LEXUS NX 2017-2021

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

W ramach dążenia do zaoferowania większej liczby hybrydowych pojazdów na rynku, Toyota zaprezentowała kompaktowe SUV-a NX w 2014 roku na Nowojorskich Targach Motoryzacyjnych. Trzy lata później zyskał on nowe oblicze, co sprawiło, że auto stało się bardziej atrakcyjne.

Toyota zobowiązała się do rezygnacji z oferowania silników diesla w pojazdach osobowych i lekkich SUV-ach. Silniki te pozostawiono jedynie w modelu HiLux oraz w niektórych wersjach Land Cruisera. W przypadku Lexusa ta opcja została usunięta, a w modelu NX zainstalowano system hybrydowy.

Nie było wielu zmian zewnętrznych w NX. Auto zyskało mocniejszy wizualny charakter dzięki kilku szczegółowym zmianom, w tym nowemu wyglądowi grilla, przekształconemu przedniemu zderzakowi oraz lampom LED z sekwencyjnymi kierunkowskazami. Z tyłu wprowadzono zmiany w formie i wykończeniu dolnego zderzaka oraz nowe zespoły lamp. Stworzono również nowe wzory felg aluminiowych.

W środku pojawiły się nowe opcje kolorystyczne dla NX, w tym tapicerka i wykończenie w kolorach Rich Cream i Ochre. Klapa bagażnika otrzymała system otwierania bezdotykowego. Przy kluczyku w kieszeni, machnięcie nogą pod tylnym zderzakiem otwierało bagażnik. Podobny ruch zamykał go. Zainstalowano nowy system informacyjno-rozrywkowy Lexus o przekątnej 10.3”, z myszkowatą kontrolą na konsoli centralnej. W zestawie wskaźników zainstalowano wyświetlacz TFT LCD o przekątnej 4.2”, który dostarczał kierowcy więcej informacji.

Pod maską znajdował się ten sam silnik Atkinsona o pojemności 2.5 litra, generator oraz silnik elektryczny. Dostępne były zarówno napęd na przednie, jak i na wszystkie koła.

Od momentu wprowadzenia na rynek w 2014 roku, crossover Lexus NX szybko stał się kluczowym modelem w ofercie Lexusa, stanowiącym ponad 30% europejskich sprzedaży marki. Udało mu się przyciągnąć wielu klientów – w tym wielu nowych dla marki – dzięki połączeniu luksusu, nowoczesnego designu, inteligentnego wykorzystania przestrzeni oraz przyjemnych cech jezdnych. Sukces sprzedażowy wspierany był także przez wybór silników benzynowych, hybrydowych oraz napędów na przednią i na wszystkie koła.

Jego wyniki sprzedaży przewyższyły nawet oczekiwania Lexusa, osiągając wyniki ponad prognozy w każdym z rynków, na których jest dostępny, w tym w Europie. Aby podtrzymać ten impet i utrzymać silne zainteresowanie modelem NX, Lexus wprowadził szereg zmian i ulepszeń, dotyczących stylizacji zewnętrznej i wewnętrznej, bezpieczeństwa, dynamiki jazdy oraz wyposażenia. Nowy NX zadebiutował w Europie na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2017 roku i trafił do europejskich dealerów od listopada 2017 roku.

Udoskonalenia stylizacji zewnętrznej

Silna esencja designu NX została zachowana, ale wzbogacona o szereg szczegółowych zmian, w tym nowy wygląd grilla, przeprojektowany przedni zderzak oraz jednostki reflektorów LED z sekwencyjnymi kierunkowskazami. Z tyłu wprowadzono zmiany w formie i wykończeniu dolnego tylniego zderzaka oraz nowe lampy. Opracowano także nowe wzory felg aluminiowych.

Wnętrze: autentyczne środowisko dla kierowcy z dodatkowymi udogodnieniami

Kabina Lexus NX zyskała sportowy i bardziej luksusowy charakter, a ponowna ocena niektórych funkcji wyposażenia, w tym większe wyświetlacze multimedialne oraz zmieniony panel sterowania klimatyzacją, poprawiła komfort użytkowania i nadała bardziej elegancki wygląd.

Nowe opcje kolorystyczne wnętrza

NX oferuje nowe opcje kolorystyczne, w tym tapicerkę i wykończenia w odcieniach Rich Cream oraz Ochre, obok już dostępnych bieli, czerni i ciemnoróżowego. Nowe odcienie Flare Red i Mustard Yellow są dostępne dla modeli NX F SPORT.

