Pierwszy hybrydowy Lamborghini został zaprezentowany we wrześniu 2019 roku. Jego kształt w literę Y oraz agresywny wygląd są jedynie wzmocnione przez niesamowitą, jak na razie, cenę wynoszącą 3,6 miliona euro. Ten supersamochód jest hołdem dla byłego przewodniczącego Volkswagena, Ferdinanda Piecha, a liczba 37 w nazwie oznacza rok jego urodzin.
Jego design nawiązuje do charakterystycznego kształtu klinowego Marcello Gandiniego oraz sześciokątnych tylnych lamp. Na tylnych błotnikach umieszczono parę finów z włókna węglowego, na których widnieje liczba 63, oznaczająca rok powstania Lamborghini. Moc pochodzi z silnika SVJ Aventadora, ale został on ulepszony i wspomagany przez silnik elektryczny wbudowany w 7-biegową półautomatyczną skrzynię biegów. Najciekawszą cechą nowego Sian jest to, że nie przechowuje energii w zwykłych akumulatorach, lecz w ultrakondensatorach. Te mogą się szybko rozładowywać, co poprawia czas przyspieszenia w ułamku sekundy.
Połączenie silnika V12 o pojemności 6,5 litra oraz elektrycznego silnika o napięciu 48 woltów daje łącznie 807 KM, co prowadzi do przyspieszenia 0-100 km/h (0-62 mph) w czasie 2,8 sekundy oraz prędkości maksymalnej wynoszącej 350 km/h (217 mph). Cały samochód jest hołdem dla grupy Volkswagen, która pomogła Lamborghini powstać z popiołów. Na koniec, FKP to inicjały Ferdinanda Karla Piecha, człowieka, który podjął decyzję o przejęciu Lamborghini i siostrzeńca Ferdynanda Porsche.
Na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2019 roku Automobili Lamborghini zaprezentowało Lamborghini Sián: hybrydowy supersamochód oferujący nowoczesne technologie i niespotykaną wydajność w dziedzinie hybryd.
Najszybszy Lamborghini w historii zrealizowano w nowym futurystycznym designie; czerpiąc z DNA stylu marki, ale zdecydowanie jako projekt nowej ery. Bazując na najbardziej ikonicznym silniku V12 Lamborghini, Sián został zaprojektowany z myślą o unikalnych technologiach hybrydowych, oferując niezwykłe emocje i wyjątkowe osiągi typowe dla naturalnie aspirującego supersamochodu Lamborghini, jednocześnie spełniając wymagania przyszłej elektryfikacji.
„Sián to arcydzieło możliwości,” mówi Stefano Domenicali, przewodniczący i dyrektor generalny Automobili Lamborghini. „Sián nie tylko oferuje imponujący design hyper-samochodu i techniczne osiągnięcia, ale również zwiększa potencjał Lamborghini jako marki supersamochodów na jutro i na wiele nadchodzących dekad, nawet gdy hybrydyzacja staje się coraz bardziej pożądana i nieuchronnie niezbędna. Lamborghini Sián to pierwszy krok w drodze Lamborghini do elektryfikacji i przyspiesza rozwój naszego następnej generacji silnika V12. Jego nazwa Sián, oznaczająca 'błysk lub piorun’ w dialekcie bolońskim, wskazuje na pierwszą elektryfikację produkcyjnego samochodu Lamborghini i potwierdza nasze silne związki z terenem, w którym działamy. Dzięki Sián, Automobili Lamborghini pokazuje swoją dynastyczną siłę jako legendarna marka supersamochodów przyszłości.”
Technologia Lamborghini Sián: hybrydowa moc zapewniająca najlepsze osiągi
„Dziedzictwo Lamborghini w tworzeniu samochodów unikalnych i bardzo limitowanych serii to nie tylko zobowiązanie do ekskluzywności, ale także prezentacja przyszłych projektów i technologii. Dzięki temu samochodowi postawiliśmy sobie wyzwanie stworzenia najlepszego rozwiązania hybrydowego dla supersamochodu Lamborghini, co będzie pierwszym krokiem naszej strategii elektryfikacji,” mówi Maurizio Reggiani, dyrektor techniczny. „Lamborghini to z definicji łamańce zasad, wyzwanie, które zawsze przesuwa granice możliwości, aby znaleźć lepsze rozwiązanie. Dzięki Sián definiujemy naszą drogę do innowacji i ustalamy nowe zasady w nowych technologiach, zamiast po prostu podążać za istniejącymi rozwiązaniami. Efektem jest Lamborghini Sián, które zawiera światową premierę zastosowania superkondensatora w hybrydyzacji oraz nową technologię materiałową.”
