Lancia Thema, oparta na tej samej platformie co Alfa Romeo 164 i Saab 9000, była najluksusowszym modelem w ofercie Lanci.
Pod koniec lat 80. Lancia znajdowała się na krawędzi. W 1984 roku włoski producent samochodów wprowadził model Thema jako reprezentanta wyższej klasy. Był to pierwszy pojazd zbudowany na platformie Fiat/Saab, który zastąpił nieudany model Lancia Gamma.
Odświeżona wersja miała nowy zestaw wąskich reflektorów oraz ostro wyglądającą atrapę chłodnicy. Subtelne kierunkowskazy umieszczone tuż nad zderzakiem były trudne do zauważenia w nocy, ale spełniały wszystkie normy prawne. Włosi nie chcieli psuć wyglądu pojazdu dla zachowania przepisów! Z tyłu światła tylne były zamontowane tylko na końcach błotników. Najwyższa wersja, nazwana 8.32, miała chowany spojler, aktywowany przyciskiem wewnątrz kabiny.
W zależności od poziomu wyposażenia, Thema mogła oferować proste wnętrze lub luksusowe. Od zwykłej tkaniny po droższą skórę, Lancia mogła zaproponować niemal każdy rodzaj tapicerki. Podstawowe modele miały czarne plastikowe wstawki, podczas gdy wyższe wersje wyposażenia oferowały drewniane wykończenia na desce rozdzielczej i panelach drzwi. Podobnie jak pozostałe pojazdy zbudowane na tej platformie, Thema oferowała przyzwoitą ilość miejsca z tyłu dla maksymalnie trzech pasażerów, chociaż wysoki tunel środkowy był zbyt intruzyjny dla pasażera siedzącego pośrodku.