Potrzeba wprowadzenia do swojego portfolio samochodu klasy wyższej skłoniła Lancię do zaprezentowania modelu Thesis w 2001 roku. Powstał on na bazie koncepcyjnego modelu Dialogos. Jednak wersja produkcyjna znacząco różniła się od prototypu.
Lancia dostarczyła światu takie modele jak Stratos czy Delta, pojazdy, które zapisały się w historii sportów motorowych. W przeszłości włoska marka miała w swojej ofercie luksusowe samochody, więc segment premium nie był dla niej obcy.
Włoscy projektanci zaprezentowali auto z jednym z najbardziej kontrowersyjnych przodków w branży motoryzacyjnej w 2001 roku, z dwoma lampami o dziwnych kształtach i grillem przypominającym tarczę. Grillem było w porządku, wszyscy to rozumieli. Tył samochodu z dwoma pionowymi światłami hamowania był wysoko oceniany. Środek jednak był zbyt nijaki.
Koncepcyjny model Dialogos miał drewnianą podłogę. Nikt nie spodziewał się tego w wersji produkcyjnej, a Thesis miał conventionalną podłogę, ale zachował drewniane akcenty w centralnej konsoli, wykończeniach drzwi i desce rozdzielczej. Zestaw wskaźników składał się z czterech okrągłych wskazówek i kolorowego wyświetlacza pośrodku, służącego do obsługi komputera pokładowego. System multimedialny oferował nawigację, radio-CD i złącze AUX. To wnętrze różniło się od tego, co oferowały wtedy Audi, Mercedes-Benz czy BMW.
Opracowany na własnej platformie z aluminiowym zawieszeniem z przodu i z tyłu, model Thesis był zbyt drogi, aby konkurować z Fordem Mondeo, ale jednocześnie był zbyt daleko od punktu widzenia osiągów, aby dorównać któremukolwiek z producentów samochodów premium. Nawet wersja z silnikiem V6 miała trudności z osiągnięciem prędkości 0 do 100 km/h (0-62 mph) w mniej niż 9 sekund.
Samochód dla nowych elit
Nawet rynek samochodowy ma swoje wywyższone kręgi. Tworzą je luksusowe sedany z wyższej półki, do których wszyscy producenci wlewali szczyt swojej technologii i umiejętności projektowych. W Europie rocznie sprzedaje się ich nieco ponad milion zaledwie kilku prestiżowych marek.
Jak można się spodziewać, jest to zazwyczaj stabilny segment sprzedaży, o konserwatywnych gustach. Szybkie zmiany społeczne i kulturowe, jakie miały miejsce w ostatnich latach, doprowadziły jednak do przemian również w tym sektorze. Wszystkie badania rynkowe potwierdzają utrzymujące się zapotrzebowanie na technologię, która ma więcej duszy niż to, co jest obecnie oferowane. Można dostrzec potrzebę ciepła, wyższych poziomów rzemiosła oraz większej uwagi na indywidualne potrzeby.
Te trendy wskazują na bardziej ogólny ruch ku ponownemu przywróceniu sztuki życia, bardziej osobistej i intymnej formy gratyfikacji oraz dążenie do pogodzenia się ze sobą. To filozofia, która odzwierciedla uczucia nowej klasy menedżerskiej.
Cenne geny Lanci sprawiają, że lepiej niż inne marki potrafi zinterpretować ten nowy świat luksusu. Jej historia pozwala jej na pełną odpowiedź na potrzeby klientów, którzy znają technologię, ale również są świadomi wartości tradycji; którzy domagają się substancji produktu, ale również ekskluzywności i prestiżu.
Lancia oferuje takim kierowcom model Thesis, nowy samochód zaprojektowany z myślą o nowych potrzebach. To pojazd, który wnosi interesujące nowe cechy do świata dużych sedanów. Na przykład ekskluzywność typowego włoskiego stylu i kreatywności. Na przykład substancję oferowaną przez technologię, która jest wszechobecna, ale niewidoczna i dyskretnie służy kierowcom, przewidując ich wymagania. Na przykład zdolność zapewnienia maksymalnego komfortu właścicielowi samochodu zarówno podczas jazdy (prowadzenie, kontrola, bezpieczeństwo, satysfakcja z jazdy), jak i gdy doświadcza on samochodu jako pasażer (cisza; rozproszona atmosfera, światło i muzyka; zaawansowana telematyka).
