We wrześniu 2013 roku Lexus ogłosił wprowadzenie na rynek modelu IS F z 2014 roku, który był najwyższej klasy sportowcem. Z silnikiem V8 pod maską i rozwijanym na torze, auto było szybkie i doskonałe na drodze.
Lexus IS zadebiutował w 1998 roku i od tego czasu był modelem, który nieprzerwanie otrzymywał sportowe wersje. Był również pierwszym modelem Lexusa, który uzyskał oznaczenie „F” dla wersji sportowej. Kiedy wprowadzono ISF, miał on konkurować z takimi modelami jak BMW M3 czy AMG Klasy C.
Już na pierwszy rzut oka było widać, że model F różni się od zwykłego IS. Większy wlot powietrza w przednim zderzaku i boczne wyloty spalin na przednich błotnikach wzbudzały podejrzenia co do tego, co kryje się pod maską. Maskę podniesiono, jakby konie pod nią były gotowe, by wyskoczyć. Z tyłu znajdował się dyskretny spojler na pokrywie bagażnika oraz cztery wydechy, które miały swoje uzasadnienie.
Wnętrze wyposażono w sportowe fotele kubełkowe z wysokim wsparciem bocznym. Dolna część kierownicy była pokryta niebieską skórą i ozdobiona logo F. To samo logo znajdowało się na fotelach, przyciągającym wzrok kontrastowym przeszyciem. Dekoracja z włókna węglowego na konsoli centralnej między przednimi siedzeniami była ostatnim szczegółem, który różnił ten model od innych.
Pod maską znajdował się silnik V8 o pojemności 5.0 litra. Był on połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, która umożliwiała ręczną zmianę biegów za pomocą dwóch manetek umieszczonych za kierownicą.
LEXUS IS F – SEDAN WYDAJNOŚCIOWY, KTÓRY EMOCJONUJE I WPRAWIA W DRESZCZ
• Wysokowydajny silnik V8 o pojemności 5,0 L generuje 416 KM, zapewniając ekscytujące wrażenia z jazdy
• Tylny dyferencjał Torsen® zwiększa przyczepność
• Dostępny system Lexus Enform z zestawem aplikacji zapewnia nowy poziom łączności dla kierowcy
IS F był pionierem wysokowydajnej oferty Lexusa, gdy został stworzony. Większość prac rozwojowych IS F odbyła się na torach wyścigowych na całym świecie, w tym na legendarnym Nürburgring Nordschleife w Niemczech, Circuit Paul Ricard we Francji, Fuji Speedway w Japonii oraz Higashi-Fuji Technical Center w Japonii. Fuji Speedway to macierzysty tor IS F, a kształt pierwszego zakrętu zainspirował projekt logo F.
IS F był pierwszym modelem Lexusa, który nosił markę „F” po jej wprowadzeniu w roku modelowym 2008. Ten sportowy sedan o wysokich osiągach teraz dzieli emblemat “F” z super samochodem LFA. Radość z jazdy IS F oferuje ekscytujące doznania dzięki swojemu mocnemu silnikowi V8 o pojemności 5,0 L oraz głębokiemu, dudniącemu dźwiękowi wydechu.
Wykuty wał korbowy posiada łożyska wypolerowane na lustro, co minimalizuje tarcie pomiędzy korbowodami a wałem korbowym. Wykonane z kutego żelaza sinterowanego korbowody zapewniają trwałość przy wysokich obrotach. Zaprojektowane przez Yamahę głowice cylindrów o dużym przepływie mają lekką konstrukcję układu zaworowego, w tym kute wałki rozrządu na pustych, napędzanych łańcuchem wałkach, których wnętrze pełni funkcję kanałów olejowych. Zawory tytanowe są obsługiwane przez rolkowe dźwigienki.
System podwójnego dolotu powietrza wykorzystuje główny kanał dolotowy dla niskich i średnich prędkości obrotowych silnika. W wyższym zakresie prędkości obrotowych (powyżej 3 600 rpm) otwierane są oba kanały, co zwiększa moc przy wysokich obrotach.
Lexus poczynił postępy w technologii kontroli zaworów, wprowadzając Zmienną Kontrolę Zaworów z inteligencją dzięki elektrycznemu silnikowi (VVT-iE). Silnik elektryczny zmienia fazowanie wałka dolotowego, co umożliwia rozszerzenie zakresu działania VVT na niższe prędkości obrotowe silnika, gdzie ciśnienie oleju silnikowego zazwyczaj nie jest wystarczająco wysokie do działania konwencjonalnego VVT. Wałek wydechowy zastosowano z hydrauliczną zmienną kontrolą zaworów.
Pompa odsysająca przymusza olej z głowic cylindrów z powrotem do miski olejowej, zapewniając niezawodne zasilanie olejem nawet podczas pokonywania zakrętów, które przekraczają jeden g. Układ wydechowy o niskim oporze kończy się charakterystycznymi podwójnymi dyfuzorami.
Lexus IS F bazuje na solidnej platformie IS, która od początku była zaprojektowana, aby umożliwić wysoki dynamiczny zakres. Choć wykorzystuje podstawową konfigurację podwójnego wahacza z przodu i wielowahaczowe zawieszenie z tyłu, IS F posiada wiele modyfikacji potwierdzonych na torach wyścigowych.
Specjalnie skalibrowana wersja innowacyjnego systemu zintegrowanego zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM) pomaga zapewnić doskonałą dynamikę prowadzenia i kontrolę trakcji. Łącząc dane z różnych czujników, VDIM jest zaprojektowany w celu przewidywania pojawienia się poślizgu lub zjazdu pojazdu i wspomagania korekty sytuacji za pomocą hamowania, kierowania i kontroli przepustnicy. Integracja VDIM zapewnia precyzyjne zarządzanie napędem elektrycznym (EPS), kontrolą stabilności pojazdu (VSC), kontrolą trakcji (TRAC), systemem ABS, asystentem hamowania (BA), elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD) oraz momentem obrotowym silnika (poprzez elektronicznie sterowaną przepustnicę).
Podczas pokonywania zakrętów VDIM tłumi wszelkie tendencje do poślizgu wewnętrznego koła, przekazując więcej mocy na zewnętrzne koło, aby pomóc w utrzymaniu przyczepności i prędkości. Podczas hamowania na nawierzchni o zmiennej przyczepności VDIM kieruje asystę kierownicy w kierunku, który pomaga zapewnić lepszą kontrolę.
Dostępny system zapobiegania kolizjom (PCS) może pomóc w zmniejszeniu skutków kolizji. W skład pakietu wchodzi Dynamiczny Tempomat Radarowy, który wykorzystuje radar milimetrowy do zmierzenia i utrzymania ustawionej odległości od pojazdu poruszającego się z przodu. PCS polega na czujniku radarowym, aby wykrywać przeszkody przed pojazdem. Komputer PCS wykorzystuje informacje z prędkości pojazdu, kąta skrętu i prędkości obrotowej, aby określić, czy kolizja jest nieunikniona. W takiej sytuacji PCS z wyprzedzeniem cofa pasy bezpieczeństwa przednich siedzeń i wstępnie inicjuje BA, aby zwiększone hamowanie zostało zastosowane natychmiast po naciśnięciu pedału przez kierowcę.
Opierając się na luksusowym sedanie sportowym IS, IS F jest wyraźnie różnicowany, gdy patrzy się na niego z przodu, tyłu i w profilu. Wzniesiona centralna część maski tworzy miejsce dla silnika V8, a przednie błotniki zostały poszerzone, aby pomieścić 19-calowe opony o niskim profilu. Całkowita powierzchnia grilla została zwiększona, aby zapewnić odpowiednie chłodzenie dla silnika V8 o pojemności 5,0 L, a zarówno górne, jak i dolne grille mają specjalny wzór siatkowy. Dolny grill jest otoczony dużymi kanałami chłodzenia hamulców w pobliżu standardowych lamp przeciwmgielnych. Przednie błotniki noszą dyskretną srebrno-czarną-niebieską markę „F”.
Kształt nadwozia w formie klina podkreślają funkcjonalne otwory wentylacyjne w przednich błotnikach, których dolne krawędzie przechodzą w większe panele boczne i kontynuują jako linia charakterystyczna w tylnej zderzaku. Cztery pionowo ustawione dyfuzory wydechowe, po dwa z każdej strony, są zintegrowane z tylnym zderzakiem.
Pojazdy wyposażone w nawigację mają system Lexus Enform® z zestawem aplikacji. Zestaw aplikacji wykorzystuje technologię telefonów komórkowych klientów, aby zapewnić nowy poziom łączności i zarządzania informacjami. Użytkownicy mogą przeprowadzać lokalne wyszukiwania przez Bing™, korzystać z aplikacji sterowanych głosem do rezerwacji restauracji przez OpenTable®, kupować bilety do kina za pośrednictwem MovieTickets.com, słuchać radia internetowego, w tym Pandora® lub iHeartRadio, przeszukiwać recenzje biznesowe na Yelp i zameldować się w miejscach na Facebooku. W zestawie aplikacji zawarta jest roczna próbna subskrypcja.
Nowości na rok 2013
Wnętrze
Lexus Enform 2.0® z zestawem aplikacji (w tym roczna próbna subskrypcja) w pojazdach wyposażonych w nawigację.
Dostępne możliwości automatycznego pobierania książki telefonicznej przez Bluetooth®.
Dostępne radio HD™ z oznaczaniem iTunes.
Zewnętrzne
Ultra White zastępuje Starfire Pearl, Liquid Platinum zastępuje Mercury Metallic
Mechanika
Udoskonalone strojenie zawieszenia
Silnik/Przekładnia/Napęd/Wydajność
Wysoka moc jednostkowa silnika (83 KM/litr) oraz wysoki zakres operacyjny (czerwone pole przy 6,800 rpm) zapewniają moc przy wyższych prędkościach obrotowych silnika, jednocześnie pozostając responsywnym w sytuacjach przy niskich prędkościach.
Lexus IS F jest wyposażony w silnik V8 o pojemności 5,0 L, który generuje 416 KM przy 6,600 rpm oraz 371 lb-ft maksymalnego momentu obrotowego przy 5,200 rpm.
Pierwsza na świecie ośmiobiegowa automatyczna przekładnia Sport Direct-Shift łączy cechy wydajnościowe automatycznej przekładni manualnej z gładkością i wyrafinowaniem automatycznej przekładni planetarnej. Dzięki temu umożliwia przełożenia, które maksymalizują moment obrotowy w niższych zakresach, jednocześnie optymalizując efektywność.
Kierowca może zmieniać biegi ręcznie, w trybie D lub M, korzystając z przekładni konsoli lub łopatek zamontowanych na kole kierownicy.
Zmiany biegów są szybsze i bardziej bezpośrednie w trybie M, gdzie przekładnia utrzymuje każdy bieg do czerwonego pola 6,800 rpm, a zmiany biegów wykonują się w zaledwie jedną dziesiątą sekundy.
Przy wyższych prędkościach obrotowych silnika, redukcje biegów są wspomagane przez automatyczne i precyzyjne otwarcia przepustnicy, aby dostosować obroty silnika do prędkości pojazdu.
Kierowca może wybierać tryby jazdy Normal, Sport lub Snow jednym naciśnięciem przycisku.
W trybie Sport VDIM pozwala na wyższe progi dynamiki przed interwencją i zmienia asystę kierownicy, aby zwiększyć odczucie prowadzenia. Tryb Sport pomaga zapewnić optymalną kontrolę pojazdu na torze w miejscach, gdzie umiejętności nawet najlepszych kierowców są wystawione na próbę.
Sztuczna inteligencja SHIFT (AI-SHIFT) uzupełnia wybór sportowy kierowcy, automatycznie dostosowując zmianę biegów w zależności od warunków drogowych i wskazówek kierowcy.
Podwozie/Nadwozie/Zawieszenie/Opony/Hamulce
IS F ma o cal niższe zawieszenie niż standardowe modele IS, co obniża środek ciężkości i przyspiesza reakcję na zachowanie.
Stawki sprężyn i tłumików są zwiększone, a większe stabilizatory są stosowane.
Ramiona kontrolne tylnego zawieszenia są specyficzne dla IS F, aby zoptymalizować geometrię dla 19-calowych kół.
Tłumiki monotubowe wykorzystują większą średnicę trzpienia.
Montaż podwozia jest sztywniejszy niż w innych modelach IS, aby zredukować kołysanie i zwiększyć kontrolę podczas przyspieszania i hamowania. Montaż silnika jest również sztywniejszy, co wpływa na bardziej bezpośrednie odczucie.
Specjalne ograniczniki montażu zarówno w przednim, jak i tylnym zawieszeniu, wchodzą w grę wcześnie w ruchu, aby zmniejszyć kąt kołysania podczas pokonywania zakrętów oraz zredukować nurkowanie podczas hamowania.
IS F jest wyposażony w 19-calowe koła ze stopów BBS® o unikalnym ciemnoszarym wykończeniu oraz asymetrycznym designie z 10 ramionami.
Opony Michelin Pilot Sport PS2 i Bridgestone Potenza są każda specjalnie zaprojektowane dla możliwości torowych IS F na poziomie 170 mph.
Przednie koła mają rozmiar 19 x 8.5J, z oponami 225/40R19, a tylne 19 x 9.5J, z oponami 255/35R19.
Łożyska o wysokiej sztywności są zaprojektowane do intensywnej jazdy torowej z wysokimi siłami g.
Tylni dyferencjał Torsen® pomaga zwiększyć przyczepność przy dynamicznej jeździe.
Hamulce Brembo IS F zostały zaprojektowane według specyfikacji zespołu inżynierów Lexusa.
14.2-calowe wentylowane, otworowane tarcze przednie są zatrzymywane przez sztywne, mocne sześciotłoczkowe aluminiowe zaciski, podczas gdy tylne wentylowane 13.6-calowe tarcze używają zacisków dwu tłoczkowych.
Funkcje bezpieczeństwa/ochrony
Pasywna technologia bezpieczeństwa w IS F zaczyna się od wzmocnionej kabiny pasażerskiej, która chroni pasażerów przy użyciu struktury zgniotu z przodu i z tyłu.
Oprócz zaawansowanych poduszek powietrznych dwufazowych z przodu i bocznych poduszek powietrznych zamontowanych w przednich siedzeniach, system uzupełniający zabezpieczeń Lexusa (SRS) obejmuje poduszki powietrzne kurtynowe z boku, które rozciągają się od słupka A do słupka C, oraz poduszki powietrzne na kolana dla kierowcy i pasażera z przodu.
Luksus/komfort/komfort
Wnętrze IS F zawiera specjalnie ukształtowane i wykończone fotele, które pomagają wygodnie i bezpiecznie ułożyć kierowcę.
Standardowy system SmartAccess umożliwia bezkluczykowe wejście i uruchomienie silnika jednym przyciskiem, co pozwala kierowcy przechowywać klucz w kieszeni lub torbie.
Standardowe udogodnienia obejmują 10-stopniowe elektryczne fotele przednie; dwustrefową automatyczną klimatyzację, filtr pyłków i detektor smogu; elektryczne szklane dachy z otwieraniem/zamykaniem jednym dotknięciem oraz siedmioma ustawieniami pozycji otwarcia; elektryczną kolumnę kierowniczą z możliwością regulacji kąta i przesuwania; trzypozycyjną funkcję pamięci dla foteli przednich, koła kierownicy i lusterek; wszystkie elektryczne okna z automatycznym otwieraniem/zamykaniem i zabezpieczeniem przed przycięciem; automatyczne lusterko wsteczne z programowalnym otwieraczem do garażu HomeLink®; automatyczne wycieraczki z detekcją deszczu oraz podgrzewane, automatyczne zewnętrzne lusterka zintegrowane z lampkami oświetlającymi.
Standardowy system audio premium Lexusa oferuje sześciopłytowy odtwarzacz CD, 13 głośników, złącze USB/iPod®, przesyłanie audio przez Bluetooth® oraz zintegrowany odbiornik radia satelitarnego SirusXM (w tym bezpłatna 90-dniowa próbna subskrypcja).
Opcje luksusowe
IS F oferuje system audio Mark Levinson® Premium Surround Sound o 14 głośnikach z dyskretnym odtwarzaniem wielokanałowym 5.1, architekturą głośników 7.1 i 10 kanałami wzmacniaczy, które zapewniają 300 watów całkowitej mocy przy mniej niż 0.1 procenta całkowitego zniekształcenia harmonicznego od 20 do 20,000 Hz (THD we wszystkich kanałach).
Dostępny system Intuicyjnej Asysty Parkowania (IPA) wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do wykrywania obiektów blisko przednich i tylnych zderzaków, informując kierowcę i pokazując odległości do obiektów na wielofunkcyjnym wyświetlaczu w prędkościomierzu.
Opcjonalny system nawigacji Lexusa oferuje rozpoznawanie głosowe w naturalnym języku, automatyczne pobieranie książki telefonicznej przez Bluetooth oraz radio HD™ z oznaczaniem iTunes.
Tylnia kamera wspomagająca, dołączona do dostępnego systemu nawigacyjnego, automatycznie projikuje obraz tego, co widzi jej obiektyw za pojazdem na ekranie nawigacyjnym, gdy przekładnia jest w trybie wstecznym.
Projekt wnętrza
Wnętrze IS F charakteryzuje się ekskluzywnym wykończeniem, podkreślonym przez z aluminizowane kompozytowe wykończenia, efektowną dwu-tonową tapicerkę, główne wskaźniki otoczone aluminium, unikalne wykończenie koła kierownicy i inne specjalne powierzchnie.
Logo „F” jest subtelnie wyeksponowane na kole kierownicy, tylnej konsoli środkowej i zewnętrznych poduszkach siedzeń.
Gwarancja