Rok 2016 to 100. rocznica urodzin Ferrucio Lamborghiniego. Z tej okazji Lamborghini stworzyło supersamochód Centenario, aby uczcić założyciela marki. Powstało tylko 40 pojazdów, z czego 20 to roadstery. Dzieliły tę samą platformę, z niezbędnymi modyfikacjami dostosowanymi do typu nadwozia.
Zespół projektowy otrzymał zielone światło od Stephena Winkelmanna, prezesa i dyrektora generalnego Lamborghini, na stworzenie unikalnego nadwozia. Efekt jest na tyle nietypowy, że przypomina rodzaj myśliwca stealth z bardzo krótkimi skrzydłami.
Jak na samochód, jego aerodynamika jest ekstremalna, ale wszystko zostało zaprojektowane z konkretnym celem. Ogromny przedni splitter z wlotami powietrza kieruje strumień powietrza nad szybą i po bokach. Boczki redukują efekt przyziemienia. Ochrona podwozia zapewnia laminarny przepływ powietrza. Tylny splitter ma za zadanie kierować powietrze spod samochodu i bezszwowo odprowadzać je do tyłu. Duże elektronicznie sterowane skrzydło generuje ogromny docisk, gdy jest wysunięte – o 180% więcej niż w pozycji schowanej.
Centenario Roadster wyposażono w system sterowania wszystkimi kołami, co jest debiutem dla Lamborghini! Supersamochód z napędem na wszystkie koła skręca w przeciwnym kierunku do przednich kół przy prędkościach poniżej 60 km/h (45 mph) oraz w tym samym kierunku do 3 stopni. Powyżej 45 mph tylne koła obracają się w fazie z przednimi o 1,5 stopnia.
Na pojeździe zamontowano 7-biegową automatyczną skrzynię biegów z pojedynczym sprzęgłem. Kierowca ma również możliwość manualnej zmiany biegów za pomocą dwóch dużych łopatek ze wzmocnionego węglowego włókna za kierownicą.
Po wprowadzeniu modelu Centenario Coupé, Lamborghini zaprezentowało otwartą wersję swojego najnowszego, unikatowego dzieła dla zapalonych kolekcjonerów i entuzjastów podczas Monterey Car Week 2016 w Kalifornii w ramach wydarzenia „The Quail, A Motorsports Gathering”. Naturalny następca wersji coupé, Lamborghini Centenario Roadster, również ogranicza produkcję do 20 egzemplarzy na całym świecie i stanowi prawdziwą ilustrację zaangażowania Lamborghini w podnoszenie projektowania samochodów na nowe, inspirujące wyżyny.
Włoska ikona wciąż uczcić stulecie swojego dynamicznego założyciela, Ferruccio Lamborghini, poprzez tę specjalną serię upamiętniającą. Projektanci otrzymali wolność w tworzeniu otwartego wzoru, który ucieleśnia postępowe cechy wizjonerskiego założyciela Lamborghini i lśni w eleganckim otoczeniu. Ten model Roadster na nowym poziomie odzwierciedla nowy kierunek projektowania Lamborghini, podkreślony czystymi powierzchniami i doskonałymi refleksami, ponieważ 'forma podąża za funkcją’ – zgodnie z rdzeniem DNA designu Lamborghini. Sylwetka Centenario charakteryzuje się niskimi zwisami z przodu i z tyłu, tworząc czysty, zmysłowy, monokorpus.
„Lamborghini szczyci się nieustannym dążeniem do eksperymentowania. Jesteśmy dumni, że możemy uwolnić dalszy potencjał Centenario w formie klasycznego roadstera; doskonała harmonia między innowacją a ponadczasowym designem. To wyjątkowe osiągnięcie inżynieryjne jest godnym hołdem dla niezwykłej przeszłości Lamborghini i zapowiedzią jego genialnej przyszłości. Centenario Roadster embraces nowoczesne cechy swojego rodzeństwa coupé i oferuje wolność prawdziwego supersamochodu z otwartym dachem, zapewniając czyste doświadczenie jazdy,” powiedział Stefano Domenicali, CEO Automobili Lamborghini.
Model skoncentrowany na osiągach, ten unikatowy model z otwartym dachem zbudowany jest na monokoku z włókna węglowego, a części nadwozia wykonane są z włókna węglowego.
