LAMBORGHINI Veneno 2013-2014

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

LAMBORGHINI Veneno 2013-2014

Przejdź do galerii zdjęćLAMBORGHINI Veneno 2013-2014

To jest samochód trzech klientów: Lamborghini Veneno (co w języku włoskim oznacza „jad”). To jak trucizna, która, gdy dostanie się do krwi, całkowicie skazuje cię na uzależnienie.

Design nie jest agresywny. Jest absolutnie dziki. Głównym motywem była litera “Y”. Przednia część samochodu, z masywnymi kanciastymi liniami, spełnia cele aerodynamiczne. Spoiler w przednim zderzaku, z wlotami i wentylami, został zaprojektowany, aby pomóc w płynnej cyrkulacji powietrza na bokach i nadwoziu. Z tyłu, olbrzymi spoiler, nachylony i uformowany w celu podążania za strumieniem powietrza, dopełnia całości.

Platforma, jednak, nie jest nowa. Ma tę samą podstawę co Aventador, ale z pewnymi ulepszeniami. Wloty powietrza i wydech silnika zostały zmodyfikowane, aby V12 mógł oferować większą moc. Skrzynia biegów to ta sama 7-biegowa z podwójnym sprzęgłem, a napęd był na wszystkie koła.

Wnętrze nawiązuje do zewnętrznego designu. Inspiracje czerpano z samolotów myśliwskich. Fotele są ciasno otaczające pasażerów i również mają te same kanciaste linie. Przycisk w konsoli inspirowany był myśliwcami. Jednak oprócz pewnych detali w designie i użytych kolorach, są też przyciski inspirowane Audi (lub przeniesione z Audi).

Lamborghini zbudowało pięć egzemplarzy Veneno. Jeden był używany do testów, jeden trafił do muzeum, a pozostałe trzy zostały sprzedane. Po pewnym czasie Włosi postanowili zrealizować kolejne 9 modeli, ale w wersji bez dachu. Cena regularnego Veneno wynosiła 4 miliony USD.

 W roku swojego 50-lecia firma Automobili Lamborghini zaprezentowała niezwykle ekskluzywny model na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2013 roku. Powstanie i zostanie sprzedanych tylko trzy unikalne egzemplarze Lamborghini Veneno. Jego design jest w pełni ukierunkowany na optymalną aerodynamikę i stabilność w zakrętach, co daje Veneno prawdziwe dynamiczne wrażenie prototypu wyścigowego, mimo że jest w pełni homologowane do użytku drogowego. Przy maksymalnej mocy 552 kW / 750 hp, Lamborghini Veneno przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 355 km/h. Cena wynosi trzy miliony euro plus podatek – a wszystkie trzy egzemplarze zostały już sprzedane klientom.

Lamborghini Veneno wyposażone jest w dwunastocylindrowy silnik o pojemności 6,5 litra, niezwykle szybki 7-biegowy napęd ISR z 5 trybami jazdy oraz stały napęd na wszystkie koła, a także wyścigowe zawieszenie z wahaczami i poziomymi jednostkami sprężynowo-amortyzacyjnymi. Przede wszystkim jednak Veneno korzysta z wyjątkowej wiedzy, jaką posiada Automobili Lamborghini w zakresie rozwoju i produkcji materiałów kompozytowych z włókna węglowego – całe podwozie produkowane jest jako monokok CFRP, podobnie jak zewnętrzna powłoka tego ekstremalnego sportowego samochodu. Wnętrze również wykorzystuje innowacyjne, opatentowane przez Lamborghini materiały takie jak Forged Composite i CarbonSkin.

W pełni zgodnie z tradycją marki, nazwa Veneno pochodzi od legendarnego byka walecznego. Veneno to imię jednego z najsilniejszych i najbardziej agresywnych byków, jakie kiedykolwiek istniały. Znany jest również z tego, że był jednym z najszybszych byków w historii walk byków. Jego imię stało się popularne w 1914 roku, kiedy to zadał śmiertelne rany słynnemu torero José Sánchez Rodríguez podczas walki byków na arenie w Sanlúcar de Barrameda w Andaluzji, Hiszpania.

