Pierwsza generacja modelu Freelander powstała we współpracy z BMW, natomiast druga generacja została opracowana wspólnie z Fordem i udoskonalona w 2009 roku.
Kiedy Land Rover zaczął produkować SUV-y, powstał pojazd terenowy, który okazał się bardziej zdolny w terenie niż wiele off-roadowych modeli wyposażonych w niskie przełożenie. Freelander 2 dokładnie taki był. Jego główną zaletą był system Terrain Response, który umożliwiał przekazywanie większości momentu obrotowego silnika na koło z najlepszą przyczepnością. I to nie były tylko slogany reklamowe. Po tym, jak Land Rover i Ford poszli różnymi drogami, brytyjski producent samochodów udoskonalił swoją ofertę, a w jej skład wszedł 'Baby Landie’.
Freelander był już znaną marką od 1997 roku. Druga generacja została wprowadzona na rynek w 2006 roku, będąc własnością Forda. Model z 2009 roku musiał spełniać normy Euro 5, co obejmowało więcej niż tylko czystszy silnik. Z zewnątrz, lifting Freelander 2 charakteryzował się nowymi reflektorami z przezroczystą szybą oraz odważniejszym grillem. Zmieniono również tylne lampy, które miały zaokrąglone kształty pod przezroczystą pokrywą.
Wnętrze pojazdu przeszło drobne, estetyczne zmiany. Największe zmiany zaszły pod maską. Wprowadzono nowy system klimatyzacji, który pozwalał na jego działanie nawet przy wyłączonym silniku na światłach.
Silnik turbodiesel o pojemności 2,2 litra pozostał główną opcją napędu na rynek europejski. Zainstalowano go nawet w wersji 2WD, aby poprawić efektywność paliwową i zmniejszyć emisję CO2 dla brytyjskiej marki. System terrain response został ulepszony w wersjach z napędem na wszystkie koła.
Nowy Land Rover Freelander 2 TD4_e jest najoszczędniejszym pojazdem Land Rovera w historii. Wyposażony w nowy inteligentny system Stop/Start, jest pierwszym produkowanym pojazdem, który wykorzystuje technologie z programu zrównoważonego rozwoju firmy, zbiorczo nazwanych 'e_TERRAIN TECHNOLOGIES’.
W standardowym teście EU4, emisja CO2 w Land Roverze Freelander 2 TD4_e jest niższa o 8 procent w porównaniu do poprzedniej wersji z manualną skrzynią biegów. Ponadto, w dodatkowych testach inżynierowie Land Rovera zmierzyli oszczędności paliwa sięgające 20 procent w intensywnym ruchu miejskim.
Osiągnięta poprawa o 8 procent oznacza redukcję emisji CO2 o 15 g/km w porównaniu do standardowego Freelander 2 TD4 z manualną skrzynią biegów (z 194 g/km do 179 g/km). W kontekście efektywności paliwowej, zużycie paliwa spadło z 7,5 l/100 km do 6,8 l/100 km, co oznacza oszczędność 0,7 litra paliwa na każdych 100 km (62 mile).
Te osiągnięcia, w połączeniu z dodatkowymi korzyściami, takimi jak wskaźnik zmiany biegów, rozwój oprogramowania oraz efekty w korzystaniu z opon o niskim oporze toczenia, sprawiają, że Land Rover Freelander 2 TD4_e jest najoszczędniejszym produkowanym Land Roverem w historii.
Phil Popham, dyrektor zarządzający Land Rovera, powiedział: „Freelander 2 z systemem Stop/Start to pierwszy produkowany pojazd, który korzysta z olbrzymiej inwestycji w wysokości 700 milionów funtów w technologie zrównoważonego rozwoju, dokonanej przez Jaguara i Land Rovera. Od połowy 2009 roku funkcja Stop/Start będzie standardem we wszystkich modelach Freelander 2 TD4 z manualną skrzynią biegów, bez wzrostu cen.”