Elektryczna tylna klapa

Nowy Lexus NX zyskuje wygodę elektrycznej tylnej klapy z funkcją otwierania i zamykania „bezdotykowego”. Gdy zbliżysz się do pojazdu z kluczykiem, wystarczy poruszyć stopą pod tylnym zderzakiem, a ruch zostanie wykryty przez czujnik. Tylna klapa może być zamknięta w podobny sposób. Przycisk blokady obok uchwytu tylnej klapy automatycznie blokuje pojazd.

Lexus Safety System +

Lexus Safety System + został wprowadzony do nowego NX, dostępny w całej gamie modeli jako standardowe wyposażenie lub jako przystępna opcja. Zapewnienie tych aktywnych funkcji bezpieczeństwa i wsparcia dla kierowcy jest zgodne z zobowiązaniem Lexusa do udostępnienia nowoczesnych technologii jak najszerszej grupie klientów.

Dla nowego NX, Lexus Safety System + oferuje system zapobiegania kolizjom, adaptacyjny tempomat, adaptacyjny system świateł drogowych, asystenta utrzymania pasa ruchu z ostrzeżeniem o kołysaniu oraz asystenta znaków drogowych. Dostępne są również inteligentne czujniki parkowania. Więcej informacji można znaleźć w osobnym rozdziale poświęconym Lexus Safety System +.

Stylizacja zewnętrzna

NX łączy niską linię dachu z mocnym, przednim profilem. Siła podkreślonych nadkoli łączy się z diamentowym kształtem nadwozia, a zdefiniowane linie pochodzą od grilla.

Te fundamentalne elementy zostały zachowane w nowym Lexus NX, ale zmiany zostały wprowadzone, aby wzmocnić cechy, które pomogły uczynić pojazd tak popularnym wśród klientów. Najbardziej zauważalnym jest nowy wygląd grilla, który bardziej zbliża go wizualnie do innych SUV-ów Lexusa – RX i LX. Wprowadza on szereg poziomych szczelin, które sięgają dolnej krawędzi grilla. Te poniżej centralnego punktu ścisłej części grilla są szersze, co podkreśla szerokość samochodu i dodaje wizualnej siły jego stylizacji. Efekt ten potęguje dodanie nowych, głęboko osadzonych i skośnych wlotów powietrza.

Zmiany wewnętrzne w reflektorach LED zostały wprowadzone, aby pomieścić nowy adaptacyjny system świateł drogowych, który jest częścią pakietu Lexus Safety System +.

Górna część przedniego zderzaka została przeprojektowana, aby jej linia lepiej harmonizowała z wyglądem maski i przednich drzwi. Rezultatem jest ogólnie smuklejszy kształt z lepszą aerodynamiką.

Smukły profil boczny podkreśla linia dachu opadająca w kierunku tyłu pojazdu. Podkreślone nadkola, mieszczące koła o średnicy 17 lub 18 cali, nadają samochodowi muskularną postawę.

W nawiązaniu do designu grilla z przodu, tył NX wyposażony jest w lampy kombinowane w kształcie litery L z ciągłym oświetleniem LED.

Aerodynamika

NX osiąga idealną równowagę między aerodynamiką a designem, posiadając współczynnik oporu powietrza 0,32 Cd. Zastosowanie tylnego spojlera tworzy płynny przepływ powietrza z tyłu pojazdu, wspomagane przez lekko uniesiony krawędź płetwy.

Światła i lampy

Energooszczędne światła LED odgrywają kluczową rolę w definiowaniu designu Lexus NX.

Każdy reflektor może zawierać do sześciu wysokoparacitywnych diod LED, w tym trzy diody LED w kształcie litery L do świateł mijania. W światłach dziennych znajduje się 23 diody LED oraz kolejne 16 w każdym sekwencyjnym kierunkowskazie.

Modele wyższej klasy wyposażone są w adaptacyjne, niskoprądowe światła przeciwmgielne: gdy włączane są kierunkowskazy, dwie diody LED automatycznie dostosowują się, aby lepiej oświetlić zakręt lub skrzyżowanie.

NX ma unikalny podpis świetlny tylnych lamp, stanowiący ciągły strumień światła od klapy bagażnika do nadwozia.