Projekt

Lamborghini Veneno przenosi aerodynamiczną efektywność prototypu wyścigowego na drogę. Każdy szczegół jego formy ma jasno określoną funkcję – wyjątkowa dynamika, optymalne dociskanie przy minimalnym oporze i doskonałe chłodzenie silnika o wysokich osiągach. Jednak Veneno jest niewątpliwie Lamborghini; ściśle trzyma się konsekwentnej filozofii projektowania wszystkich supersportowych samochodów z Sant’Agata Bolognese. Obejmuje to ekstremalne proporcje, a także potężnie ukształtowany przód oraz grę między ostrymi liniami a precyzyjnymi powierzchniami.

Cały przód Lamborghini Veneno został zaprojektowany z myślą o doskonałym przepływie powietrza i docisku. Przód działa jak duże aerodynamiczne skrzydło. Duże kanały prowadzą powietrze do wylotów w przedniej masce i przed szybą, a także do przednich kół. Charakterystyczny dla Lamborghini jest kształt Y kanciastych reflektorów, które sięgają daleko w błotniki, oraz drzwi w stylu nożycowym.

Podział błotników od nadwozia nawiązuje do świata prototypów sportowych i jednocześnie optymalizuje przepływ aerodynamiki. Linia boczna Veneno jest zatem zdominowana przez ogromne progi oraz potężne nadkola z przodu i z tyłu. Tutaj również zaawansowana aerodynamika zapewnia doskonały przepływ powietrza do dużych otworów służących do chłodzenia silnika i poboru powietrza.

Podobnie jak przód, tył Lamborghini Veneno został również zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki podwozia i stabilności w zakrętach przy wysokich prędkościach. Gładka podłoga przechodzi w znaczący dyfuzor otaczający cztery spore rury wydechowe, podzielone przez splitter, aby zwiększyć docisk. Duże otwory służą do wentylacji komory silnika i zarządzania przepływem powietrza do tylnego skrzydła, przy czym jedynym zamkniętym obszarem z tyłu jest miejsce na tablicę rejestracyjną. Tylne światła, w tym światła hamowania, kierunkowskazy i światła przeciwmgielne, również nawiązują do tematu Y. Pokrywa silnika posiada sześć otworów w kształcie klina, z naciskiem również na optymalne odprowadzanie ciepła z silnika. Pokrywa silnika rozciąga się w dużą centralną „finę” w kształcie rekina, co poprawia efektywność podczas hamowania oraz stabilność tylnej części, dostarczając dodatkowy docisk przy dużych kątach przechyłu, a tym samym zwiększając osiągi w zakrętach przy wysokich prędkościach.

Projekt regulowanego tylnego skrzydła jest wynikiem doświadczenia w motorsporcie i wszechstronnej symulacji aerodynamicznej, aby zapewnić najlepszą interakcję tylnego skrzydła z przepływem powietrza dyfuzora.

Ekskluzywne alufelgi mają średnicę 20 cali z przodu i 21 cali z tyłu i są wyposażone w centralne mocowania. Ich design również zdeterminuje funkcjonalność aerodynamiczną – pierścień z włókna węglowego wokół obręczy działa jak turbina, dostarczając dodatkowe chłodne powietrze do ceramicznych tarcz hamulcowych.

Lamborghini Veneno jest pomalowane na zupełnie nowy kolor metaliczny szary, z indywidualnymi częściami błyszczącymi na czarno w widocznej strukturze włókna węglowego. Jedynym samochodem, który wyświetla wszystkie trzy kolory włoskiej flagi jako akcent, jest samochód zaprezentowany w Genewie, jednostka, która pozostanie własnością Lamborghini. Trzy samochody sprzedane klientom mają każdy jeden kolor włoskiej flagi narodowej, razem tworząc trylogię w zielonych, białych i czerwonych akcentach, a więc reprezentując każdy z nich jako unikalny egzemplarz.

