RX z 2016 roku to najważniejszy krok naprzód dla największego hybrydowego SUV-a luksusowego od Lexusa. Nowe silniki, nowa skrzynia biegów oraz nowe funkcje bezpieczeństwa czynią go bardzo pożądanym pojazdem. Pod maską RX 350 znajduje się ulepszony i mocniejszy silnik benzynowy V-6 o pojemności 3,5 litra z bezpośrednim wtryskiem, oferujący 300 KM, połączony z nową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Na bazie tego ulepszonego zespołu napędowego znajduje się silnik V-6 z cyklem Atkinsona w modelu RX 450h. Silnik spalinowy przekazuje moc na przednie koła, podczas gdy dwa inne poprzecznie zamontowane silniki elektryczne napędzają tylne koła.
Wnętrze obfituje w liczne zaawansowane innowacje dla dużego SUV-a Lexusa. Nowo zaprojektowana deska rozdzielcza z przearanżowanymi elementami wykończenia oraz specjalnie wykończonymi ornamentami ciętymi laserowo dostępna jest dla dodatkowego luksusu. Dla kierowcy przygotowano duży wyświetlacz przezierny (HUD) znajdujący się przed nim, podczas gdy pasażerowie mogą korzystać z centralnego wyświetlacza informacji, z 12,3-calowym monitorem. Ten wyświetlacz jest częścią systemu infotainment i można z niego korzystać za pośrednictwem trackpointa zamontowanego na konsoli centralnej, pomiędzy kierowcą a pasem obok.
Bezpieczeństwo jest priorytetem dla Lexusa, dlatego nowy RX został wzbogacony o dodatkowe systemy, nazywane Lexus Safety System +. Integruje on kilka technologii zabezpieczeń, w tym system zapobiegania kolizjom (PCS), który wykrywa nagłe zatrzymania przed samochodem, system ostrzegania o niezamierzonym zjeździe z pasa (LDA), który ostrzega kierowcę, jeśli samochód przekracza linie bez sygnalizacji skrętu, dynamiczny tempomat radarowy oraz wiele innych urządzeń bezpieczeństwa.
Tokio, 1 kwietnia 2015 roku Lexus po raz kolejny zdefiniował segment luksusowych SUV-ów, prezentując całkowicie przeprojektowany model „RX” na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku. RX, będący najlepiej sprzedającym się modelem w 26-letniej historii marki, z ponad 2,1 miliona sprzedanych egzemplarzy, stanowi trzy z dziesięciu sprzedanych samochodów Lexus. Nowy model ma na celu kontynuowanie tego trendu, oferując całkowicie nowe, luksusowe wnętrze, które zostało opakowane w atrakcyjną, nowoczesną sylwetkę. Duża dawka DNA marki Lexus, starannie wkomponowana w detale, jest widoczna i odczuwalna. Nowy RX szczyci się wyjątkowymi osiągami na drodze oraz nowymi technologiami bezpieczeństwa, w tym innowacyjnym systemem Lexus Safety System+.
Główny inżynier RX, Takayuki Katsuda, powiedział: „Naszym celem było stworzenie wyrazistego i całkowicie nowego stwierdzenia w tym segmencie, jednocześnie bazując na pionierskich wartościach poprzednich generacji RX.”
Wyrazisty i ekscytujący nowy wygląd
Już na pierwszy rzut oka nowy RX robi mocne wrażenie wizualne. Z przodu znajduje się zupełnie nowa osłona, podkreślona wyrazistą osłoną chłodnicy w kształcie wrzeciona z chromowanym wykończeniem i potrójnymi diodami LED w kształcie litery L. Wraz z nowym designem lamp przeciwmgielnych nadaje to RX elegancki, a jednocześnie futurystyczny wygląd. Muskularne nadkola z przodu dodatkowo podkreślają sportowy charakter pojazdu.
Z boku, ostra linia charakterystyczna biegnąca od przednich nadkoli do tylnej części, w połączeniu z opływową linią dachu, nadaje RX dynamiczny profil, który minimalizuje opór powietrza i zmniejsza unoszenie przodu i tyłu pojazdu. Dzięki temu samochód jest bardziej stabilny przy dużych prędkościach, co wiąże się z zauważalnym zmniejszeniem hałasu wiatru. Innowacyjnym elementem stylizacji są przyciemnione słupki C, które dają złudzenie unoszonego dachu, które wcześniej nie było widoczne w Lexusie. Nowo zaprojektowane 20-calowe aluminiowe felgi z większymi oponami poprawiają postawę pojazdu i jego proporcje. Te 20-calowe felgi można również dostosować do koloru nadwozia, aby podkreślić indywidualność.
