Range Rover Sport zadebiutował w 2006 roku i był interesującą niespodzianką. Rynek rozwijał się w szybkim tempie, a zapotrzebowanie na SUV-y rosło w zastraszającym tempie. Wówczas marka Land Rover, należąca do Forda, wprowadziła sportową wersję swojego znanego modelu Range Rover.
Range Rover Sport korzystał z tego samego podwozia co Discovery, ale nadwozie różniło się znacząco. Opadający tył i krótsza linia dachu były głównymi cechami, które czyniły go wyjątkowym. W środku luksusowe wnętrze było bliższe flagowemu modelowi Range Rover niż materiałom stosowanym w serii Discovery.
Pod maską Land Rover zamontował dwa silniki V8. Podstawowa wersja to 4,4-litrowy silnik benzynowy o mocy 300 KM, natomiast wersja topowa miała doładowany silnik V8 o pojemności 4,2 litra i mocy 390 KM. Obie wersje były połączone z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Napęd na wszystkie koła był standardem, a dla możliwości terenowych zamontowano centralny mechanizm różnicowy i dwubiegową skrzynię rozdzielczą. Osiągi zarówno na drogach, jak i w terenie były bardzo dobre. Sprint od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w wersji z doładowaniem wynosił 7,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 209 km/h (130 mph) dla obu wariantów silnika.
Range Rover Sport był wyposażony w zawieszenie pneumatyczne, co zapewniało komfortową jazdę po drogach, a także możliwość zwiększenia prześwitu modelu w terenie.
Wprowadzony na rynek w 2006 roku i inspirowany koncepcją Range Stormer, Land Rover Range Rover Sport zajmuje pozycję pomiędzy modelem LR3 a pozostałymi wersjami Range Rover pod względem rozmiaru, a jego cena wyjściowa wynosząca 56 750 dolarów plasuje go w średniej półce oferty Land Rovera. Range Rover Sport oraz Land Rover LR3 zbudowane są na tej samej platformie, jednak Sport jest nieco większy i bardziej ukierunkowany na osiągi w porównaniu do reszty linii Range Rover, która zazwyczaj stawia na luksus.
Choć Land Rover Range Rover Sport wciąż jest SUV-em, jego nazwa idealnie oddaje jego charakter, ponieważ jest bardziej sportowy niż czysto użytkowy. Do godnych uwagi cech tego pojazdu należy przejście od tradycyjnych silników BMW, które preferował Land Rover, do wyboru dwóch różnych silników V8, które opracowała firma Jaguar. W tej kategorii dostępne są opcje silnika 4.4 litra o mocy 300 koni mechanicznych lub superładowany 4.2 litr o mocy 390 koni, co czyni go drugim najsilniejszym pojazdem, jaki kiedykolwiek wyprodukowano. Obie wersje Sporta standardowo wyposażone są w sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów oraz system nawigacji, ale adaptacyjny tempomat jest opcjonalny.
Choć nawet superładowany Sport nie jest najszybszym SUV-em, przyspieszając do 60 mph w 7.2 sekundy, ma system napędu na cztery koła, dzięki któremu sprawuje się znacznie lepiej niż LR3 w terenie. Kluczowym elementem tego systemu jest komputerowy program „Terrain Response”, który został wprowadzony po raz pierwszy w 2005 roku jako funkcja LR3. Oferuje on specjalne ustawienia do jazdy po takich nawierzchniach jak śnieg, piasek czy skały, co czyni Range Rover Sport (oraz LR3) najlepszym SUV-em do jazdy off-road, jaki jest obecnie dostępny.
Mimo że Range Rover Sport jest doskonałym wyborem do jazdy w terenie i oferuje stosunkowo wygodne przednie siedzenia oraz przyzwoitą zdolność holowania, jest kilka cech, które nie zachwycają. Na przykład, elektryczne zamki drzwi są niefortunnie umiejscowione w środkowej części deski rozdzielczej, a efektywność paliwowa pozostawia wiele do życzenia, osiągając jedynie 13-14 mpg w mieście oraz 18-19 na otwartej drodze. Dodając do tego dość dużą masę, Land Rover Range Rover Sport staje się nieco mniej atrakcyjny.