Innymi słowy, Lancia Thesis oferuje dobrobyt, substancję i ekskluzywność.
Tradycja i innowacja
Lancia czerpała z własnych rezerw kreatywności i zdolności produkcyjnych, aby stworzyć samochód, który wyrazi styl życia, jednocześnie wprowadzając markę z powrotem na prestiżowy rynek luksusowych sedanów w Europie. Ta sama duma z dziedzictwa przyniosła nam samochody, które zapisały historię motoryzacji. Takie jak Lambda, pierwszy na świecie samochód z nośnym nadwoziem i niezależnym zawieszeniem przednim. Albo Aprilia, która w latach trzydziestych miała współczynnik oporu powietrza (Cd) 0,47, gdy średnia dla tego okresu wynosiła 0,60. Albo Aurelia, która skrywała pod swoją maską pierwszy wąski silnik V6, jaki kiedykolwiek zamontowano w standardowym samochodzie produkcyjnym. Samochody, które błyszczą, ponieważ łączą nowoczesne innowacje technologiczne z jakością, która charakteryzuje wyraźnie elitarny styl życia.
Thesis to niepowtarzalna interpretacja tematu luksusowego sedana przez Lancie. Nie zapominając o stylistycznej i filozoficznej lekcji wyniesionej z Dialogos, biodynamicznego samochodu, który był cenionym polem doświadczalnym dla nowego sposobu pojmowania pojazdu: na przykład wyobrażając sobie „jazdę bezstresową”, podczas gdy wnętrze miało być „idealnym mikroklimatem” i „salonem”.
Teraz przyszedł czas na Thesis, który można postrzegać jako Dialogos, dostosowany do ograniczeń produkcji przemysłowej. Jako model z najwyższej półki w ofercie Lanci, dla elitarnej marki jak Lancia, jest to model, który najlepiej reprezentuje i interpretuje wartości marki: dynamizm designu, produkt wysokiej technologii, absolutnie elitarny komfort i zaawansowane rozwiązania.
Wyróżnij się z tłumu, z odrobiną włoskiego stylu
Na froncie stylistycznym, Lancia Thesis charakteryzuje się emocjonalną elegancją, która natychmiast odrzuca racjonalizm i wizualną oszczędność na rzecz dużego, wysokiego grilla i diamentowo kształtnych reflektorów. Reflektory, oddzielone grillem, są zintegrowane z rzeźbionymi, kształtnymi skrzydłami (spadek pomiędzy maską a bokiem to ukłon w stronę samochodów z lat trzydziestych i czterdziestych).
Efektem jest rzeźbiona, a jednocześnie zintegrowana przednia część bez normalnych wystających zderzaków i wynikającego z tego zwisu nadwozia, który dzieli przód na „górę” i „dół”. Imponujący, charakterystyczny motyw ma od teraz stać się obowiązkowym punktem odniesienia, nowym rodzinnym wyglądem, który projektanci Lanci będą musieli naśladować.
Bok Lanci Thesis również cechuje czysta, nieskrępowana forma. Linia boczna zaczyna się od przedniego skrzydła i biegnie nieprzerwanie wzdłuż linii pasa samochodu od reflektora do tylnego światła. Wzmacnia ona efekt limuzyny, wydłużając samochód. To ujęcie lepiej oddaje długi rozstaw osi pojazdu (2,80 metra) oraz hojne wymiary (4,88 metra długości i 1,83 metra szerokości), co jest kluczowe, gdy potrzebna jest dużo przestrzeni dla pasażerów w środku.
Imponujące tyły samochodu, proporcjonalne i wyróżniające się, zdobi zintegrowany zderzak, który pozostawia miejsce dla pionowych cech nadwozia. Najważniejszymi z nich są płetwy w stylu Flaminia, które doskonale otaczają subtelne i innowacyjne tylne światła led. W ciągu dnia wyglądają jak dwie dyskretne dekoracje z chromu; w nocy są czerwonymi i pomarańczowymi pasami, które sprawiają, że samochód jest unikatowy i natychmiast rozpoznawalny nawet na autostradzie.
