To był ostatni Aventador, samochód, który miał zakończyć 11-letnią karierę włoskiej supermarki po wielu innych edycjach specjalnych. Ponadto, był to ostatni Lamborghini wyposażony w silnik V12 o naturalnym ssaniu.
Z biegiem czasu Lamborghini przyjęło strategię tworzenia specjalnych modeli, które sprzedawano za dużo wyższe ceny niż standardowe wersje. Chociaż czasami te edycje specjalne nie były tak wyjątkowe, jak pojazdy, z których pochodziły.
Ultimae otrzymała przeprojektowany przedni zderzak, który zwiększył docisk do podłoża. Dodatkowo, splitter i otwarty wlot powietrza zoptymalizowały aerodynamikę. Z boku, Ultimae miała takie same kanciaste wloty powietrza do silnika, umieszczone za drzwiami, ale ozdobione unikalnymi naklejkami. Z tyłu, aktywne skrzydło aerodynamiczne o trzech pozycjach trzymało samochód na drodze przy dużych prędkościach i podczas szybkich manewrów zakrętów.
Wewnątrz, kabina przypominała atmosferę inspirowaną myśliwcami, z sportowymi fotelami kubełkowymi głęboko wyprofilowanymi w wzór Y na skórzanej tapicerce. Kontrastowe przeszycia czyniły to jeszcze bardziej oczywistym. Jednocześnie, loga Lamborghini na zagłówkach dopełniały unikalny wizerunek Ultimae.
Ultimae ma silnik V12 umieszczony za kabiną, tak jak każdy inny Aventador. Jednak w odróżnieniu od reszty gamy, oferowała 780 PS (770 hp) w niezwykle wysokim zakresie obrotów. Nadal była połączona z tą samą siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (z podwójnym sprzęgłem) i przekazywała moc na wszystkie koła. Choć nie była znacząco szybsza od Aventadora S, Ultimae była lżejsza i zwinniejsza na torze wyścigowym niż jej brat.
Automobili Lamborghini ogłosiło model Aventador LP780-4 Ultimae: hołd dla ikony supersamochodów z silnikiem V12 i silników spalinowych w ostatnim modelu produkcyjnym, koncentrując najczystsze cechy wszystkich edycji Aventadora w doskonałym finale. Lamborghini Aventador LP780-4 wykorzystuje osiągi SVJ i wzmacnia wyszukaną elegancję Aventadora S, łącząc design i dynamikę w zdecydowanym elemencie kolekcjonerskim zarówno w wersji coupé, jak i roadster.
„Aventador LP780-4 oznacza ostatni, najczystszy i ponadczasowy produkcyjny silnik V12 Lamborghini z naturalnym zasilaniem,” mówi Stephan Winkelmann, prezydent i dyrektor generalny Automobili Lamborghini. „Dostarcza istotnego doświadczenia z silnikiem dwunastocylindrowym, zarówno pod względem niepowtarzalnego designu, jak i rozwiązań inżynieryjnych oraz najbardziej emocjonującego doświadczenia z jazdy, i stanowi definitywnego Aventadora kończącego niezwykłą erę. To ostatni tego rodzaju model: dostarcza maksymalną moc i decydującą wydajność, jakiej można oczekiwać od obecnego silnika V12 Lamborghini, w połączeniu z naszym niepowtarzalnym DNA designu. Aventador był przeznaczony do stania się klasykiem od samego początku, a Aventador LP780-4 jest najpiękniejszą ekspresją ponadczasowego designu oraz technicznych rozwiązań w edycji końcowej: Ultimae.”
Po ponad roku, w którym wydarzenia na całym świecie zostały odwołane z powodu pandemii, Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae coupe i roadster będą zaprezentowane na Festiwalu Prędkości w Goodwood w Wielkiej Brytanii w 2021 roku przed entuzjastami motoryzacji i właścicielami.
Moc i osiągi
Eleganckie linie Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae maskują wydajność tej ostatniej edycji. Dwunastocylindrowy silnik o pojemności 6,5 litra typu 'Longitudinale Posteriore’ (LP) dostarcza 780 CV: 40 CV więcej niż Aventador S i 10 CV więcej niż SVJ, z napędem na stałe cztery koła. LP780-4 Ultimae celebruje witalny charakter, moc i osiągi dziesięcioletniej ewolucji Aventadora, w tym wiedzę inżynieryjną pochodzącą z rekordu na Nürburgring-Nordschleife uzyskanego w lipcu 2018 roku; techniczne postępy supersamochodów i luksus trybu S; oraz czystość oryginalnej koncepcji Aventadora. To wielki finał tradycyjnego silnika spalinowego V12 i ostateczny Aventador w każdym sensie.