Nowe wzory felg

NX korzysta z dwóch nowych wzorów felg aluminiowych o średnicy 18 cali, stworzonych dla modeli Luxury i F SPORT, obydwa z unikalnym połączeniem jasnego wykończenia oraz ciemnego metalu. Wszystkie modele w ofercie wyposażone są w odlewane felgi, o średnicy 17 lub 18 cali, w zależności od wersji.

Wnętrze

W kabinie kokpit zaprojektowano tak, aby utrzymać kierowcę w stanie czujności i komfortu, wspierając go technologią HMI, która minimalizuje rozproszenie uwagi dzięki szybkiej i prostej obsłudze przełączników i kontrolek.

Konsola centralna posiada wyraźną srebrną ramkę osadzoną w panelu wskaźników, otoczoną kontrastującymi, miękkimi i wspierającymi podłokietnikami z skóry. Modele wyższej klasy oferują insert z drewna, podczas gdy F SPORT wykorzystuje wykończenia przypominające włókno węglowe i aluminium.

Nowy Lexus NX zapewnia szerszy wybór opcji kolorystycznych dla wnętrza, dodając tapicerkę i wykończenia w odcieniach Rich Cream i Ochre do istniejących kolorów White Ochre, Black i Dark Rose. Modele NX F SPORT mogą być nowo dostępne w wersjach wnętrza Flare Red i Mustard Yellow.

NX zapewnia przestronność dla wszystkich, oferując najlepszą w swojej klasie przestrzeń w istotnych obszarach. Wysoka linia dachu zapewnia wyjątkową przestrzeń nad głową, a miejsce na kolana z tyłu jest jeszcze większe niż w niektórych większych SUV-ach.

Przestrzeń bagażowa jest hojna i praktyczna, wystarczająco szeroka, aby pomieścić torby golfowe w pozycji bocznej. Pojemność załadunkowa (mierzone VDA) wynosi 475 litrów. Udogodnienia obejmują również opcjonalną elektrycznie składana tylne siedzenia, które mogą rozszerzyć przestrzeń ładunkową na płaskiej podłodze w zaledwie 10 sekund.

Ułatwienie ładowania zostało jeszcze bardziej poprawione w nowym NX, wprowadzając elektryczną klapę tylną wraz z funkcją otwierania i zamykania „bezdotykowego”. Gdy zbliżysz się do pojazdu z kluczykiem, wystarczy poruszyć stopą pod tylnym zderzakiem, a ruch zostanie wykryty przez czujnik. Tylna klapa może być zamknięta w podobny sposób. Przycisk blokady obok uchwytu tylnej klapy automatycznie blokuje pojazd.

Wskaźniki i przełączniki

Lexus wprowadził pewne zmiany w detalach przełączników i kontrolek nowego Lexus NX, aby poprawić ich ergonomię.

Najbardziej zauważalną zmianą jest zwiększenie rozmiaru centralnego wyświetlacza multimedialnego. W przypadku systemu Lexus Premium Navigation ekran powiększył się z 7 do 10,3 cala, natomiast w przypadku Lexus Display Audio wzrost wynosi z 7 do 8 cali.

Panel sterowania klimatyzacją w konsoli centralnej został uproszczony, a kilka przycisków zostało zastąpionych przez szereg czterech przełączników, wykończonych dotykowym wzorem małych metalowych motywów „L” Lexusa.

Zegarek analogowy umieszczony na środku deski rozdzielczej został powiększony i zyskał czytelniejszą tarczę. Oprócz łatwiejszego odczytu, teraz ma także kontrolę GPS, która automatycznie dostosowuje wyświetlany czas podczas przejeżdżania przez różne strefy czasowe.

Wskaźnik systemu hybrydowego pokazuje moc wyjściową i regenerację w czasie rzeczywistym, przestawiając się automatycznie na obrotomierz po włączeniu trybu SPORT.

Wskaźnik Ekologicznej Jazdy wspiera ekologiczne prowadzenie, pokazując zakres przyspieszenia w trybie Ekologicznym oraz status przyspieszenia w czasie rzeczywistym.

Wyświetlacz o przekątnej 4,2 cala TFT LCD w pełnym kolorze znajduje się centralnie w zestawie wskaźników, z ambientowym oświetleniem powiązanym z przełącznikiem wyboru trybu jazdy, zmieniającym kolor w zależności od trybu. NX ma również elektrostatyczne przełączniki dotykowe w podsufitce do obsługi świateł wewnętrznych.

Sekwencja powitalnych świateł to element dbałości o szczegóły: gdy zbliżasz się do NX z kluczykiem, klamki drzwi automatycznie się zapalają, a także wbudowany interfejs Remote Touch wewnątrz pojazdu.

