Lancia Kappa dzieliła platformę z Alfa Romeo 166 i została zaprojektowana, aby zastąpić model Lancia Thema.
Ten ekskluzywny samochód osobowy, zaprezentowany w 1994 roku, był początkowo dostępny jako sedan, a później także w wersji kombi oraz coupe.
Po zakończeniu produkcji Thema, Lancia oferowała Kappę tylko w wersji z kierownicą po lewej stronie.
Nazwa Kappa, pochodząca z greckiego alfabetu, nie była nowa dla Lancia, ponieważ ich pierwszy model o tej nazwie został wydany w 1919 roku.
Lancia Kappa potrzebowała dużo czasu na odpowiedni rozwój, ponieważ Lancia chciała zaoferować wyższy poziom jakości. Była bardziej imponująca niż Thema, a jej charakterystyczny, wąski grill był wykonany ze stali nierdzewnej.
Nowa Kappa była bardziej przestronna i większa niż Thema, miała regulowaną wysokość i głębokość kierownicy, komputer pokładowy, opcjonalną klimatyzację, antenę radiową oraz opcjonalny telefon.
Bezpieczeństwo poprawiono, wyposażając Lancia Kappa w dwa poduszki powietrzne, system zapobiegający blokowaniu kół, 4 elektryczne szyby oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Dostępny był także system zapobiegania pożarom.
Później, w 1998 roku, Kappa została odświeżona poprzez dyskretne zmiany w nadwoziu, jednakże główną aktualizacją była nowa generacja silników: 2.0-litrowy o mocy 220 KM oraz 2.4-litrowy JTD z wtryskiem bezpośrednim.
Druga generacja charakteryzowała się lepszym zużyciem paliwa oraz nowymi funkcjami, takimi jak tempomat, reflektory ksenonowe i nawigacja satelitarna GPS jako opcja.