Lamborghini Sian Roadster wzbogacił doświadczenie z jazdy hybrydowym supersamochodem, oferując przyjemność z jazdy z otwartym dachem. Opierał się na modelu Lamborghini Sian FKP37 z 2019 roku.
Kiedy Lamborghini zaprezentowało coupe Sian FKP37, był to hołd dla Ferdinanda Piecha, szefa grupy Volkswagen, który umożliwił przejęcie włoskiej marki. To wszystko miało miejsce w 2019 roku. W 2020 roku Lamborghini ujawnili wersję Roadster podczas wydarzenia online z powodu pandemii.
Y-kształtne światła do jazdy dziennej z przodu były rozszerzeniem dla węglowych splitterów. Projektanci połączyli płaskie i kanciaste powierzchnie z zakrzywionymi kształtami błotników. Inspirowali się modelem Countach, co można było zauważyć także z tyłu. Sześć heksagonalnych świateł tylnych zapewniało widoczność z tyłu supersamochodu. Inżynierowie aerodynamiki zainstalowali specjalne, chowane skrzydło z tyłu, zakończone dwoma stałymi małymi skrzydłami.
Wnętrze samochodu było interpretacją luksusu w wydaniu Lamborghini. Producent zainstalował inny rodzaj skóry na smukłych, węglowych fotelach. Panel drzwiowy miał aluminiowy uchwyt oraz wykończenie z włókna węglowego. Wszystkie kolory wnętrza mogły być dostosowane do gustu klienta.
Układ napędowy był połączeniem silnika V12 o pojemności 6,5 litra oraz silnika elektrycznego o napięciu 48 voltów, co dawało łączną moc 807 KM, prowadząc do przyspieszenia od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w czasie 2,8 sekundy i maksymalnej prędkości 350 km/h (217 mph). Cały samochód jest hołdem dla grupy Volkswagen, która pomogła Lamborghini wznieść się z popiołów.
Automobili Lamborghini zaprezentowało Lamborghini Sián Roadster: limitowaną edycję, hipersamochód z otwartym dachem, zaprojektowany wokół ikonicznego silnika V12 Lamborghini, z unikalnymi technologiami hybrydowymi, oferującymi niespotykaną wydajność zarówno Lamborghini, jak i hybrydową. Bezdachowa konstrukcja Sián Roadster daje ekskluzywnej grupie kierowców możliwość zasiadania w jednym z najbardziej spektakularnych kokpitów, jakie kiedykolwiek stworzono: zawsze otwarte na niebo; rezonujące z niepowtarzalnym dźwiękiem V12, który pochodzi z najpotężniejszego silnika Lamborghini w historii; oraz doświadczające niezwykłej wydajności, ciesząc się równocześnie rolą Sián Roadster w drodze Lamborghini do przyszłej hybrydyzacji.
„Sián Roadster ucieleśnia ducha Lamborghini,” mówi Stefano Domenicali, Przewodniczący i Dyrektor Generalny Automobili Lamborghini. „To wyraz zapierającego dech w piersiach designu i niezwykłej wydajności, ale przede wszystkim wciela w życie ważne przyszłe technologie. Innowacyjny hybrydowy napęd Sián wyznacza kierunek dla super samochodów Lamborghini, a otwarty Sián Roadster potwierdza pragnienie posiadania ostatecznego stylu życia Lamborghini, gdy zmierzamy w stronę jutra, które wymaga nowych rozwiązań.”
Lamborghini Sián Roadster zadebiutuje w kolorze Blu Uranus, szczególnie wybranym przez Centrum Stylu Lamborghini, które razem z działem Ad Personam współpracuje z każdym klientem Sián, aby całkowicie spersonalizować kolor i wykończenie ich Roadstera. Uosabiając niebieski kolor nieba i zielony kolor pól, przywołując wolność i radość jazdy, jaką oferuje otwarty Sián Roadster, samochód wykończony jest kołami w kolorze Oro Electrum: kolor wybrany przez Lamborghini, aby symbolizować elektryfikację. Uzupełniające wnętrze to elegancka kombinacja bieli z detalami w kolorze Blu Glauco i elementami aluminiowymi w Oro Electrum: nowe wloty powietrza zaprojektowane przy użyciu druku 3D pozwalają na personalizację z inicjałami klienta.
Design na przyszłość
Lamborghini Sián Roadster potwierdza futurystyczny design coupé, ale jako prawdziwy roadster dodaje nową czystość dzięki kabinie na otwartym powietrzu. Widok aerialny Sián Roadster przywodzi na myśl ikoniczną linię peryskopową inspirowaną pierwszym Countachem, biegnącą ukośnie od kokpitu do tyłu i kończącą się aerodynamicznymi wlotami powietrza za kierowcą i pasażerem. Długie, rzeźbione kontury Sián i charakterystyczne skrzydła aero nadają Sián Roadsterowi niepowtarzalny, potężny profil. Bardzo niski przód samochodu, z wbudowanym splitterem z włókna węglowego, mieści ikoniczne reflektory w kształcie litery Y Lamborghini.