Lamborghini Sián przyjmuje silnik V12 jako szczyt dzisiejszych silników Lamborghini i rozwija nowy napęd supersamochodu: unikalny nowy system hybrydowy koncentruje się na dostarczeniu jak najwyższej mocy przy jak najlżejszym rozwiązaniu.
Wbudowany w skrzynię biegów silnik elektryczny o napięciu 48V, dostarczający 34 KM, zapewnia natychmiastową reakcję i poprawioną wydajność: po raz pierwszy w hybrydzie o niskim napięciu dokonano bezpośredniego połączenia pomiędzy silnikiem elektrycznym a kołami. Silnik elektryczny wspiera również manewry z niskimi prędkościami, takie jak wsteczny bieg i parkowanie z napędem elektrycznym.
Technologia kumulacji energii to światowa nowość. Zamiast baterii litowo-jonowej Sián innowacyjnie stosuje aplikację superkondensatora: technologię pierwotnie wprowadzoną w Lamborghini Aventador, ale dramatycznie rozwiniętą, aby przechowywać dziesięć razy więcej energii. Jest trzy razy mocniejszy od baterii o tej samej wadze i trzy razy lżejszy od baterii o równoważnej mocy. Znajduje się w przegrodzie między kokpitem a silnikiem, co zapewnia doskonały rozkład masy. System elektryczny z superkondensatorem i silnikiem elektrycznym waży zaledwie 34 kg, co zapewnia niezwykły współczynnik mocy do wagi wynoszący 1,0 kg/KM. Symetryczny przepływ mocy zapewnia tę samą wydajność w cyklach ładowania i rozładowania: to najlżejsze i najwydajniejsze rozwiązanie hybrydowe.
Ta zaawansowana technologia łączy się z silnikiem V12, który ma tytanowe zawory dolotowe i rozwija moc do 785 KM (577 kW) przy 8500 rpm: najwyższa moc kiedykolwiek uzyskana z silnika Lamborghini. Po połączeniu z dodatkowymi 34 KM z systemu hybrydowego, Lamborghini Sián osiąga całkowitą moc 819 KM (602 kW) i nadal emituje wyraźnie emocjonalny dźwięk, który jest oczekiwany od silnika Lamborghini. Współczynnik mocy do wagi Sián jest lepszy niż w Aventador SVJ, osiągnięty dzięki obszernemu zastosowaniu lekkich materiałów. Sián osiąga prędkość maksymalną powyżej 350 km/h.
Lamborghini Sián wykorzystuje zaawansowany system hamulców regeneracyjnych, specjalnie opracowany przez Lamborghini. Dzięki symetrycznemu zachowaniu superkondensatora, który w przeciwieństwie do zwykłych akumulatorów Li-Ion może być ładowany i rozładowywany z tą samą mocą, system magazynowania energii Sián jest w pełni naładowany za każdym razem, gdy pojazd hamuje. Zgromadzona energia to natychmiastowy zastrzyk mocy, który pozwala kierowcy od razu uzyskać zwiększony moment obrotowy przy przyspieszaniu, aż do prędkości 130 km/h, kiedy silnik elektryczny automatycznie się rozłącza, poprawiając manewry elastyczności i czyniąc je szybszymi o ponad 10% w porównaniu do samochodu bez tego systemu.
Innowacyjny system również zapewnia natychmiastowe przyspieszenie na niskich biegach, a poprawiona siła trakcyjna pochodzi z połączenia silnika V12 i systemu hybrydowego. To sprawia, że Sián jest najszybciej przyspieszającym Lamborghini w historii, osiągając 0 do 100 km/h w mniej niż 2,8 sekundy. Poprawa w manewrach elastyczności jest jeszcze bardziej widoczna. Siła trakcyjna wzrasta o 10% na trzecim biegu, a czas przyspieszenia z 30 do 60 km/h poprawia się o 0,2 sekundy w porównaniu do Aventador SVJ. Na wyższych biegach i niższych prędkościach silnik elektryczny zwiększa siłę trakcyjną o 20%, redukując czas przyspieszenia z 70 do 120 km/h o 1,2 sekundy w porównaniu do Aventador SVJ.
