Lamborghini ma długą historię produkcji wersji Performante dla swoich supersamochodów, ale w 2022 roku przeniosło tę technologię do crossovera Urus.
Kiedy włoski producent aut zaprezentował Urusa, świat zaniemówił. Choć nie był to pierwszy wysoki model w historii firmy, to był pierwszym zaprojektowanym z myślą o podboju rynku wysokiej wydajności crossoverów. Gdy to nie wystarczyło klientom, Lamborghini wprowadziło jeszcze bardziej ekstremalną wersję: Performante.
Pojazdy Lamborghini Performante miały zmodyfikowane nadwozie w porównaniu do swoich „zwykłych” odpowiedników, co dotyczyło także Urusa. Posiadał nowy, ostrzejszy przód z charakterystycznymi wlotami powietrza oraz trapezoidalnym dolnym wlotem. Na masce znajdował się czarny obszar, który odsłaniał użyty do jej produkcji materiał węglowy. Z profilu Urus Performante prezentował obniżony prześwit o 20 mm dzięki nowemu stalowemu zawieszeniu. Z tyłu, spojler był wyposażony w węglowe skrzydła, przypominające te z modelu Aventador SVJ.
Wnętrze kokpitu standardowo utrzymane jest w czarnej Alcantarze Nero Cosmus, a także zawiera „wykończenie Performante”, nowe, heksagonalne wzory przeszyć siedzeń oraz inne opcje, w tym skórzaną tapicerkę. Dodatkowo, opcje personalizacji Ad Personam obejmują matowe akcenty z włókna węglowego, czerwone klamki drzwi oraz spersonalizowaną listwę progową z emblematem Ad Personam. Wykończenia z aluminium wewnątrz oraz czarny kołnierz kierownicy z Alcantary/skóry są w matowej czerni. To samo wykończenie można zastosować na innych elementach wnętrza z opcjonalnym „Ciemnym Pakietem”, w tym dźwigni w centralnym „TAMBURO” Urusa, która zawiera przyciski, takie jak przycisk start/stop oraz selektor trybu jazdy.
W wersji Performante, silnik V8 z podwójnym doładowaniem z Urusa zyskał jedynie 16 koni mechanicznych, co w połączeniu z obniżoną wagą o 50 kg doprowadziło do krótszego czasu przyspieszenia 0-100 km/h, ale ta sama prędkość maksymalna pozostała.
Automobili Lamborghini zaprezentowało model Urus Performante, podnosząc poprzeczkę w zakresie sportowości i osiągów Super SUV-ów, z naciskiem na design, który odzwierciedla możliwości nowego Urusa na drodze, torze i nawierzchniach gruntowych. Urus Performante wyróżnia się już na pierwszy rzut oka nowym poziomem mocy i stylu, który podkreśla super sportowe inżynierię wewnątrz.
Przed premierą Urus Performante ustanowił nowy rekord w kategorii produkcyjnych SUV-ów na torze Pikes Peak International Hill Climb, przekraczając linię mety na wysokości 4302 metrów (14 115 stóp) w czasie 10:32.064, pokonując poprzedni rekord z 2018 roku wynoszący 10:49.902.
„Urus Performante przenosi najwyższą wydajność i charakterystyczny wygląd przełomowego Super SUV-a Lamborghini na nowy poziom, zachowując luksusową wszechstronność oraz oferując najbardziej angażujące doświadczenia podczas jazdy: nie tylko na drodze, ale w każdych warunkach, wyróżniając się pociągającym designem, który wyznacza nowe standardy dynamiki jazdy w już i tak niezwykłym samochodzie,” mówi Stephan Winkelmann, przewodniczący i dyrektor generalny Lamborghini. „Urus ustanowił nowy standard przy swoim debiucie, łącząc DNA designu Lamborghini oraz technologiczne talenty, tworząc pierwszy na świecie Super SUV na nową erę: Urus Performante podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej dla segmentu SUV-ów.”
Zaprojektowany z myślą o osiągach
Lamborghini Urus Performante emanuje odważnym, lotniczym dynamizmem już od pierwszego spojrzenia, z każdej strony: nie tylko z przodu Performante rządzi drogą. Czysta, ostrzejsza i bardziej wyraźna linia maski oraz zderzaka natychmiast podkreślają super sportowe geny Performante, zachowując jednak wrodzoną elegancję Urusa. Szerokie zastosowanie materiałów kompozytowych w Urusie Performante czyni go samochodem z największą liczbą części z włókna węglowego w swoim segmencie.
