Lexus zdobył tron BMW serii 3 oraz Mercedesa klasy C, wprowadzając na rynek serię IS w 1998 roku, a następnie, w 2000 roku, spróbował powtórzyć ten sukces z wersją kombi.
W przeciwieństwie do głównych rywali, Lexus nazwał pięciodrzwiową wersję „Sport Cross”, ponieważ stanowiła ona kompromis pomiędzy hatchbackiem a kombi. Mimo to oferowała więcej miejsca w bagażniku niż wersja sedan z trzema skrzynkami, ale poświęciła nieco przestrzeni na rzecz ogólnego wyglądu.
Od zewnątrz, IS Sport Cross miał tę samą przednią część co czterodrzwiowa wersja. Główna różnica była po bokach i z tyłu, gdzie producent wydłużył dach za słupkami C i dodał dodatkowe boczne okno. Z tyłu, IS 200 Sport Cross miał klapę bagażnika wzbogaconą o spoilery dachowy umieszczony na górnej części przedniej szyby.
W środku, Sport Cross miał ten sam panel instrumentów w stylu chronografu co jego czterodrzwiowy odpowiednik. Wskaźnik prędkości znajdował się w środku i dzielił tarczę z wskaźnikami miernika prądu, temperatury płynu chłodzącego oraz wskaźnika efektywności paliwowej. Z tyłu, producent zamontował tylne siedzenie dzielone w proporcji 60/40. Bagażnik oferował 340 litrów (12 stóp sześciennych) przestrzeni przy wszystkich siedzeniach na swoim miejscu oraz do 620 litrów (21,9 stóp sześciennych) po złożeniu oparcia kanapy. Aby pomieścić dłuższe przedmioty, takie jak narty czy deski snowboardowe, producent zamontował siedzenie pasażera z przodu, które można było spłaszczyć, zwiększając długość załadunku.
Pod maską, Lexus oferował Sport Cross wyłącznie z silnikiem o pojemności 3,0 litra. Lexus proponował pojazd z napędem na tylne koła lub napędem na wszystkie koła. Wersja z napędem na tylne koła była dostępna z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, natomiast wersja z napędem na wszystkie koła była wyposażona w czterobiegową skrzynię.
LEXUS IS300 I SPORTCROSS – REDEFINICJA KOMPAKTOWYCH LUKSUSOWYCH SEDANÓW
W sprzedaży od 1 października, cena sedana IS300 wynosi 26 700 funtów; SportCross 28 450 funtów
Lexus IS300 SportCross wprowadza nową stylistykę „crossover”, łącząc dynamiczne osiągi z wszechstronnością pięciodrzwiowego pojazdu, tworząc nowy segment w rynku luksusowych samochodów
Zwrócenie uwagi na rozkład masy i sztywność skrętną zapewnia optymalne prowadzenie zarówno dla sedana, jak i SportCross
IS300 łączy legendarne cechy modelu IS z większą mocą i momentem obrotowym z silnika sześciocylindrowego VVT-i o pojemności trzech litrów, generującego 211 KM
288 Nm momentu obrotowego dostępne przy 3800 obr./min
Seria IS300 standardowo wyposażona jest w pięciobiegową automatyczną skrzynię biegów z systemem E-shift, umieszczonym na kierownicy, przyciskiem do zmiany biegów oraz tempomatem
Nowy grill chłodnicy, kolorystyka tylnych lamp, boczne listwy i materiały na desce rozdzielczej wzbogacają najnowszą gamę IS200 i IS300
Wysokiej jakości standard wyposażenia, w tym skórzana tapicerka, pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów, reflektory ksenonowe (HID) oraz poduszki powietrzne zasłonowe
System nawigacji DVD z nowym siedmiocalowym wyświetlaczem dostępny jako opcja za 2340 funtów
Maksymalna prędkość 143 mph (gdzie to dozwolone), przyspieszenie 0-62 mph w 8,2 sekundy, 8,4 sekundy dla modelu SportCross
Konkurencyjna grupa ubezpieczeniowa 15E dla obu modeli
Emisja CO2 wynosząca 256 g/km dla sedana IS300 i 265 g/km dla SportCross
Od swojego debiutu na początku 1999 roku, Lexus IS200 skutecznie konkurował z najlepszymi kompaktowymi sedanami w Europie, tworząc nowy standard w jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w branży. W tym roku ponad 12 000 klientów w całej Europie będzie mogło cieszyć się wyjątkowym i ekscytującym doświadczeniem jazdy, jakie oferuje seria IS.
Sedan Lexus IS300 i nowatorski Lexus IS300 SportCross nawiązują do cech, które uczyniły model Lexus IS200 jednym z najpopularniejszych luksusowych sportowych sedanów w Europie. Bazują na pierwotnej filozofii tej serii stworzonej przez inżyniera Lexusa, pana Nobuaki Katayamę, głównego inżyniera projektu IS. Zauważył, że chociaż większość luksusowych sedanów jest łatwych w prowadzeniu, niewiele z nich jest naprawdę przyjemnych – i postanowił to zmienić.
Pomimo, że zarówno silnik, jak i stylizacja przodu są wspólne dla sedana IS300, SportCross zwraca szczególną uwagę na sztywność konstrukcyjną i rozkład masy, w tym zastosowanie aluminiowej klapy bagażnika, aby zapewnić tak samo dobre prowadzenie jak w najlepszych sportowych sedanach.
Przemyślany design wnętrza sprawia, że pomimo posiadania tylnego profilu przypominającego smukłe coupé, IS300 SportCross może pomieścić ponad 340 litrów bagażu pod pokrywą bagażnika przy ustawionych tylnych siedzeniach. Dodatkowe 36 litrów przestrzeni dostępne jest w dodatkowych zamykanych schowkach, a po złożeniu siedzeń można przewozić przedmioty o długości powyżej 2,6 m.
CHARAKTERYSTYCZNY, PRZYCIĄGAJĄCY WZROK I EFEKTYWNY DESIGN
Lexus IS300 Sportcross dzieli tę samą platformę z modelami IS200 i IS300 w wersji czterodrzwiowej, ale ma nieco zwiększoną długość wynoszącą 4505 mm, podczas gdy rozstaw osi pozostaje taki sam i wynosi 2670 mm. Chociaż oba modele mają podobną stylistykę przodu, przemodelowany przedni zderzak ekskluzywny dla SportCross nadaje mu sportowy i szerszy, bardziej robustny wygląd.
Ciekawą innowacją jest uchwyt klapy bagażnika, w którym przycisk elektrycznie odblokowuje drzwi, co pozwala na usunięcie tradycyjnego cylindrycznego zamka. Gdy tylko przycisk zostanie aktywowany, ręcznie lub za pomocą pilota, drzwi można otworzyć. Jednak automatycznie pozostają zablokowane, jeśli aktywowane jest centralne zamki lub pojazd jest w ruchu.
Fotele sportowe, które idealnie przylegają do sylwetki; trzyramienna, skórzana kierownica oraz doskonała pozycja za kierownicą są standardem. Pełnowymiarowe skórzane fotele zaprojektowane są tak, aby zapewnić maksymalny komfort dla kierowcy i pasażerów podczas długich podróży, a także wsparcie podczas dynamicznej jazdy.
W pełni zintegrowany system nawigacji DVD, który jest jedną z opcji dostępnych w modelach IS z wyjątkiem modelu podstawowego IS200, teraz ma większy, siedmiocalowy wyświetlacz, który wysuwa się z góry konsoli centralnej. Większy ekran jest łatwiejszy do zobaczenia i odczytania z każdego miejsca, dzięki czemu zarówno kierowca, jak i pasażer mogą nawigować. Gdy system nawigacji nie jest używany, wyświetlacz chowa się z powrotem w konsoli, aby zachować porządek. Kontrolki nawigacji wciąż umiejscowione są na dole konsoli centralnej, ale ich układ został zmieniony, aby poprawić ergonomię.
Pełny system klimatyzacji z regulacją temperatury jest standardowym wyposażeniem w obu modelach. Zapewnia on regulowany przepływ powietrza w całym wnętrzu, a także wyświetla temperaturę zewnętrzną lub cyfrowy zegar. W porównaniu do poprzednich modeli dodano tryb dodatkowy „Nogi/Osuszanie”.
Zdalne sterowanie centralnym zamkiem, elektryczne szyby we wszystkich drzwiach, z funkcją jednego dotyku i zabezpieczeniem przed zakleszczeniem po stronie kierowcy, są standardowym wyposażeniem. Tak samo jak podgrzewane, elektrycznie składane i elektrochromowe lusterka zewnętrzne, przednie i tylne światła przeciwmgielne, podświetlane lusterka kosmetyczne i ostrzeżenie o zapięciu pasów bezpieczeństwa dla pasażera. Składany schowek z podłokietnikiem jest standardowym wyposażeniem, co dodatkowo zwiększa komfort jazdy, oferując dodatkową przestrzeń do przechowywania oraz łatwo dostępne uchwyty na kubki dla pasażerów z przodu i z tyłu.
Nowy system audio z ośmioma głośnikami (dziewięć głośników w SportCross) jest w pełni zintegrowany z elegancką konsolą centralną i zawiera sześciopłytowy odtwarzacz CD umieszczony w desce rozdzielczej. Jako środek bezpieczeństwa i wygody, kontrolki sprzętu audio zostały uproszczone, aby ułatwić ich obsługę, pomimo zaawansowanej technologii systemu.
Przy wszystkich siedzeniach na miejscu, SportCross może pomieścić 340 litrów bagażu pod pokrywą ładunkową. Dodatkowe 36 litrów przestrzeni dostępne jest w zamykanych schowkach. Przestrzeń ładunkowa długości 880 mm z tyłu jest wystarczająco duża, aby pomieścić cztery torby golfowe lub trzy walizki bez zakłócania tylnej widoczności.
