Pierwsza generacja modelu Land Rover Range Rover Sport zadebiutowała w 2005 roku, a jej zmiany miały miejsce w 2013 roku, kiedy wprowadzono drugą generację. W 2017 roku pojawił się lifting.
Model Range Rover Sport z 2018 roku przeszedł wiele ulepszeń w kluczowych obszarach: nadwoziu, wnętrzu i układzie napędowym. Samochód pozostał wierny swoim pierwotnym korzeniom jako pojazd stworzony do jazdy w trudnym terenie, ale także do poruszania się w zatłoczonych miastach, prezentując się przy tym efektownie przed operą.
Nowe reflektory LED stały się standardem, oferując cztery poziomy: LED, Matrix, Pixel oraz Pixel-laser LED. Podczas gdy podstawowa wersja zapewniała dobre oświetlenie drogi przy użyciu 24 diod LED, najwyższa wersja dysponowała aż 144 diodami, które mogły oświetlić drogę na odległość do 500 metrów. Nowo zaprojektowany zderzak miał cieńsze i jaśniejsze LED-owe światła przeciwmgielne. Z tyłu zainstalowano większy spoiler, aby zredukować zabrudzenia na tylnej szybie.
W wnętrzu Range Rover Sport przeszedł znaczną modernizację dzięki wprowadzeniu podwójnego ekranu dotykowego z modelu Range Rover Velar. Nowe, smuklejsze fotele przednie zapewniały lepsze wsparcie ciała. Wersja standardowa oferowała 8-stopniową regulację, a najwyższa wersja udostępniała aż 16 poziomów. Aby poprawić jakość powietrza wewnątrz, Range Rover Sport był wyposażony w system jonizacji powietrza.
Chociaż wersje hybrydowe oraz SVR były specjalnymi wersjami Range Rover Sport, inne wersje były dostępne z trzema silnikami na benzynę lub diesel. Standardowa skrzynia biegów to 8-biegowa automatyczna. Wszystkie wersje były wyposażone w system napędu na wszystkie koła oraz tryb terenowy do trudnych warunków jazdy off-road.
Nowy Land Rover Range Rover Sport ucieleśnia pionierskiego ducha, który jest wpisany w DNA każdego Land Rovera, wprowadzając jednocześnie zrównoważoną wydajność i efektywność dzięki systemowi hybrydowemu typu plug-in. Ten zaawansowany SUV o dynamicznych osiągach jest wyposażony w pierwszy napęd hybrydowy plug-in (PHEV) firmy Jaguar Land Rover, który pozwala na podróżowanie do 51 km z zerową emisją spalin, gdy jest używany w trybie elektrycznym.
PHEV: wydajność i efektywność w jednym
Nowy model PHEV, P400e, jest najefektywniejszym Range Roverem Sport, łączącym zaawansowany, 300-konnym silnikiem benzynowym Ingenium z elektrycznym silnikiem o mocy 116 KM. Ta przełomowa technologia jest zasilana przez zaawansowaną baterię litowo-jonową o pojemności 13,1 kWh, co daje całkowitą moc 404 KM z permanentnego napędu na cztery koła (4WD).
Razem napędzają SUV-a Land Rovera od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,7 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 220 km/h. Z imponującym momentem obrotowym wynoszącym 640 Nm, nowy napęd łączy dynamiczne i zrównoważone osiągi z tradycyjnymi cechami Range Rovera: zdolnościami, komfortem i wyrafinowaniem.
Model P400e wykorzystuje zarówno silnik benzynowy Ingenium, jak i silnik elektryczny, osiągając emisję CO2 na poziomie 64 g/km i oszczędność paliwa do 101 mpg (2,8 l/100 km) w cyklu NEDC, czyniąc go najoszczędniejszym Land Roverem. Inteligentny system potrafi także przechwytywać i magazynować energię generowaną podczas hamowania, co pomaga w ładowaniu akumulatora.
Połączenie mocy benzynowej i elektrycznej można wykorzystać w dwóch trybach jazdy: w trybie hybrydowym równoległym (domyślnym) i trybie EV (pojazd elektryczny).
W trybie hybrydowym równoległym model PHEV może inteligentnie i bezproblemowo łączyć dwa źródła zasilania, aby zapewnić efektywny postęp. Poruszając się w ten sposób, nowy napęd oferuje najlepsze z obu światów. Używając inteligentnie zmagazynowanej energii elektrycznej, P400e zawsze dysponuje mocą i możliwościami, jakich oczekują klienci od Range Rovera Sport.
Podczas dłuższych podróży klienci mogą korzystać z funkcji SAVE, aby wykorzystać zasięg tylko elektryczny na określonym odcinku trasy, na przykład przy wjeździe do zatłoczonych obszarów miejskich, podczas gdy funkcja Predictive Energy Optimisation używa systemu nawigacji pojazdu, aby zwiększyć efektywność paliwową.
