Stworzony z okazji setnej rocznicy urodzin założyciela Lamborghini, Ferruccio, hipersamochód Centenario produkowano w zaledwie 20 egzemplarzach, z ceną wyjściową wynoszącą 1,75 miliona euro plus podatki. Ta ogromna kwota zapewniłaby najszybszego Lamborghini w historii, osiągającego prędkość maksymalną powyżej 350 km/h (217+ mph).
W dużej mierze oparty na modelu Aventador, ale z całkowicie nowym nadwoziem z włókna węglowego oraz przeprojektowanym silnikiem V12, Lamborghini Centenario przyspiesza z 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 2,8 sekundy, a co jeszcze bardziej imponujące, z 0 do 300 km/h (186 mph) w jedynie 23,5 sekundy. Silnik V12 o pojemności 6,5 litra, nadal zasilany naturalnie, rozwija aż 770 koni mechanicznych przy maksymalnych obrotach. Ponieważ monokok i nadwozie są w całości z włókna węglowego, hipersamochód waży tylko 1 520 kg, co daje stosunek mocy do wagi wynoszący 1,97 kg/kM.
Jako że mówimy o samochodzie wartym 1 900 000 dolarów, wnętrze było bardzo dostosowywalne, a nabywcy mogli wybierać preferowane wykończenia, przeszycia, kolor skóry i inne materiały w kabinie, a także kolor zewnętrzny. Centenario wyposażono w standardowy ekran 10,1 cala oraz oferowano nawigację dotykową, Apple Car Play i inne funkcje.
Kilka miesięcy po premierze coupe, Lamborghini zaprezentowało model Centenario Roadster na Pebble Beach Concours d’Elegance. Roadster był cięższy i miał maksymalną prędkość wynoszącą 350 km/h.
Automobili Lamborghini zaprezentowało Lamborghini Centenario na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku, w roku, w którym firma obchodzi stulecie urodzin założyciela Ferruccio Lamborghini. Wyprodukowano tylko 20 wersji coupé oraz 20 wersji roadster Lamborghini Centenario, a wszystkie 40 egzemplarzy jest już sprzedanych, w cenie początkowej wynoszącej 1,75 miliona euro plus podatek.
Lamborghini Centenario kontynuuje strategię produkcji unikatowych modeli i demonstruje innowacyjne zdolności projektowe i technologiczne Lamborghini. Silnik o pojemności V12, działający na zasadzie naturalnego wciągu, generuje moc 770 KM, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy, a od 0 do 300 km/h w 23,5 sekundy, osiągając prędkość maksymalną przekraczającą 350 km/h. Zatrzymanie z prędkości 100 km/h do zera zajmuje 30 metrów. Monokok i nadwozie w pełni z włókna węglowego zapewniają niską wagę wynoszącą 1,520 kg oraz stosunek wagi do mocy wynoszący zaledwie 1,97 kg/KM.
Aerodynamiczny design samochodu obejmuje wysuwane tylne skrzydło, które zwiększa docisk przy dużych prędkościach. Wprowadzenie sterowania tylnymi kołami zwiększa zwinność i stabilność, a innowacyjny ekran dotykowy zapewnia połączenie infotainment, w tym przeglądanie internetu i Apple CarPlay.
„Centenario to samochód, który doskonale łączy tradycję z innowacją. Patrzy w przyszłość, jednocześnie oddając hołd legendzie Ferruccio Lamborghini,” mówi prezydent i dyrektor generalny Automobili Lamborghini, Stephan Winkelmann. „Centenario to szansa dla naszych projektantów i inżynierów, aby przekroczyć niektóre ograniczenia produkcji seryjnej, osiągając niezrównany rezultat: Centenario od razu udowodnił, że jest pożądanym samochodem kolekcjonerskim, jednocześnie prezentując nowe technologie Lamborghini i wyjątkowe osiągi. Jest to najwłaściwszy hołd dla Ferruccio Lamborghini w jego stulecie: człowieka, który stworzył wyjątkową markę, wierzył, że wszystko jest możliwe, i wyprodukował niezwykłe, ikoniczne samochody. Centenario to supersamochód dla Ferruccio Lamborghini i przyszłości, w którą wierzymy dzisiaj.”
Projekt i aerodynamika
Lamborghini Centenario jest najczystszym wyrazem zaangażowania Lamborghini w nowoczesny i inspirujący design, dając projektantom i inżynierom Lamborghini swobodę stworzenia demonstratora technologii w formie limitowanej edycji.
