Trzecia generacja Lexusa IS została wprowadzona na rynek w 2013 roku, a japoński producent samochodów odświeżył ją w 2016 roku.
Lexus zaprezentował model IS w 1998 roku jako sportowy samochód kompaktowy, skierowany przeciwko niemieckim BMW serii 3 oraz Mercedesowi-Benz klasie C. Na początku nie był to prawdziwy konkurent dla tych marek, ale z biegiem czasu zaczął poprawiać swój wizerunek i osiągi. W przypadku liftingu trzeciej generacji do rywalizacji dołączyli kolejni dwaj ważni konkurenci: Audi i Jaguar.
Projektanci nieco przerobili przedni grill, zmieniając poziome listwy z wersji przed liftingiem na kratkę. Dolna część zderzaka została przeformowana i wyposażona w boczne wloty powietrza, które miały na celu chłodzenie przednich hamulców. To na tyle, jeśli chodzi o zewnętrzne zmiany.
Wnętrze różniło się znacznie, zwłaszcza w desce rozdzielczej. Od 2016 roku IS miał bardziej zaawansowany wyświetlacz, z centralnym wskaźnikiem obrotów silnika i dodatkowymi wskaźnikami obok. Informacje z komputera pokładowego były wyświetlane na tarczy tachometru. Kolejną poprawą było wprowadzenie systemu infotainment, w którym Lexus zainstalował wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości w standardzie. Na liście opcji znajdował się system nawigacji oraz 15-głośnikowy system audio Mark&Levinson Premium. Był kompatybilny z Apple CarPlay.
Pod maską Lexus wprowadził nowe technologie, nowe silniki i lepsze osiągi. Tak jak w wersji przed liftingiem, nie oferowano diesla. Podstawowy model był napędzany 2.0-litrowym silnikiem turbo o czterech cylindrach, dostępnym z napędem na tylną oś lub na wszystkie koła. Producent zrezygnował z 2.5-litrowego silnika V6, a jedyną wersją sześciocylindrową był silnik 3.5 litra, który utrzymał tę samą moc.
Modele luksusowego sedana sportowego Lexus IS nadal będą zachwycać kierowców równowagą luksusu, zwinności i sportowego charakteru w nadchodzącym roku modelowym 2016, w ramach strategii trzech modeli: IS 200t, IS 300 AWD i IS 350. Poprzednie modele IS 250 i IS 250 AWD zostały wycofane.
IS wzbogaca swoją ofertę silników, wprowadzając do niej turbodoładowany silnik benzynowy, co zwiększa liczbę dostępnych opcji silnikowych do trzech. Kierowcy będą mieli trudności z podjęciem decyzji, który model IS wybrać, z napędem na tylne koła (RWD), napędem na wszystkie koła (AWD) i wariantami F SPORT.
Nowy model IS 200t, dostępny wyłącznie w wersji RWD, wyposażony jest w silnik czterocylindrowy o pojemności 2.0 litra z podwójnym turbodoładowaniem, połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Silnik ten generuje 241 KM i 258 lb-ft momentu obrotowego przy 1,650-4,400 rpm. Lexus opracował turbodoładowany silnik we własnym zakresie, najpierw wprowadzając go do hybrydowego SUV-a NX na rok modelowy 2015, a następnie dostosowując do IS 200t.
Lexus IS 200t wykorzystuje połączenie chłodzonej wodą głowicy cylindra, zintegrowanego kolektora wydechowego oraz turbodoładowania z podwójnym wirnikiem, co zapewnia szybki czas reakcji na gaz, osiągi oraz wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach silnika. System inteligentnego zmienności czasu otwarcia zaworów – Wide (VVTi-W) pozwala silnikowi na przełączanie między cyklami Otto i Atkinsona.
System wtrysku bezpośredniego D-4ST łączy wysokociśnieniowy system wtrysku bezpośredniego do cylindrów z niskociśnieniowym systemem wtrysku do portów. Wtrysk jest rozdzielany między wtryskiwacze bezpośrednie i portowe w zależności od obciążenia silnika, co przyczynia się do oszczędności paliwa.
W związku z rosnącą popularnością systemu napędu na wszystkie koła (AWD) w trudnych warunkach atmosferycznych, Lexus oferuje model IS 300 AWD z mocą 255 KM i momentem obrotowym 236 lb-ft przy 2,000-4,800 rpm. IS 300 AWD wyposażony jest w zmodyfikowany silnik V6 o pojemności 3.5 litra, połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Lexus nadal oferuje model IS 350, zarówno w wersji RWD, jak i AWD.
Sedany IS przekazują agresywną, ale elegancką obecność dzięki charakterystycznemu grillowi marki w kształcie wrzeciona, LED-owym światłom dziennym w motywie L oraz dynamicznym linom nadwozia. Oferta łączy jedwabiste dostarczanie mocy z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym oraz precyzyjnie dostosowanym elektronicznym wspomaganiem kierownicy, pochodzącym z sedana Lexus GS, aby zapewnić ekscytujące doznania podczas jazdy.