W trybie EV P400e może przejechać do 51 km z zerową emisją, gdy jest w pełni naładowany. Ten tryb jazdy wybiera się ręcznie przy użyciu przycisku w konsoli i pozwala nowemu modelowi PHEV osiągnąć maksymalną prędkość 137 km/h, a jego duży zasięg umożliwia kierowcom pokonywanie większości tras bez aktywowania silnika benzynowego Ingenium.
Bez względu na warunki, wyjątkowe osiągi i możliwości nowego Range Rovera Sport pozostają na najwyższym poziomie. Klienci modelu P400e korzystają ponadto z obniżonego zużycia paliwa i emisji CO2, a także z dostępu do obszarów z ograniczeniami dla pojazdów z silnikami spalinowymi.
Inżynierowie Land Rovera dostarczyli rozwiązanie, które maksymalizuje przestrzeń wewnętrzną i zapewnia idealny rozkład masy. Silnik Ingenium 2.0-litra można znaleźć pod klapą silnika, jak w standardowej wersji, a elektryczny silnik o mocy 85 kW jest zamontowany na skrzyni biegów, w centrum pojazdu.
Punkt dostępu do gniazda ładowania 7 kW znajduje się za dyskretną osłoną na grillu, z przodu pojazdu, podczas gdy bateria litowo-jonowa o pojemności 13,1 kWh jest zamontowana z tyłu, pod podłogą bagażnika.
Ładowanie na wyciągnięcie ręki
Nowy model PHEV wyposażony jest w gniazdo ładowania typu plug-in ukryte za dyskretną osłoną na grillu, 7 kW wewnętrzną ładowarkę oraz kabel do ładowania. Pełne naładowanie można osiągnąć w około 7,5 godziny (10 amperów) (czas może się różnić w zależności od rynku, lokalizacji i rodzaju używanego sprzętu), więc Range Rover Sport P400e nadaje się do nocnego doładowywania przy użyciu gniazdka domowego.
Model PHEV jest dostępny z trzema rodzajami kabli i obejmuje standardowo przewód do ładowania w domu, który łączy się z domowymi źródłami zasilania.
W celu szybszego ładowania dostępny jest kabel wielofunkcyjny, który można używać w miejscach publicznych o wysokiej mocy 32 amp oraz w odpowiednio wyposażonych domach. Może to skrócić czas ładowania do zaledwie dwóch i pół godziny.
Podobną wydajność oferuje kabel do ładowania publicznego, który jest kompatybilny z AC wall boxes zainstalowanymi w domach, firmach oraz stacjach benzynowych, co czyni go idealnym do ładowania w ruchu.
Możliwość ustawienia czasu ładowania jest również dostępna za pośrednictwem nowoczesnego systemu infotainment Range Rover Sport, który umożliwia właścicielom wybór najodpowiedniejszego momentu na rozpoczęcie ładowania – idealne dla klientów, którzy chcą podłączyć pojazd, gdy wracają do domu, ale chcą poczekać, aż będzie dostępna tańsza taryfa energetyczna.
Właściciele mogą monitorować status ładowania za pomocą dwóch podświetlanych pasków, które znajdują się po obu stronach gniazda ładującego za grillem. Białe światło oznacza, że pojazd jest podłączony, ale ładowanie nie rozpoczęło się, podczas gdy niebieskie światło wskazuje, że ustawione jest ładowanie czasowe, ale nie jest w toku. Migające zielone światło oznacza, że samochód jest w trakcie ładowania, podczas gdy stałe zielone światło informuje, że akumulator jest w pełni naładowany.
Kiedy klienci są z dala od pojazdu, mogą korzystać z aplikacji InControl, by monitorować status ładowania, a także otrzymać powiadomienie w przypadku błędu lub gdy kabel został siłą usunięty.
Funkcjonalność na najwyższym poziomie
Silnik benzynowy i silnik elektryczny P400e zostały skalibrowane, by współdziałać w doskonałej harmonii, niezależnie od stanu naładowania akumulatora, a podczas jazdy w trybie hybrydowym równoległym dostępne są dwie funkcje zarządzania ładowaniem.
Predictive Energy Optimisation pomaga w maksymalnym wykorzystaniu obu źródeł zasilania i jest aktywowana, gdy kierowca wprowadza cel do systemu nawigacji (z wyjątkiem Chin). Analizując czynniki takie jak warunki drogowe, nachylenie trasy oraz to, czy jest to obszar miejski czy wiejski, system PHEV bezproblemowo łączy moc elektryczną z mocą silnika benzynowego Ingenium, by optymalizować efektywność.
Dodatkowo dostępny jest tryb SAVE, który można wybrać przez ekran dotykowy, utrzymujący naładowanie akumulatora w momencie aktywacji. W tym momencie pojazd będzie używał silnika elektrycznego tylko wtedy, gdy zgromadzi wystarczająco dużo energii poprzez odzyskiwanie energii podczas hamowania lub ładowania, pozwalając klientom oszczędzać energię elektryczną do użycia w określonej części podróży.
