Na prezent z okazji emerytury dla swojego głównego kierowcy testowego Valentino Balboniego, Lamborghini stworzyło specjalną edycję modelu Gallardo. Był to jedyny pojazd RWD w ich ofercie: Gallardo 550-2 VB.
Zazwyczaj, gdy wysokiej rangi menedżer przechodzi na emeryturę, firma wręcza mu złoty zegarek, samochód lub coś, co przypominałoby o czasie spędzonym w danej firmie. Lamborghini postanowiło zrobić coś wyjątkowego: stworzyło specjalny samochód, aby klienci pamiętali o kierowcy testowym. Przez ponad cztery dekady testował samochody Lamborghini, a jego emerytura była spowodowana zmianami w prawodawstwie włoskim w 2008 roku.
Gallardo LP550-2 VB miał kilka charakterystycznych elementów na karoserii, które odróżniały go od innych modeli. Był jak czarny ogier ze gwiazdą na czole. Największą różnicę wizualną stanowił biało-złoty pas biegnący wzdłuż górnej części nadwozia. Gdy był zaparkowany, oznaczenie 550-2 zamontowane nisko na progach, przed tylnymi kołami, mogło być zauważone przez wyczulone oko.
Wnętrze było takie samo jak w innych Lamborghini Gallardo, z wyjątkiem kilku szczegółów. Fotele były pokryte czarną skórą z białym paskiem na oparciach. Konsola centralna była wykończona białą skórą Polar, a poniżej lewego okna znajdowało się aluminiowe oznaczenie z podpisem Valentino Balboniego oraz numerem produkcyjnym samochodu.
Napęd był dostosowany do gustu Valentino Balboniego. Na początek, LP550-2 był pierwszym samochodem Lamborghini z napędem na tylne koła od ponad dekady. W podstawowej wersji wyposażono go w 6-biegową manualną skrzynię biegów, z opcją 6-biegowej automatycznej. Zawieszenie i dyferencjał różniły się od reszty serii Gallardo. Wyprodukowano tylko 250 sztuk.
Valentino Balboni od dawna uważany jest za jedną z legend otaczających najbardziej bezkompromisową markę supersamochodów na świecie. Jest to wyjątkowy kierowca testowy, który zyskał własny kultowy status. Automobili Lamborghini przedstawia teraz model na jego cześć, noszący jego imię – Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni.
Najnowsza wersja Gallardo, najbardziej udanego modelu Lamborghini w historii – łącznie wyprodukowano już ponad 9 000 egzemplarzy – może poszczycić się nie tylko wyjątkowym designem i ekskluzywnym wyposażeniem, ale także unikalną technologią, o czym świadczy jego nazwa: 550 oznacza moc w koniach mechanicznych, a 2 oznacza napęd na tylne koła.
Przez kilka dekad Valentino Balboni miał wyraźny wpływ na charakter supersamochodów sygnowanych bykiem. Dzięki swojej pracy w zakresie strojenia i testowania pomógł ukształtować wiele motoryzacyjnych legend, począwszy od Lamborghini Miura z lat 60. aż po obecne modele Lamborghini Gallardo i Lamborghini Murciélago. Balboni został zatrudniony w 1967 roku przez samego założyciela firmy, Ferruccio Lamborghini. Od samego początku było jasne, że młody Balboni miał wyjątkowe wyczucie do samochodów, to najczulsze ze wszystkich instynktów łączących się z „krwią życia” samochodu, które definiuje duszę kierowcy testowego.
„Lamborghini musi zawsze łączyć precyzję samochodu wyścigowego z niezawodnością dobrego przyjaciela,” mówi Balboni. Od 1973 roku prowadził każdy prototyp stworzony przez markę, a nawet większość produkcyjnych samochodów przeszła przez jego ręce przed dostarczeniem ich do klientów. Dzięki temu Balboni stał się jednym z najważniejszych przedstawicieli marki, ciesząc się znakomitą reputacją i statusem wśród fanów i klientów marki na całym świecie.
Limitowana do 250 egzemplarzy
Po ponad 40 latach spędzonych w Lamborghini, Balboni przeszedł na oficjalną emeryturę. Mimo to, Valentino Balboni wciąż podróżuje do wielu krajów na świecie jako ambasador marki. Specjalna ekskluzywność Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni jest gwarantowana – limitowana jest do 250 egzemplarzy.