TECHNOLOGIE POKŁADOWE

Lexus NX ma wiele nowych funkcji technologicznych, które ułatwiają życie na pokładzie, zapewniają lepsze informacje i większą przyjemność z jazdy.

Właściciele NX mogą ładować swoje smartfony i inne kompatybilne urządzenia, po prostu umieszczając je w dedykowanej tacy ładującej znajdującej się wygodnie pomiędzy przednimi siedzeniami, bez potrzeby używania kabla. W nowym NX taca została powiększona, co pozwala na umieszczenie w niej nowej generacji telefonów.

Aby poprawić łączność, porty USB w nowym NX zostały przeniesione w bardziej wygodne centralne miejsce i mają wyższą amperaż, dzięki czemu urządzenia mogą być ładowane szybciej.

Klienci mogą również zdecydować się na 360-stopniowy monitor panoramiczny, który pomaga kierowcy uzyskać widok na wszystkie strony pojazdu podczas wykonywania manewrów w niskich prędkościach lub jazdy w terenie. Monitor pozwala kierowcy dostrzegać przeszkody, które mogłyby pozostać ukryte w martwym polu podczas korzystania z konwencjonalnych kamer przednich i tylnych; współpracuje również z systemem asystenta parkowania oraz z systemem monitorowania ruchu poprzecznego z tyłu.

Modele wyższej klasy wyposażone są w wyświetlacz Head-Up o przekątnej 6,2 cala, który wyświetla szereg informacji na dolnej części szyby, w tym prędkość pojazdu, obroty silnika, wskazówki nawigacyjne i ustawienia audio. W nowym NX jednostka ta jest bezproblemowo zintegrowana w górnej części deski rozdzielczej.

Nowy NX korzysta z całkowicie nowego interfejsu dotykowego Lexus Remote Touch (w zestawie z pakietem Lexus Premium Navigation), zaprezentowanego wcześniej w tym roku w nowych modelach flagowych Lexus LS i LC. Powierzchnia pad zyskała większy rozmiar, co ułatwia obsługę, a podłokietnik został przeprofilowany, aby zapewnić lepsze wsparcie dla nadgarstka.

W Lexus NX dostępne są dwa systemy audio: 10-głośnikowy system dźwiękowy Pioneer Premium oraz 14-głośnikowy system dźwięku przestrzennego Mark Levinson. Audio Mark Levinson, zaprojektowane specjalnie dla pojazdu, wykorzystuje zaawansowaną technologię Clari-Fi, która poprawia jakość dźwięku podczas odtwarzania skompresowanych plików muzycznych.

DYNAMIKA JAZDY

NX został zaprojektowany tak, aby zapewnić angażującą i zwinną jazdę oraz wysoki poziom komfortu. Wprowadzono szczegółowe zmiany w zawieszeniu, głównie w celu osiągnięcia większej sztywności, co pozwala na jeszcze lepszą stabilność i reaktywność pojazdu. System Adaptive Variable Suspension został udoskonalony, korzystając z nowej, ciągłej regulacji, aby zapewnić wyższy poziom kontroli i komfortu jazdy przy zredukowanej przechyłach.

Zawieszenie

Lexus dokładnie ocenił zawieszenie nowego NX, wprowadzając szczegółowe zmiany w twardości sprężyn, materiałach przegubowych i mocowaniach komponentów, aby zoptymalizować wydajność i osiągnąć jeszcze większą stabilność zarówno w jeździe na prostych odcinkach, jak i podczas pokonywania zakrętów.

Tylna belka stabilizująca została zrewidowana, zwiększając twardość sprężyny o 22 procent. Kąt przechyłu został ograniczony, aby zapewnić doskonałą postawę podczas skrętu, a optymalizacja rozkładu przechyłu przodu i tyłu poprawiła prowadzenie, dzięki czemu pojazd reaguje wiernie na wrażenia kierowcy.

Aby uzyskać jak najlepszy komfort jazdy, nawet olej i uszczelki w przednich amortyzatorach zostały zmienione, aby zmniejszyć tarcie, eliminując drobne wibracje wywoływane przez nawierzchnię drogi.

Lexus NX ma zawieszenie przednie MacPhersona oraz tylny system podwójnych wahaczy ze wspornikiem, zoptymalizowane pod kątem zwinności, stabilności i komfortu jazdy. Rozdzielenie sprężyn tylnych od amortyzatorów zminimalizowało intruzję w przestrzeni bagażowej, co również pozwala na niską podłogę ładunkową.