Funkcjonowanie zespołu napędowego PHEV wspierane jest przez nowoczesną, 8-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF, która łączy lekką konstrukcję z bardzo efektywną pracą, co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2, jednocześnie zapewniając najwyższy komfort i responsywność, jakiej oczekuje się od Range Rovera Sport. Zaawansowana skrzynia biegów dostosowuje się do indywidualnych stylów jazdy, tak więc dynamiczna jazda automatycznie wiąże się z szybszymi zmianami biegów.
Zaktualizowany wygląd zewnętrzny
Wygląd zewnętrzny Range Rovera Sport został wzbogacony, aby podkreślić jego dynamiczny charakter. Te poprawki w designie harmonizują i modernizują jego celowy wygląd, podczas gdy nowe smukłe reflektory i tylne zespoły świateł zaostrzają sylwetkę pojazdu.
Nowe, efektowne światła i cieńszy grill zlewają się w czystą, jednolitą powierzchnię, uzupełnioną nowym frontowym zderzakiem z cieńszymi, jaśniejszymi światłami LED do jazdy dziennej.
Nowa konstrukcja zderzaka tworzy bardziej stabilny, przylegający do ziemi wygląd, co jednocześnie poprawia przepływ powietrza dla lepszego chłodzenia. Kształt otworów wentylacyjnych jest również bardziej zdecydowany niż wcześniej, a unoszący się dach pomaga stworzyć długą i smukłą sylwetkę.
Z tyłu nowy, bardziej agresywny spoiler uzupełnia czysty i efektywny design pojazdu, znacząco redukując gromadzenie się brudu na tylnej szybie, co poprawia widoczność.
Trzy nowe opcje aluminiowych kół podkreślają celowe nastawienie Range Rovera Sport, akcentując jego sportową sylwetkę. W ofercie dostępne są projekty 21- i 22-calowe w wykończeniu srebrnym, z diamentowym szlifem lub czarnym.
Klienci szukający jeszcze bardziej wyrazistego pojazdu mogą wybierać nowy Black Exterior Pack dla modeli HSE Dynamic. Dodaje on błyszczące czarne akcenty, w tym siatkę grilla i jego obramowanie, nadając Range Roverowi Sport bardziej tajemniczy wygląd.
Dodanie nowego Carbon Fibre Exterior Pack, dostępnego w całej gamie modeli, wprowadza sportowy charakter z dodatkami z błyszczącego czarnego włókna węglowego w głównym grillu, na wentylacjach błotników i otworach wentylacyjnych, jak również na osłonach lusterek i wykończeniu tylnej klapy. Klienci mogą także wybrać nowy metaliczny lakier w kolorze Byron Blue.
Oświetlając drogę
Wprowadzenie technologii świateł LED dało zespołowi projektowemu Land Rovera większą elastyczność oraz możliwość stworzenia wyraźniejszego nowego wzoru świateł, jednocześnie zapewniając lepsze oświetlenie.
Więcej oszczędności energii i dłuższa żywotność sprawiają, że emitowane przez nie światło jest znacznie bliższe światłu dziennemu, co sprawia, że nocna jazda staje się mniej męcząca. Standardowe funkcje obejmują charakterystyczne światła do jazdy dziennej, automatyczne światła oraz spryskiwacze. Nowa technologia oferuje cztery opcje świateł: Premium, Matrix, Pixel i Pixel-Laser LED.
Standardowy pakiet reflektorów Premium ma 24 diody LED na pojazd, z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej oraz opcjonalnym automatycznym systemem wsparcia świateł długich.
Skrzynia świetlna Matrix LED systemu z 52 diodami LED oferuje nowy poziom funkcjonalności, dzieląc wiązkę na pionowe paski, które można kontrolować indywidualnie i pozwalają na jednoczesne użycie świateł długich i krótkich. Osiąga to poprzez rzucenie do czterech pionowych cieni przed pojazdem, aby zapobiec oślepianiu nadjeżdżających użytkowników dróg bez potrzeby obniżania świateł głównych. Ta zaawansowana konfiguracja może być optymalizowana do jazdy po mieście, na wsi i autostradzie, a także w trudnych warunkach pogodowych.
Oświetlenie Pixel LED zapewnia pełną kontrolę nad 142 indywidualnymi diodami LED. Maksymalizuje ilość światła, jakie nowy Range Rover Sport emituje na drodze, dzieląc wzór głównej wiązki zarówno w pionie, jak i poziomie. Umożliwia to tworzenie do czterech wyższej definicji cieni, aby uniknąć oślepiania wielu pojazdów z przodu. Ta opcja reflektorów zawiera Bending Lights, które działają przy wyższych prędkościach, kierując główny wzór wiązki zgodnie z kierunkiem jazdy.
To oświetlenie uzupełnia nowy Pixel-Laser High Beam, który rzuca precyzyjne i stałe światło na odległość ponad 500 metrów dzięki 144 diodom LED i czterem diodom laserowym. W przypadku jazdy nocą i przy prędkości 80 km/h lub wyższej, potężny system zapewnia wyjątkową widoczność do przodu i zaawansowane ostrzeżenie o potencjalnych przeszkodach. Inteligentny system automatycznie przyciemnia światło, gdy wykryje inne pojazdy.
Wprowadzono także innowacyjne nowe kierunkowskazy, które przesuwają się z wewnętrznych do zewnętrznych krawędzi świateł LED z przodu i z tyłu. Ten przyciągający wzrok ruch stanowi wyrafinowane i jasne wskazanie kierunku, w którym zamierza jechać kierowca.
Bardziej komfortowy niż kiedykolwiek
Nowe kolory Ebony Vintage Tan i Ebony Eclipse są dostępne w luksusowym wnętrzu. Skóra Semi-Aniline, wcześniej dostępna tylko w Range Roverze, oferuje dodatkowy luksus dzięki swojej doskonałej jakości i odporności na plamy. Jest standardem w wersji Autobiography Dynamic i opcjonalnie w modelach HSE i HSE Dynamic z 20- lub 22-stopniowo regulowanymi siedzeniami.
Wprowadzono cieńsze przednie siedzenia w celu poprawy wsparcia dzięki nowym piankom, wykończeniom i warstwom, co zapewnia zwiększony komfort i bardziej techniczny wygląd. Tapicerka z naturalnej skóry jest dostępna z ośmio-stopniowo regulowanymi przednimi siedzeniami, jak również z projektami 14-stopniowo regulowanymi i z pamięcią. Skórzana tapicerka z perforowanej skóry Windsor jest dostępna z 16-stopniowymi siedzeniami pamięciowymi oraz 16-stopniowymi siedzeniami z podłokietnikami.
Nowe oświetlenie ambientowe wnętrza podkreśla kluczowe akcenty projektowe w całym wnętrzu z aż 10 różnymi opcjami kolorystycznymi. Atmosferyczna konfiguracja oświetla podnóżki, sekcje drzwi i inne części wnętrza, tworząc jeszcze bardziej przytulne i relaksujące wnętrze.
Pasażerowie korzystają również z serii elastycznych nowych rozwiązań przestrzennych, a przykładem są uchwyty na kubki, które można wyjąć, aby odsłonić głęboką, nową przestrzeń do przechowywania o pojemności 3,2 litra w konsoli centralnej z dedykowanym portem do ładowania USB.
Jakość powietrza w kabinie
Nowy system jonizacji powietrza w kabinie Nanoe™ jest kluczowy dla zwiększonego nacisku na dobrostan pasażerów. Poprawia jakość powietrza w kabinie i może pomóc w redukcji alergenów, wirusów, bakterii i zapachów.
System wykorzystuje naładowane cząstki wody w rozmiarze nano, które rozkładają szkodliwe substancje i tym samym pomagają oczyścić powietrze. Można go włączyć lub wyłączyć za pomocą ekranu klimatyzacji.
Rolety sterowane gestem
Technologia zwiększająca wygodę jest w sercu nowego Range Rovera Sport, co ilustruje elektryczna roleta dachowa, która może być otwierana i zamykana za pomocą zaawansowanego systemu kontroli gestów, zdolnego do wykrywania ruchu ręki.
Aby otworzyć roletę, wystarczy przesunąć rękę w tył przed lusterkiem wstecznym, a ruch do przodu spowoduje zamknięcie rolety. To intuicyjne rozwiązanie zwiększa komfort i wygodę pasażerów, jednocześnie redukując potencjalne rozproszenie uwagi kierowcy.
Dodatkowo inteligentna funkcja może automatycznie zamykać rolety, gdy wszyscy pasażerowie wysiądą i pojazd zostanie zablokowany. Utrzymuje to wnętrze w chłodzie w ciepłe dni i minimalizuje potrzebę korzystania z klimatyzacji, gdy pasażerowie wracają. Gdy kierowca otworzy drzwi, roleta automatycznie i płynnie się otworzy. Jeśli ktoś woli, roletę można także obsługiwać za pomocą tradycyjnych przycisków.
Nowoczesna technologia
Range Rover Sport wyposażony jest w najnowsze technologie konsumenckie, aby poradzić sobie z wszystkimi przeszkodami życiowymi, w tym w systemie infotainment Touch Pro Duo – Twoim cyfrowym lokaju z podwójnym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości.
Informacje na wyciągnięcie ręki
Dwa wyświetlacze dotykowe o wysokiej rozdzielczości, każdy o przekątnej 10 cali, stanowią centralny punkt minimalistycznego wnętrza z systemem Touch Pro Duo, nazywanym „Blade” przez jego twórców, będącym najbardziej zaawansowanym systemem infotainment opracowanym przez Jaguar Land Rover. Szybki i intuicyjny, łączy precyzyjnie zaprojektowane elementy sterujące z pięknym interfejsem cyfrowym, oferując prawdziwie połączone doświadczenie z jazdy.
System wygląda jednocześnie futurystycznie i elegancko, z połączonymi wyświetlaczami 10-calowymi, zapewniającymi doskonałą klarowność i łatwość obsługi, oraz znajome gesty kontroli dotykowej, takie jak dotyk, przesunięcie czy powiększenie na górnym ekranie. Dostosowany ekran główny pozwala również klientom na tworzenie skrótów do ulubionych funkcji.
Touch Pro Duo może wykonywać podwójne zadania dla kierowcy, wyświetlając informacje nawigacyjne na górnym ekranie, a jednocześnie umożliwiając łatwy dostęp do dodatkowych funkcji na dolnym ekranie. Dzięki logicznemu podziałowi informacji i funkcji między dwa ekrany nowy Range Rover Sport osiąga bardziej intuicyjne doświadczenie użytkownika.
Górny ekran na konsoli centralnej można ustawić pod kątem, aby zredukować odblaski i poprawić widoczność, podczas gdy dolny 10-calowy wyświetlacz jest panelem sterującym i zarządza funkcjami takimi jak klimatyzacja, ustawienia siedzeń i pojazdu.
Kluczowe w jego projekcie są dwa obrotowe pokrętła Dynamic Dials, które można używać do kontrolowania temperatury w kabinie, prędkości wentylatora, klimatyzacji siedzeń i funkcji masażu. Ekran ten można również wykorzystać do zarządzania mediami i funkcjami telefonu za pomocą specjalnych widgetów podczas korzystania z górnego ekranu.
Wyjątkowa klarowność
Instrumentacja jest dostarczana przez nowy, 12-calowy, interaktywny wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości z widokami podwójnej tarczy, pojedynczej tarczy i rozszerzonego trybu, a inne często używane funkcje – w tym ustawienia telefonu, nawigacji i mediów – również można zarządzać za pomocą tego innowacyjnego zestawu.
Dodatkowo, nowoczesny system wyświetlacza przeziernego umieszcza istotne informacje dokładnie tam, gdzie chce ich kierowca, wykorzystując 10-calową projekcję w pełnym kolorze o doskonałej klarowności i definicji. Prezentuje niezbędne informacje na przedniej szybie, utrzymując prędkość pojazdu i kierunki nawigacji w polu widzenia przez cały czas. Inne aktualizacje mogą być pokazywane bez zbędnego rozpraszania, w tym ustawienia adaptacyjnego tempomatu i ostrzeżenia zaawansowanej pomocy kierowcy, takie jak sygnały z systemu rozpoznawania znaków drogowych.
Informacje pojawiają się w wrażeniu zawieszenia nad przednią szybą dzięki zwiększonej odległości projekcji, co zapobiega konieczności ciągłego skupiania wzroku kierowcy i pomaga zredukować możliwość zmęczenia.
Obraz w pełnym kolorze generowany jest za pomocą czterech superjasnych diod LED i ekranu TFT LCD o wysokiej rozdzielczości. Obraz jest ostrzejszy, aż do 66% jaśniejszy i ponad dwa razy większy od innych systemów, co pozwala na dostosowanie układu, wysokości i jasności wyświetlacza.
Najbardziej połączony Range Rover Sport
Kontrolki na kierownicy nowego Range Rovera Sport są wyposażone w intuicyjne nowe przyciski pojemnościowe i dynamiczne ikony podświetlane, które konfigurują ikony w zależności od używanej mediów infotainment. Ponadto zaawansowane elementy sterujące zachowują minimalistyczną jakość wnętrza.
Przyjazne dla użytkownika przyciski zapewniają pełną kontrolę nad zestawem wskaźników, w tym odtwarzaniem mediów, telefonem, ustawieniami tempomatu i podgrzewanej kierownicy, a także skrót do funkcji wybranej przez kierowcę, wszystko łatwe do zarządzania. Pojemnościowe „koło” umożliwia również przewijanie za pomocą palca lub kciuka.
W ścisłej współpracy z firmą Nuance, światowym liderem w technologii rozpoznawania mowy, system jest zapisywany na dysku SSD dla natychmiastowej reakcji. Może także radzić sobie z bardziej konwersacyjną interakcją w języku angielskim (UK i US) oraz mandaryńskim chińskim, oferując pomocne informacje zwrotne w przypadku błędów.
Nowy Range Rover Sport zapewnia również pasażerom w drugim rzędzie większy, 10-calowy wyświetlacz multimedialny, który po raz pierwszy zawiera ekran dotykowy, oferując lepszą klarowność i łatwość obsługi. Ta innowacyjna technologia sprawia, że doświadczenie pasażerów z tyłu staje się jeszcze bardziej luksusowe. Zasilany przez zaawansowany procesor czterordzeniowy, system jest połączony przez ultra-szybką sieć Ethernet.
Zintegrowane doskonale do 14 punktów połączeń rozmieszczonych dyskretnie w całym wnętrzu, pojazd jest idealnie przystosowany jako mobilne biuro i centrum rozrywki.
To dzięki złączom USB, HDMI i 12V w schowku konsoli przedniej, a także gniazdku 12V w schowku. Dla pasażerów tylnych dostępne jest zasilanie 12V, gniazdko domowe, USB i HDMI, podczas gdy przestrzeń ładunkowa również zapewnia gniazdo 12V oraz drugie gniazdko domowe, aby utrzymać komputery i inne urządzenia naładowane.
Dodatkowo, istnieje możliwość do ośmiu połączeń Wi-Fi 4G, co zapewnia ciągłą łączność w ruchu.
Na szczycie tego znajdziemy najnowszą funkcjonalność mediów internetowych Land Rovera, która umożliwia agregację licznych dostawców treści i ich spersonalizowanej zawartości – takich jak Deezer i TuneIn – co pozwala na dostęp do ponad 40 milionów utworów muzycznych oraz czterech milionów programów na żądanie i podcastów. Po raz pierwszy można korzystać z nich bezpośrednio z pojazdu, bez potrzeby używania smartfona – zapewniając płynne i zintegrowane doświadczenie.
Dla jeszcze większej wygody, innowacyjna opaska Activity Key firmy Land Rover jest dostępna w Range Roverze Sport po raz pierwszy, umożliwiając klientom blokowanie i odblokowywanie pojazdu bez użycia standardowego pilota. Idealna dla biegaczy, pływaków czy rowerzystów, którzy nie chcą nosić tradycyjnego klucza podczas ćwiczeń, trwała Activity Key jest w pełni wodoodporna do głębokości 18 m i zaprojektowana, by wytrzymać temperatury od -50 do +125 stopni.
Aby zablokować lub odblokować pojazd, Activity Key musi być trzymana w odległości 30 mm od drugiego „R” znaku Range Rovera na tylnej klapie, a po aktywacji główny pilot staje się nieaktywny i można go bezpiecznie zostawić w kabinie.
Udoskonalone systemy pomocy kierowcy i funkcje InControl
W zestawie funkcji pomocy kierowcy nowego Range Rovera Sport dokonano przeglądu, aby były jeszcze bardziej intuicyjne dla klientów.
Podstawowe funkcje, takie jak ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu i autonomiczne hamowanie awaryjne, tempomat oraz ogranicznik prędkości, są standardowo montowane.
Pakiet Drive dodaje funkcje informujące i wyposażające klientów na każdą podróż. Centralnymi elementami są Monitor martwego pola, Adaptacyjny ogranicznik prędkości oraz Monitor stanu kierowcy, a rozpoznawanie znaków drogowych teraz odczytuje bardziej złożone znaki, takie jak „stop” czy „zakaz wjazdu”.
Pakiet Drive Pro obejmuje hamowanie awaryjne w wysokiej prędkości, asystenta martwego pola, asystenta utrzymania pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, adaptacyjny ogranicznik prędkości, monitor stanu kierowcy oraz adaptacyjny tempomat z asystentem w korkach.
Pakiet Park zawiera 360-stopniową pomoc parkingową Land Rovera, monitor ruchu z tyłu oraz monitor bezpieczeństwa przy wychodzeniu, który ostrzega pasażerów wysiadających z tylnych drzwi o potencjalnych zagrożeniach z tyłu. Jeśli pojazd zostanie wykryty, na drzwiach zapala się światło, aby powiadomić osoby próbujące wysiąść.
Pakiet Park Pro zawiera wszystkie wymienione powyżej funkcje z dodatkowym asystentem parkowania – zestawem zaawansowanych funkcji automatycznego parkowania, które pomagają w parkowaniu równoległym i prostopadłym.
Wyjątkowy dźwięk
Wszystkie systemy audio Range Rover Sport zostały zaprojektowane z niezwykłą dbałością o szczegóły i koncentrują się na znalezieniu optymalnych miejsc dla każdego głośnika w kabinie. Oprócz systemu audio Base 250 Land Rovera dostępne są trzy wiodące w branży systemy opracowane z uznawanym brytyjskim ekspertem audio Meridian: systemy 380W, 825W surround oraz 1,700W Signature, z odpowiednio 12, 18 i 22 głośnikami, z dualnym subwooferem. System 1,700W Signature korzysta z czterech głośników w podsufitce, aby dostarczyć prawdziwą, trójwymiarową jakość dźwięku.
Samochód na każdą porę roku
Niezrównana jakość jazdy, niezależnie od terenu czy warunków, jest podstawową częścią doświadczenia Range Rovera Sport, a zaawansowany system zawieszenia łączy równowagę i stabilność z doskonałą izolacją jazdy, co zapewnia pewne pokonywanie zakrętów i naturalne uczucie za kierownicą.
Składający się z lekkiej konstrukcji z przodu i z tyłu, układ zawieszenia idealnie współpracuje z zaawansowanym aluminiowym podwoziem pojazdu. Posiada w pełni niezależny układ z szerokim rozstawem podwójnych wahaczy z przodu oraz zaawansowanym układem wielowahaczowym z tyłu.
Aby osiągnąć idealną równowagę między zwrotnością, stabilnością a komfortem, inżynierowie Land Rovera skoncentrowali się na optymalizacji sztywności podwozia oraz precyzyjnym dostosowaniu systemu kierowniczego, aby zaspokoić wymagające wrażenia z jazdy, jakich oczekuje się od Range Rovera Sport.
Możliwości terenowe
Uznawany za lidera w zakresie wydajności off-road, nowy Range Rover Sport rozwija tę jakość dzięki modelowi P400e, ponieważ jego silnik elektryczny oferuje większą kontrolę nad momentem obrotowym. Umożliwia to lepszą kontrolę przy niskich prędkościach oraz lepszy ruszanie na powierzchniach o niskiej przyczepności. Przekładnia niskiego zakresu może być również obsługiwana w trybie czysto elektrycznym, umożliwiając prawie bezgłośne podróże w terenie.
Technologia Terrain Response 2 firmy Land Rover została dostosowana, aby inteligentnie i precyzyjnie rozdzielać moment obrotowy z silnika elektrycznego, który nie ma prędkości wstecznej i osiąga maksymalny moment obrotowy od zera obrotów, do wszystkich czterech kół, co daje większą kontrolę podczas niskich prędkości manewrów w terenie, potwierdzając swoje niezwykłe możliwości.
Zarządzanie prowadzeniem i wydajnością w całej gamie modeli może być także realizowane za pomocą szeregu opcji Terrain Response 2. Model P400e zawiera nowy program Comfort, który kalibruje ustawienia zawieszenia, aby zapewnić jak najbardziej komfortową jazdę, podczas gdy program Dynamic pozwala kierowcom na większą kontrolę nad indywidualnymi ustawieniami, które mogą dostosować do optymalizacji doświadczeń.
Te programy istnieją obok Grass Gravel Snow, Mud/Ruts, Sand, Rock Crawl oraz Eco.
W trybie Eco kierowca otrzymuje natychmiastową informację zwrotną i wskazówki dotyczące efektywniejszej jazdy, jednocześnie minimalizując zużycie energii elektrycznej i podkreślając wpływ niektórych funkcji na efektywność paliwową. Zmienia to także reakcję pedału gazu, modyfikuje wzór zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów i wyłącza podgrzewanie lusterek, kierownicy i siedzeń w celu optymalizacji efektywności paliwowej.
Nowy Range Rover Sport korzysta również z unikalnego systemu Low Traction Launch, który pomaga wykorzystać całą dostępną przyczepność przy ruszaniu na śliskich powierzchniach. W przeciwieństwie do All-Terrain Progress Control, technologii kierowcy do jazdy po terenie, Low Traction Launch polega na kierowcy, inicjując unikalną mapę pedału gazu, aby zapewnić bardziej użyteczną krzywą momentu obrotowego. System jest zaprojektowany specjalnie, aby pomóc kierowcom w ruszaniu z miejsca na śliskich nawierzchniach, takich jak mokra trawa, luźny żwir i śnieg.
Standardowo wyposażony jest także system kontroli zjazdu ze wzgórza, a doskonały prześwit i gładka podłoga pomagają nowemu modelowi pokonywać trudne tereny.
Możliwości brodzenia dla modelu P400e również nie mają ograniczeń, osiągając maksymalną głębokość 850 mm, wspólną dla całej gamy modeli Range Rover Sport. W przypadku brodzenia w głębokiej wodzie zaleca się, aby silnik benzynowy Ingenium był włączony, aby zapobiec dostaniu się wody do układu wydechowego.
Napęd na cztery koła
Możliwości napędu na cztery koła Range Rovera Sport zarządzane są przez nową konstrukcję przekładni rozdzielczej, która ma inteligentny napęd zamiast oddzielnego silnika i ECU. To skutkuje redukcją wagi o 1,5 kg i sterowane jest za pomocą sprzęgła wielotarczowego. W połączeniu z centralnym dyferencjałem zębatym zapewnia podział momentu obrotowego 50:50.
Wykorzystując informacje o poślizgu kół z szeregu czujników, sprzęgło równomiernie rozdziela moment obrotowy między wszystkie cztery koła, a system „zmiany podczas jazdy” pozwala na wybór wysokich i niskich biegów do prędkości 60 km/h. Aktywny tylny dyferencjał ze sprzęgłem może być także optymalizowany w celu zapewnienia stabilności i przyczepności w zakrętach.
Na niektórych modelach dostępny jest jeszcze bardziej zoptymalizowany pod względem wagi system napędu na cztery koła, który ma jedną biegową skrzynię rozdzielczą i dyferencjał Torsen. Zapewnia to podział momentu obrotowego 42:58 oraz doskonałe osiągi i zwrotność na drodze.
Wszechstronność wysokości jazdy
Z wyjątkiem wariantu SD4 na sprężynach śrubowych, wszystkie modele Range Rover Sport standardowo wyposażone są w zawieszenie pneumatyczne.