Nowy system Stop/Start Land Rovera poprawia efektywność paliwową w ruchu miejskim i w sytuacjach z częstymi zatrzymaniami. Pojazd automatycznie wyłącza silnik w odpowiednich warunkach, co skutkuje zerowymi emisjami spalin i oszczędnością paliwa, które w przeciwnym razie byłoby zużywane na biegu jałowym podczas postoju. Gdy kierowca jest gotowy do ruszenia, silnik natychmiast się uruchamia.
Zaawansowane sterowanie zapewnia, że system Stop/Start nie wpływa na potrzeby kierowcy ani pojazdu. Aby silnik się wyłączył, pojazd musi stać w miejscu, skrzynia biegów powinna być w trybie neutralnym, a pedał sprzęgła podniesiony. Aby ponownie uruchomić silnik, kierowca po prostu naciska sprzęgło, a ulepszony rozrusznik uruchamia silnik, gotowy do zmiany na pierwszy bieg.
System Stop/Start jest automatycznie aktywowany za każdym razem, gdy zapłon jest włączany, chociaż istnieje przełącznik na desce rozdzielczej, który pozwala na wyłączenie systemu, jeśli kierowca tego chce.
Dodatkowe korzyści w zakresie oszczędności paliwa
Oprócz inteligentnego systemu Stop/Start, Land Rover Freelander 2 TD4_e zawiera szereg dodatkowych ulepszeń wspierających oszczędność paliwa i redukcję CO2.
Nowe wskaźniki zmiany biegów w zestawie wskaźników informują kierowcę, kiedy zmienić bieg, jeśli zmiana na wyższy bieg pozwoli na bardziej efektywne zużycie paliwa. To jest obliczane przez w pełni zmapped silnik Freelander 2 TD4_e.
Rozwój oprogramowania w systemach napędowych Land Rover Freelander 2 TD4_e generuje korzyści związane z CO2 bez obniżania znakomitych właściwości terenowych Land Rovera.
Inżynierowie Land Rovera współpracują również z dostawcami opon, aby poprawić efektywność paliwową poprzez zmniejszenie oporów toczenia. Charakterystyka opon, w tym opór toczenia, jest optymalizowana dla całej gamy dostępnych rozmiarów opon w modelach Freelander 2.
Udoskonalone działanie Stop/Start
Inżynierowie Land Rovera włożyli wiele wysiłku w zapewnienie wysokiego poziomu wygłuszenia silnika. Aby zmniejszyć drgania silnika związane z niektórymi silnikami diesla podczas zatrzymania, Land Rover Freelander 2 TD4_e posiada kontrolowane zamykanie przepustnicy i stopniowe zmniejszanie ilości paliwa, a alternator jest również wyłączany podczas procedury zatrzymania, co zmniejsza obciążenie silnika. Zmiana w soferze i poprawiona kalibracja silnika dodatkowo wspierają płynne wyłączanie, a drgania silnika podczas uruchamiania są redukowane dzięki zoptymalizowanej strategii mocowania silnika Freelander 2 oraz wrodzonemu strojeniu.
Niekompromisowa trwałość
Zwiększona liczba cykli stop-start w ciągu życia Land Rovera Freelander 2 TD4_e prowadzi do większego zużycia komponentów pojazdu, więc zwiększenie trwałości tych komponentów było priorytetem zespołu inżynieryjnego Freelander 2. Opracowali oni nowy rozrusznik do ciężkich zadań, nową zębatkę, nową podwójną masę koła zamachowego oraz akumulator z matą szklano-absorcyjną. Te nowe rozwiązania zapewniają, że Land Rover Freelander 2 TD4_e oferuje charakterystyczne dla marki Land Rover osiągi w terenie i że działanie systemu jest zawsze szybkie i niezawodne.