Znani z eksperymentowania z nowymi, przełomowymi kolorami, projektanci opracowali specjalny srebrny kolor zewnętrzny, nazwany „Argento Centenario”, stworzony wyłącznie dla Lamborghini Centenario Roadster, podkreślający jego krągły profil. Aby uzyskać ten charakterystyczny matowy wykończenie, projektanci zastosowali nowy, wysokotechnologiczny proces, rozpuszczając metal, jednocześnie rozcieńczając i zmniejszając widoczność ziarna metalu, co daje jedwabiste i bogate wykończenie zewnętrzne.
Ulepszony aerodynamiczny design samochodu obejmuje wysuwany tylny spojler, który zapewnia większy docisk przy wysokich prędkościach, oraz jest wyposażony w skrętne tylne koła, co zwiększa zwinność i stabilność. Nowy, w pełni połączony system infotainment oraz innowacyjny system dotykowy obejmują przeglądanie internetu i Apple CarPlay dla łatwego użytkowania.
Przeprowadzono zaawansowane badania aerodynamiczne, aby zapewnić maksymalny komfort dla wnętrza, szczególnie dla Roadstera. Przednia szyba jest kształtowana w celu redukcji turbulencji dla pasażerów w kabinie, odchylając powietrze wokół i nad ich głowami, utrzymując poziom wentylacji w kokpicie na optymalnym poziomie w słonecznym otoczeniu. Smukłe, bezramowe okna otaczają wnętrze, zapewniając lekki i przestronny efekt przy jednoczesnej poprawie izolacji.
Wyposażony w najmocniejszy silnik produkowany do tej pory przez Lamborghini, elegancki wygląd Centenario Roadster współgra z niepowtarzalną mocą naturalnie zasysającego silnika V12 Lamborghini. Doskonały stosunek mocy do wagi w połączeniu z optymalnym designem aerodynamicznym pozwala na łatwe osiągnięcie prędkości 350 km/h, zapewniając świetną równowagę i maksymalną stabilność.
Design i aerodynamika
Lamborghini Centenario Roadster został zaprojektowany przez Centro Stile Lamborghini. Każdy komponent jest stylistycznie istotny i aktywnie uczestniczy w poprawie wydajności w zakresie oporu powietrza, docisku i chłodzenia silnika.
Każdy detal został dopracowany, aby osiągnąć najlepsze rozwiązanie inżynieryjne dla optymalnego doświadczenia jazdy także pod względem komfortu kabiny. To optymalne projektowanie i funkcjonalność osiągnięto również poprzez wprowadzenie w tylnej ścianie, z tyłu zagłówka, kanału o gładkim przepływie powietrza z kabiny do tylnej części maski, aby zminimalizować recyrkulację powietrza i turbulencje wewnątrz przedziału pasażerskiego. Tylni spojler zyskuje zatem dodatkowe obciążenie aerodynamiczne, co zwiększa docisk do tyłu.
Nadwozie Centenario w całości wykonane jest z włókna węglowego. Przednia maska, panele drzwiowe z ostrzami i linia dachu otwartego są płynne, aerodynamiczne i organiczne. Dolne części w błyszczącym włóknie węglowym są funkcjonalne, techniczne i dedykowane aerodynamicznej przewadze, obejmując splitter z przodu, progi, nadkola i dyfuzor z tyłu. Powietrze przepływa przez kanały wewnątrz obudów przednich lamp oraz inne w progach i wokół nadkoli, poprawiając przepływ powietrza do tylnych radiatorów i zapewniając optymalne chłodzenie.
Wyrazisty profil tylnego nadkola podkreśla skrętne tylne koła Centenario. Opony Pirelli PZero, opracowane specjalnie do skrętnych tylnych kół, osadzone są na ekskluzywnych obręczach 20″/21″ z przodu/tyłu z kutego i frezowanego aluminium. Kształt szprych wentylatora, podkreślony włóknem węglowym, maskuje kanały wydobywające gorące powietrze z ceramicznych hamulców węglowych, wykończonych centralnie blokującą nakrętką koła z emblematem Lamborghini.
Zintegrowany tylny dyfuzor dominuje z tyłu samochodu, jego znaczne wymiary optymalizują rozkład przepływu powietrza, maksymalizując docisk pojazdu i estetycznie podkreślając znaczenie aerodynamiki w Centenario. Światła LED w kształcie 'Y’ rozciągają się na całą szerokość tylnej części, wyróżniając Centenario zarówno za dnia, jak i w nocy.