Tylne siedzenia zostały zaprojektowane tak, aby składały się w proporcji 60/40, co dodatkowo zwiększa elastyczność. Pozwala to na przewiezienie do trzech osób, jednocześnie wydłużając dostępną długość przestrzeni ładunkowej do 1670 mm. Oparcie przedniego siedzenia pasażera również można złożyć do przodu, co pozwala na wykorzystanie go jako stolika podczas postoju i wydłuża dostępną długość ładunku do 2600 mm.
WYBITNE OSIĄGI SILNIKA I WYSOKA JAKOŚĆ PRACY
Pomimo znaczenia stylistyki i wykończenia wnętrza, naprawdę dominującą cechą jakiegokolwiek pojazdu z serii IS jest doświadczenie związane z jazdą – a w jego sercu znajduje się napęd.
Zwiększenie pojemności klasycznego silnika sześciocylindrowego DOHC, z systemem inteligentnego zmiennych faz rozrządu – VVT-i z dwóch do trzech litrów w IS300, zwiększa moc z 153 KM do 211 KM oraz maksymalny moment obrotowy z 195 Nm do 288 Nm. W połączeniu z legendarną ramą IS, Lexus IS300 zdecydowanie przywraca entuzjastycznym kierowcom poczucie kontroli nad pojazdem.
Również ważne jest to, że dzięki naturalnym cechom silnika sześciocylindrowego i zmiennym fazom rozrządu VVT-i, krzywa momentu obrotowego pozostaje liniowa. Ponad 250 Nm dostępne jest od 2000 obr./min do limitu obrotów 6000 obr./min, zapewniając gładkie, liniowe przyspieszenie w kolejnych biegach i szybki czas reakcji na pedał gazu, co umożliwia bezpieczne wyprzedzanie i maksymalną przyjemność z jazdy.
Kontrola kierowcy w Lexusie IS300 została dodatkowo wzmocniona poprzez zastosowanie nowej pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów z systemem zmiany biegów „E-shift” na przyciski.
Przy dźwigni zmiany biegów w pozycji „M”, przyciski umieszczone na kierownicy pozwalają kierowcy na manualną zmianę biegów, bez odrywania rąk od kierownicy, z szybszą i gładszą zmianą niż w przypadku manualnej skrzyni biegów oraz większą kontrolą niż w regularnej automatycznej. Gdy przyciski są aktywowane, na wyświetlaczu deski rozdzielczej pokazuje się, który bieg jest wybrany.
Jeśli samochód jest prowadzony w trybie w pełni automatycznym, system wykorzystuje 5 SUPER ECT (Electronic Controlled Transmission) do efektywnej integracji kontroli silnika i skrzyni biegów. Przyciski na przedniej części kierownicy kontrolują redukcje biegów, podczas gdy zwiększenie biegów wykonuje się poprzez przyciski umieszczone z tyłu kierownicy.
SPECYFIKACJA WIELKIEJ BRYTANII, CENY I PORÓWNANIE Z KONKURENCJĄ
Specyfikacja nowego IS300 dla Wielkiej Brytanii będzie wysoka, w tym pełna skórzana tapicerka, pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów, przyciemnione tylne szyby, obniżone tylne zawieszenie, aluminiowe pedały z otworami, tylny spoiler, żółte światła przeciwmgielne z przodu oraz elektrochromowe lusterka wewnętrzne i zewnętrzne.
IS300 SportCross z nowatorską stylistyką „crossover” będzie miał tę samą specyfikację, z dodatkową karoserią kombi, dziewięciogłośnikowym systemem audio, dzielonymi tylnymi siedzeniami, pokrywą bagażnika i wycieraczką tylną.
Ceny IS300 – na drodze
IS300 – 26 700 funtów
IS300 SportCross – 28 450 funtów
System nawigacji DVD Lexus dostępny jest jako opcja w modelach IS300 i SportCross za 2340 funtów.
W cenie 26 700 funtów sedan IS300 oferuje wysoki poziom standardowego wyposażenia, w tym pełną skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele, elektrycznie składane lusterka drzwiowe oraz kontrolę stabilności pojazdu.
W rzeczywistości, Mercedes C320 Elegance w cenie 30 700 funtów wymagałby zwiększenia ceny o ponad 6000 funtów, aby osiągnąć ten sam poziom standardowej specyfikacji co Lexus IS300 3.0. Audi A4 3.0 Quattro SE w cenie 25 295 funtów wymagałoby zwiększenia o ponad 8100 funtów, aby spełnić imponującą specyfikację Lexusa.
IS300 SportCross pokazuje zdolność Lexusa do tworzenia nowych koncepcji w projektowaniu luksusowych i wydajnych samochodów, oferując dynamiczne osiągi i prowadzenie z pięciodrzwiową wszechstronnością. SportCross zwraca szczególną uwagę na sztywność konstrukcyjną i rozkład masy, aby zapewnić tak samo dobre prowadzenie jak najlepsze sportowe sedany. Podobnie jak IS300 sedan, SportCross standardowo wyposażony jest w pięciobiegową automatyczną skrzynię biegów z systemem E-shift.