Lamborghini zaprezentował model Murciélago w 2001 roku, a w 2006 roku jego pierwotny silnik o mocy 580 KM przestał robić wrażenie w obliczu silnej konkurencji ze strony innych marek. W odpowiedzi powstał model LP640, który wprowadzał kilka subtelnych poprawek estetycznych.
Lamborghini zostało kupione przez Grupę Volkswagen w 1998 roku od malezyjskiej grupy inwestycyjnej. Jego burzliwa historia, pełna wzlotów i upadków, została uspokojona pod niemieckim zarządem, a marka trafiła pod kontrolę Audi. Dlatego w niektórych modelach można znaleźć części od Audi. Jednak Murciélago nie miało zbyt wielu powiązań z niemieckimi samochodami.
Na zewnątrz pojawił się nowy zderzak pod krótkim przednim zwisem, a z tyłu oferowano opcję klapy silnika pokrytej szkłem, dzięki czemu właściciel mógł chwalić się V12 ukrytym pod nią. Samochód był duży i potężny, a jego status jednego z największych supersamochodów wszech czasów został zakłócony przez innych producentów, w tym Porsche oraz, oczywiście, tradycyjnego rywala Ferrari. Z tyłu, w dolnej części, znajdowała się ogromna końcówka wydechu, którą łatwo było pomylić z odpływem ulicznym.
W luksusowym wnętrzu znajdowały się skórzane fotele, skórzany panel deski rozdzielczej i środkowej konsoli oraz aluminiowe pedały. Dźwignia zmiany biegów była umieszczona prosto na konsoli środkowej.