Był to ostatni roadster wyprodukowany przez Lamborghini, z cudownym, naturalnie doładowanym silnikiem V12 zamontowanym za kabiną, który dostarczał emocji, jakich oczekiwali jego klienci.
W miarę jak świat zaczął się przestawiać na pojazdy elektryczne, niektórzy producenci samochodów próbowali utrzymać na liniach produkcyjnych stare, zasilane wyłącznie benzyną super samochody. Jednym z nich było Lamborghini, które wypuściło ostatnią edycję specjalną 11-letniego modelu Aventador, nazwaną Ultimae Roadster. Nie, nie ma tam błędu ortograficznego; Ultimae to włoskie słowo oznaczające, zgadliście, ostateczny.
Choć nie był to zupełnie nowy model, roadster Ultimae dzielił wiele części z kabrioletem Aventador, ale miał kilka unikalnych detali. Na przykład, przedni zderzak miał szerszy wlot powietrza, co zwiększało docisk na przedniej osi. Dodatkowo, producent ozdobił boczny wlot powietrza wyjątkowymi detalami, które sprawiały, że przechodnie rozumieli, że to jest ostateczny Aventador pod względem osiągów. Z tyłu, skrzydło o trzech pozycjach zwiększało docisk i pomagało samochodowi pozostać stabilnym na drodze.
Kabina miała podobne wnętrze do swojego coupe. Wzór w kształcie litery Y na tapicerce foteli podkreślał sportowy charakter samochodu. Z drugiej strony, w przeciwieństwie do coupe, roadster nie oferował tych samych kontrastowych linii na oparciach foteli, jedynie kontrastowe szycia.
Wyposażony w ten sam naturalnie doładowany silnik V12 co Aventador Ultimae, wersja Roadster była o 50 kg (110 funtów) cięższa od swojego odpowiednika. Mimo to, nie wpłynęło to znacząco na osiągi samochodu. Po prostu dodawało to więcej emocji dla kierowcy.
Automobili Lamborghini ogłosiło model Aventador LP780-4 Ultimae: to hołd dla ikonicznego supersamochodu V12 oraz silnika spalinowego w ostatnim modelu produkcyjnym, koncentrując najczystsze cechy wszystkich edycji Aventadora w doskonałym finale. Lamborghini Aventador LP780-4 wykorzystuje osiągi SVJ i intensyfikuje wyrafinowaną elegancję modelu Aventador S, łącząc design z dynamiką w decydującą część kolekcjonerską zarówno w wersji coupé, jak i roadster.
„Aventador LP780-4 oznacza ostatni, najczystszy, ponadczasowy produkcyjny silnik V12 Lamborghini z naturalnym ssaniem,” mówi Stephan Winkelmann, prezydent i dyrektor generalny Automobili Lamborghini. „Oferuje niepowtarzalne wrażenia z jazdy dwunastocylindrowym silnikiem pod względem designu, rozwiązań inżynieryjnych i najbardziej emocjonującej jazdy oraz jest definitywnym modelem Aventadora kończącym niezwykłą erę. Jest ostatnim z tego rodzaju: zapewnia maksymalną moc i ostateczne osiągi oczekiwane od obecnego silnika V12 Lamborghini, połączone z niepowtarzalnym DNA designu naszego flagowego modelu. Aventador był skazany na to, by stać się klasykiem od chwili swojego debiutu, a Aventador LP780-4 jest najpiękniejszym wyrazem ponadczasowego designu i technicznych rozwiązań w ostatniej edycji: Ultimae.”
Po ponad roku, w którym wydarzenia na całym świecie zostały odwołane z powodu pandemii, Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae w wersji coupé i roadster zostanie zaprezentowany na Festiwalu Prędkości Goodwood 2021 w Wielkiej Brytanii przed miłośnikami motoryzacji i właścicielami.
Moc i osiągi
Eleganckie linie Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae maskują osiągi tej ostatniej edycji. Dwunastocylindrowy silnik o pojemności 6,5 litra 'Longitudinale Posteriore’ (LP) generuje 780 CV: o 40 CV więcej niż Aventador S i o 10 CV więcej niż SVJ w stałym napędzie na cztery koła. LP780-4 Ultimae celebruje wrażliwy charakter, moc i osiągi dziesięcioletniej ewolucji Aventadora Lamborghini, w tym know-how związane z rekordowym napędem SVJ na torze Nürburgring-Nordschleife z lipca 2018; techniczne osiągnięcia super sportowe i luksus trybu S oraz czystość pierwotnego konceptu Aventadora. To wielki finał tradycyjnego silnika spalinowego V12, a także ostateczny Aventador w każdym tego słowa znaczeniu.