Czyste i istotne linie Lamborghini Centenario są widoczne w nowym języku projektowania, demonstrując kwintesencję zaangażowania Lamborghini w zasadę 'forma podąża za funkcją’. Samochód ma przepuszczalność, definiowaną przez wloty, wyloty i kanały, które zaznaczają jego aerodynamiczną przewagę.
Mono linia od przodu do tyłu definiuje rozpoznawalne kontury Lamborghini, z długimi, niskimi zwisami z przodu i z tyłu, tworząc czysty, zmysłowy kształt monokaru. Centenario ma długość 4,924 m i wysokość 1,143 m. Aerodynamiczne wloty zbudowane z kilku finów charakteryzują zarówno przód, jak i tył. Duże wloty powietrza w przedniej maski, przypominające sportowe samochody z lat 70., mają na celu funkcjonalność: powietrze jest pobierane przez przód samochodu, co przyczynia się do docisku na przedniej osi.
Ponadto powietrze przepływa przez kanały w obudowie przednich reflektorów oraz w bocznych progach i wokół nadkoli, poprawiając przepływ powietrza do tylnych chłodnic i zapewniając optymalne chłodzenie. Dach, w tym wloty powietrza, czerpie styl z inspiracji lotniczych, wzbogacony heksagonalną osłoną silnika z włókna węglowego i szkła.
Nadwozie Lamborghini Centenario wykonane jest z błyszczącego włókna węglowego. Przednia maska, panele drzwi scissor (zawsze zarezerwowane dla modeli V12) oraz linia dachu są płynne, aerodynamiczne i organiczne: dolne części w macie z włókna węglowego są funkcjonalne, techniczne i dedykowane aerodynamicznej przewadze, w tym przedni splitter, boczne progi, nadkola i tylny dyfuzor.
Nieregularne nadkola, zarówno z przodu, jak i z tyłu, są charakterystycznym elementem Lamborghini Centenario, tak jak w innych modelach Lamborghini. Podkreślone matowym włóknem węglowym i kryjące kanały przepływu powietrza, podkreślają aerodynamiczny design samochodu. Profil tylnego nadkola szczególnie przyciąga uwagę, akcentując układ kierowniczy Centenario. Opony Pirelli PZero, zaprojektowane specjalnie do tylnych kół, osadzone są na ekskluzywnych obręczach 20″/21″ z aluminium kute i frezowane. Kształt łopatki, podkreślony włóknem węglowym, maskuje kanały odprowadzające gorące powietrze z ceramicznych hamulców węglowych, wykończone centralnym nakrętką z zamkiem, z logo byka Lamborghini.
Zintegrowany tylny dyfuzor dominuje z tyłu samochodu, a jego znaczne wymiary optymalizują rozkład przepływu powietrza, maksymalizując docisk samochodu i estetycznie podkreślając znaczenie aerodynamiki w Lamborghini Centenario. Jak wiele mechanicznych części w samochodzie, wystawionych na maksymalizację wymiany ciepła, tylne opony są widoczne, podczas gdy unoszące się w powietrzu nad dyfuzorem tylne światła w kształcie 'Y’ Centenario. Zawieszone w powietrzu, ale przymocowane na obu końcach 'Y’, diodowe światła rozciągają się na całą szerokość tyłu. Centenario wyróżnia się zarówno w nocy, jak i w ciągu dnia.
Wysuwane tylne skrzydło jest zintegrowane z nadwoziem w położeniu stacjonarnym lub przy niskich prędkościach, aby zachować minimalistyczne linie Lamborghini Centenario. W zależności od warunków dynamicznych pojazdu i wybranego trybu jazdy, skrzydło wysuwa się do 150 mm i obraca do 15 stopni dla optymalnej efektywności aerodynamicznej w warunkach wysokiego osiągu.
Moc i osiągi
Centenario wykorzystuje silnik V12 Lamborghini jako napęd, idealnie dopasowując się do dynamicznego potencjału samochodu. Bardzo responsywny silnik, nawet przy niskich obrotach, zapewnia niepodrabialną rezonans i cechy, które tylko silnik działający na zasadzie naturalnego wciągu może oferować. Zwiększony do 770 KM (566 kW) i z podniesionym ogranicznikiem obrotów z 8350 RPM do 8600 RPM, silnik Centenario jest najsilniejszym napędem wyprodukowanym przez Lamborghini do tej pory.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 2,8 sekundy, a od 0 do 300 km/h po 23,5 sekundy, prędkość maksymalna Lamborghini Centenario przekracza 350 km/h. Odległości hamowania są równie imponujące: z 100 do 0 km/h w zaledwie 30 m i z 300 do 0 km/h w 290 m.