Zwrotność przy jednoczesnym wysokim bezpieczeństwie
W tej najnowszej wersji Gallardo, Lamborghini oddaje hołd swojemu długoletniemu kierowcy testowemu w bardzo szczególny sposób. Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni zostało zaprojektowane zgodnie z jego filozofią i odpowiada na oczekiwania wielu klientów poszukujących modelu o wyjątkowym charakterze, który zapewnia wyjątkową przyjemność z aktywnej jazdy. Model Balboni to jedyny aktualny Lamborghini, które przekazuje moc na drogę tylko za pośrednictwem tylnych kół.
Napęd na tylne koła ma szczególną atrakcję dla tych kierowców sportowych, którzy cenią sobie określony styl jazdy. Dzięki niezwykle mocnemu silnikowi V10, kontrolowane poślizgi nie stanowią problemu – oczywiście zawsze w granicach określonych przez kierowcę – ponieważ dopracowane właściwości jezdne i idealnie zestrojone systemy wspomagające sprawiają, że Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni jest wyjątkowo bezpiecznym samochodem sportowym do prowadzenia.
Przyjemność z jazdy o unikalnym charakterze
Aby ukształtować ten unikalny charakter łączący przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo, inżynierowie w Sant’Agata Bolognese wprowadzili szerokie modyfikacje w LP550-2 Valentino Balboni. Nie chodziło tylko o przeniesienie skrzyni biegów na tylną oś, ale pojazd musiał być dostosowany i strojony w każdym elemencie swojego dynamizmu jazdy. Obejmuje to sprężyny, tłumiki, stabilizatory, a nawet opony. Aerodynamika również została dostosowana do zmiany przepływu mocy.
Różnicowy mechanizm tylnych kół o ograniczonym poślizgu 45% również został opracowany na nowo, a także kalibracja skrzyni biegów e-gear. Jednym z kluczowych punktów były zmiany w systemie ESP. Podczas gdy standardowy program skupia się na wysokiej stabilności, program CORSA pozwala na większe kąty poślizgu, co umożliwia kierowcom pełne cieszenie się dynamiką LP550-2.
Wyjątkowe osiągi są gwarantowane
Zmiany wprowadzono również w samym sercu Lamborghini Gallardo, czyli 5,2-litrowym silniku dziesięciorzędowym: idealna synteza przyjemności z wysokich obrotów, mocy ciągnącej, nieustannie energicznego temperamentu i potężnej symfonii odgrywanej we wszystkich tonacjach. W Valentino Balboni, kompaktowa i lekka jednostka napędowa generuje 405 kW (550 hp). Przy suchej masie wynoszącej zaledwie 1 380 kilogramów, gwarantuje to wyjątkowe osiągi: LP550-2 przyspiesza od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w oszałamiające 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosząca 320 km/h (199 mph) zapewnia mu miejsce wśród najlepszych supersamochodów.
Potężna elegancja w unikalnym designie
Valentino Balboni jest nie tylko unikalny pod względem technologii: jego design i wyposażenie wzmacniają jego ekskluzywność. Klasyczny sportowy charakter podkreśla kolorowy pas w białym i złotym kolorze, biegnący od przedniego panelu przez dach i części pokrywy silnika aż do tylnego spojlera, inspirowany klasycznymi samochodami sportowymi z lat 70. Ten kolorowy akcent podkreśla potężną elegancję Lamborghini Gallardo i akcentuje unikalne DNA designu Lamborghini. Edycja specjalna jest dostępna w ośmiu kolorach, od Bianco Monocerus przez Verde Ithaca, do Arancio Borealis i Nero Noctis. Koła Scorpius zachowują swoje ciemnoszare wykończenie, podczas gdy zaciski hamulcowe dostępne są w kolorze czarnym, pomarańczowym lub żółtym, w zależności od lakieru zewnętrznego.
Klasowy sportowy wygląd także wnętrza
Charakterystyczna kolorystyka powtarza się także w wnętrzu. Podstawowy kolor pełnej skórzanej tapicerki to czerń. Oba fotele mają jednak kolorowy pas w białym kolorze. Konsola centralna jest całkowicie wykończona skórą w kolorze Polar white, co tworzy mocny akcent. Na znaczku umieszczonym poniżej lewego okna widać podpis Valentino Balboni oraz numer produkcji samochodu.
Ekskluzywność Valentino Balboni podkreślona jest także rozbudowanym wyposażeniem. Oprócz kilku nowych skórzanych akcentów we wnętrzu, dostępna jest także przezroczysta pokrywa silnika, kamera wsteczna, system nawigacji z Bluetooth oraz system podnoszenia przedniej osi, co ułatwia pokonywanie przeszkód. Oprócz rozbudowanego wyposażenia standardowego, dostępna jest lista dodatkowych opcji, w tym skrzynia biegów e-gear i hamulce ceramiczne z węglowym rdzeniem.
Sugerowana cena detaliczna (bez podatków)