„Bardzo odważny i charakterystyczny design Urus Performante idealnie integruje ulepszoną aerodynamikę, w tym powietrzną kurtynę z przedniego zderzaka, z istotnymi różnicami wizualnymi, w tym nową, lekką maską silnika z włókna węglowego oraz szerokim zastosowaniem włókna węglowego, przypominającym jego dziedzictwo 'Performante’. Ten benchmarkowy Urus został zaprojektowany jako unikalny Super SUV ukierunkowany na kierowcę,” mówi Mitja Borkert, szef designu.
Z głębokimi nacięciami w liniach maski wzdłuż nowego przedniego zderzaka, maska z kanałem powietrza wykonana jest z lekkiego włókna węglowego w kolorze nadwozia lub z częściowo widocznym włóknem węglowym jako opcja. Dach w opcjonalnym włóknie węglowym nawiązuje do sportowych modeli Lamborghini, takich jak Huracán Performante i Super Trofeo.
Przedni zderzak i splitter wykonane z włókna węglowego mają nowe, wyraziste linie: nowe czarne wloty powietrza z przodu zapewniają zwiększone chłodzenie silnika oraz maksymalne wyrażenie super sportowego dziedzictwa SUV-a. Nowa powietrzna kurtyna kieruje strumień powietrza nad przednimi kołami, w ramach aerodynamiki zmniejszającej opór, a nowy kanał powietrzny maski przyczynia się do ogólnej efektywności aerodynamiki i pomaga w chłodzeniu silnika. Nowo zaprojektowane tylne skrzydło zwiększa docisk tylny Urusa Performante o 38%.
Nowe stalowe sprężyny obniżają zawieszenie Performante o 20 mm, a szerokość toru kół zwiększa się o 16 mm, a nadkola z włókna węglowego obejmują nowe lekkie koła o średnicy 23″ lub odlane 22″ z tytanowymi śrubami i specjalnie opracowanymi oponami Pirelli.
Z profilu Urus Performante z obniżoną sylwetką podkreślają wyraziste przednie i tylne skrzydło oraz zderzak, zwiększając całkowitą długość o 25 mm. Tył Urusa Performante również wyróżnia się celowym, wysokowydajnym designem. Tylne skrzydło z włókna węglowego z lotkami czerpie inspirację z Aventadora SVJ i przyczynia się do zwiększonego docisku.
Dolny tylny zderzak i dyfuzor również są wykonane z włókna węglowego, z lekkim sportowym wydechem Akrapovi w standardzie, rozwijającym charakterystyczną dla Lamborghini rezonans w zależności od wybranego trybu jazdy. Dwukolorowy schemat malowania podkreśla dynamikę tego modelu Performante: w kolorze nadwozia, takie elementy jak malowane na czarno klamki drzwi, wloty powietrza CFK na masce i krawędź spoilera CFK.
Wewnątrz kokpitu standardowo znajduje się czarny Alcantara Nero Cosmus z nowym wzornictwem przeszyć na siedziskach w kształcie heksagonu, „wykończeniem Performante”, oraz dodatkowymi opcjami, w tym wnętrzem skórzanym. Dedykowane opcje kolorów i wykończeń obejmują rozciąganie wykończenia Performante na drzwiach, podsufitce, oparciach siedzeń i tylnej ścianie, z dodatkowymi opcjami Ad Personam, w tym detalami z matowego włókna węglowego, czerwonymi klamkami drzwi i spersonalizowaną osłoną progową z logo Ad Personam. Czarny sportowy sterownik Alcantara/skóra jest wykończony na matowo czarny, podobnie jak wykończenia wnętrza z anodowanego aluminium w kolorze czarnym. Dzięki opcjonalnemu „Pakietowi Mrocznemu” matowe czarne wykończenie można rozszerzyć na inne detale wnętrza, w tym dźwignię centralnego 'TAMBURO’ Urusa, która zawiera kontrolki, takie jak przycisk start/stop oraz selektor trybów jazdy. Nowa grafika HMI, z dedykowanym projektem dla Urusa Performante, jest obecna zarówno na ekranie konsoli centralnej, jak i na dużym łuku na głównym wyświetlaczu.
