Lamborghini zaprezentowało model Gallardo na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2003 roku, wprowadzając nową, podstawową gamę pojazdów włoskiego producenta supersamochodów.
Po zakupie firmy przez Audi, Lamborghini rozpoczęło pracę nad nową linią. Dzięki wsparciu niemieckich inżynierów oraz projektowi ItalDesign Giugiaro, finalnym efektem był oszałamiająco wyglądający samochód napędzany zupełnie nowym silnikiem V10. Włoska marka wróciła na właściwe tory.
Gallardo był krótki, płaski i miał kształt klina, co utrzymało w życie charakterystyczny język designu Lamborghini. Jego długie, kanciaste reflektory oraz krótki przód były połączone z łukowatą kabiną i płaską pokrywą silnika z tyłu, w której znajdowały się wloty powietrza. Szerokie tylne błotniki miały ogromne wloty powietrza, które chłodziły i zasilały silnik. Zespół projektowy powrócił do kanciastych kształtów, instalując pionowe, kwadratowe światła tylne. Podwójny wydech wychodził przez tylny zderzak, tuż nad dyfuzorem.
Wewnątrz Gallardo było ciasne i przeznaczone dla dwóch osób, oddzielonych masywną konsolą centralną. Skórzane wnętrze było lepiej wykończone niż w niektórych wcześniejszych modelach Lamborghini sprzed ery Audi, jednak kilka przycisków i przełączników z Audi A3 psuło ekskluzywny wygląd tego samochodu. W zależności od wersji, auto miało przyciski do wyboru automatycznej skrzyni biegów lub krótką dźwignię zmiany biegów.