Unikalna, niezwykle sztywna i lekka monokokowa konstrukcja z włókna węglowego Aventadora LP780-4, a także szerokie wykorzystanie włókna węglowego w całej karoserii, przyczynia się do jego suchej masy wynoszącej zaledwie 1550 kg. Wersja coupé, ważąca o 25 kg mniej niż Aventador S, oferuje ten sam stosunek masy do mocy co SVJ, wynoszący 1,98 kg/CV, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy i osiągając prędkość maksymalną 355 km/h, z momentem obrotowym 720 Nm przy maksymalnych 6750 rpm, oraz zoptymalizowanym VVT (zmienne fazy rozrządu) i VIS (zmienny system dolotowy) dla optymalnej krzywej momentu obrotowego. System hamulcowy CCB pozwala na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h w zaledwie 30 m.
Kontrola boczna jest zoptymalizowana dzięki czterokrotnemu układowi kierowniczemu, wprowadzonego w Aventador S, co zapewnia zwinność przy niskich i średnich prędkościach oraz zwiększoną stabilność przy wysokich prędkościach. Lamborghini Dynamic Steering (LDS) na przedniej osi jest skalibrowane tak, aby zapewnić responsywną informację zwrotną podczas ostrych zakrętów, a jednocześnie dostosowane do integracji z aktywnym układem kierowniczym na tylnej osi: oddzielne siłowniki reagują w ciągu pięciu milisekund na ruchy kierownicy kierowcy, umożliwiając realną regulację kątów skrętu, co poprawia właściwości pokonywania zakrętów.
Design LP780-4 Ultimae przyjmuje specyficzną koncepcję przedniego zderzaka dla zwiększonego obciążenia aerodynamicznego z przodu, z wydajnością podłużną podobną do SVJ. ESC jest kalibrowany dla szybkiej i precyzyjnej kontroli trakcji oraz dynamiki pojazdu, rozpoznając i dostosowując się do różnic w przyczepności, w tym na powierzchniach o niskiej przyczepności, takich jak śnieg i lód. Stały napęd na cztery koła, ze względu na tylną skrętną oś, jest skalibrowany w taki sposób, aby umożliwić większy moment obrotowy na tylną oś, co w przypadku przyspieszania powoduje, że mniej momentu obrotowego przenosi się na przednią oś, co pozwala na sportowe, ale bezpieczne zachowanie przy nadsterowności. Systemy są zarządzane przez Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA), które przetwarza precyzyjne informacje w czasie rzeczywistym na temat ruchu nadwozia za pomocą czujników, co pozwala na określenie najlepszego poziomu reakcji wszystkich aktywnych systemów, aby zapewnić najlepszą dynamikę pojazdu w każdych warunkach.
Oferując zaawansowane osiągi aerodynamiczne, przedni splitter oraz otwarta 'paszcza’ LP780-4 kierują dodatkowy strumień powietrza w celu optymalizacji efektywności aerodynamicznej oraz chłodzenia silnika i chłodnicy. Kanały powietrzne w przednim zderzaku i boczny wlot chłodzący redukują zakłócenia aerodynamiczne od przednich opon i optymalizują przepływ powietrza do tylnej chłodnicy, a lekki tylny zderzak Ultimae dopełnia dynamiczny wygląd zewnętrzny i celebruje dziedzictwo SVJ skoncentrowane na torze.
Aktywny system aerodynamiczny ma tylny spoiler, który przemieszcza się w trzech pozycjach – zamkniętej, 'maksymalnej wydajności’ oraz 'maksymalnego prowadzenia’ – w zależności od prędkości i wybranego trybu jazdy, optymalizując ogólną równowagę pojazdu i współpracując z generatorami wirów umieszczonymi z przodu i z tyłu podwozia, aby zmaksymalizować przepływ powietrza i wspomóc chłodzenie hamulców. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą systemu zmiany biegów Lamborghini Independent Shifting Rod (ISR) o 7-biegowym mechanizmie, który zapewnia zrobotyzowaną zmianę biegów w zaledwie 50 milisekund.
Tryby jazdy Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae pozwalają pilotowi wybrać nie tylko opcje dynamiczne STRADA, SPORT i CORSA, ale także w trybie EGO dostosować własne parametry do optymalnego ustawienia aktywnego zawieszenia Lamborghini (LMS), kontroli trakcji (silnik, skrzynia biegów i napęd na cztery koła), a także kierownicy.
