przednie boczne płetwy zmniejszają opór i poprawiają ogólne chłodzenie. Udoskonalona aerodynamika podwozia z generatorami wirów współpracuje z przednimi dyfuzorami oraz nowym, ekstremalnym dyfuzorem tylnym, a także dywergencyjnymi płetwami, co przyczynia się do 30% całkowitej poprawy docisku.
Tylne skrzydło SVJ zostało zaprojektowane dla najlepszej efektywności aerodynamicznej, opierając się na nowym profilu skrzydła; zoptymalizowanym systemie ALA 2.0; oraz bocznych skrzydełkach zmniejszających turbulencje, zapewniając jednocześnie wysoki docisk na prostych oraz w zakrętach przy dużych prędkościach.
Z tyłu samochodu położenie wysokiego, nagiego wydechu przypomina te, które znajdują się w ekstremalnych motocyklach, a także oszczędza wagę dzięki bliskości do silnika: sam system wydechowy jest również lżejszy. Tylni zderzak w kształcie Omegi zawiera potężny nowy dyfuzor, który przyczynia się do docisku, podczas gdy nowe wysokie tylnie skrzydło wykonano w całości z włókna węglowego z zintegrowanym systemem ALA.
Nowa tylna pokrywa silnika została przeprojektowana dla SVJ: jest wykonana z lekkiego włókna węglowego i można ją zdjąć za pomocą klipsów, co nawiązuje do wyścigów. Przyjmuje również motyw 'Y’, który odsłania zaktualizowaną jednostkę V12 poniżej, podkreślając wysokowydajne cechy samochodu. Superlekkie felgi aluminiowe 'Nireo’ zostały zaprojektowane specjalnie dla SVJ, oszczędzając wagę i przyczyniając się do ekstremalnej dynamiki samochodu. Opcjonalne felgi aluminiowe 'Leirion’ z detalami 'Y’ i heksagonalnymi są również dostępne. Detal w kolorze włoskiej flagi na bocznym skrzydle jest przypomnieniem o włoskiej spuściźnie supersamochodów Lamborghini.
Aerodinamica Lamborghini Attiva 2.0
Opatentowany system ALA Lamborghini został po raz pierwszy zaprezentowany w Huracán Performante i został rozwinięty na wyższy poziom dla Aventador SVJ, teraz ALA 2.0, włączając nowe zoptymalizowane wloty powietrza oraz projekty kanałów aerodynamicznych. System został przestrojony z uwzględnieniem zwiększonych bocznych przyspieszeń pojazdu.
System ALA aktywnie zmienia obciążenie aerodynamiczne w celu osiągnięcia wysokiego docisku lub niskiego oporu, w zależności od warunków dynamicznych. Elektronika uruchamia aktywne klapy w przednim spliterze i na pokrywie silnika, kierując przepływem powietrza z przodu i z tyłu.
Wykorzystując Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva 2.0 (LDVA 2.0) z poprawionymi czujnikami bezwładności, które zarządzają wszystkimi systemami elektronicznymi samochodu w czasie rzeczywistym, klapy systemu ALA są aktywowane w mniej niż 500 milisekund, aby zapewnić najlepsze ustawienia aerodynamiczne samochodu w każdej warunkach jazdy. Kiedy ALA jest wyłączona, aktywne klapy są zamknięte, generując oczekiwany wysoki docisk do szybkiego pokonywania zakrętów i pełnego hamowania. Gdy ALA jest włączona, przednie klapy są otwierane, zmniejszając ciśnienie powietrza na przednim spoilerze i kierując przepływ powietrza przez wewnętrzny kanał oraz przez specjalnie ukształtowane generatory wirów na spodzie samochodu. To radykalnie redukuje opór i optymalizuje warunki do maksymalnego przyspieszenia i prędkości szczytowej.
Gdy ALA jest wyłączona, tylne klapy są również zamknięte, pozwalając tylnemu skrzydłu działać jak tradycyjne stałe skrzydło. Stabilność w wysokich prędkościach w zakrętach i pełnym hamowaniu jest zwiększana przez generowanie maksymalnego pionowego docisku. Gdy ALA jest włączona, klapy na pokrywie silnika otwierają się, aby zredukować opór w warunkach dużej prędkości.
Dodatkowo, wewnętrzny kanał powietrzny tylnego skrzydła jest podzielony na prawo i lewo, umożliwiając aerodynamiczne wektory w zakrętach przy dużych prędkościach. W zależności od kierunku zakrętu, LDVA 2.0 instruuje ALA, aby włączył się po prawej lub lewej stronie skrzydła, zwiększając docisk i przyczepność na wewnętrznej oponie oraz przeciwdziałając przenoszeniu obciążenia w warunkach przechylania. To z kolei optymalizuje moment obrotowy podwozia, wymagając mniejszego kąta skrętu i poprawiając ogólną stabilność dynamiczną samochodu. Technologia wektoryzacji aero w SVJ została dodatkowo rozwinięta, aby poprawić efekty obciążenia aerodynamicznego wewnętrznej opony o 30% w porównaniu do oryginalnego systemu.
