Toyota i Subaru połączyli siły i w 2021 roku zaprezentowali dwa nowe pojazdy: bZ4X i Solterę. Jednak Toyota miała także plan na luksusową wersję tych modeli: Lexusa R450e.
Podobnie jak inne produkty Toyoty, które zostały przekształcone w Lexusa, R450e musiał przejść dodatkowe testy przed uzyskaniem zielonego światła do produkcji. Co więcej, musiał wykazać się odmiennym wyglądem, aby dopasować się do języka designu premium marki.
Na zewnątrz, Z450e prezentował spektakularną reinterpretację motywu kraty w kształcie wrzeciona, znanego z pozostałych modeli Lexusa, chociaż nie miał błyszczącej, chromowanej kratki. Zamiast tego, wyróżniał się unikalnym projektem przedniego zderzaka, z dolnym grillem przeciętym trzema szczelinami. Centralnym punktem był szary element otoczony wąskimi, ostrymi reflektorami LED. Po bokach, rzeźbione panele drzwi i wyższa linia nadwozia prowadziły do szerszych łopatek nad tylnymi kołami na ćwiartkowych panelach. Cały język projektowania został nazwany przez Lexusa „bezdotykowym E-motion”.
Pojazd miał projekt wnętrza inspirowany koncepcją Tazuna, co oznacza, że kierowca musiał minimalnie wysiłku, aby obserwować i kontrolować pojazd. W tym celu producent zainstalował wyświetlacz przezierny oraz 14-calowy ekran multimedialny na szczycie centralnego panelu. Dodatkowo, Lexus umieścił kontrolki trybów jazdy na konsoli środkowej. Ostatnim, ale nie mniej istotnym elementem, był yoke, który zastąpił tradycyjny zestaw kierowniczy, co było czymś nietypowym dla tej luksusowej japońskiej marki.
Ponieważ R450e bazował na tej samej platformie e-TNGA, mógł oferować te same jednostki napędowe co jego bliźniacy. Jego akumulator składał się z 96 ogniw i dostarczał łącznie 71,4 kWh energii.
Lexus RZ 450e to nowy, w pełni elektryczny SUV, który jest pierwszym pojazdem elektrycznym Lexus stworzonym od podstaw. To nie jest samochód, który po prostu zastępuje silnik spalinowy napędem elektrycznym; idzie znacznie dalej, aby zrealizować ekscytujący potencjał nowych technologii, które wzmacniają osiągi i przyjemność z jazdy, zgodnie z filozofią Lexus Electrified.
Główny inżynier Takashi Watanabe wyjaśnia: „Naszą wizją jest wykorzystanie technologii elektryfikacji jako środka do ulepszenia podstawowej wydajności pojazdu, abyśmy mogli kontynuować dążenie do przyjemności z jazdy dla wszystkich przyszłych pokoleń.”
Przede wszystkim RZ to Lexus, zachowujący wszystkie doskonałe cechy osiągów i rzemiosła związane z marką. Firma wykorzystała swoje bogate doświadczenie w elektryfikacji pojazdów, aby dostarczyć korzyści z BEV z niezbędnym wyrafinowaniem i doświadczeniem jazdy, które są unikalne dla jej marki. Widać to na przykład w zaawansowanym układzie napędowym, który oferuje opcjonalne sterowanie elektryczne z nowym uchwytem One Motion Grip oraz przednimi i tylnymi e-Axle, które współpracują z nowym systemem kontroli momentu obrotowego DIRECT4 all-wheel drive. Podstawowe zasady prowadzenia i reakcji są zapewnione dzięki dedykowanej platformie nowego pojazdu elektrycznego, która zapewnia doskonałą sztywność nadwozia, nisko położony środek ciężkości oraz długi rozstaw osi. Potężny akumulator litowo-jonowy jest w pełni zintegrowany w podwoziu, pod podłogą kabiny, a jego jakość jest precyzyjnie kontrolowana, aby zapewnić długotrwałą wydajność.
Platforma i elektryczny układ napędowy otwierają również nowe możliwości w designie. Zewnętrzna część reinterpretacji charakterystycznego kształtu grilla Lexus w sylwetce pojazdu, podczas gdy wnętrze to jasna i otwarta przestrzeń, która jest zarówno prosta, jak i luksusowa, wyrażając gościnność Lexus Omotenashi oraz rzemiosło Takumi.