Unikalna, niezwykle sztywna i lekka konstrukcja monokoku z włókna węglowego Aventadora LP780-4 oraz szerokie zastosowanie włókna węglowego w całej karoserii przyczyniają się do jego suchej masy wynoszącej zaledwie 1550 kg. Wersja coupé, ważąca 25 kg mniej niż Aventador S, dostarcza ten sam stosunek masy do mocy jak SVJ wynoszący 1.98 kg/CV, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 2.8 sekundy i osiągając prędkość maksymalną 355 km/h, z momentem obrotowym wynoszącym 720 Nm przy maksymalnych 6750 rpm, oraz zoptymalizowanym VVT (Zmiennym Czasowaniem Zaworów) i VIS (Zmiennym Układem Dolotowym) dla optymalnej krzywej momentu. System hamulcowy CCB umożliwia zatrzymanie pojazdu z prędkości 100 km/h w zaledwie 30 m.
Kontrola boczna została zoptymalizowana przez czterokierunkowe kierowanie, wprowadzone w Aventador S, co zapewnia zwinność przy niskich i średnich prędkościach oraz zwiększoną stabilność przy dużych prędkościach. Lamborghini Dynamic Steering (LDS) na przedniej osi jest skalibrowane na responsywną informację zwrotną z ostrym wejściem w zakręt, a jednocześnie dostosowane do integracji z aktywnym kierowaniem tylnych kół: oddzielne siłowniki reagują w ciągu pięciu milisekund na ruchy kierownicy kierowcy, pozwalając na bieżąco dostosowywać kąty kierowania w celu poprawy właściwości zakrętów.
Design LP780-4 Ultimae przyjmuje specyficzną koncepcję przedniego zderzaka dla zwiększonego obciążenia aerodynamicznego z przodu, z wydajnością podłużną podobną do SVJ. ESC jest skalibrowany na szybkie, precyzyjne sterowanie trakcji oraz dynamikę pojazdu, rozpoznając i dostosowując się do różnic w przyczepności, w tym na powierzchniach o niskiej przyczepności, takich jak śnieg i lód. Stały napęd na cztery koła, dzięki kierowaniu tylnych kół, został skalibrowany, aby dostarczyć więcej momentu obrotowego na tylną oś, tak aby przy przyspieszaniu mniej momentu przechodziło na przednią oś, co pozwala na sportowe, ale bezpieczne zachowanie w poślizgu. Systemy są zarządzane przez Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA), które przetwarza precyzyjne informacje w czasie rzeczywistym na temat ruchu nadwozia za pomocą czujników, definiując w ten sposób najlepszą reakcję wszystkich aktywnych systemów, aby dostarczyć najlepszą dynamikę pojazdu w każdych warunkach.
Oferując najnowocześniejsze osiągi aerodynamiczne, przedni splitter i otwarty 'ustnik’ LP780-4 kierują dodatkowy przepływ powietrza w celu optymalizacji wydajności aerodynamicznej, chłodzenia silnika i chłodnicy. Otwory wentylacyjne w przednim zderzaku i bocznym wlocie chłodzenia zmniejszają zakłócenia aerodynamiczne od przednich opon i optymalizują przepływ powietrza do tylnej chłodnicy, a lekki tylny zderzak Ultimae dopełnia dynamiczny wygląd zewnętrzny i celebruje torowe dziedzictwo SVJ.
Tylne skrzydło aktywnego systemu aerodynamicznego przemieszcza się w trzech pozycjach – zamkniętej, 'maksymalnej wydajności’ i 'maksymalnego prowadzenia’ – w zależności od prędkości i wybranego trybu jazdy, optymalizując ogólną równowagę pojazdu i współpracując z generatorami wirów stworzonymi w przedniej i tylnej części podwozia, aby zmaksymalizować przepływ powietrza i wspierać chłodzenie hamulców. Przekładnia odbywa się za pomocą lekkiego systemu zmiany biegów Lamborghini Independent Shifting Rod (ISR) o 7 biegach, zapewniającego zrobotyzowane zmiany biegów w czasie do 50 milisekund.
Tryby jazdy Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae pozwalają kierowcy na wybór nie tylko dynamicznych opcji STRADA, SPORT i CORSA, ale także w trybie EGO określenie własnych parametrów dla optymalnego ustawienia aktywnego zawieszenia Lamborghini (LMS), kontroli trakcji (silnik, skrzynia biegów i napęd na cztery koła) oraz kierowania.