Wysuwany tylny spojler jest zintegrowany z nadwoziem, gdy samochód jest w stanie spoczynku lub przy niskich prędkościach, aby zachować minimalistyczne linie Centenario. W zależności od warunków dynamicznych pojazdu i wybranego trybu jazdy, spojler wysuwa się do 150 mm i obraca się aż o 15 stopni, aby zapewnić optymalną wydajność aerodynamiczną w warunkach wysokiej wydajności.
Moc i wydajność
Wysoce responsywna architektura V12 dostarcza 770 hp (566 kW) z podniesionym ogranicznikiem obrotów silnika z 8,350 obr/min do 8,600 obr/min. Przyspieszenie z 0-100 km/h zajmuje zaledwie 2.9 sekundy, a maksymalna prędkość Centenario Roadster to ponad 350 km/h. Odległość hamowania jest także imponująca: z 100-0 km/h w zaledwie 31 m (102 stopy).
Podwozie i napęd
Nadwozie Centenario wykonane jest całkowicie z włókna węglowego, z monokokiem oraz wszystkimi innymi częściami i wykończeniami z włókna węglowego. Z suchą wagą wynoszącą zaledwie 1,570 kg (3,461 lbs), Centenario osiąga stosunek wagi do mocy wynoszący 2.04 kg/hp.
Centenario Roadster przyjmuje nowy system skrętnych tylnych kół Lamborghini. System ten zwiększa zwinność zakrętów przy niskich prędkościach i wymaga mniejszego kąta skrętu, a także zmniejsza promień skrętu. Przy wysokich prędkościach tylne opony skręcają w tym samym kierunku co kąt skrętu, co prowadzi do wirtualnego zwiększenia rozstawu osi. W efekcie skrętne tylne koła zapewniają zwiększoną stabilność i optymalizują odpowiedź pojazdu. W trzech trybach jazdy Lamborghini: Strada, Sport i Corsa, skrętne tylne koła podkreślają charakterystykę każdego z nich, szczególnie w dynamice bocznej.
Roadster jest wyposażony w zawieszenie magneto-reologiczne Lamborghini oraz Lamborghini Dynamic Steering (LDS), zapewniające optymalną responsywność i feedback dla kierowcy. Dla lżejszego rozwiązania i szybszej zmiany biegów, posiada skrzynię biegów z niezależnym drążkiem zmiany biegów (ISR).
Wnętrze – luksus i funkcjonalność
Klienci mogą dostosować swój Centenario Roadster, wybierając dowolny kolor i wykończenie z programu personalizacji Ad Personam Lamborghini.
Lamborghini Centenario Roadster eksponowany w prezentacji ma subtelne i luksusowe wnętrze w jasnobrązowym Alcantarze Terra di California z wstawkami z białej skóry Polar, szwami i lamówkami, a także szczegółowymi przeszyciami na siedzeniach, desce rozdzielczej i pokrywie rocker.
Funkcjonalność i łączność są kluczowymi cechami, w tym nawigacja satelitarna i 10.1-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości. Zaawansowany system infotainment pozwala użytkownikom na przeglądanie Internetu, łączenie się z e-mailem i mediami społecznościowymi oraz korzystanie z innych aplikacji online, takich jak radio internetowe. Apple CarPlay jest również włączone z pełną funkcjonalnością dla połączeń, nawigacji, muzyki i integracji z iPhonem. System infotainment zawiera również zaawansowaną funkcję telemetrii, dzięki której kierowcy mogą rejestrować i porównywać prędkości, czasy, dane o sile bocznej i G. Dwie opcjonalne kamery wewnętrzne umożliwiają rejestrowanie doświadczeń kierowcy.
20 coupés i 20 roadsterów
Tak jak wersja Coupé, Centenario Roadster będzie produkowany w limitowanej edycji zaledwie 20 egzemplarzy, które będą dostarczone do 2017 roku. Wszystkie 40 modeli Centenario zostało sprzedanych kolekcjonerom i entuzjastom Lamborghini na całym świecie w cenie startowej 1.75 miliona euro za Coupé i 2 miliony euro plus podatek za Roadster.
Zaprezentowany w Monterey w specjalnym kolorze zewnętrznym, nazwanym „Argento Centenario”, klienci mogą dostosować swój Centenario do dowolnego koloru i wykończenia, na przykład z odsłoniętym włóknem węglowym z programu personalizacji Ad Personam Lamborghini.