Lexus zaprezentował nową linię HS na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Ameryce Północnej w 2009 roku, aby zaspokoić potrzeby rynku na kompaktowy premium sedan hybrydowy.
Toyota jest jednym z wiodących graczy w technologii samochodów hybrydowych od czasu wprowadzenia modelu Prius w 1997 roku. Jej wiedza w tej dziedzinie została przeniesiona do marki premium Lexus. Model 250 h był najbardziej oszczędnym samochodem w swojej klasie.
Po udanym wprowadzeniu kilku modeli hybrydowych, Lexus włączył do swojej oferty Toyotę Avensis, poprawił ją i zmienił nazwę na 250 h. Był to jeden z najbardziej aerodynamicznych pojazdów od japońskiego producenta luksusowych samochodów, z współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym zaledwie 0,27. Reflektory podążały za tymi samymi liniami co pozostałe modele Lexus. Jednak trudno było ukryć fakt, że bazował na Avensisie.
Wnętrze zostało przekształcone, aby sprostać potrzebom klientów Lexusa. Pierwszą zauważalną zmianą była zmiana w centralnej części deski rozdzielczej, gdzie powinien znajdować się selektor biegów. Zamiast tego zainstalowano kontroler multimedialny Lexusa, który działał jak kulka śledząca. Selekcja biegów znajdowała się bliżej kierownicy i była identyczna z tym, który można znaleźć w Priusie.
Pod maską znajdował się równoległy układ hybrydowy z silnikiem benzynowym o pojemności 2,5 litra z cyklem Atkinsona oraz silnikiem elektrycznym. Układ ten współpracował z automatyczną skrzynią biegów eCVT, która przekazywała moc na przednie koła. W tamtym czasie, wśród innych rewolucyjnych systemów, znajdowały się adaptacyjny tempomat oparty na radarze oraz asystent utrzymania pasa ruchu oparty na kamerze.
2010 Lexus HS 250h, pierwszy na świecie luksusowy pojazd hybrydowy, został zaprezentowany na Targach Motoryzacyjnych w Ameryce Północnej w 2009 roku. Lexus HS 250h będzie czwartym modelem hybrydowym marki Lexus i najbardziej oszczędnym pojazdem w jej ofercie. Będzie to również pierwszy Lexus, który wykorzysta ekologiczną, neutralną węglowo plastikową materiały w nowoczesnym designie kokpitu i wnętrza.
Lexus HS 250h to mile widziane uzupełnienie linii luksusowych sedanów marki Lexus, idealnie wpasowując się pomiędzy sportowego sedana IS a luksusowego sedana ES. Badania pokazują, że ponad 60 procent nabywców luksusowych samochodów wejściowych rozważałoby zakup hybrydy, jeśli byłaby dostępna, a Lexus HS zapewni tym konsumentom realną opcję zakupu.
Wyposażony w pierwszy czterocylindrowy silnik benzynowy Lexus, 2,4-litrowy silnik cyklu Atkinsona jest częścią najnowszego systemu napędu hybrydowego Lexus, który generuje 187 koni mechanicznych. Bardzo wydajny silnik cyklu Atkinsona, możliwy dzięki systemowi Variable Valve Timing with intelligence (VVT-i), pozwala na dłuższy czas rozprężania/produkcji mocy niż czas sprężania, co pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie energii z procesu spalania do produkcji mocy silnika. Oczekiwana efektywność paliwowa sedana Lexus HS 250h ma być o ponad 30 procent lepsza niż w najbardziej oszczędnym modelu obecnie dostępnego w ofercie Lexus, zdobywając jednocześnie ocenę emisji SULEV przy użyciu zwykłej benzyny 87-oktanowej. Wśród technologii zastosowanych w 2,4-litrowym silniku czterocylindrowym znajdują się chłodzące dysze olejowe tłoków; zoptymalizowane parametry wału równoważącego dla poprawy charakterystyki hałasu, wibracji i szumów (NVH); oraz system wentylacji gorącego powietrza zamontowany za chłodnicą.
Podobnie jak zupełnie nowy hybrydowy SUV 2010 Lexus RX 450h, który zadebiutował w listopadzie, Lexus HS 250h będzie wyposażony w nowy system mający na celu poprawę wydajności. System odzyskiwania ciepła z wydechu zmniejsza czas nagrzewania silnika, co pozwala mu na wcześniejsze, częstsze i dłuższe zatrzymywanie się. Wprowadzono szybę czołową o właściwościach redukujących promieniowanie podczerwone (IR), co pomaga utrzymać wnętrze w chłodzie, zmniejszając ilość powietrza klimatyzacyjnego potrzebną do obniżenia temperatury w kabinie. Oprócz systemu odzyskiwania ciepła z wydechu i szyby IR, dostępne oszczędzające energię reflektory LED także przyczyniają się do poprawy wydajności paliwowej i emisji.