Sztywność podwozia jest kluczowa dla wydajności zawieszenia, a tym samym zwinności. Dzięki szczególnie wysokiej sztywności nadwozia NX możliwe było zwiększenie twardości górnych wsporników sprężyn przednich, ponad poziom, który byłby możliwy z miększą platformą, dalej optymalizując zawieszenie pod kątem zwinności.

Nawet sztywność mocowania kolumny kierowniczej występuje ponad normy. Tarcie między ruchomymi częściami amortyzatorów zostało zminimalizowane, aby przezwyciężyć uczucie wstrząsu podczas skrętu.

Adaptive Variable Suspension

Lexus dokładnie zaktualizował system Adaptive Variable Suspension, dostępny dla nowych modeli NX F SPORT i Luxury.

Wprowadzając nową, ciągłą regulację, poziomy kontroli systemu wzrosły z 30 do 650, co pozwala na płynne i precyzyjne sterowanie pojazdem. Osiągnięto doskonałą odpowiedź siły tłumienia, co przyczynia się do jeszcze lepszego komfortu jazdy i poczucia pewności zredukowanego przechyłów.

System AVS kontroluje siłę tłumienia amortyzatorów na wszystkich czterech kołach w odpowiedzi na sposób prowadzenia pojazdu i warunki nawierzchni. Na przykład podczas jazdy po nierównym podłożu ustalana jest niższa twardość amortyzatora, aby zachować komfortową jazdę. Siła tłumienia jest kontrolowana podczas pokonywania zakrętów, aby zoptymalizować postawę i utrzymać stabilność.

System zapewnia kontrolę w pięciu różnych obszarach:

Kontrola prędkości pojazdu, dostosowując sterowanie do prędkości pojazdu, aby zwiększyć komfort przy niskich prędkościach i stabilność przy wysokich prędkościach.
Kontrola kąta przechyłu, utrzymując optymalny kąt pojazdu podczas skrętu poprzez kontrolę siły tłumienia na wszystkich czterech kołach.
Kontrola zapadania, utrzymująca wyższą siłę tłumienia w związku z ciśnieniem cylindrów hamulcowych, aby zmniejszyć prędkość, z jaką pojazd przechyla się do przodu podczas hamowania.
Kontrola odprężania, redukująca zmianę w pozycji pojazdu podczas przyspieszania dla zachowania komfortu i stabilności.
Kontrola powrotu, zapewniająca precyzyjną kontrolę siły tłumienia na wszystkich czterech kołach, opartą na sygnałach z pionowego czujnika G, aby zapewnić płynne i naturalne tłumienie nawet niewielkiego przechylenia pojazdu.

Wysoka sztywność nadwozia

Nadwozie Lexus NX jest zarówno bardzo sztywne, jak i lekkie, korzystając z wysokiej wytrzymałości stal letalnych oraz aluminium.

Zaawansowane techniki produkcji, w szczególności kleje do ciała, laserowe spawanie śrubowe oraz dodatkowe spawania punktowe, zostały użyte do wzmocnienia styków paneli. Laserowe spawanie śrubowe wokół otworów drzwi zostaje uzupełnione przez techniki klejenia nadwozia i wzmocnienia w kluczowych rejonach.

Wybór trybu jazdy

Lexus Drive Mode Select daje kierowcom możliwość wyboru trybów jazdy Normal, ECO i SPORT, wybieranych za pomocą pokrętła w konsoli centralnej. Przycisk obok pokrętła pozwala kierowcy włączyć dodatkowy tryb EV, czyli tryb całkowicie elektryczny.

W każdym z trybów działanie pedału gazu jest dostosowane w zależności od priorytetu dotyczącego ekonomii lub osiągów. Wybór trybu jazdy jednocześnie modyfikuje wspomaganie kierownicy oraz ustawienie siły tłumienia zawieszenia.

Gdy Adaptive Variable Suspension jest wybrane jako opcja w modelach NX F SPORT, do systemu dodawany jest dodatkowy tryb SPORT+.

Silnik i napęd

NX 300h korzysta ze sprawdzonego systemu Lexus Hybrid Drive, z silnikiem benzynowym o pojemności 2,5 litra w cyklu Atkinsona, generatorem, silnikiem elektrycznym oraz akumulatorem hybrydowym z zaawansowanym jednostką kontrolną HV opracowaną specjalnie dla tego modelu. Dostępne są wersje z napędem na przednie i wszystkie koła.

