W 1997 roku Land Rover był częścią grupy BMW i wprowadził na rynek model Freelander jako swoje pierwsze SUV-a z nadwoziem unibody. W 2003 roku przeszedł poważny lifting.
Freelander znany był również jako „Baby Land Rover”, ponieważ był najmłodszym i najmniejszym samochodem w ofercie. Mimo braku niskiego przełożenia, radził sobie doskonale w trudnym terenie. Silniki diesla od BMW i system napędu na cztery koła Land Rovera współpracowały ze sobą świetnie, a kompaktowy SUV był jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów 4×4 w Europie.
Jak to zazwyczaj bywa w przypadku liftingów, Freelander zyskał nowy wygląd przedniej części. Obejmowało to nowe reflektory, zderzaki i lampy tylne. Przeprojektowany zderzak otrzymał inne światła z tyłu, mniej narażone na uderzenia i zarysowania. Land Rover nie zadbał o pomalowanie klamek i listw nadkoli w tym samym kolorze co nadwozie.
Wnętrze Freelandera zyskało nową deskę rozdzielczą i zestaw wskaźników. Projektanci zainstalowali parę uchwytów na kubki nad centralnym panelem. Nowy układ wskaźników również został wprowadzony, a wskaźnik paliwa i temperatura płynu chłodzącego umieszczone były pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem. Tak jak w wersji przed liftingiem, Freelander miał dzieloną tylną kanapę.
Pod maską Land Rover zamontował wybór silników benzynowych i diesla. Podczas gdy jednostki benzynowe dostarczał Rover, wersja dieslowska była napędzana specjalnie dostrojonym 2.0-litrowym turbodieslem wybudowanym przez BMW.
Freelander to kompaktowy crossover SUV od Land Rovera. Wprowadzony na rynek w 1996 roku, w czasie gdy Land Rover był częścią grupy BMW, konkuruje z Jeepem Liberty, Hummerem H3 oraz podobnymi pojazdami, a w Ameryce Północnej w 2002 roku zainaugurował segment premium kompaktowych SUV-ów (do którego dołączyły później mniej terenowe BMW X3 i inne). Na rynku dostępnych jest wiele modeli, w tym wersje 3-drzwiowe z zdejmowanym dachem (SE3) i 5-drzwiowe, z silnikami diesla i benzynowymi. Obecnie amerykańskie modele Freelandera są wyposażone w silniki V6 z serii K firmy MG Rover oraz mają mieszane skrzynie biegów w stylu Tiptronic; większość z nich standardowo ma klimatyzację, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i inne udogodnienia. W Europie oferowane są także silniki diesla oraz 1.8 benzynowe. W Europie dostępna jest również wersja furgonetki, chociaż jest ona słaba jako van terenowy z powodu niskiego prześwitu i skrzyni biegów o niskim przełożeniu.
Chociaż Freelandera serii 1 można uznać za odpowiedniego do umiarkowanie trudnych dróg, nie ma on opcji wyboru biegów w niskim zakresie, co ogranicza jego zdolności na strome wzniesienia, a także ma niewystarczający prześwit do jazdy po nierównym terenie. Jego systemy ABS, kontroli trakcji i kontroli zjazdu ze wzniesień sprawiają jednak, że jazda w terenie jest przyjemnością.
Chociaż niektóre raporty wskazują, że Freelander jest najpopularniejszym modelem Land Rovera w Europie, sprzedaż Freelandera serii 1 w Stanach Zjednoczonych była wolna. W 2004 roku sprzedano zaledwie 5,430 egzemplarzy, co w sumie dało nieco ponad 33,000 sprzedanych w ciągu trzech lat, gdy samochód był dostępny na tym rynku. W pierwszych dwóch miesiącach 2006 roku sprzedano zaledwie 13 Freelandów w całych Stanach Zjednoczonych, co czyni go jednym z najwolniej sprzedających się pojazdów na rynku.