Tył nowego RX został zaostrzony i emanuje solidną stabilnością, wyróżniając się diodowymi lampami tylnymi w kształcie litery L, które otaczają boki pojazdu, tworząc szerszą, bardziej autorytatywną obecność po włączeniu. Gdy są włączone, intensywne światło rozciąga się bocznie od nadwozia do tylnej klapy – to pierwszy taki zabieg w Lexusie.
Wewnątrz nowa luksusowa kabina RX to miejsce komfortu i elegancji, z przearanżowanymi elementami wykończenia, które emanują wysoką klasą, oraz specjalnie wykończonymi ornamentami w technologii laserowego cięcia, dostępnymi dla tych, którzy pragną dodatkowej dawki luksusu. Na środku znajduje się duży wyświetlacz przezierny (HUD), a strefa wyświetlania informacji, z monitorem o przekątnej 12,3 cala, została oddzielona od głównego obszaru operacyjnego. Dźwignia zmiany biegów została przesunięta, aby poprawić operacyjność i stworzyć więcej przestrzeni dla kierowcy. Jednak nie tylko kierowca korzysta z nowego wnętrza: pasażerowie na tylnych siedzeniach mają więcej miejsca na nogi i kolana, a nowo opracowane fotele oferują funkcje podgrzewania oraz elektrycznego odchylania, co zwiększa wygodę, a także zapewnia luksusowe poczucie gościnności i wyrafinowania. Składany panoramiczny dach poprawia przestronność kabiny RX i zapewnia pasażerom świeże wrażenia na świeżym powietrzu.
Gen Ikeda, główny projektant RX, powiedział: „Stworzyliśmy RX, aby miał wysoki poziom ekscytacji i siły. Wydłużony rozstaw osi i większe rozmiary opon nadają sportowe, potężne proporcje. Nawet przy zapewnieniu wysokiego poziomu luksusu i przestrzeni w kabinie, sylwetka RX pozostaje smukła i dynamiczna, a wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o łatwej obsłudze z luksusowym wykończeniem.”
Gładki, potężny i wydajny pod maską
Pod maską RX 350 znajduje się ulepszony i mocniejszy silnik V-6 o pojemności 3,5 litra, zdolny do osiągnięcia 300 KM dzięki bezpośredniemu wtryskowi, współpracujący z nową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Na bazie tego poprawionego układu napędowego znajduje się silnik Atkinson-cycle o pojemności 3,5 litra w RX 450h. Po połączeniu z elektrycznym silnikiem generatora, oczekiwany całkowity osiąg wynosi około 300 KM. Wszystkie silniki RX zostały dostrojone, aby osiągnąć wysoką efektywność paliwową i niską emisję dwutlenku węgla.
Lepsze prowadzenie i stabilność
Jeśli chodzi o precyzyjne, kontrolowane prowadzenie, nowy RX oferuje imponujące możliwości dynamiczne. Cała konstrukcja podwozia została wzmocniona, aby zapewnić lepszą stabilność i kontrolę podczas zakrętów. Struktura nadwozia pojazdu została wzmocniona dodatkową sztywnością, co znacznie poprawia reakcję na prowadzenie, jednocześnie redukując hałas silnika i drogi w kabinie. Pojazd wyposażony jest również w innowacyjne technologie, takie jak System Kontroli Stabilności Pojazdu (VSC) oraz Zintegrowane Zarządzanie Dynamiką Pojazdu (VDIM), które są zaprojektowane tak, aby rozpoznawać potencjalnie niebezpieczne sytuacje i dokonywać automatycznych, często nieodczuwalnych regulacji, aby zapewnić, że samochód pozostaje pod kontrolą podczas wchodzenia i wychodzenia z zakrętów. Ponadto, napęd na wszystkie koła poprawia osiągi i stabilność RX zarówno na suchych, jak i śliskich nawierzchniach.
