To była druga próba Land Rovera na stworzenie SUV-a, a efektem końcowym był zdolny pojazd terenowy, który mógłby zawstydzić inne pojazdy 4×4.
Land Rover Freelander był ostatnim samochodem opracowanym we współpracy z Fordem, zanim amerykański producent sprzedał swoje udziały indyjskiej firmie Tata.
Platforma została również wykorzystana w Fordzie Mondeo i Volvo XC60, ale w przypadku brytyjskiej marki rezultat był lepszy. Jego poprzednik był tworzony razem z BMW, natomiast druga generacja Freelandera była zupełnie inna, od stopy do głowy. Zachowała ogólny wygląd Land Rovera, z subtelnym występem na tylnej części dachu. Duże, prostokątne reflektory i podobnie ukształtowana atrapa chłodnicy nadawały samochodowi surowy wygląd. Reszta pojazdu charakteryzowała się zaokrąglonymi krawędziami i prostymi panelami drzwi, węższymi niż zewnętrzny rozstaw kół. Zestaw plastikowych osłon chronił dolną część SUV-a.
Wewnątrz Freelander 2 oferował wystarczająco dużo miejsca dla pięciu dorosłych dzięki inteligentnej konstrukcji platformy. Projektanci zamontowali zakrzywioną deskę rozdzielczą z wysokim środkowym konsolą. Umieścili trzy duże wskaźniki na desce rozdzielczej, z czterema zegarami i wyświetlaczem LCD na dole. Tylna ławka miała dzieloną oparcie, które umożliwiało powiększenie już dużego bagażnika.
Land Rover zdecydował się na tylko dwie wersje silnikowe w układzie napędowym: 3.2-litrowy V6 oraz 2.2-litrowy turbodiesel opracowany wspólnie z Peugeot-Citroen. Standardowo był on połączony z 6-biegową skrzynią manualną, a jako opcja dostępna była 6-biegowa skrzynia automatyczna. Najważniejszym systemem w pojeździe był „Terrain Response”, który mógł dostosować rozkład momentu obrotowego pomiędzy kołami, oferując najlepszą możliwą przyczepność w zależności od nawierzchni.
Freelander 2 jest zupełnie nowym modelem, który zapewnia znakomite osiągi na drodze oraz doskonałe możliwości off-roadowe, jakie można oczekiwać od prawdziwego Land Rovera. Dynamiczny design, wyrazista sylwetka, inteligentne i przestronne wnętrze oraz bogactwo zaawansowanych technologii dopełniają całości.
Główne cechy techniczne Freelander 2 to: • Dwa nowe silniki: – silnik diesla 2.2-litra TD4 (160 KM / 118 kW) – lepsza ekonomia paliwowa niż w poprzedniku (37,7 mpg : 7,5 l/100 km) oraz 43 procent więcej mocy – silnik benzynowy 3.2-litra i6 (233 KM / 171 kW) – o 30 procent mocniejszy od poprzedniego V6, z 10 procentową poprawą w ekonomii paliwowej – Całoroczny inteligentny napęd 4×4, który optymalizuje przyczepność i ekonomię paliwową – Unikalny system Terrain Response™ od Land Rovera – ułatwiający jazdę w terenie – prowadzi długą listę zaawansowanych technologii, z których wiele jest nowych w tej klasie.
W modelu z roku 2007, Range Rover zyskuje mocny, wyrafinowany, całkowicie nowy silnik diesla TDV8, który skraca czas przyspieszenia od 0 do 60 mph (i 0-100 km/h) o ponad cztery sekundy, ale ma taką samą ekonomię paliwową jak wcześniejszy model (25,1 mpg w średniej). Nowe technologie to między innymi uznawany system Terrain Response od Land Rovera, elektroniczna hamulec postojowy oraz elektroniczna tylna „e” przekładnia. Ulepszona kabina zyskuje dodatkowe schowki, lepsze wykończenia i bardziej efektywną klimatyzację – a także możliwość chłodzenia przednich siedzeń.
Dyrektor zarządzający Land Rovera, Phil Popham, powiedział: „Cieszymy się, że możemy wspierać Brytyjskie Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne tutaj w Londynie z dwoma debiutami produktów – to nasza krajowa wystawa i ma ogromne znaczenie dla naszej działalności. Pierwszym z tych produktów jest zaktualizowany Range Rover, który jest wyposażony w nowy silnik TDV8, łączący w sobie osiągi, wyrafinowanie i ekonomię, które są nieporównywalne – czyni ten pojazd jeszcze bardziej pożądanym.”
Kontynuował: „Freelander 2 ustala nowe standardy w branży, łącząc zalety samochodu premium z cechami solidnego 4×4. Wierzymy, że nie ma innego kompaktowego 4×4, które tak zbliża się do połączenia tych najlepszych cech obu światów.”