Podwozie i napęd
Nadwozie Centenario wykonane jest w całości z włókna węglowego, z monokokiem i wszystkimi innymi częściami nadwozia i wykończeniami również wykonanymi z włókna węglowego. Z suchą wagą wynoszącą zaledwie 1,520 kg, Lamborghini Centenario osiąga stosunek wagi do mocy wynoszący 1,97 kg/KM i sztywność skrętną na poziomie 35,000 Nm na stopień.
Dzięki stałemu napędowi na cztery koła, Centenario wprowadza nowy system sterowania tylnymi kołami. Przy niskich prędkościach tylne opony skręcają w przeciwnym kierunku do kąta skrętu, co prowadzi do wirtualnego skrócenia rozstawu osi. Zapewnia to zwiększoną zwinność przy niskich prędkościach, wymagając mniejszego kąta skrętu i zmniejszając promień skrętu. Przy dużych prędkościach tylne opony skręcają w tym samym kierunku co kąt skrętu, co prowadzi do wirtualnego wydłużenia rozstawu osi. W rezultacie sterowanie tylnymi kołami zapewnia zwiększoną stabilność i optymalizuje reakcję pojazdu. W trzech trybach jazdy Lamborghini: Strada, Sport i Corsa, sterowanie tylnymi kołami potęguje cechy każdego z nich, szczególnie w dynamice bocznej.
Lamborghini Centenario wyposażone jest w zawieszenie magneto-reologiczne i Lamborghini Dynamic Steering (LDS), specjalnie dostosowane do systemu sterowania tylnymi kołami Centenario, co zapewnia optymalną reakcję i informację zwrotną dla kierowcy. Przekładnia jest za pomocą skrzyni biegów Independent Shifting Rod (ISR) Lamborghini, co zapewnia lekkie i emocjonujące rozwiązanie do osiągania najszybszych zmian biegów.
Wnętrze – luksus i funkcjonalność
Luksusowe wnętrze można dostosować do specyfikacji każdego klienta Lamborghini Centenario. W skład wyposażenia wchodzą sportowe fotele z lekkiego włókna węglowego, z nowymi szwami na długości deski rozdzielczej, kierownicy, osłonach przeciwsłonecznych, pokrywach zamków oraz nowych wewnętrznych panelach drzwi wykonanych z włókna węglowego i Alcantary.
Funkcjonalność i łączność są kluczowymi cechami Centenario. Z systemem nawigacji satelitarnej, wysokiej rozdzielczości, 10,1-calowy ekran dotykowy łączy kierowcę Lamborghini Centenario zarówno z samochodem, jak i światem zewnętrznym. Użytkownicy mogą przeglądać internet, łączyć się z pocztą elektroniczną i mediami społecznościowymi oraz korzystać z aplikacji online, takich jak radio internetowe. Apple CarPlay jest w zestawie, co umożliwia bezpieczny i efektywny sposób dzwonienia, proszenia o wskazówki, odtwarzania muzyki oraz dostępu do funkcji iPhone’a.
System infotainment obejmuje zaawansowaną funkcję telemetryczną: Centenario zapewnia ostateczne osiągi, zarówno na drodze, jak i, jeśli właściciel zechce, na torze: o czym świadczy miejsce na dwa kaski w przednim bagażniku! Wysoce zaawansowana telemetria pozwala rejestrować prędkości, czasy, siły boczne i G, a nawet porównywać je między różnymi okazjami i różnymi kierowcami. Dwie opcjonalne kamery wewnętrzne pozwalają rejestrować doświadczenia kierowców.
20 coupé i 20 roadsterów
Lamborghini Centenario będzie produkowane jako edycja limitowana, zaledwie 20 coupé i 20 roadsterów ma być dostarczonych od jesieni 2016 roku przez cały rok 2017. Wszystkie 40 modeli Centenario zostało sprzedanych do kolekcjonerów i entuzjastów Lamborghini na całym świecie, w cenie początkowej wynoszącej 1,75 miliona euro plus podatek. Firma OPAC była ważnym partnerem zaangażowanym w budowę nowego modelu wraz z działem badań i rozwoju Lamborghini.
Pokazany w Genewie w całości z wykończeniem z włókna węglowego, klienci mogą dostosować swój Lamborghini Centenario, aby zawierał odkryte włókno węglowe lub dowolny kolor i wykończenie z programu personalizacji Ad Personam Lamborghini.