Ostatnie arcydzieło produkcyjne – Ultimae
Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae celebruje złożone, ale eleganckie linie i powierzchnie Aventadora: ukoronowanie dziedzictwa Lamborghini w zakresie aspiracji V12. Oddając hołd benchmarkowym osiągom SVJ i ponadczasowej elegancji supersamochodu modelu S, łączy najlepsze komponenty obu modeli, tworząc doskonałą równowagę między osiągami a dynamiką, z trwałą wyrafinowaniem.
Nowa paleta opcji dla wnętrza i zewnętrza została stworzona dla właścicieli 350 edycji coupé i 250 roadsterów modelu Ultimae, oferując wyrafinowane, ale dynamiczne, eleganckie, ale wyróżniające się przedstawienie ostatniego Aventadora. Jego sylwetka, czysta i nieskrępowana, jest równie rozpoznawalna i ponadczasowa jak inne klasyki V12 Lamborghini, takie jak Countach, Diablo i Murciélago. Nowa kolekcja kolorów w odcieniach ton-on-tone jest elegancka, jednocześnie przypominając o silnym oryginalnym designie Aventadora, czerpiącym inspiracje z aeronautyki. Standardowo oferowane są 18 kolorów, a także niespotykana gama opcji i ponad 300 kolorów dostępnych przez Lamborghini Ad Personam, pozwalając właścicielom stworzyć własny, unikalny kawałek historii motoryzacyjnej Lamborghini V12.
Coupé Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae zadebiutowało w dwukolorowej konfiguracji szaro-szarej, z liniami i detalami takimi jak kontur przedniego splittera i 'zęby’ w matowym czerwonym Rosso Mimir, z akcentem kontynuującym po całym samochodzie z pasującymi akcentami na tylnych płetwach widocznego włókna węglowego tylnego dyfuzora: elitarną wydajność i czystość designu w doskonałej harmonii. W Aventadorze LP780-4 Ultimae Roadster, dach również oferowany jest w widocznym włóknie węglowym.
Eleganckie, a zarazem sportowe odcienie zewnętrzne, takie jak matowy Grigio Acheso i Grigio Teca, są powtórzone w wnętrzu: podstawowe materiały z czarnej skóry i Alcantary posiadają szwy i wykończenie w komplementarnym odcieniu szarości do zewnętrza, z wkładkami siedzeń 'Y’ w czarnej Alcantarze. Opcjonalny motyw 'Y’ wycięty laserowo z kontrastowym kolorem tła na siedzeniach i desce rozdzielczej wyróżnia model Ultimae: dynamiczny, stylowy element oferowany po raz pierwszy. Fotel komfortowy LP780-4 został przejęty z Aventadora S, z nazwą 'Ultimae’ wyhaftowaną na boczku siedzenia, natomiast obszar deski rozdzielczej kierowcy na słupku A nosi referencję 001 z 350/250 do limitowanej edycji.
Klient może bawić się akcentami linii 'S’ w wykończeniach siedzeń, drzwi i deski rozdzielczej w trzech standardowych kolorach (srebrnym, brązowym i białym), pięciu dodatkowych kolorach opcyjnych oraz oczywiście niemal nieskończonym spektrum opcji przez Lamborghini Ad Personam. Standardowo dostępny jest pakiet z włókna węglowego CFK, który podkreśla cechy zewnętrzne i wewnętrzne, a zewnętrzna część może być dostępna w matowym wykończeniu, aby dopasować się do kolorów zewnętrznych z niskim połyskiem.
Srebrne felgi Dianthus o średnicy 20″ i 21″ są standardem, a także dostępne są kolejne opcje 20″ i 21″ w Dianthus, Leiron i Nireo w odcieniach brązowym, czarnym i tytanowym, wyposażone w opony Pirelli PZero Corsa. Zewnętrzna część prowadzi do poszerzenia kolorowych akcentów w trzech kolorach: białym, srebrnym i brązowym, pasującym do akcentów na przednich zderzakach i na płetwach tylnego dyfuzora. Srebrne zaciski hamulcowe są standardowe, a obok nich znajduje się szereg dodatkowych kolorów zacisków, które są powtórzone w monolocku kół.
Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae Roadster zadebiutowało w kolorach Blu Tawaret i Blu Nethuns, z panelami dachu w wysokopolerowanym czarnym włóknie węglowym.
Środowisko kierowcy i pasażera jest równie wyrafinowane: dostosowywalny cyfrowy wyświetlacz TFT pokazuje tryby jazdy, a także kontroluje łączność w samochodzie. Apple CarPlay zarządza aktywowanymi głosowo komunikacjami i rozrywką, a system telemetryczny Lamborghini jest dostępny opcjonalnie dla tych, którzy chcą uczcić ostatniego Aventadora na torze.