Całkowita moc systemu wynosi 197 DIN hp/145kW; średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 5,0l/100km, a emisja CO2 wynosi nawet 116g/km.

Dopracowanie silnika przyniosło większą responsywność i wydajność paliwową. Ulepszenia obejmują chłodnicę wody do oleju do silnika elektrycznego oraz zmieniony stosunek redukcji napędu przedniego, poprawiający ekonomię paliwową i zdolność pokonywania wzniesień.

Przekładnia HV zapewnia funkcję kick-down do szybszego przyspieszenia. Jednostka składa się z generatora silnika elektrycznego i silnika elektrycznego, połączonego podwójnym zestawem planetarnych przekładni.

Kontrola momentu obrotowego

Lexus NX ma unikalną kontrolę momentu obrotowego, aby zredukować ruch przechylający przy jeździe po nierównej nawierzchni. Wstępnie naładowana przednia przekładnia również jest częścią systemu AWD E-Four NX 300h.

Odczyt przyspieszenia

Nowe oprogramowanie kontrolne HV minimalizuje flarę silnika podczas przyspieszania, zwiększając odczucie liniowego przyspieszenia. Prędkość silnika wzrosła w stosunku do kąta pedału przyspieszenia, tworząc uczucie redukcji biegu. NX dostosowuje się do docelowej prędkości silnika oraz do siły G przyłożonej do pojazdu, co pozwala na bardziej naturalne odczucie przyspieszenia, bez nadmiernej regulacji prędkości silnika i przełożenia.

System E-Four

System E-Four Lexusa wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny do napędu tylnej osi, podczas gdy przednia oś jest napędzana mocą z silnika benzynowego, silnika elektrycznego lub kombinacji obu.

Złożony system różniczuje rozkład momentu obrotowego do tylnych kół, w zależności od dynamiki jazdy i warunków drogowych, zapewniając stabilność przy ruszaniu i osiągi przyspieszenia na śliskich drogach odpowiednie dla pojazdu AWD.

E-Four oszczędza energię i paliwo, ponieważ napęd na wszystkie koła jest włączany tylko w razie potrzeby. Gdy system wykrywa utratę przyczepności przednich kół, zmniejsza dopływ energii do silnika napędowego w przekładni i zwiększa dopływ do silnika tylnego. Silnik tylny działa również jako generator, gdy pojazd znajduje się w trybie hamowania regeneracyjnego, zwiększając ilość energii kinetycznej, która może być odzyskana.

Mocowania silnika

Mocowania silnika w Lexus NX 300h są dostosowane do tłumienia wibracji silnika podczas uruchamiania, zmniejszając zużycie paliwa i przyczyniając się do komfortu jazdy. Mocowania pozwalają tylko na 10% konwencjonalnego odchylenia od normalnej osi silnika z dala od jego środka ciężkości – przyczyny wibracji.

LEXUS SAFETY SYSTEM +

Korzyści z zaawansowanych technologii bezpieczeństwa Lexusa zostały rozszerzone na odświeżoną gamę NX.

Ta kompleksowa modernizacja zabezpieczeń bezpieczeństwa pojazdów oznacza, że prawie wszystkie nowe modele Lexusa sprzedawane w Europie teraz korzystają z Lexus Safety System +. Odzwierciedla to strategię „demokratyzacji” Lexusa, mającą na celu udostępnienie tych technologii bezpieczeństwa większej liczbie klientów w przystępnej cenie. Odbija to również zobowiązanie marki do poprawy bezpieczeństwa na drogach dla wszystkich – kierowców, pasażerów, pieszych i innych użytkowników dróg – z ostatecznym celem wyeliminowania wypadków drogowych.

Lexus Safety System + wprowadzony do NX obejmuje funkcje, które monitorują otoczenie samochodu i reakcje kierowcy, rozpoznając pewne ryzyka kolizji i zapewniając wsparcie, aby zapobiec kolizji lub złagodzić konsekwencje, jeśli uderzenie jest nieuniknione.

System zapobiegania kolizjom

System zapobiegania kolizjom Lexusa (PCS) może pomóc kierowcy uniknąć kolizji lub złagodzić skutki uderzenia, nawet przy dużych prędkościach.

