Druga generacja Lexusa IS została zaprezentowana w marcu 2005 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Jej celem była bezpośrednia rywalizacja z luksusowymi sedanami, takimi jak BMW serii 3 i Mercedes-Benz Klasy C.
W modelu z 2005 roku Lexus IS starał się zdobyć większy kawałek rynku. Luksusowa marka Toyoty zaoferowała długą listę standardowych funkcji, nawet w wersji podstawowej, która była wyposażona w łączność Bluetooth i przycisk uruchamiania silnika. IS zbudowano na platformie N Toyoty, przeznaczonej dla pojazdów z napędem na tylne lub na wszystkie koła.
Stylistyka zewnętrzna była utrzymana w japońskim stylu, łącząc zaokrąglone i kanciaste kształty. Przednia część auta zdawała się być opływowa, z trapezoidalnym grillem i reflektorami. Wznosząca się linia boczna kończyła się przy światłach tylnych.
Wnętrze Lexusa IS nie było tak inspirujące pod względem designu jak jego zewnętrzna część. Nie można było mu nic zarzucić, ale również nie wyróżniało się niczym szczególnym. Pozycja siedząca w fotelach przednich była wyższa niż w BMW serii 3. Z tyłu były miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów. Masywna tunel skrzyni biegów była zbyt duża, by wygodnie pomieścić trzecią osobę. Oparcie tylnej kanapy nie mogło być złożone, aby powiększyć bagażnik, który również nie był tak przestronny jak u konkurencji.