Pierwsza generacja Lancia Delta miała ogromną rzeszę fanów, zwłaszcza w wersji Delta Integrale, natomiast trzecia generacja została stworzona dla osób, które nie interesowały się sportami motorowymi.
W Wielkiej Brytanii nazwa Lancia Delta była tak mocno związana z rajdami, że grupa Fiat-Chrysler postanowiła sprzedawać ten model jako Chrysler Delta, zamiast Lancia Delta. Mimo sportowego dziedzictwa, trzecia generacja Delta była dobrą alternatywą w segmencie kompaktów. Opierała się na platformie Fiata Bravo, ale miała wydłużony rozstaw osi.
Na zewnątrz prezentowała się jak wydłużony pojazd z dużymi tylnymi drzwiami i obietnicą komfortowej jazdy. Duża, chromowana atrapa chłodnicy z przodu oraz wprowadzenie diod LED do świateł dziennych były modnymi ulepszeniami. Samochód wyglądał odpowiednio na rynku, gdzie klienci poszukiwali kompaktowych hatchbacków z przestronnym wnętrzem.
W środku było wystarczająco miejsca dla pięciu pasażerów. Klienci mogli wybierać spośród różnych poziomów wyposażenia, a najwyższy był w segmencie premium pod względem jakości materiałów. Z tyłu fotele można było przesuwać w przód i w tył, aby zwiększyć przestrzeń na nogi lub bagaż.
Platforma techniczna nie była do końca odpowiednia dla pojazdu premium czy sportowego. Została wyposażona w przednie zawieszenie typu McPherson oraz tylne półsztywne, ale miała system adaptacyjnego tłumienia.
Delta to historyczny termin, który reprezentuje jeden z szczytów motoryzacyjnej historii Lancia, ale także symbol matematyczny oznaczający zmianę i postęp. Delta to uniwersalna miara różnicy, dążenie do doskonałości poprzez przekraczanie wcześniejszych ograniczeń. Cała nasza strategia opiera się na dążeniu do nowej, ewoluowanej formy Delty.
W tym sensie Lancia Delta jest pierwszym samochodem, który reprezentuje nową filozofię Lancia. Oryginalna i unikalna pozycja, połączenie dwóch wartości, które są nieodłączne dla marki: elegancji stylu oraz śmiałego, innowacyjnego temperamentu, które stanowią inspirację dla każdej kampanii marketingowej i komunikacyjnej.
Dziś witamy pierwszy, zupełnie nowy samochód z drugiego stulecia Lancia, Delty, z jej niezrównanym designem, wiernym innowacyjnemu powołaniu marki. Dzięki charakterystyce produktu i międzynarodowym pracom rozwojowym wspierającym uruchomienie zaplanowane na połowę 2008 roku, Delta stanowi punkt zwrotny w historii Lancia i znacząco przyczynia się do rozwoju planu strategicznego.
Pierwsza zmiana rozwojowa, czyli 'delta’, to zdolność samochodu do pogodzenia tradycyjnej elegancji Lancia z oryginalnymi cechami architektonicznymi, łączącymi sportowy charakter z komfortem, jakiego do tej pory nie oferowano w limuzynach, a także zapewniając niezwykłą przestronność dla tego segmentu (rozstaw osi wynoszący nie mniej niż 2,7 metra zwiększa imponujące wymiary samochodu: długość 4,5 metra, szerokość 1,8 metra i wysokość 1,5 metra). Tak więc Lancia Delta wraca, aby zająć swoje miejsce na szczycie segmentu średniej wielkości samochodów osobowych, wprowadzając w przyszłość wielką tradycję samochodów Lancia: Aprilia, Appia, Fulvia, Beta, Prisma i Dedra aż po Lybra.
Nowa Lancia Delta, zaprojektowana przez Centrum Stylu Lancia, charakteryzuje się imponującym grillem, emblematem marki, oraz masywnym, budzącym wrażenie przodem. Przód zyskuje dynamiczniejszy wygląd dzięki dużemu dolnemu wlotowi powietrza, który wiele mówi o temperamencie silnika Lancia Delta. Wybrane innowacyjne reflektory podkreślają sportowy, wysokotechnologiczny wygląd modelu, który uzupełnia rząd diod LED na dolnym profilu. Ta sama dynamika jest widoczna z boku, gdzie głównym motywem jest wysoka linia okien i trapezoidalny tylny słupek, który stanowi naturalne wsparcie dla świetlistego dachu Granluce (zainspirowanego mostkiem na jachcie). Przestronny dach przeszklony – z wyraźnie rozszerzającymi się słupkami ku tyłowi – kończy się spoilera, który idealnie wpisuje się w oryginalne owiewane tylne okno, posiadające nowoczesny design bez dodatkowej struktury. Na koniec, nowoczesna technologia zwraca uwagę na tył, gdzie wysokie tylne lampy LED podkreślają elegancję Lancia Delta.
Smukłe linie samochodu są podkreślone chromowanymi wykończeniami, które idealnie łączą się z uszczelkami okien i podkreślają konfigurację mostka, a kontrast kolorystyczny dolnej części matowo-szarego członu bocznego odzwierciedla dwukolorowy schemat kolorystyczny dachu Granluce. Dwukolorowe malowanie, tak typowe dla wspaniałych samochodów Lancia z przeszłości, powraca w najnowszych modelach dzięki żmudnemu procesowi malowania (trwa on o 6 godzin dłużej niż konwencjonalny proces): kiedyś był to rzemieślniczy element w zasięgu nielicznych, a teraz Lancia oferuje go w całej swojej gamie.
Lancia Delta wyróżnia się nowoczesnym, starannie dopracowanym designem, który jest zgodny z niepodważalnym stylem Lancia ostatnich lat. Jednak zachowuje dla swoich gości to, co najlepsze: gdy tylko wsiądziesz do środka, natychmiast otacza cię atmosfera onboard wellbeing dzięki wnętrzu, które wyróżnia się wyjątkową finezją i komfortem z eleganckimi kolorami oraz materiałami najwyższej jakości. Wśród szczególnych cech wyróżnia się dach wykonany z specjalnego materiału pochłaniającego dźwięk (nazywanego Dach z Absorpcją Hałasu), który gwarantuje bardzo niski poziom hałasu podczas jazdy, natomiast wielka jasność zapewniona jest przez morze szkła po bokach i, gdzie zamontowano, ogromny dach panoramiczny, który zajmuje 80% całkowitej powierzchni. Wszystko to staje się jeszcze bardziej ekskluzywne dzięki materiałom najwyższej jakości – od skóry po Alcantarę – użytym do wykończenia wnętrza oraz obecności imponującego kokpitu wykonanego z Benova®, innowacyjnego i wyróżniającego się produktu z poliuretanu, który oddaje te same wrażenia dotykowe i wizualne, co prawdziwa skóra. Jako opcję można również wybrać tapicerkę najwyższej jakości z grosgrain skór Poltrona Frau®, co stanowi subtelny akcent ekskluzywności, łączący klasę Lancia z jedną z najbardziej znanych włoskich marek designerskich na świecie: ostateczny efekt to wzbogacające życie otoczenie o bardzo rzemieślniczym wyglądzie.
Przytulny klimat wnętrza wzmacnia przesuwne tylne siedzenie z pochylaną oparciem (można je przechylać do 25°), co pozwala na zwiększenie już przestronnego bagażnika (380 litrów, 465 przy przesuwanych tylnych siedzeniach) lub można je przesunąć do tyłu i przechylić dla pełnego relaksu, niczym siedzenie w klasie biznes podczas lotu międzykontynentalnego. Nie wspominając już o tym, że przestrzeń dla pasażerów z tyłu w Lancia Delta jest najlepsza w segmencie, a jest to jedyna limuzyna typu hatchback, która oferuje możliwość regulacji oparcia tylnego siedzenia i przesuwania siedzenia.
Ekstremalnie stylowe wnętrza uzupełniają przyrządy o wyraźnym wyglądzie high-tech: jednym z przykładów jest ładnie zaprojektowana centralna konsola, która wydaje się unosić jak jakaś fantastyczna, wysokotechnologiczna płyta na spodniej powierzchni – a białe podświetlenie konsoli podkreśla oryginalny wygląd kluczy 3D. A dodatkowo: wszystkie elementy używane do jazdy – konsola, kierownica, kontrola klimatu i funkcje multimedialne – mają tę samą kolorystykę i materiały z wysokotechnologicznym metalowym efektem, który jest widoczny na całym kokpicie. Chromowane detale na elementach sterujących oraz stylowa kierownica (przypominająca historyczną wersję z czterema ramionami) są wyrazem niezaprzeczalnej klasy Lancia.
Wnętrze Lancia Delta jest zatem doskonałym przykładem włoskiego wyrafinowania i ekskluzywności, a także przypomina prawdziwy salon, który może powitać pasażerów w unikalnym środowisku pod względem klasy i komfortu, a jednocześnie jest niezwykle nowoczesne. Lancia Delta potrafi zaoferować najbardziej zaawansowane urządzenia i systemy w dziedzinie rozrywki samochodowej dzięki współpracy z najlepszymi partnerami w każdej branży. Na przykład można doświadczyć muzycznego uniesienia z radia Blaukpunkt lub, opcjonalnie, systemu hi-fi Bose® z odtwarzaczem CD i MP3 z kontrolą na kierownicy. Można również skorzystać z niezliczonych funkcji urządzenia Blue&Me®, systemu opracowanego we współpracy z Microsoftem, który oferuje działanie bez użycia rąk z interfejsem Bluetooth® i zaawansowaną rozpoznawaniem głosu, portem USB, odtwarzaczem MP3 i interpreterem SMS (dostępny także w wersji NAV). Lancia Delta będzie również gospodarzem debiutu systemu 'Instant Nav’, nowego systemu nawigacji satelitarnej. To innowacyjne urządzenie, opracowane z Magneti Marelli, zapewnia najwyższą jakość multimedialną, dużą łatwość obsługi oraz skuteczną integrację licznych funkcji w jednym systemie: interfejs USB, komendy głosowe, zarządzanie mapami na karcie SD oraz wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości.
Lancia Delta wyraża również swoje kluczowe wartości elegancji i temperamentu poprzez silniki i mechaniczne części. Przede wszystkim temperament jednostek napędowych benzynowych i diesla, które oferują doskonałą innowacyjność technologiczną i osiągi. Wszystkie silniki Lancia są turbodoładowane i sparowane z 6-biegowymi skrzyniami biegów (manualnymi, zrobotyzowanymi lub automatycznymi). Trzy silniki będą dostępne od razu po wprowadzeniu na rynek: 120 KM i 150 KM 1.4 Turbo Jet (oba benzynowe) oraz 120 KM 1.6 turbodiesel MultiJet (Euro 5), który również będzie połączony z zaawansowaną zrobotyzowaną skrzynią biegów. Później dołączą do nich dwa całkowicie nowe produkty: 165 KM 2.0 Multijet i 190 KM Twin Turbo Multijet.
Oferta zostanie również uzupełniona o kolejną innowacyjną jednostkę napędową: 200 KM 1.8 Di Turbojet (silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem sparowany z nowoczesną 6-biegową automatyczną skrzynią biegów). Te jednostki napędowe, wszystkie zgodne z normą Euro 5, potwierdzają markę Lancia jako wzór technologii i innowacji w całym krajobrazie motoryzacyjnym.
Elegancja formy i materiałów, ale także elegancja w sposobie, w jaki samochód wchodzi w interakcję ze światem zewnętrznym. Jeśli chodzi o środowisko, silniki diesla Lancia Delta już spełniają normy, które mają być wprowadzone przez przyszłą regulację Euro 5, co z pewnością będzie dodatkowym 'przesunięciem delty’ w stosunku do konkurencji.
Na koniec, osiągi silnika są wspierane przez sprawdzone mechaniczne podzespoły, które zostały zoptymalizowane dla komfortu i prowadzenia dzięki zastosowaniu unikalnych cech technicznych dla tej kategorii. Zaczynając od Absolutnego Systemu Prowadzenia, zaawansowanego systemu kontroli stabilności, który dodaje wiele funkcji, które są znacznie lepsze od tych oferowanych dotychczas przez dostępne urządzenia, a mianowicie LTF (Linearization Torque Feedback), które znacznie poprawia poczucie panowania nad samochodem na zakrętach, szczególnie przy dużych prędkościach; oraz TTC (Torque Transfer Control), innowacyjna funkcja, która poprawia przyczepność na zakrętach przez znaczące redukowanie podsterowności i zapewnia bardziej dynamiczną jazdę poprzez elektryczne symulowanie obecności mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu.
Należy podkreślić, że innowacyjny Absolutny System Prowadzenia zawsze włącza się dyskretnie dzięki połączeniu z DST (Drive Steering Torque). Aktywne elektroniczne wspomaganie kierownicy automatycznie dokonuje korekt i kontroluje nadsterowność na nawierzchni o niskiej przyczepności.
Jako kolejny znak zaawansowanego inżynierii, Lancia Delta wyposażona jest w elektroniczny system zawieszenia o zmiennej twardości (Reactive Suspension System), który znacznie poprawia komfort jazdy, filtrując więcej drgań na nierównościach drogi. Ponadto jeszcze bardziej podkreśla satysfakcję z prowadzenia, poprawiając prowadzenie w każdych warunkach (system automatycznie dostosowuje twardość zawieszenia w zależności od rodzaju drogi i obciążeń podczas jazdy). Wyposażenie Delty uzupełnia półautomatyczny system parkingowy, który kontroluje kierowanie, pozostawiając kierowcy zadanie obsługi hamulca i pedału gazu, aby zakończyć manewr – oraz system 'Driving Advisor’, który działa na kierownicy, aby ostrzegać kierowcę, że zamierza zjechać poza krawędź pasa. Celem wszystkich tych urządzeń jest uproszczenie i poprawa wrażeń z jazdy. Wszystkie razem można określić opisem 'VIP Driving’.