Dzięki zerowej emisji, RZ pomoże Lexusowi w dążeniu do neutralności węglowej i zrównoważonego społeczeństwa mobilności. Tutaj uwagę skupia się nie tylko na wydajności samochodu na drodze; obejmuje to cały jego cykl życia, od pozyskiwania części, przez produkcję, posiadanie, aż po ewentualną utylizację. Już w fabryce Lexus Motomachi, centrum produkcji RZ, przyjęto nowe metody w procesach, które generują najwyższe emisje.
RZ to następny krok w dążeniu Lexusa do stania się marką w 100% opartą na BEV w Europie Zachodniej i Środkowej do 2030 roku. Nowy model będzie dostępny dla europejskich klientów do rezerwacji od 20 kwietnia, przed pierwszymi dostawami pojazdów pod koniec 2022 roku.
PROJEKT ZEWNETRZNY
Lexus wykorzystał swobodę projektowania, jaką oferują BEV, aby stworzyć pojazd, który wygląda znacznie inaczej niż tradycyjne samochody, ale który reprezentuje projekt „Next Chapter” Lexusa. To podejście do stylizacji dąży do unikatowego wyglądu i proporcji, wynikających z dynamicznych osiągów pojazdu.
Koncepcja designu to „seamless E-motion”, wyrażająca potężny charakter BEV oraz płynne przyspieszenie. Efektem końcowym jest nowa, prosta forma, która uchwyca ducha technologicznej ewolucji, funkcji i wydajności.
Od grilla do nadwozia
Przedni projekt potężnie wyróżnia RZ jako BEV. Bez silnika spalinowego, maska samochodu została obniżona, a otwory wentylacyjne zmniejszone. Grill w kształcie wrzeciona był charakterystyczną cechą modeli Lexusa przez ostatnią dekadę, ale w RZ ten kształt ewoluował trójwymiarowo i został zastosowany na nadwoziu pojazdu.
Wygląd podkreśla wykończenie obszaru, który zazwyczaj byłby grillem, w kolorze nadwozia samochodu, oraz przyciemnienie obszaru po obu stronach. Większa elastyczność projektowa pozwoliła również na wyprodukowanie bardziej muskularnych przednich skrzydeł. Efekt potęguje opcjonalny nowy dwutonowy design nadwozia, który wydłuża kontrastowy czarny obszar od dachu do maski.
Nowo zaprojektowane reflektory są zintegrowane z nadwoziem w kształcie wrzeciona. Ultra-cienkie, dodatkowo akcentują motyw L Lexusa w światłach dziennych, podczas gdy główne lampy reflektorów i kierunkowskazy są mniej wyeksponowane.
Potężna sylwetka
Profil boczny pojazdu wznosi się w kierunku tyłu w gładkiej sylwetce. Ostry projekt przedni generuje poczucie siły i ruchu, podczas gdy skondensowane tylne zakończenie podkreśla cechy SUV-a, takie jak komfortowa przestrzeń i silne możliwości jezdne.
Długi rozstaw osi wynoszący 2,850 mm potęguje wpływ designu, wyrażając niski środek ciężkości i doskonały balans wagowy. Koła – standardowe o średnicy 18 cali lub w przypadku wyższej wersji, 20 cali – są umieszczone z przodu i z tyłu pojazdu.
Tylny design
Charakter BEV jest również wyrażony w designie tyłu RZ, z chłodnym, high-tech wyglądem. Podzielony tylny spoiler dachu wydłuża tylną linię designu i przyczynia się do stabilnych osiągów samochodu.
Wydłużona belka świetlna na szerokość pojazdu stała się znakiem rozpoznawczym designu Lexusa. Ma ostry, minimalistyczny wygląd, z górną i dolną częścią tak cienkimi, jak to możliwe, aby dać wrażenie prostoty i precyzji.
Podpis jazdy Lexusa
Zabezpieczenie Podpisu Jazdy Lexusa było głównym celem podczas rozwoju dynamicznych osiągów RZ i wzmocnienia kluczowych cech pojazdu – „trzech C” pewności, kontroli i komfortu w każdej sytuacji drogowej. Idąc dalej, maksymalizowano korzyści specyficzne dla BEV, takie jak szybka reakcja i wysoka precyzja.
Lexus zapewnił, że pojazd zawsze reaguje zgodnie z intencjami kierowcy, sprawiając, że jazda jest zarówno komfortowa, jak i ekscytująca. Główny inżynier Takashi Watanabe wykorzystał „The Natural” jako koncepcję wydajności podczas rozwoju pojazdu. Skoncentrował się na jakości jazdy z naturalnym odczuciem, aby samochód poruszał się wiernie zgodnie z poleceniami kierowcy za pośrednictwem opcjonalnego systemu One Motion Grip, będącego światowym pionierem w dziedzinie sterowania elektrycznego, oraz precyzyjnego sterowania napędem na cztery koła DIRECT4. Szczególną uwagę zwrócono na zapewnienie kierowcy doskonałej widoczności i informacji zwrotnej oraz kontrolę pozycji pojazdu w każdym czasie.