Ulepszony rozrusznik
Częstsze zatrzymania i uruchamiania oznaczają, że obciążenie rozrusznika przewiduje się, że wzrośnie nawet trzykrotnie w ciągu życia Land Rovera Freelander 2 TD4_e. Aby dostosować się do wymagań trwałości pojazdu z rozrusznikiem o mocy 2 kW, dokonano szeregu zmian.
Uszczelnienia smarowe zostały znacznie ulepszone, a nowy materiał kontaktowy z miedzi i tungsten zdobyto i określono dla całej gamy TD4_e, aby zwiększyć odporność na zużycie w solenoidzie rozrusznika.
Nowa zębatka
Całkowicie nowa zębatka została określona dla wszystkich modeli TD4_e, aby sprostać zwiększonej częstości uruchamiania. Zębatka jest przymocowana do koła zamachowego silnika i styka się z rozrusznikiem za każdym razem, gdy silnik jest uruchamiany. Nowa zębatka jest wykonywana z twardszego rodzaju stali i zawiera o ponad 25 procent więcej węgla, aby poprawić trwałość.
Friction plate z podwójną masą
Freelandery z silnikami diesla z manualnymi skrzyniami biegów zawsze miały podwójne koło zamachowe, aby zapewnić wygłuszenie silnika podczas uruchamiania, zatrzymania i niskich prędkości. Dla Land Rovera Freelander TD4_e opracowano nową płytkę kontrolującą z materiału Polyetheretherketone. Jest ona w stanie wytrzymać siedem razy większe ciśnienie niż dotychczasowa płyta, aby zapewnić wyższy poziom wygłuszenia podczas zwiększonych wymagań związanych z uruchamianiem i zatrzymywaniem.
Akumulator z matą szklano-absorcyjną
Opracowano nową technologię maty szklano-absorcyjnej, która oferuje lepsze właściwości rozładowania i ładowania oraz zmniejsza degradację akumulatora przy znacznie większym użyciu. Drobna mata włókna szklanego została wprowadzona, aby utrzymać ciśnienie między nowymi płytami akumulatorów. To wspomaga żywotność akumulatora na dwa sposoby: pozwala elektrolitowi normalnie działać pod większym ciśnieniem i zapewnia wsparcie mechaniczne dla płyt, co zmniejsza degradację akumulatora.
Inteligentne technologie
Inżynierowie Land Rovera koncentrują się na wprowadzaniu inteligentnych, odpowiednich technologii, a Land Rover Freelander 2 TD4_e nie jest wyjątkiem. W gęstym ruchu, gdy technologia Stop/Start będzie często wyłączać silnik, inne funkcje i technologie nie będą kompromitowane, więc rozrywka w samochodzie, klimatyzacja, Bluetooth, informacje dla kierowcy oraz inne systemy elektroniczne będą nadal działały.
Technologie takie jak nowy moduł jakości napięcia, system monitorowania akumulatora, czujnik podciśnienia hamulca i zaawansowany system klimatyzacji zostały opracowane, aby zapewnić, że usługi te będą działały bez przerwy w sytuacji zatrzymania.
Moduł jakości napięcia
Moduł jakości napięcia utrzymuje krytyczne systemy pojazdu, bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Zapewnia stałe napięcie w systemach elektronicznych pojazdu podczas cyklu stop-start, co zapewnia, że kluczowe usługi są kontynuowane bez zakłóceń przez nagły przypływ prądu z akumulatora.
Ta technologia jest w rzeczywistości konwerterem prądu stałego, który może przekształcać niskie napięcia, takie jak te występujące podczas zatrzymania, na stabilniejszy poziom przez krótkie, ale kluczowe zastrzyki, trwające od jednej do pięciu sekund.
System monitorowania akumulatora
System monitoruje 'stan zdrowia’ akumulatora, aby zapewnić, że funkcja Stop/Start działa niezawodnie. Technologia nieustannie pracuje, mierząc czynniki takie jak naturalna degradacja akumulatora, temperatura otoczenia, aktywność ładowania i rozładowania oraz napięcie, aby upewnić się, że dostępna jest wystarczająca moc do efektywnego działania stop-start.
