Lexus GX, zbudowany na tej samej platformie co Toyota Land Cruiser Prado, był znacznie lepiej wyposażonym pojazdem, który oferował więcej luksusu niż jego bardziej znany brat.
Po tym, jak Mercedes-Benz wprowadził model ML w 1997 roku, segment luksusowych SUV-ów zaczął się tłoczyć. Toyota nie pozostała obojętna i, będąc jednym z najlepszych producentów pojazdów terenowych na świecie, wykorzystała platformę Land Cruiser/Prado 120 do stworzenia nowego Lexusa, modelu GX.
Dzięki kolorowemu przedniemu zderzakowi i chromowanej osłonie chłodnicy z trzema szczelinami, GX prezentował się okazale na drodze. Jego rozszerzone nadkola i plastikowe elementy po bokach przeniesione zostały z modelu Land Cruiser/Prado. Producent oferował opcję zamontowania progów, które obniżały prześwit, ale ułatwiały wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.
Wewnątrz, GX oferował miejsce dla maksymalnie siedmiu osób, z dwoma dodatkowymi siedzeniami w bagażniku. Projektanci stworzyli deskę rozdzielczą inspirowaną stylem samochodowym, z zaokrąglonymi liniami oraz centralnym panelem ozdobionym drewnianymi wykończeniami po bokach, na konsoli środkowej i panelach drzwiowych. Lexus zainstalował standardową automatyczną skrzynię biegów w modelu GX470, przesuwając selektor biegów bliżej przedniego, centralnego podłokietnika.
Pod maską, jedyną dostępną jednostką silnikową był silnik V-8 o pojemności 4,7 litra. Toyota połączyła go z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie cztery koła za pomocą przekładni z niskim przełożeniem.
Lexus GX 470 to średniej wielkości SUV produkowany w zakładzie w Taharze w Japonii, sprzedawany wyłącznie na rynku północnoamerykańskim przez luksusową markę Toyoty – Lexus. Zadebiutował w listopadzie 2002 roku jako model na rok 2003, będąc prawdziwą odpowiedzią Lexusa na BMW X5, Acura MDX, Land Rover LR3 oraz Porsche Cayenne. To amerykańska wersja Toyoty Land Cruiser Prado. Został wprowadzony na rynek w tym samym czasie co Infiniti FX, jego konkurent.
Modele GX 470 z 2005 roku są napędzane silnikiem V8 o pojemności 4,7 L, z 32 zaworami, czterema wałkami rozrządu, generującym moc 270 hp (201 kW) przy 5 400 obr./min oraz momentem obrotowym wynoszącym 330 ft·lbf (447 N·m) przy 3 400 obr./min. To także największy silnik, jaki kiedykolwiek zainstalowano w Lexusie.
GX 470 ma spawaną stalową karoserię, elektronicznie sterowaną 5-biegową automatyczną skrzynię biegów oraz system napędu na cztery koła, a wnętrze zapewnia miejsce dla maksymalnie ośmiu pasażerów.
Ten pojazd to kompetentny rywal do poważnego off-roadu, jednocześnie wystarczająco cywilizowany do codziennej jazdy. Średnia cena detaliczna wynosi około 50 000 USD. Zdobył różne nagrody, w tym tytuł 4-Wheeler of the Year przyznawany przez 4X4 Magazine.