Opierając się na tej samej platformie co Alfa Romeo 156, Lancia Lybra Sedan była ekskluzywnym przedstawicielem rodziny Fiat. Została zaprezentowana w 1998 roku, a w kampanii reklamowej wystąpił Harrison Ford.
Pod koniec lat 90. Lancia zaczęła mieć trudności ze znalezieniem swojej pozycji na rynku. Kiedyś bardzo luksusowy i ceniony segment, problemy z niezawodnością oraz nieinspirujący design wpłynęły na spadek sprzedaży. W ciągu siedmiu lat produkcji udało się sprzedać zaledwie 164660 sztuk w obu wersjach nadwozia: sedan i kombi.
Kiedy projektanci zaczęli szaleć, ich pomysły nie były zbyt doceniane przez rynek. Okrągłe reflektory, krótka i szeroka atrapa na masce oraz jeszcze szerszy dolny wlot powietrza sprawiały, że samochód wyglądał smutno. Jego sylwetka była jeszcze mniej atrakcyjna, z opadającą linią bagażnika. Lampy tylne były zamontowane na tylnych błotnikach, co prowadziło do szerokiego metalowego obszaru między nimi.
Wnętrze było znacznie przyjemniejsze. Wysoka i lekko wygięta deska rozdzielcza z drewnianymi akcentami poprawiała estetykę wnętrza. Na centralnej konsoli znajdował się 5-calowy ekran infotainment z opcją systemu nawigacji oraz łącznością GSM, co dodawało nowoczesności. Była dostępna z tapicerką materiałową lub skórzaną. Oferowała podwójną strefę klimatyzacji. Wnętrze mieściło pięć pasażerów, chociaż z tyłu było ograniczone miejsce na nogi.