Nowoczesny sedan Lexus HS 250h charakteryzuje się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,27 (Cd), co czyni go jednym z najbardziej aerodynamicznych w swojej klasie. Zarządzanie przepływem powietrza nad zewnętrzną powierzchnią, pod podwoziem i przez przejścia powietrzne zostało dokładnie zbadane. Unikalny projekt dachu w kształcie skrzydła zmniejsza masę i wysokość pojazdu, co przyczynia się do zmniejszenia oporu i poprawy efektywności paliwowej. Przedni spojler, tylny spojler, dolny tylny spojler oraz lotki dyfuzora zmniejszają turbulencje. Gładki kształt słupków A i zoptymalizowany kąt oraz krzywizna bocznych paneli zderzaka również redukują turbulencje, podobnie jak zwiększone zwężenie bocznych paneli błotników. Osłony podpodłogowe zostały optymalnie umiejscowione, aby zredukować opór powietrza, podczas gdy ograniczenie przepływu powietrza w komorze silnika zostało zredukowane poprzez optymalizację profili kanałów powietrznych wokół chłodnicy.
Aerodynamiczny design również przyczynił się do zmniejszenia hałasu wiatru. Gładka przejrzystość między szybą czołową (z dźwiękoszczelną wewnętrzną warstwą) a linią dachu poprawiła przepływ powietrza i zmniejszyła turbulencje.
Jak przystało na pierwszy dedykowany luksusowy pojazd hybrydowy, Lexus HS 250h wprowadza proaktywnie zastosowanie materiałów roślinnych, neutralnych węglowo „Ekologicznych Plastików” lub bioplastików w wybranych miejscach wnętrza. Ekologiczny plastik emituje mniej dwutlenku węgla podczas cyklu życia produktu niż plastik wytwarzany wyłącznie z ropy naftowej. Wśród obszarów zastosowania znajdzie się branżowe zastosowanie w tapicerce bagażnika. Inne obszary to listwy ozdobne przy czołach, płyta ochronna drzwi, miejsce na narzędzia, płyta podłogowa, poduszki siedzeń oraz półka bagażowa za tylnymi siedzeniami. W sumie około 30 procent wnętrza i przestrzeni bagażowej pokryte jest Ekologicznym Plastikiem. W szacowanym cyklu życia pojazdu, Lexus HS 250h będzie miał około 20 procent mniej emisji dwutlenku węgla dzięki stosowaniu elementów wykończeniowych z Ekologicznego Plastiku.
Jak w przypadku wszystkich modeli hybrydowych Lexus, znaczny czas poświęcono na rozwój Lexus HS 250h z zoptymalizowanymi parametrami NVH. Dynamiczne tłumiki w każdym punkcie montażu silnika redukują hałas i wibracje, rezonatory poprawiają dźwięk powietrza ssącego, a zoptymalizowany przepływ spalin redukuje hałas wydechu. Specjalne powłoki tłumią zarówno hałas silnika, jak i hałas drogi, podczas gdy poprawione uszczelki wokół drzwi, maski i błotników zmniejszają penetrację hałasu wiatru do kabiny. Wibracje zostały zredukowane dzięki poprawie kształtu i grubości punktów mocowania zawieszenia. Dodatkowo, kontrolery prędkości szyb okiennych zostały przejęte z luksusowego sedana LS, co zapewnia wolniejsze i łagodniejsze zamykanie.
Konstrukcja podwozia Lexus HS 250h zapewnia doskonały komfort jazdy przy zmniejszonym hałasie, wibracjach i szumach (NVH) wymaganych przez hybrydowe modele Lexus. Z przodu zastosowano zawieszenie McPhersona, które zostało zaprojektowane w celu osiągnięcia zarówno kontroli jazdy na prostych, jak i skuteczności hamowania oraz pozytywnego odczucia kierownicy. Zawieszenie typu podwójne wahacze z tyłu zapewnia doskonałą zwrotność, kontrolę i komfort, a niskie mocowanie sprężyn przyczynia się do lepszego zapakowania i większej przestrzeni ładunkowej. Z przodu i z tyłu zastosowano sprężyny cylindryczne, stabilizatory i sprężyny odbiorcze amortyzatorów. Lexus HS 250h będzie miał unikalnie zaprojektowane standardowe koła 17-calowe oraz opcjonalne 18-calowe.
System kierowniczy z zębatką i listwą wykorzystuje bezszczotkowy silnik elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS) na kolumnie kierowniczej, który poprawia odczucie prowadzenia, redukuje szorstkie sprzężenie zwrotne i poprawia emisję, nie obciążając mocy silnika jak konwencjonalne systemy hydrauliczne.