Technologia inżynieryjna
Ulepszony układ napędowy wyróżnia się nowym zaworem dolotowym tytanowym o nowym kształcie i długości, z zmodyfikowanym kanałem głowicy cylindra dolotowego dla wyższego współczynnika przepływu. Nowy, lekki system wydechowy zmniejsza ciśnienie wsteczne oraz generuje najbardziej emocjonujący dźwięk, a zoptymalizowana siedmiobiegowa skrzynia biegów Independent Shifting Road (ISR) została dostosowana do zwiększonej wydajności samochodu w zakresie zarówno mocy, jak i momentu obrotowego.
Dynamicsznie pionowe, boczne i podłużne Aventador SVJ zostały przeprojektowane w LDVA 2.0, z algorytmami w pełni zintegrowanymi w ALA 2.0, aby odzwierciedlić wyjątkowy docisk generowany i zoptymalizować osiągi: rezultat znacznych inwestycji R&D oraz współpracy z zespołem CFD.
Zawieszenie SVJ zostało przerobione, zapewniając wyższą przyczepność mechaniczną i aerodynamiczną. Sztywność stabilizatora przeciwprzechylnego została poprawiona o 50% w porównaniu do Aventador SV, kompensując przechylenia i poprawiając efektywność aerodynamiczną. Wyższy zakres siły tłumienia, zwiększony o 15% w porównaniu do SV, oraz magnetyczne zawieszenie reologiczne Lamborghini (LMS) zostały dostosowane, aby poprawić kontrolę nad nadwoziem i kołami, koncentrując się na wydajności torowej.
Tylne koła Aventador SVJ mają dodatkowe sterowanie, aby wykorzystać obciążenie aerodynamiczne w każdym środowisku, zapewniając wyjątkową stabilność w warunkach dużych prędkości i poprawiając zwinność w zakrętach, aby zwiększyć średnią prędkość we wszystkich warunkach dynamicznych.
Kierownica Lamborghini Aventador SVJ została również rozwinięta, aby zapewnić odpowiedni feedback w warunkach wysokowydajnych na torze. Ponowne zbalansowanie wspomagania kierownicy odzwierciedla specyficzne obciążenie aerodynamiczne i opony, a Lamborghini Dynamic Steering (LDS) zostało przestrojone, aby jeszcze bardziej poprawić precyzję kierowania i naturalny feedback.
System napędu na cztery koła Lamborghini SVJ ma poprawiony rozkład momentu obrotowego, aby maksymalizować przyczepność i zwinność, z wyższą stabilnością SVJ pozwalającą na dalsze 3% momentu do tylnej osi w porównaniu do SV. Tylne sterowanie zostało rozwinięte w celu dalszej poprawy stabilności samochodu przy jednoczesnym zmniejszeniu odległości hamowania, szczególnie w połączeniu z warunkami hamowania/skręcania, takimi jak szybkie zakręty. ESC zostało udoskonalone, aby poprawić zakręt i doświadczenie kierowcy w ekstremalnych warunkach prowadzenia, a ABS zostało specjalnie dostosowane do zwiększonej przyczepności, zapewnionej przez opony i system ALA.
Nowe opony Pirelli P Zero Corsa zostały specjalnie opracowane według specyfikacji Lamborghini dla SVJ: opony zapewniają wyższą sztywność pionową, aby pomieścić wyższy docisk SVJ, a także zapewniają wysoki poziom przyczepności, poprawiając ogólne osiągi pojazdu. Posiadając specjalny wzór bieżnika, opony zostały zaprojektowane, aby zoptymalizować osiągi zarówno na drodze, jak i torze. Opcjonalne opony uliczne Pirelli P Zero Trofeo R można zamontować specjalnie do użytku torowego.
Samochód dla kierowcy
Aventador SVJ to samochód skupiony na kierowcy, zaprojektowany, aby maksymalnie zwiększyć jedność między kierowcą a samochodem w najbardziej ekstremalnych warunkach drogowych i torowych, zapewniając najbardziej satysfakcjonujące doświadczenie.
Dzięki trzem trybom jazdy Lamborghini: Strada, Sport i Corsa, a także opcji EGO, pozwalającej kierowcy na dalsze dostosowanie swoich preferencji dotyczących ustawienia samochodu, kokpit wyposażony jest w grafikę Kombi na wyświetlaczu cyfrowym TFT oraz pokazuje na bieżąco status funkcji ALA.
System nawigacji i system infotainment, w tym AppleCarPlay, dostępne są opcjonalnie bezpłatnie, umożliwiając pasażerom w kokpicie zarządzanie komunikacją i rozrywką za pośrednictwem urządzeń Apple aktywowanych głosowo.
System telemetryczny Lamborghini to opcjonalna specyfikacja: rejestrująca czasy okrążeń i osiągi na torze, a także dane o podróżach, system telemetryczny jest szczególnie interesujący dla właściciela, który chce zabrać swój samochód na tor.
Wnętrze Aventador SVJ można niemalże nieskończoność dostosować dzięki programowi personalizacji Ad Personam Lamborghini.
Cena Lamborghini Aventador SVJ i dostawa na rynek
Pierwsi klienci odbiorą nowego Lamborghini Aventador SVJ na początku 2019 roku, a sugerowane ceny detaliczne wynoszą: