Początkowo Lancia Flavia została zaprojektowana jako pierwszy włoski sedan z napędem na przednie koła, opracowany przez profesora Antonio Fessię pod koniec lat 50-tych.
Prostokątny sedan został wprowadzony na rynek, aby wypełnić lukę między kompaktową Lancią Fulvia a droższą Lancią Flaminia.
Pan Fessia był profesorem inżynierii mechanicznej, pasjonującym się samochodami z napędem na przednie koła. Przy projektowaniu Flavii obliczył, że waga nowego modelu musi być rozłożona tak, aby 62% wagi znajdowało się nad przednim kołem, co zapewniało doskonałą przyczepność.
Gdy Flavia została zaprezentowana w 1960 roku na targach motoryzacyjnych w Turynie, wyposażona była w silnik boxer o pojemności 1,5 litra oraz czterotarcze hamulce. Naturalnie załadowany silnik 1,5-litrowy z czterema cylindrami rozwijał moc 90 KM i współpracował z czterobiegową skrzynią biegów. Pojemność silnika wzrosła w kolejnych wersjach.
Wkrótce po premierze Flavia była oferowana w różnych stylach nadwozia, wszystkie zaprojektowane i zbudowane przez różnych producentów nadwozi, co było wówczas w zwyczaju.
Kabriolet zaprojektował Michelotti dla Vignale, który niewiele różnił się od sedana, mając kanciasty kształt i nawiązania do stylu Maserati z wystawiającą się atrapą chłodnicy oraz podwójnymi reflektorami.