Jednocześnie markowy luksus i wykwintne wykończenie pozostają nietknięte. Oprócz większej liczby opcji silnikowych, Lexus IS wprowadza kilka innych zmian na rok 2016. Nowy opcjonalny pakiet Premium Plus obejmuje elektrycznie regulowaną kolumnę kierownicy oraz wycieraczki z czujnikiem deszczu. Podgrzewana kolumna kierownicy jest także dostępna jako samodzielna opcja. Model IS 350 dodaje standardowe 18-calowe pięcioramienne felgi z oponami całorocznymi.
Kierowcy mogą teraz również zyskać dodatkowy spokój umysłu dzięki Lexus Enform Service Connect. Lexus Enform Service Connect (roczny bezpłatny abonament) pozwala klientom zdalnie przeglądać informacje o niektórych aspektach swojego pojazdu Lexus za pośrednictwem mobilnej aplikacji MyLexusandBeyond dla użytkowników smartfonów iOS lub LexusDrivers.com. Informacje obejmują powiadomienia o konserwacji, powiadomienia o kontrolkach ostrzegawczych oraz raport stanu pojazdu, który zawiera powiadomienia e-mailowe i push dla informacji diagnostycznych, przypomnienia o wymaganej konserwacji, bieżące alerty dotyczące pojazdu, kampanie serwisowe i inne.
Model IS 350 zapewnia znakomite osiągi dzięki silnikowi V6 o pojemności 3.5 litra, który produkuje 306 KM i 277 lb-ft maksymalnego momentu obrotowego. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów Sport Direct Shift (SPDS) wykorzystuje zaawansowany system sztucznej inteligencji G-force (G-AI), aby intuicyjnie dobierać biegi. Można również przełączać biegi samodzielnie za pomocą manetek przy kierownicy.
Elektronicznie sterowany system AWD dostępny w modelach IS 300 AWD oraz IS 350 ma na celu poprawę trakcji i przyczepności w każdych warunkach drogowych, automatycznie zmieniając balans momentu obrotowego między przednim a tylnym napędem od 30:70 do nawet 50:50.
System wyboru trybu jazdy oferuje do czterech trybów jazdy, dostosowując połączenie oszczędności, komfortu, osiągów i charakterystyki obsługi samochodu. Wszystkie sedany IS oferują tryby ECO, NORMAL i SPORT. Wyposażenie IS 350 w pakiet F SPORT również zapewnia adaptacyjne zawieszenie zmiennej twardości (AVS), kontrolowane trybami SPORT S i SPORT S+. Dodatkowo, modele AWD mają także tryb SNOW.
Pakiet F SPORT, dostępny dla wszystkich modeli sedana IS, poprawia precyzję prowadzenia dzięki unikalnym 18-calowym felgom i specjalnemu strojowi zawieszenia, a także wzbogaca design o unikalne wykończenia wnętrza i nadwozia. Ostatecznym akcentem doświadczenia F SPORT w modelach IS 300 AWD i IS 350 jest dźwięk dolotu, który tworzy sportowy ton silnika.
System audio Display wyposażony jest w modele IS w siedmiocalowy ekran, radio HD™, Bluetooth® audio, automatyczny transfer książki telefonicznej, wyświetlacz informacji o pojeździe oraz bezpłatne dane o ruchu i pogodzie dostarczane za pośrednictwem radia HD. System multimedialny zawiera również radio cache, które ma zdolność wstrzymywania na żywo. Automatycznie nagrywa ostatnie 15 minut dla wygodnego odtwarzania.
Aby utrzymać kierowców w kontakcie, wszystkie modele IS mają tryb Siri® Eyes Free, z technologią licencjonowaną przez Apple®. Kompatybilna z modelami iPhone® 4S i iPhone 5 oraz nowszymi, Siri odpowiada na słowne zapytania, odtwarzając muzykę z iTunes®, udzielając wskazówek nawigacyjnych i nie tylko. Kierowcy mogą skupić wzrok na drodze i ręce na kierownicy, podczas gdy Siri odczytuje powiadomienia i informacje z kalendarza, a także pozwala dodawać przypomnienia, terminy i notatki, gdy jest to bezpieczne.
W modelach Lexus IS 2016 luksusy są na porządku dziennym. Wydajny system klimatyzacji z podziałem na strefy wykorzystuje dotykowe, elektrostatyczne przełączniki temperatury. IS oferuje dwa systemy multimedialne: standardowy wysokiej rozdzielczości system Lexus Display Audio (LDA) z kontrolerem lub opcjonalny system nawigacyjny Lexus.
System nawigacyjny zapewnia kierowcy dostęp do różnych funkcji za pośrednictwem drugiej generacji systemu Lexus Remote Touch Interface (RTI), wielofunkcyjnego urządzenia sterującego. RTI pozwala również na kontrolę klimatyzacji, audio, funkcji telefonu i innych. Posłuchaj dostępnego systemu dźwiękowego Mark Levinson® Premium Surround i ciesz się niezwykle realistycznym odwzorowaniem dźwięku, z 835 watami mocy napędzającymi 15 głośników.
Modele IS reprezentują zaawansowaną technologię pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa marki. Standardowo wyposażone są w dziesięć poduszek powietrznych systemu SRS, a modele IS wykorzystują innowacyjny system zintegrowanego zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM), który łączy w sobie aktywne systemy bezpieczeństwa: ABS, EBD, TRAC i VSC z elektronicznym wspomaganiem kierownicy (EPS) lub, w przypadku IS 350 RWD F SPORT, ze zmiennym przełożeniem kierownicy (VGRS).