Ostatnie arcydzieło produkcyjne – Ultimae
Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae celebruje złożone, a jednocześnie eleganckie linie i powierzchnie Aventadora: szczyt dziedzictwa aspiracji V12 Lamborghini. Oddając hołd wzorcowym osiągom SVJ i ponadczasowej elegancji supersamochodu S modelu, czerpie z najlepszych komponentów obu modeli, aby stworzyć doskonałą równowagę między osiągami a dynamiką z trwałą wyrafinowaniem.
Stworzono nową paletę opcji dla właścicieli 350 coupé i 250 roadsterów z numerowanych edycji Ultimae, oferując wyrafinowaną, a jednocześnie dynamiczną, elegancką, a jednak charakterystyczną reprezentację ostatniego Aventadora. Jego sylwetka, czysta i nieograniczona, jest równie rozpoznawalna i ponadczasowa jak inne klasyki Lamborghini V12, takie jak Countach, Diablo i Murciélago. Nowa kolekcja tonów w tonie jest elegancka, przypominając o potężnym oryginalnym designie Aventadora, zaczerpniętym ze świata lotnictwa. Oferowanych jest 18 kolorów standardowych, a także bezprecedensowy wybór opcji i ponad 300 kolorów dostępnych poprzez Lamborghini Ad Personam, co pozwala właścicielom stworzyć własny, unikalny kawałek historii motoryzacji V12 Lamborghini.
Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae coupé wprowadzono w dwukolorowej, szaro-szarej konfiguracji, z liniami i detalami, takimi jak kontur przedniego splittera i 'zęby’ w matowym czerwonym Rosso Mimir, z akcentem kontynuującym wzdłuż samochodu z odpowiadającymi akcentami na tylnych finach widocznego dyfuzora z włókna węglowego: elitarna wydajność i czystość designu w doskonałej harmonii. W Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae Roadster dach również oferowany jest w widocznym włóknie węglowym.
Elegancki, ale sportowy dwukolorowy matowy Grigio Acheso oraz Grigio Teca zewnętrzne kolory są odzwierciedlone w wnętrzu: skóra czarna i materiały Alcantara z przeszyciami oraz wykończeniem w komplementarnym odcieniu szarości do zewnętrza, z wstawkami w kształcie 'Y’ w czarnej Alcantarze. Opcjonalny laserowo wycinany motyw 'Y’ z kontrastowym kolorem na siedzeniach i desce rozdzielczej wyróżnia model Ultimae: dynamiczna, stylistyczna cecha oferowana po raz pierwszy. Fotel komfortowy LP780-4 pochodzi z modelu Aventador S, z nazwą 'Ultimae’ wyhaftowaną w osłonie fotela, podczas gdy obszar deski rozdzielczej przy słupku A nosi oznaczenie 001 z 350/250 w odniesieniu do limitowanej edycji.
Klient może bawić się z akcentami linii 'S’ w panelach foteli, drzwiach i desce rozdzielczej w trzech standardowych kolorach (srebrny, brązowy i biały), pięciu dodatkowych kolorach opcjonalnych i oczywiście prawie nieskończonym spektrum opcji dostępnych w Lamborghini Ad Personam. Standardowy pakiet z włókna węglowego CFK podkreśla cechy zewnętrzne i wewnętrzne, a zewnętrzna część dostępna jest w matowym wykończeniu, aby dopasować kolory zewnętrzne do niskiego połysku.
Srebrne felgi Dianthus 20″ i 21″ są standardem, a także dodatkowe opcje 20″ i 21″ w Dianthus, Leiron i Nireo w kolorach brązowym, czarnym i tytanowym, wyposażone w opony Pirelli PZero Corsa. Zewnętrzna część charakteryzuje się rozszerzeniem akcentów kolorystycznych w trzech kolorach: białym, srebrnym i brązowym, dopasowującym akcenty do przednich zderzaków i finów tylnego dyfuzora. Srebrne zaciski hamulcowe w standardzie dopełniają zakres dodatkowych kolorów zacisków, które są odzwierciedlone w monobloku kół.
Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae Roadster wprowadzono w kolorach Blu Tawaret i Blu Nethuns z panelami dachu w wysokopołyskowym czarnym włóknie węglowym.
Środowisko kierowcy i pasażera jest równie wyrafinowane: konfigurowany cyfrowy wyświetlacz TFT pokazuje tryby jazdy oraz kontroluje łączność w pojeździe. Apple CarPlay zarządza komunikacją i rozrywką aktywowaną głosem, a system telemetrii Lamborghini dostępny jest opcjonalnie dla tych, którzy chcą celebrować ostatnie Aventadora na torze.