W pełni niezależny układ zawieszenia RX, składający się z kolumn McPhersona z przodu i podwójnego wahacza z tyłu, został dostrojony i wzmocniony, aby poprawić prowadzenie, zachowując jednocześnie wyjątkowy komfort jazdy. W większości wersji RX dostępny jest Adaptacyjny System Zawieszenia (AVS), który elektronicznie monitoruje i dostosowuje tłumienie zawieszenia oraz układ kierowniczy, zapewniając optymalne prowadzenie i komfort jazdy w zależności od warunków. Oznacza to, że niezależnie od miejsca, gdzie wyjeżdża RX, system AVS automatycznie dokonuje błyskawicznych regulacji ustawień amortyzatorów, aby zapewnić jak najwyższy komfort jazdy. System jest również zaprojektowany tak, aby minimalizować przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów, co zapewnia angażujące wrażenia z prowadzenia.
Bezpieczeństwo to priorytet z Lexus Safety System +
Lexus zawsze kładł duży nacisk na bezpieczeństwo we wszystkich swoich pojazdach, dlatego nie powinno dziwić, że nowy RX został znacznie ulepszony w obszarach dotyczących dobrostanu jego pasażerów. Wśród tych nowych usprawnień znajduje się wzmocniona struktura nadwozia, która podnosi ogólny poziom pasywnego bezpieczeństwa RX oraz Lexus Safety System+, który pomaga unikać lub łagodzić kolizje w szerokim zakresie prędkości. Wprowadzony na całym świecie jako wyposażenie standardowe lub opcjonalne, Lexus Safety System+ integruje kilka istniejących technologii aktywnego bezpieczeństwa. Należą do nich System Ostrzegania przed Kolizją (PCS), który wykrywa nagłe zatrzymania inicjowane przez pojazd jadący przed nim, ostrzegając kierowców o potencjalnym kontakcie z przeszkodami; Ostrzeżenie o Wyjeździe z Linii (LDA), które wydaje sygnał dźwiękowy, jeśli pojazd odbiega od zamierzonej linii; oraz Automatyczne Włączenie Długich Świateł (AHB), które pomaga zapewnić optymalną widoczność do przodu podczas jazdy nocą. Jako część wieloaspektowego podejścia do aktywnego bezpieczeństwa, pakiet Lexus Safety System+ wykorzystuje radar milimetrowej fali, który współpracuje z kamerą, aby utrzymać RX w zamierzonej linii jazdy dzięki funkcji Pomocy w Utrzymaniu Linii (LKA) oraz poprawia wykrywanie celów dla Dynamicznego Tempomatu Radarowego. Dla jeszcze wyższego poziomu bezpieczeństwa dostępne są opcjonalne wyposażenie, takie jak Adaptacyjny System Długich Świateł (AHS), Panoramiczny Monitor Widoku (PVM) i Monitor Martwego Pola (BSM).
RX F Sport
Dla tych, którzy preferują jeszcze więcej emocji i osiągów w swoich luksusowych SUV-ach, dostępny jest RX F Sport, który będzie oferowany ze wszystkimi wersjami silnikowymi modelu. Pojazdy Lexus oznaczone logo F Sport są wyposażone w szereg specjalnych elementów wizualnych i wydajnościowych, które wyróżniają je spośród innych wersji. W przypadku RX osłona w kształcie wrzeciona oraz dolna część zderzaka tylnego posiadają projekt „F” w siatce, co natychmiast nadaje pojazdowi sportowy charakter. Nowe felgi aluminiowe, ekskluzywne dla F Sport, również pomagają nadać RX dominującą obecność. Wewnątrz kierowca ma do dyspozycji spersonalizowany zestaw wskaźników F Sport oraz sportową kierownicę, wykonaną z perforowanej skóry z atrakcyjnym logo F Sport, kompletującym z dźwigniami zmiany biegów. Ekskluzywne kolory i elementy wykończenia są również częścią sportowego pakietu.
Osiągi RX F Sport na drodze zostały wzmocnione dzięki aktywnemu systemowi stabilizatorów, którego innowacyjna technologia zapewnia niezwykle płaską sylwetkę pojazdu w zakrętach. Wspomniany wcześniej AVS, który również pomaga utrzymać pojazd na drodze podczas zakrętów, jest standardem w RX F Sport. Kierowca może wybrać tryb Sport S+ z wzmocnionym AVS, oprócz ustawień Eco, Normal i Sport S, za pomocą kontrolera Trybu Jazdy umieszczonego na konsoli centralnej.
Nowy RX ponownie podniósł poprzeczkę w segmencie luksusowych SUV-ów
Jedno jest jasne: najlepiej sprzedający się SUV Lexusa ponownie znacząco podniósł poprzeczkę w segmencie luksusowych SUV-ów, doskonale łącząc luksusowy komfort oraz odważny styl zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz, a także oferując ekscytujące osiągi podczas jazdy.