Land Rover zaskoczył wszystkich, wprowadzając na rynek tańszą wersję Range Rovera przy okazji debiutu trzydrzwiowego modelu Discovery w 1990 roku.
Podobnie jak Range Rover, Discovery rozpoczął swoją karierę jako pojazd terenowy dostarczany tylko w wersji trzydrzwiowej. W następnym roku dodano kolejne drzwi dla pasażerów z tyłu. To jednak pierwsza wersja podbiła serca (i portfele) tych, którzy poszukiwali komfortowego samochodu rodzinnego o znakomitych zdolnościach terenowych.
Pomimo że aluminium było droższe od standardowych stalowych paneli, Land Rover postawił na ten materiał. Z przodu zamontowano prostokątne reflektory oraz kierunkowskazy montowane w rogach, aby dostosować się do najnowszych przepisów drogowych w Europie i USA. Po bokach drzwi wyposażone były w chowane klamki, a za nimi Land Rover dodał duże okno boczne między słupkiem B a grubym słupkiem C. Trzecia strefa szyby zapewniała więcej naturalnego światła między słupkami C a D. Na koniec brytyjscy projektanci stworzyli dachu o podwójnym kroku z podniesioną częścią nad bagażnikiem.
Wewnątrz znajdowało się nowoczesne wnętrze z przednimi fotelami kubełkowymi, które pochylały się do przodu, aby zrobić miejsce dla pasażerów z tyłu. Dla kierowcy zamontowano przyciski po bokach zestawu wskaźników. Aby zapewnić komfort jazdy, dostępna była opcja dwóch szyberdachów na dachu trzydrzwiowego Discovery. Aby dostać się na tylną kanapę, przednie fotele pochylały się i przesuwały do przodu.