Dedykowana platforma pojazdu elektrycznego Lexusa
Jakość i cechy nowej platformy RZ są fundamentem dla realizacji Podpisu Jazdy Lexusa, z optymalnym pakowaniem BEV, niższą wagą, optymalnym rozkładem masy i ogólną sztywnością. Wszyscy przyczyniają się do pewności, kontroli i komfortu kierowcy.
Struktura nadwozia
Platforma e-TNGA Lexusa RZ jest z natury mocna, z jednostką akumulatora zintegrowaną w podwoziu, pod kabiną. Pomaga to również obniżyć środek ciężkości pojazdu, co z kolei zapewnia lepszą równowagę podwozia, prowadzenie i reakcję.
W RZ stosowane są materiały i metale o wysokiej wytrzymałości, z zaawansowanymi procesami budowlanymi, które zapewniają wyjątkową odporność w miejscach, gdzie elementy są ze sobą łączone, przy jednoczesnym utrzymaniu niskiej wagi. Pomaga to zapewnić precyzyjne prowadzenie, reakcję oraz komfort jazdy.
Kontrola hałasu i wibracji
Chociaż elektryczny układ napędowy generuje mniej hałasu, jego cicha wydajność sprawia, że hałasy z drogi i otoczenia samochodu stają się bardziej zauważalne. Inżynierowie i projektanci RZ priorytetowo traktowali zapewnienie odpowiednio spokojnego i cichego środowiska kabiny, przyjmując strategię składającą się z trzech części: kontrolowanie hałasu, zapobieganie jego przedostawaniu się do kabiny oraz zwracanie szczególnej uwagi na hałas doświadczany w tylnych fotelach.
Inżynierowie zastosowali również ulepszoną wersję aktywnej kontroli dźwięku, która teraz wykorzystuje głośniki samochodowe do generowania dźwięków podkreślających reakcję napędu, by stymulować emocjonalne połączenie między samochodem a kierowcą.
Elektryczny e-Axle
RZ wykorzystuje e-Axle Lexusa, który po raz pierwszy został wprowadzony w modelu UX 300e. Jest to kompaktowy, modułowy pakiet, który składa się z silnika, przekładni i ECU, umieszczonych między napędzanymi kołami. W RZ są one stosowane z przodu i z tyłu i działają w połączeniu z systemem kontroli napędu na cztery koła DIRECT4 (szczegóły poniżej), by dostosować postawę pojazdu, przyczepność i rozkład mocy w zależności od warunków jazdy.
e-Axle są ciche, wydajne i dostarczają precyzyjną moc. Silnik z przodu generuje 150 kW, a tylni 80 kW, co daje łączną moc 230 kW. Obydwa mają doskonałą gęstość mocy, dzięki optymalizacji konstrukcji wirnika i stojana. Ich kompaktowe wymiary przyczyniają się również do pakowania pojazdu, pomagając zabezpieczyć więcej miejsca w kabinie i komorze ładunkowej oraz pomieścić akumulator EV.
Pierwsza aplikacja nowego systemu kontroli napędu na cztery koła DIRECT4 Lexusa
RZ jest pierwszym produkowanym modelem wyposażonym w nowy system DIRECT4 Lexusa, działający z dwoma e-Axle. DIRECT4, ekskluzywna technologia Lexusa, to inteligentny system, który nieustannie równoważy przyczepność wszystkich czterech kół, automatycznie i płynnie rozdzielając siłę napędową. Efekt to bezstresowa wydajność i stabilne prowadzenie, z intuicyjną obsługą, która wzmacnia poczucie połączenia między kierowcą a maszyną.
DIRECT4 wykorzystuje czujniki ECU do zbierania, oceniania i reagowania na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły G. Na podstawie tych danych oblicza i natychmiast stosuje odpowiedni moment obrotowy do każdego e-Axle, aby zmaksymalizować przyczepność. Rozkład momentu obrotowego z przodu/tyłu może być dostosowany od zera do 100 lub od 100 do zera w milisekundach – szybciej niż jakikolwiek system mechaniczny.
Dzięki lepszej komunikacji między drogą a kierownicą (lub uchwytem), DIRECT4 poprawia również reakcję układu kierowniczego.