Zbudowany z myślą o jeździe
„Urus Performante wyrusza na drogę jak lekki, doszlifowany sportowiec. Jego muskularna sylwetka, charakterystyczny design, silnik V8 twin-turbo i lekki sportowy wydech czynią go najbardziej ekscytującym contenderem na każdej drodze, torze i nawierzchni gruntowej. To SUV dla miłośników super sportowych aut,” mówi Rouven Mohr, dyrektor ds. technicznych.
Moc Performante zwiększa się o 16 KM do 666 KM, a jego waga zmniejsza się o 47 kg, co daje mu najlepszy w swojej klasie stosunek wagi do mocy wynoszący 3,2. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,3 sekundy i zatrzymuje się z 100 km/h w odległości 32,9 m, Urus Performante generuje 850 Nm momentu obrotowego przy 2300 do 4500 obr./min, z możliwościami osiągów na poziomie benchmarku, w tym maksymalną prędkość 306 km/h, z doskonałą responsywnością, prowadzeniem i stabilnością. Efektywność aerodynamiczna została poprawiona, a całkowity docisk wzrasta o 8%. Rozkład momentu obrotowego jest zoptymalizowany dzięki nowemu dyferencjałowi, co pozwala na zwiększenie współczynnika z 3,16 do 3,4 w warunkach jazdy i z 3,02 do 3,33 podczas jazdy na luzie.
Opony Pirelli P Zero (rozmiary 285/40 R22 i 325/35 R22) są dostępne wraz z ewolucją Urus Pirelli P Zero Trofeo R: po raz pierwszy opona semi-slick Pirelli została opracowana tak, aby spełniała wymagania SUV-a, przy czym ta konkretna wersja została stworzona we współpracy z Lamborghini. Wynikiem współpracy jest opona o zwiększonej wszechstronności, oferująca wysoką wydajność zarówno na suchej nawierzchni asfaltowej w wysokich temperaturach otoczenia, jak i na mokrych nawierzchniach w niższych temperaturach.
Za kierownicą Urus Performante pozwala kierowcy na nową bliskość z drogą pod nim, oferując zwiększoną zwinność, informację zwrotną i sportowy charakter. Przeprojektowanie układu kierowniczego przednich kół poprawia połączenie z drogą, zapewniając precyzyjne zastosowanie i bezpośrednią informację zwrotną. Szybsza interwencja tylnego układu kierowniczego zwiększa zwinność podczas skrętu, a wektoryzacja momentu obrotowego tylnego dyferencjału jest aktywna zarówno podczas jazdy po drodze, jak i w trybie off-road.
Nowe tryby jazdy umożliwiają pilotowi Urusa Performante wybór idealnego ustawienia do każdego środowiska: w trybie STRADA Urus oferuje komfortową i luksusową jazdę z płynym tłumieniem. W trybie SPORT kierowca cieszy się zwiększoną reakcją na gaz, z bardziej zwinnym tylnym układem kierowniczym przy niskich prędkościach i stabilnością przy dużych prędkościach, z cechami nadsterowności dającymi frajdę z jazdy i szybszymi zmianami biegów: bardziej sportowe ustawienie zawieszenia obejmujące nowe sztywniejsze stalowe sprężyny oraz specyficzne strojenie amortyzatorów, maksymalizuje informację zwrotną, angażując pilota w poważną frajdę z jazdy.
W trybie CORSA osobowość wyścigowa Urusa Performante zostaje uwolniona dzięki doskonałemu prowadzeniu: stabilność przy dużych prędkościach, płaskie pokonywanie zakrętów wspierane aktywnymi stabilizatorami przechyłów i maksymalne tłumienie, podczas gdy sportowy wydech przypomina tym wewnątrz i na zewnątrz, że to Lamborghini zbudowane na sportowym dziedzictwie.
Oprócz standardowych trybów jazdy, Urus Performante wprowadza nowy tryb RALLY, podnosząc sportowość Super SUV-a na ekscytujący nowy poziom na szutrowych trasach. Jego charakter nadsterowności jest wzmacniany systemami przeciwprzechyłowymi i tłumienia zoptymalizowanymi dla stalowych sprężyn na szorstkich i ekstremalnych nawierzchniach, podnosząc poprzeczkę dla nowego poziomu wydajności Super SUV-a.