To było 27 listopada 1906 roku, kiedy dwóch przyjaciół założyło Lancia & C. Fabbrica Automobili. Vicenzo Lancia, były inspektor naczelny w Fiacie, oraz Claudio Fogolin, były pracownik Fiata, zaczęli od pierwszego wyprodukowanego pojazdu Lancia, modelu Lancia “Tipo 51”, znanego również jako “12 HP”.
12HP w nazwie modelu odnosiło się do mocy podatkowej.
Pojazd później przemianowano na Alfa, zgodnie z tradycją Lancia, która nadawała samochodom nazwy po literach greckiego alfabetu.
Podczas gdy testy drogowe rozpoczęły się w 1907 roku, klasyczny samochód zaprezentowano w 1908 roku na Targach Motoryzacyjnych w Turynie.
Lancia Alfa była napędzana silnikiem 4-cylindrowym o pojemności 2544 cm³ i mocy 28 KM przy 1800 obrotach na minutę, współpracującym z 4-biegową manualną skrzynią biegów. Dość imponujące jak na tamte czasy, auto osiągało maksymalną prędkość około 90 kilometrów na godzinę, głównie dzięki zredukowanej wadze wynoszącej tylko 700 kg.
Lancia Alfa była dostępna w wersji torpedo lub sedan. Jednak wersja z gołym podwoziem, wysyłana do różnych producentów nadwozi, umożliwiła oferowanie innych stylów karoserii, takich jak luksusowe coupé, podwójny phaeton, limuzyna, a nawet wersja wyścigowa.