Technologia

Veneno to kolejny dowód unikalnej kompetencji Automobili Lamborghini w zakresie lekkiej konstrukcji opartej na CFRP. Monokok wykonany z kompozytu wzmocnionego włóknem węglowym stanowi podstawę Veneno. Jest w dużej mierze podobny do monokoku Aventadora – podobnie jak aluminiowe ramy podwozia z przodu i z tyłu – chociaż jego kształt został dostosowany do nowego designu. Wszystkie zewnętrzne części są wykonane z CFRP. Lamborghini Veneno spełnia wszystkie międzynarodowe normy bezpieczeństwa i rejestracji, a także naturalnie zawiera pełen zestaw systemów bezpieczeństwa, od poduszek powietrznych po dostosowany system ESP.

Wnętrze Lamborghini Veneno również dominuje włókno węglowe. Monokok z włókna węglowego staje się widoczny wewnątrz samochodu w obszarze centralnego tunelu i progów. Dwa lekkie fotele kubełkowe wykonane są z opatentowanego przez Lamborghini materiału Forged Composite. Tkane włókno węglowe CarbonSkin® zostało użyte do pokrycia całego kokpitu, części siedzeń i podsufitki. Ten wyjątkowy materiał jest nasączony bardzo specjalnym rodzajem żywicy, która stabilizuje strukturę włókna, jednocześnie pozwalając materiałowi pozostać elastycznym. Jak tkanina hi-tech, ta niezwykle drobna matowa włókna węglowego idealnie dopasowuje się do każdej formy, a także zmniejsza wagę.

Charakter wyścigowy został również przeniesiony na panel instrumentów. Został całkowicie przeprojektowany i teraz, dzięki agresywnej grafice oraz wprowadzeniu dodatkowych funkcji, takich jak wskaźnik G, dostarcza wszelkich niezbędnych informacji kierowcy do kontroli nad samochodem.

Systematyczny, lekki design z włókna węglowego Lamborghini Veneno jest widoczny, ale także dostrzegalny na wadze: z suchą wagą wynoszącą zaledwie 1450 kilogramów (3190 funtów), Veneno jest nawet o 125 kilogramów (275 funtów) lżejsze niż już niezwykle szczupły Aventador. Wyjątkowo korzystny współczynnik mocy do wagi wynoszący 1,93 kg/hp (4,25 lbs/hp) gwarantuje osiągi, które są wręcz oszałamiające. Nawet imponujący czas przyspieszenia wynoszący 2,8 sekundy nie potrafi tego wystarczająco opisać. Pomimo aerodynamiki skonfigurowanej dla ekstremalnego docisku, Veneno charakteryzuje się wyjątkowo niskim oporem powietrza, co pozwala mu osiągnąć prędkość maksymalną 355 km/h (221 mph).

Dwunastocylindrowy silnik o pojemności 6,5 litra to ekscytująca kombinacja absolutnej szaleńczej prędkości i fenomenalnej siły ciągu. Jego moc została zwiększona do 552 kW / 750 hp dzięki powiększonym drogom dolotowym, zoptymalizowanej termodynamice, nieco wyższej prędkości obrotowej oraz układowi wydechowemu o jeszcze niższym ciśnieniu zwrotnym. Skrzynia biegów ISR, stały napęd na wszystkie koła oraz zawieszenie z wahaczami zostały specjalnie dostosowane do wymagań Lamborghini Veneno.

6.5L V12 (750 KM)

ParametrWartość
CylindryV12
Pojemność6498 Cm3
Moc552 Kw @ 8400 Rpm
751 Hp @ 8400 Rpm
740 Bhp @ 8400 Rpm
Moment obrotowy509 Lb-Ft @ 5500 Rpm
690 Nm @ 5500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika23.8 Galony (90.1 L)
Prędkość maksymalna221 Mph (356 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h2.8 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów7-biegowa Semi-Automatyczna Isr Transmission
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony255/30 Zr20 // 355/25 Zr21
Długość197.6 In (5019 Mm)
Szerokość81.7 In (2075 Mm)
Wysokość45.9 In (1166 Mm)
Rozstaw osi106.3 In (2700 Mm)
Prześwit4.1 In (104 Mm)
Masa własna3285 Lbs (1490 Kg)
Spalanie miasto9.5 Mpg Us (24.8 L/100Km)
Spalanie trasa22 Mpg Us (10.7 L/100Km)
Średnie spalanie14.7 Mpg Us (16 L/100Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.