Trzecia generacja Land Rover Discovery została zaprezentowana na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu w 2016 roku i opierała się na tej samej platformie, co Range Rover Sport i Range Rover.
W przeciwieństwie do swojego mniejszego brata, Discovery Sport, Discovery został zaprojektowany z myślą o trudnym terenie. Dodatkowo, wyposażono go w większe silniki i możliwość pomieszczenia nawet do siedmiu osób, nawet w wersji z napędem na wszystkie koła. W rzeczywistości nie był w ogóle oferowany w wersji z napędem na jedną oś.
Wersja SVX została wprowadzona w 2018 roku jako nowość w istniejącej ofercie. Była to wysoce zdolna do jazdy w terenie. Można ją porównać do Rubiconu marki Land Rover. Została zbudowana jak pojazd rajdowy, z stylowym przodem i zderzakiem, ale zachowała ochronę karoserii przed skałami dzięki wysokiemu prześwitowi i standardowemu zawieszeniu pneumatycznemu. Na dachu zamontowano podświetlenie LED w formie lampy. Z tyłu, szeroki otwór w zderzaku ujawniał hak dla fabrycznie zamontowanej elektrycznej wyciągarki.
Wewnątrz znalazł się typowy luksus marki Land Rover, z dużym, 10-calowym ekranem dotykowym na desce rozdzielczej. Samochód oferował więcej opcji do jazdy w terenie, takich jak bieg redukcyjny czy blokady dyferencjałów. Był dostępny w konfiguracji pięcio- lub siedmioosobowej.
Układ napędowy był wyposażony w doładowany silnik V8 o pojemności 5,0 litrów, dostrojony do uzyskiwania większego momentu obrotowego przy niskich obrotach. Standardowo zamontowano 8-biegową automatyczną skrzynię biegów.
Land Rover zaprezentował model Discovery SVX – idealny wybór dla miłośników off-roadu, którzy pragną epickich przygód.
Land Rover Discovery SVX, który zadebiutował na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2017 roku (IAA), oferuje ekstremalne możliwości terenowe w ramach triady produktów Special Vehicle Operations (SVO). SVX będzie obok uznanych modeli Range Rover Sport SVR oraz Range Rover SVAutobiography, które są symbolem doskonałych osiągów na drodze oraz najwyższego luksusu.
Land Rover Discovery SVX będzie pierwszym modelem Land Rovera, montowanym ręcznie przez ekspertów w SVO Technical Centre w Wielkiej Brytanii, kiedy produkcja ruszy w 2018 roku.
Land Rover Discovery SVX ucieleśnia doskonałość designu i integralność inżynieryjną, które są podstawowymi wartościami każdego Land Rovera, opierając się na legendarnych możliwościach terenowych i przygodowym duchu, aby zapewnić maksimum osiągów i pożądania w terenie.
Od swojego debiutu w 2016 roku, piąta generacja Discovery, zbudowana na mocnej, bezpiecznej i lekkiej aluminiowej architekturze Land Rovera, zdobyła uznanie jako najlepszy na świecie wszechstronny SUV w pełnym rozmiarze. To czyni ją idealną bazą dla pierwszego pojazdu SVX z SVO. Nowe Discovery jest pierwszym nowoczesnym Land Roverem z oznaczeniem SVX.
SVX podnosi wszechstronność Discovery na nowe poziomy, dalej rozwijając jego imponujące możliwości terenowe. Będzie dostępne wyłącznie z silnikiem V8 o pojemności 5.0 litra z doładowaniem, dostosowanym do osiągania mocy szczytowej 525 KM i momentu obrotowego 625 Nm, oraz z modyfikacjami zawieszenia, które zwiększą pewność prowadzenia na najtrudniejszym terenie.
Hydrauliczny aktywny system kontroli przechyłów (H-ARC) to nowość w Discovery SVX. Zapewnia zwiększoną artykulację kół i lepszą kontrolę nad nadwoziem, co poprawia ekstremalne przyczepność w terenie, a także redukuje przechylenie nadwozia, co sprzyja płynnej i pewnej jeździe po drogach.
Land Rover Discovery SVX ma poprawione kąty natarcia, zejścia i przełamania, osiągnięte poprzez podniesienie lekkiej aluminiowej konstrukcji oraz systemu zawieszenia z czterema poduszkami powietrznymi, wykorzystując długoskokowe amortyzatory oraz zmodyfikowane zwrotnice, a także zamontowanie większych opon Goodyear Wrangler o średnicy 815 mm 275/55 R20 na obręczach ze stopów aluminium.
Opony z wyższymi bokami zmniejszają ciśnienie styku i poprawiają osiągi na miękkich nawierzchniach. W połączeniu z bardziej agresywnym wzorem bieżnika, poprawiają przyczepność w błotnistych warunkach.
Land Rover Discovery SVX jest również wyposażony w aktywne centralne i elektroniczne tylne blokady dyferencjałów, które współpracują z systemem Terrain Response 2, aby optymalizować przyczepność na wszystkich nawierzchniach.
Uzupełnieniem tych ulepszeń hardwareowych są unikalne kalibracje oprogramowania dla ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów z podwójną przekładnią, oraz systemy dynamiki Discovery, w tym kontrola zjazdu, elektroniczna kontrola trakcji (ETC), dynamiczne zawieszenie, kontrola stabilności (DSC), kontrola postępu w terenie (ATPC) oraz elektryczne wspomaganie kierownicy o zmiennej przekładni (EPAS). Discovery SVX wyróżnia się także po raz pierwszy zastosowanym w modelu Pistol Shifter, zamiast obrotowego selektora Drive, oferując kierowcy optymalną kontrolę nad wyborem biegów w manewrach off-road.
Aby wizualnie odzwierciedlić wewnętrzną solidność i zdolność do pokonywania przeszkód modelu Land Rover Discovery SVX, projektanci inspirowali się cechami ikonicznych pojazdów wyzwań off-road Discovery, takich jak te używane w wydarzeniach Camel Trophy i G4 Challenge, nadając SVX charakterystyczny, agresywny i celowy wygląd zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
Prototyp produkcyjny SVX na Targach IAA 2017 wyposażony jest w unikalne przednie i tylne zderzaki z ochronnymi płytami podłogowymi oraz odsłoniętymi metalowymi oczkami do holowania w kolorze Rush Orange – każde z nich zdolne do holowania ponad sześciu ton, matowy wykończenie maski oraz zintegrowany system elektrycznej wyciągarki montowanej z tyłu.
Land Rover Discovery SVX wyróżnia się także ekskluzywnym matowym wykończeniem w kolorze Tectonic Grey, unikalną kombinacją kolorystyczną Lunar i Light Oyster z akcentami Rush Orange wewnątrz, oraz perforacjami logo 'X’ na siedziskach marki SVX. Unikalne wloty powietrza w kolorze Narvik Black z oznaczeniem V8, dynamiczna kratka w kolorze Narvik Black, srebrne relingi dachowe oraz jednostka montowana na dachu z dwoma dodatkowymi reflektorami do poprawy widoczności w słabych warunkach oświetleniowych dopełniają transformację.