PCS wykorzystuje radar oraz kamerę umieszczoną z przodu pojazdu do skanowania drogi w celu wykrycia przeszkód lub zagrożeń. Funkcjonuje zarówno podczas jazdy na wprost, jak i podczas pokonywania zakrętów. Oblicza również dane zebrane z czujników wokół pojazdu monitorujących czynniki takie jak prędkość pojazdu, kąt skrętu i wprowadzenie wartości Yaw rate. Te informacje pomagają systemowi PCS oszacować ryzyko kolizji z pojazdem znajdującym się przed nim.

Jeśli obliczy wysoki poziom ryzyka uderzenia, uruchomi sygnał ostrzegawczy i zapali komendę „HAMUJ” w wyświetlaczu wielofunkcyjnym, aby ostrzec kierowcę do podjęcia działań. W momencie naciśnięcia pedału hamulca system inicjuje hamowanie prekolizyjne, aby zapewnić optymalną siłę hamowania. Może to osiągnąć spowolnienie do 40 km/h, zwalniając pojazd w celu zmniejszenia ciężkości ewentualnego uderzenia lub potencjalnie zatrzymując samochód przed wystąpieniem kolizji.

Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia i nie naciśnie hamulców, hamowanie prekolizyjne automatycznie zostanie wdrożone w celu zmniejszenia prędkości pojazdu.

PCS zapewnia także funkcję ochrony pieszych. Jeśli w ścieżce pojazdu wykryty zostanie pieszy, automatyczne hamowanie zostanie aktywowane. Działa to, gdy Lexus porusza się z prędkością od 10 do 80 km/h.

Adaptacyjny tempomat

Radar PCS jest również używany do zapewnienia adaptacyjnego tempomatu (ACC), który pomaga kierowcy utrzymać bezpieczną odległość od pojazdu z przodu. W nowym Lexus NX będzie działać nawet w bardzo niskich prędkościach oraz w czasie postoju.

Po oczyszczeniu drogi przed pojazdem ACC automatycznie i płynnie przyspieszy pojazd z powrotem do wcześniej ustawionej prędkości. Jeśli samochód został zatrzymany, kierowca musi po prostu krótko nacisnąć pedał przyspieszenia, aby system został przywrócony do działania.

ACC może pracować w dwóch trybach: kontrola stałej prędkości, jak w tradycyjnym systemie tempomatu, lub kontrola odległości między pojazdami. W drugim trybie kierowca może ustawić długie, średnie lub krótkie odległości między pojazdami, w zależności od preferencji lub warunków drogowych. Wybrane ustawienia kontroli są wyświetlane na wyświetlaczu wielofunkcyjnym.

Asystent utrzymania pasa

Asystent utrzymania pasa korzysta z kamery PCS, umieszczonej na szybie za lusterkiem wstecznym, aby śledzić tor pojazdu między oznaczeniami pasa namalowanymi na nawierzchni drogi. Jeśli zauważy, że samochód porusza się poza swoim pasem bez użycia kierunkowskazów, zapali ostrzeżenie na wyświetlaczu wielofunkcyjnym i rozlegnie się dźwięk alarmu, zachęcając kierowcę do skierowania się z powrotem na właściwą ścieżkę. Oprócz funkcji ostrzegawczej, system zastosuje również siłę na kierownicy, aby pomóc kierowcy uniknąć opuszczenia pasa.

Asystent utrzymania pasa oferuje również funkcję ostrzegania o kołysaniu. Monitoruje on pozycję samochodu w pasie na autostradzie oraz wprowadzenia kierowcy do kierownicy. Jeśli wykryje ruchy kołysania pojazdu, wywołane rozproszeniem uwagi kierowcy lub sennością, emitować będzie alarm i wyświetli ostrzeżenie na wyświetlaczu wielofunkcyjnym, sugerując kierowcy, aby odpoczął.

Adaptacyjny system świateł drogowych

W nowym NX zastosowano regulowany system LED Adaptacyjnych Świateł Drogowych (AHS), który maksymalizuje oświetlenie podczas jazdy nocą. Osiem niezależnych chipów LED w każdym reflektorze jest włączanych lub wyłączanych, aby precyzyjnie kontrolować obszary oświetlone i nieoświetlone przed pojazdem. Oznacza to, że kierowca może cieszyć się maksymalnym, bezpiecznym wykorzystaniem świateł drogowych, poprawiając swoje pole widzenia bez ryzyka oślepienia innych użytkowników dróg.