EPS jest integralną częścią dostępnego systemu wspomagania utrzymania pasa, nowej funkcji asystującej kierowcę, która dodaje płynny moment obrotowy, aby pomóc pojazdowi pozostać na środku pasa. Ilość wspomaganego momentu obrotowego zależy od kamery wykrywającej oznaczenia pasa. Obejmuje także funkcję ostrzegania przed opuszczeniem pasa, zaprojektowaną do wykrywania możliwego opuszczenia pasa; następnie wydaje kierowcy dźwiękowe ostrzeżenie i dostarcza informacje zwrotne przez kierownicę, aby zachęcić do podjęcia działań korygujących.
Lexus HS jest nieco dłuższy niż IS i wyższy od obu modeli – IS i ES. Oferuje również większą odległość pomiędzy siedzeniami (odległość miednicy między pasażerami z przodu i z tyłu), niż jakikolwiek inny pojazd w swojej klasie, z wyjątkiem ES. Wyprofilowane oparcia przednich siedzeń również zwiększają przestrzeń na nogi w tylnych siedzeniach.
Lexus HS wyróżnia się nowoczesnym kokpitem i designem wnętrza, który podkreśla innowacyjność i rzemiosło. Unikalnie stylowa kabina ma standardowe siedzenia z podszewką skórzaną, szyberdach, premium systemy audio Lexus, a także nowy standardowy pakiet multimedialny. Funkcje multimedialne obejmują technologię Bluetooth®, zintegrowane radio satelitarne (wymagana subskrypcja), rozpoznawanie głosu i łączność USB iPod, kontrolowane za pomocą przycisków na kierownicy lub ekranu wyświetlacza. Wysokokontrastowy wyświetlacz wieloinformacyjny, umieszczony w wskaźniku systemu hybrydowego na desce rozdzielczej, jest kontrolowany za pomocą przycisków umieszczonych na kierownicy, co pozwala kierowcy na łatwe kontrolowanie różnych funkcji i informacji.
Innym kluczowym elementem nowoczesnego wnętrza jest nowy dostępny system nawigacji z twardym dyskiem (HDD), który posiada wysuwaną ekran nawigacyjną, umieszczoną daleko do tyłu i na górze deski rozdzielczej. Taka lokalizacja poprawia widoczność i zmniejsza ruchy oczu kierowcy. Podobnie jak nowy Lexus RX, system HS dysponuje nowym kontrolerem „Remote Touch”, który jest intuicyjny i ergonomiczny oraz umożliwia łatwe korzystanie z systemu nawigacji. Kontroler jest umieszczony na konsoli środkowej i jest tak naturalny dla ręki kierowcy jak mysz komputerowa. Można go również dostosować do żądanego poziomu sprzężenia zwrotnego haptycznego.
System nawigacji zawiera również nową funkcję rozpoznawania głosu w naturalnym języku, umożliwiającą kierowcom wydawanie elastycznych, konwersacyjnych poleceń w celu łatwiejszego dostępu i kontrolowania funkcji audio, klimatu i nawigacji. W zestawie znajdują się również XM® NavTraffic® i NavWeatherTM, a także informacje o sporcie i akcjach XM.
Dodatkowym elementem pomagającym zmniejszyć ruch oczu kierowcy jest opcjonalny wyświetlacz przezierny (HUD). HUD wykorzystuje diody LED o wysokiej intensywności, co sprawia, że wyświetlacz jest wystarczająco jasny, aby można go było odczytać nawet w bezpośrednim świetle słonecznym.
Standardem w nowym Lexusie HS 250h będzie 10 poduszek powietrznych oraz aktywne przednie zagłówki, które pomagają pasażerom w przypadku niektórych rodzajów wypadków tylnych. Lexus HS będzie również wyposażony w system stabilizacji pojazdu (VSC) oraz opcjonalny system zapobiegania kolizjom z dynamicznym tempomatem radarowym.
Dostępny monitor przedni z szerokim kątem widzenia pomaga kierowcy sprawdzić trudno widoczne obszary. Dzięki kamerze zamontowanej w przedniej kratce, monitor zapewnia 190-stopniowy widok nawigacyjny na ekranie nawigacji po naciśnięciu przycisku na kierownicy.
Lexus HS 250h będzie również oferować nową generację systemów telematycznych Lexus, Lexus Enform i Safety Connect. Safety Connect zapewni automatyczne powiadomienia o kolizji, lokalizację skradzionego pojazdu oraz całodobową pomoc w nagłych wypadkach i pomoc drogową.
Usługa Destination Assist oferowana przez Lexus Enform dysponuje operatorami, którzy pomogą kierowcom w wyszukiwaniu punktów zainteresowania, takich jak centra handlowe lub inne lokalizacje biznesowe, takie jak restauracje oceniane przez Zagat, a następnie bezprzewodowo przekażą wskazówki bezpośrednio do systemu nawigacyjnego pojazdu.