Nowy poziom wydajności Lamborghini i emocji z jazdy towarzyszy zwiększonemu poziomowi komfortu jazdy ułatwionemu przez system hybrydowy. Moment, w którym odczuwany jest spadek momentu obrotowego podczas zmian biegów zasilanych tradycyjnym silnikiem spalinowym, jest eliminowany dzięki systemowi doładowania momentu obrotowego dostarczonemu przez silnik elektryczny hybrydy: kierowca odczuwa tylko ciąg do tyłu podczas przyspieszania, eliminując wszelkie możliwe nieprzyjemne szarpnięcia.
Design Lamborghini Sián – w kierunku przyszłości
Design Lamborghini Sián wyraźnie ukazuje jego intencje: wizjonerski i futurystyczny projekt w połączeniu z doskonałymi rozwiązaniami aerodynamicznymi. To nowy supersamochód na nową erę, ale nadal z sercem i duszą Lamborghini, przekraczający granice, aby spełnić najwyższe oczekiwania.
Czerpiąc inspirację z futurystycznego Countacha, linia Gandiniego jest zauważalna w jego profilu, podczas gdy sylwetka wprowadza nowe cechy, takie jak charakterystyczne skrzydła aero, nadając Lamborghini Sián niepowtarzalny profil. Ikoniczny kształt 'Y’ Lamborghini można zobaczyć w wlotach powietrza NACA na drzwiach, elementy szklane są zawarte w pokrywie silnika, a przekątna linia występuje w przednim klapie, jak w Countachu.
W swoich długich, wyprofilowanych konturach, jak Countach, design Sián jest czysty i minimalistyczny. Niski przód z wbudowanym splitterem z włókna węglowego jest zdominowany przez reflektory w kształcie 'Y’, używane po raz pierwszy, aby odzwierciedlić charakterystyczny design świateł nocnych, pierwotnie zaprojektowanych dla Lamborghini Terzo Millennio.
Ekstremalne i mocne tylne części samochodu incorporate sześcioramienny design tak ściśle związany z Lamborghini, w tym sześć sześcioramiennych świateł tylnych inspirowanych Countachem. Tylne skrzydło jest zintegrowane w profilu i wysuwa się tylko podczas jazdy, aby zwiększyć wydajność.
W dachu tunel 'Periscopio’, który pierwotnie zawierał lusterko wsteczne w Countachu, dodaje odważną cechę, która łączy się z żebrami tylnej pokrywy silnika i ważnymi elementami przyczyniającymi się do aerodynamicznej efektywności samochodu.
Ekstremalny design Lamborghini Sián to wyraźne oświadczenie o zoptymalizowanej efektywności aerodynamicznej i technologicznych umiejętnościach samochodu: przepływ powietrza jest kierowany przez przednie splittery i przez przednią maskę, przez boczne wloty powietrza i wyloty oraz nad tylnym spojlerem. Lamborghini Sián wykorzystuje unikalną naukę o materiałach po raz pierwszy w zastosowaniach motoryzacyjnych. Aktywne wloty chłodzenia z tyłu wykorzystują opatentowaną technologię Lamborghini. Działanie tych wlotów jest wywoływane reakcją elementów inteligentnych materiałów na temperaturę generowaną przez system wydechowy, co powoduje ich obrót i zapewnia eleganckie i lekkie rozwiązanie chłodzące.
Haute couture Lamborghini Sián: 63 unikalne sztuki
Nie tylko dynamika i intrygująca technologia Lamborghini Sián są wyraźne w jego designie, ale reprezentują także nowy poziom haute couture: wszystkie 63 arcydzieła będą indywidualnie stylizowane przez każdego właściciela, aby stworzyć ekskluzywną indywidualność poprzez Lamborghini Centro Stile we współpracy z Lamborghini Ad Personam.