Czysty i uporządkowany design Sián to wyraźne stwierdzenie zoptymalizowanej wydajności aerodynamicznej i zdolności technologicznych samochodu: przepływ powietrza kierowany jest przez przednie splittery i przez przednią maskę, przez boczne wloty i kratki oraz nad tylnym spojlerem, bez utraty wydajności aerodynamicznej z powodu bezdachowej konstrukcji roadstera. Aktywne wloty chłodzenia z tyłu korzystają z unikalnej technologii materiałowej opatentowanej przez Lamborghini: działanie wlotów jest uruchamiane przez reakcję elementów z inteligentnych materiałów na temperaturę generowaną przez układ wydechowy, co powoduje ich obrót i zapewnia eleganckie oraz lekkie rozwiązanie chłodzenia.
Ekstremalne i mocne tylne partie samochodu zawierają sugestywny sześciokątny design Lamborghini, w tym sześć sześciokątnych tylnych świateł inspirowanych Countachem. Tylny spojler jest zintegrowany w profilu i rozszerza się tylko podczas jazdy, aby poprawić wydajność.
Elektryfikacja i technologie hybrydowe na nowe jutro
Niski, potężny szkielet kryje w sobie napęd V12 nowej generacji: 'Sián’ w lokalnym dialekcie bolońskim oznacza 'błysk’ lub 'błyskawica’, co wskazuje na elektryfikację Sián Roadster jako część przyszłej strategii hybrydowej, przy jednoczesnym zachowaniu niezwykłych emocji i dynamicznej wydajności charakterystycznej dla naturlanego napędu Lamborghini.
Hybrydowy system Lamborghini Sián Roadster zapewnia najwyższą moc możliwą przy najlżejszym rozwiązaniu, łącząc silnik V12 z nowym napędem. E-silnik o napięciu 48V, dostarczający 34 KM, jest wbudowany w skrzynię biegów, aby zapewnić natychmiastową reakcję i poprawioną wydajność. E-silnik wspiera także manewry niskich prędkości, takie jak cofanie i parkowanie przy użyciu energii elektrycznej.
Lamborghini Sián Roadster wykorzystuje innowacyjną aplikację superkondensatora: technologia na światową skalę, która przechowuje dziesięć razy więcej energii niż akumulator litowo-jonowy. Usytuowany w grodzi między kokpitem a silnikiem, zapewnia doskonały rozkład wagi. Trzykrotnie mocniejszy niż akumulator o tej samej wadze i trzykrotnie lżejszy niż akumulator produkujący tę samą moc, system elektryczny z superkondensatorem i e-silnikiem waży jedynie 34 kg, co daje niesamowity stosunek wagi do mocy wynoszący 1.0 kg/kM. Symetryczny przepływ mocy zapewnia tę samą efektywność zarówno w cyklach ładowania, jak i rozładowania: to najlżejsze i najbardziej efektywne rozwiązanie hybrydowe.
Ta zaawansowana technologia łączy się z silnikiem V12, który zawiera tytanowe zawory dolotowe i jest podniesiony do 785 KM (577 kW) przy 8,500 obr/min. W połączeniu z dodatkowymi 34 KM z systemu hybrydowego, Sián Roadster generuje łączną moc 819 KM (602 kW) i osiąga prędkość maksymalną przekraczającą 350 km/h.
Lamborghini Sián Roadster wdraża wysoko zaawansowany system hamulcowy z regeneracją energii, stworzony specjalnie przez Lamborghini. Symetryczne działanie superkondensatora, które w przeciwieństwie do normalnych akumulatorów Li-Ion może być ładowane i rozładowywane z tą samą mocą, całkowicie ładował system magazynowania energii Sián za każdym razem, gdy pojazd hamuje. Zgromadzona energia to natychmiastowy zastrzyk mocy, pozwalający kierowcy na natychmiastowe zwiększenie momentu obrotowego przy przyspieszaniu, aż do 130 km/h, kiedy e-silnik automatycznie się odłącza, poprawiając manewry elastyczności i czyniąc to o ponad 10% szybszym niż samochód bez tego systemu.
Innowacyjny system dostarcza także natychmiastowe przyspieszenie na niskich biegach, z poprawioną siłą trakcji zapewnianą przez połączenie silnika V12 i systemu hybrydowego. Sián Roadster przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 2.9 sekundy. Poprawa w manewrach elastyczności jest jeszcze bardziej zauważalna, na przykład siła trakcji wzrasta o nawet 10% na trzecim biegu.