Wnętrze Lanci Thesis jest luksusowe, przestronne i chroniące. Ta przestrzeń zapewnia niezwykle relaksujące otoczenie dla pasażerów, których kolana napotykają tylko miękkie powierzchnie pokryte luksusowymi materiałami. Duża kolumna centralna pod deska rozdzielczą w środku zdaje się podpierać i dzielić dwa przednie siedzenia, utrzymując je z dala od siebie, aby zostawić miejsce na szeroki, wysoki podłokietnik. Oznacza to, że obaj pasażerowie z przodu mogą równocześnie korzystać z podłokietnika, nie przeszkadzając sobie nawzajem.
Technologiczny „mózg” Thesis również znajduje się w tym samym miejscu: siedmiocalowy kolorowy ekran, po obu stronach otoczony przyciskami do bezpośredniego dostępu do różnych menu, uzupełniony rzędem klawiszy do ponownej konfiguracji.
Fotele Lanci Thesis również reprezentują aktualny stan komfortu i ergonomii, ponieważ skorzystaliśmy z pomocy profesora Dal Monte, uznanego na świecie fizjologa. Przednie siedzenia mają okrągłe, miękkie kształty, które zapewniają maksymalny komfort i estetyczny wygląd luksusowego otoczenia. Podwójne, nitowane szwy dodają odrobinę rzemiosła i elegancji, podczas gdy krzesełka w kształcie siodła są niezaprzeczalnie włoskie w stylu. W wersji Komfort, przednie fotele Lanci Thesis są w pełni elektrycznie regulowane i oferują intrygujące oraz rewolucyjne funkcje, takie jak wentylacja, ogrzewanie, adaptacyjność oraz masaż. Pasażerowie tylnej kanapy również będą cieszyć się całym komfortem i przyjemnym dobrem ich własnych salonów. Nowa flagowa Lancia oferuje jedną z najlepszych ocen przestrzeni dla pasażerów z tyłu w swoim segmencie.
Zarezerwowano również miejsce dla klientów, którzy nie prowadzą swojego Thesis i muszą móc podróżować z odpowiednim stylem i godnością z tyłu. Stąd potrzeba indywidualnych otworów wentylacyjnych oraz możliwości wyboru temperatury i przepływu powietrza, które mogą różnić się od tego, co narzucone z przodu. Duży składany podłokietnik w środku tylnej kanapy może pomieścić pilot, który służy do regulacji systemu telewizyjnego i Hi-Fi.
Materiały najwyższej jakości obejmują skórę, ultramiękką skórę Poltrona Frau, Alcantarę i wełnę, nietypowy materiał wykończeniowy, który przypomina słynną tapicerkę Lanci z przeszłości. Materiały te pokrywają fotele i środkowy pas, który otacza wnętrze bez przerwy. Jakość tych wykończeń została doskonale podkreślona przez dyskretny wstaw, wykonany z drewna: otwarty porowaty, nieprzetworzony mahoń, w którym wyraźnie widoczne są naturalne słoje. Na koniec centralna konsola i tunel są wykonane z ciśnieniowo odlewanych magnezu.
Efektem jest otoczenie stworzone z materiałów najwyższej jakości, ciepłych i ekskluzywnych – emocjonalnie angażujące miejsce, w którym wybrane materiały są doskonałe pod względem dotykowym i akustycznym, tworząc multisensoryczną całość, która reprezentuje ostateczną granicę świata Lanci.
Koncepcja komfortu została przewyższona przez tę dobrobytu, rozumianego jako gratyfikacja psychiczna i fizyczna. Podczas jazdy Lanci Thesis dobrobyt jest naprawdę multisensoryczny, ponieważ powietrze i dźwięk (jak również światło) zawsze docierają do pasażerów w nieinwazyjny sposób. Powietrze jest powoli rozpraszane z szerokiego paska mikroporów umieszczonego przed pasażerem z przodu. Dźwięk pochodzi z 11 głośników, które są częścią ultra-zaawansowanego systemu Hi-Fi Bose.