Jeśli którykolwiek z tych czynników pokaże niskie wartości, funkcja Stop/Start jest wyłączana, a silnik pozostaje włączony, aż do momentu, gdy dostępna będzie większa moc akumulatora.
Czujnik podciśnienia hamulca
System hamulcowy Freelander 2 jest wyposażony w znaczące rezerwy podciśnienia, ale rezerwy te mogą zostać wyczerpane z wielu powodów, takich jak użycie pedału hamulca, gdy silnik jest wyłączony. Ostatecznie doprowadziłoby to do wyczerpania rezerw podciśnienia, co wpłynęłoby na działanie siłownika hamulca i obciążenia pedału, w niektórych przypadkach powodując ich znaczny wzrost.
Aby temu zapobiec, czujnik podciśnienia hamulca jest określany we wszystkich modelach Land Rover Freelander 2 TD4_e, a jeśli rezerwy podciśnienia spadną do poziomu, który wpłynie na obciążenia pedału hamulca, system wyłącza funkcję Stop/Start, aż do momentu, gdy podciśnienie zostanie uzupełnione – zapewniając, że obciążenia pedału hamulca pozostaną stabilne.
Ulepszony system klimatyzacji
W systemie klimatyzacji Land Rovera Freelander 2 TD4_e wprowadzono szereg zmian, które mają na celu zapewnienie komfortu pasażerów i zmniejszenie parowania podczas sytuacji zatrzymania.
Jedną z istotnych zmian jest wprowadzenie dodatkowej pompy wodnej. W konwencjonalnych pojazdach pompa wodna wyłącza się razem z silnikiem, ale w modelach TD4_e, wprowadzenie dodatkowej pompy wodnej utrzymuje przepływ chłodziwa podczas wyłączania silnika, co pozwala na utrzymanie stałej temperatury w kabinie.
System klimatyzacji monitoruje temperaturę w kabinie i utrzymuje prędkość wentylatora na poziomie, który chroni stan naładowania akumulatora, gdy silnik jest wyłączony. W skrajnych warunkach gorących lub zimnych, podczas dłuższych postojów, lub jeśli pasażer wybierze wyższą prędkość wentylatora podczas postoju, silnik zostanie uruchomiony w razie potrzeby, aby zapewnić komfort pasażerów.
Temperatura parownika, czynnik odpowiadający za parowanie szyb, jest również monitorowana, a zaawansowany system klimatyzacji będzie okresowo chłodził parownik w razie potrzeby, aby zmniejszyć parowanie podczas sytuacji stop-start. System obsługuje roletę odszraniającą przednią szybę, a jeśli parownik jest mokry, roleta pozostanie zamknięta przez kilka sekund po ponownym uruchomieniu silnika, aż para zostanie odprowadzona, co ponownie zmniejszy parowanie przedniej szyby.
TECHNOLOGIE e_TERRAIN LAND ROVER
Freelander 2 TD4_e to tylko jedna z wielu innowacji w ramach kompleksowego planu technologii ekologicznych Land Rovera, który ma na celu dalsze obniżenie emisji i wprowadzenie bardziej zrównoważonych technologii w nadchodzących latach. To kluczowy element inwestycji w wysokości 700 milionów funtów w technologie zrównoważonego rozwoju, którą realizują Jaguar i Land Rover.
Inżynierowie Land Rovera pracują nad serią zaawansowanych technologii napędu i lekkich konstrukcji mających na celu obniżenie emisji CO2 do poziomów wiodących w branży. Nie oznacza to rezygnacji z podstawowych wartości Land Rovera: słynne zdolności terenowe przyszłych pojazdów mogą być poprawione dzięki niektórym nowym technologiom napędu, takim jak Elektryczny Napęd Tylnych Kół (ERAD), ogłoszony na Brytyjskim Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Londynie na początku tego roku.