Asystent znaków drogowych

300 6AT AWD (235 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1998 Cm3
Moc175.2 Kw @ 4800-5600 Rpm
238 Hp @ 4800-5600 Rpm
235 Bhp @ 4800-5600 Rpm
Moment obrotowy258 Lb-Ft @ 1650-4000 Rpm
350 Nm @ 1650-4000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika14.8 Galony (56.0 L)
Prędkość maksymalna124 Mph (200 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h7.2 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony225/60R18
Długość182.6 In (4638 Mm)
Szerokość73.6 In (1869 Mm)
Wysokość64.8 In (1646 Mm)
Rozstaw osi104.7 In (2659 Mm)
Prześwit6.9 In (175 Mm)
Pojemność bagażnika17.7 Cuft (501 L)
Aerodynamika (Cd)0.34
Masa własna4050 Lbs (1837 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5200 Lbs (2359 Kg)
Spalanie miasto22 Mpg Us (10.7 L/100Km)
Spalanie trasa28 Mpg Us (8.4 L/100Km)
Średnie spalanie24 Mpg Us (9.8 L/100Km)

300 6AT FWD (235 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1998 Cm3
Moc175.2 Kw @ 4800-5600 Rpm
238 Hp @ 4800-5600 Rpm
235 Bhp @ 4800-5600 Rpm
Moment obrotowy258 Lb-Ft @ 1650-4000 Rpm
350 Nm @ 1650-4000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika14.8 Galony (56.0 L)
Prędkość maksymalna124 Mph (200 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h7.4 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony225/60R18
Długość182.6 In (4638 Mm)
Szerokość73.6 In (1869 Mm)
Wysokość64.8 In (1646 Mm)
Rozstaw osi104.7 In (2659 Mm)
Prześwit6.9 In (175 Mm)
Pojemność bagażnika17.7 Cuft (501 L)
Aerodynamika (Cd)0.34
Masa własna3940 Lbs (1787 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5090 Lbs (2309 Kg)
Spalanie miasto22 Mpg Us (10.7 L/100Km)
Spalanie trasa28 Mpg Us (8.4 L/100Km)
Średnie spalanie28 Mpg Us (8.4 L/100Km)

300h eCVT AWD (197 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność2494 Cm3
Moc114 Kw @ 5700 Rpm
155 Hp @ 5700 Rpm
153 Bhp @ 5700 Rpm
Moment obrotowy155 Lb-Ft @ 4200-4400 Rpm
210 Nm @ 4200-4400 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoHybrydowy
Prędkość maksymalna112 Mph (180 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h9.4 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegówEBezstopniowa skrzynia CVT
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony225/60R18
Długość182.6 In (4638 Mm)
Szerokość73.6 In (1869 Mm)
Wysokość64.8 In (1646 Mm)
Rozstaw osi104.7 In (2659 Mm)
Prześwit6.9 In (175 Mm)
Pojemność bagażnika16.8 Cuft (476 L)
Aerodynamika (Cd)0.34
Masa własna4180 Lbs (1896 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5335 Lbs (2420 Kg)
Spalanie miasto33 Mpg Us (7.1 L/100Km)
Spalanie trasa30 Mpg Us (7.8 L/100Km)
Średnie spalanie31 Mpg Us (7.6 L/100Km)

300h eCVT FWD (197 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność2494 Cm3
Moc114 Kw @ 5700 Rpm
155 Hp @ 5700 Rpm
153 Bhp @ 5700 Rpm
Moment obrotowy155 Lb-Ft @ 4200-4400 Rpm
210 Nm @ 4200-4400 Rpm
Moc silnika elektrycznego105.2 Kw (143 Hp)
Całkowita maksymalna moc144.9 Kw (197 Hp)
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoHybrydowy
Pojemność zbiornika14.8 Galony (56.0 L)
Prędkość maksymalna112 Mph (180 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h9.3 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegówEBezstopniowa skrzynia CVT
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony225/60R18
Długość182.6 In (4638 Mm)
Szerokość73.6 In (1869 Mm)
Wysokość64.8 In (1646 Mm)
Rozstaw osi104.7 In (2659 Mm)
Prześwit6.9 In (175 Mm)
Pojemność bagażnika16.8 Cuft (476 L)
Aerodynamika (Cd)0.34
Masa własna4180 Lbs (1896 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5335 Lbs (2420 Kg)
Spalanie miasto33 Mpg Us (7.1 L/100Km)
Spalanie trasa30 Mpg Us (7.8 L/100Km)
Średnie spalanie32 Mpg Us (7.4 L/100Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.