Podczas jazdy z prędkością stałą 65 mph lub więcej, zawieszenie może obniżyć pojazd o 15 mm, aby zredukować opór powietrza o nawet dwa procent i poprawić efektywność paliwową o pół mili na galon.
Tryb Access Height obniża pojazd o aż 50 mm, co ułatwia załadunek. Funkcja ta może również zablokować zawieszenie na tym niskim poziomie, co pozwala Range Roverowi Sport poruszać się z prędkością do 25 mph w miejscach o ograniczonej wysokości, takich jak parkingi wielopoziomowe.
Z kolei wysokość jazdy można zwiększyć, aby dostosować ją do wymagających scenariuszy terenowych, z dwiema specjalnymi opcjami. Pierwsza to Off-Road Ride Height 1, która podnosi pojazd o maksymalnie 40 mm do prędkości do 50 mph i jest idealna do szybszej jazdy w mniej ekstremalnych warunkach off-road, takich jak głębokie koleiny w drogach gruntowych. W przypadku bardziej ekstremalnych terenów lub brodzenia przez wodę, Off-Road Ride Height 2 podnosi samochód o 75 mm powyżej jego normalnej wysokości, co można również utrzymać do 50 mph.
Właściciele będą mogli także kontrolować wysokość tylnej części pojazdu, aby ułatwić załadunek i holowanie. To zarządza się za pomocą przełączników w przestrzeni ładunkowej i można zmniejszyć wysokość tylnej części pojazdu o 50 mm. W tym przypadku, przednia część opadnie o zaledwie 20 mm, co prowadzi do zmniejszenia wysokości zaczepu o 60 mm.
Z kolei tył można podnieść o maksymalnie 90 mm, aby pomóc przy przyczepianiu przyczep i dostosowywaniu nachylenia przyczepy podczas postoju – zawieszenie można wyrównać, przytrzymując jednocześnie przyciski do góry i do dołu, aż pojazd wróci do normy.
Intuicyjny system można również obsługiwać za pomocą nowego pilota, który jest szczególnie skuteczny, gdy przestrzeń ładunkowa jest używana, a przyciski są niedostępne.
Zaawansowane opcje holowania
Nowy Range Rover Sport oferuje również zaawansowane wsparcie holowania – innowacyjną pomoc przy cofaniu przyczepy. Ta sprytna technologia ułatwia skomplikowane manewry cofania, automatycznie kierując pojazdem. Kierowca musi jedynie obsługiwać pedały i wybrać ścieżkę przyczepy za pomocą obrotowego kontrolera Terrain Response na konsoli centralnej. Ścieżka przyczepy jest wyświetlana na centralnym ekranie dotykowym, a z kamery parkingowej i obracając kontroler intuicyjnie dostosowuje się wytyczne przed przyczepą.
Hitch Assist jest również dostępny, aby prowadzić pojazd i kulę holowniczą razem za pośrednictwem tego samego ekranu, gdy dołącza się przyczepę.
Lekka konstrukcja aluminiowa
Range Rover Sport był pierwszym SUV-em w swojej klasie z całkowicie aluminiową strukturą nadwozia, która była o 39% lżejsza niż stalowa i przeszła jeden z najbardziej rozbudowanych procesów optymalizacji, jakie kiedykolwiek przeprowadził Jaguar Land Rover. Wymagało to bezprecedensowego użycia symulacji komputerowej oraz oszałamiających 1000 lat czasu procesora.
Wykorzystano również wielowymiarowe narzędzia optymalizacji, aby zminimalizować masę, jednocześnie zapewniając doskonałą sztywność, wyrafinowanie i bezpieczeństwo.
Zaawansowana aerodynamika sprawia, że nadwozie precyzyjnie przemieszcza się w powietrzu, osiągając współczynnik oporu wynoszący zaledwie 0,36. Cechy, które przyczyniają się do tego, to oszklenie na poziomie zerowym, deflektory przednich kół, osłony podwozia i zoptymalizowana separacja powietrza od słupków D oraz tylnych świateł.
Potężne, wyrafinowane i efektywne silniki
Nowy P400e zastępuje poprzedni model SDV6 Hybrid Diesel, a nowy Range Rover Sport nadal oferuje szeroką gamę silników, aby zaspokoić potrzeby każdego klienta.
Opcje napędu Diesla obejmują silnik 2,0-litra SD4 oraz dwie opcje 3,0-litrowe – TDV6 i SDV6 – podczas gdy 4,4-litrowy SDV8 jest najmocniejszym silnikiem diesla, oferującym 339 KM i 740 Nm momentu obrotowego.
Nowy lekki silnik benzynowy 2,0-litrowy Si4 Ingenium – dzielony z modelem P400e – otwiera gamę silników benzynowych. Oferując moc 300 KM i maksymalną prędkość 125 mph, dostarcza wydajność silnika sześciocylindrowego w bardziej kompaktowym pakiecie, co pomaga zredukować masę i zoptymalizować emisję CO2.