Akumulator, zasięg i wydajność
RZ wykorzystuje akumulator litowo-jonowy w stosie składającym się z 96 ogniw, o całkowitej mocy 71,4 kWh. Jest umieszczony całkowicie pod kabiną i stanowi integralną część platformy. Jego położenie przyczynia się również do niskiego środka ciężkości pojazdu.
Trwałość akumulatora była kluczowym czynnikiem, szczególnie poziom wydajności, jaki można oczekiwać po 10 latach jazdy. Lexus spodziewa się, że akumulator RZ utrzyma ponad 90% swojej pojemności w tym czasie, dzięki szeregu działań mających na celu zapewnienie jakości i wydajności, bazujących na długoletnim doświadczeniu Lexusa w zarządzaniu akumulatorami.
Szczegóły dotyczące zasięgu pojazdu i czasów ładowania akumulatora zostaną ogłoszone w późniejszym terminie, ale Lexus spodziewa się, że RZ będzie w stanie pokonać ponad 400 km w pojeździe w cyklu WLTP.
Aby pomóc kierowcom maksymalizować potencjał zasięgu swojego pojazdu, wybrane tryby jazdy RZ obejmują tryb Range. Umożliwia on oszczędność energii, zwiększając wydajność trybu ECO, dalej dostosowując niektóre ustawienia pojazdu: ogranicza prędkość, inicjuje inny program rozdziału mocy i wyłącza system klimatyzacji.
Dzięki skoncentrowaniu się na kluczowych czynnikach, w tym optymalizacji wagi pojazdu, mocy akumulatora i wydajności, RZ ma docelowe zużycie poniżej 18 kilowatów na 100 km, co czyni RZ jednym z najbardziej efektywnych BEV na rynku.
One Motion Grip: innowacyjny system sterowania elektrycznego z uchwytem kierowniczym
System One Motion Grip to jedna z najważniejszych nowych technologii zastosowanych w Lexus RZ. Nie ma mechanicznego połączenia ani tradycyjnej kolumny kierowniczej; zamiast tego używane jest połączenie elektryczne do przesyłania sygnałów z kierownicy i kół. Efektem jest natychmiastowa reakcja i bardziej precyzyjna kontrola kierowania.
Kierowca zauważy również mniejsze wychylenie kierownicy podczas jazdy po nierównych drogach; stabilne sterowanie i korekta w silnych wiatrzych; oraz doskonałą wydajność na nachylonych powierzchniach.
Odczucie kierownicy jest ważne dla pewności i kontroli kierowcy. Inżynierowie Lexusa zadbali, by system miał ciągłe odczucie i informację zwrotną, utrzymując silne połączenie między kierowcą a samochodem. Istnieją również zapasowe procesory i zasilanie awaryjne, na wypadek utraty głównego zasilania systemu.
Opcjonalny system One Motion Grip wyposażony jest w nowy uchwyt kierowniczy, zastępujący tradycyjną kierownicę. Technologia ta wymaga od kierowcy mniejszego wysiłku w prowadzeniu; wystarczy 150-stopniowy obrót uchwytu, aby przejść od prostego kierowania do pełnego skrętu w lewo lub prawo, bez potrzeby skręcania rękami.
Kształt uchwytu „motyla” został opracowany przy udziale kierowców Takumi Lexusa, których opinie pomogły udoskonalić każdy element, aby zapewnić najlepszą wydajność.
Dzięki uchwytowi kierowniczemu kierowca uzyskuje lepszy widok na zestaw wskaźników i drogę przed sobą. Projektanci Lexusa wykorzystali to, by umieścić wskaźniki wyżej i dalej niż byłoby to możliwe przy tradycyjnej kierownicy, minimalizując potrzebę dostosowywania linii widzenia przez kierowcę. To wznosi koncepcję kokpitu Tazuna na wyższy poziom, koncentrując uwagę kierowcy na drodze.
Projekt wnętrza i koncepcja Tazuna
Kokpit RZ to ewolucja koncepcji Tazuna. Łączy to położenie kierowcy za kierownicą oraz precyzyjne rozmieszczenie wskaźników, elementów sterujących i wyświetlaczy, tworząc przestrzeń, w której do obsługi pojazdu wystarczy jedynie niewielki ruch ręki i oka. Zasada ta inspirowana jest drobnymi korektami wodzy, które jeździec używa do kontrolowania konia – co oznacza słowo „Tazuna” w języku japońskim. Dzięki wprowadzeniu opcjonalnego systemu One Motion Grip (opisane powyżej), można w pełni zrealizować korzyści filozofii kokpitu kierowcy Tazuna.
Ułożenie wskaźników, wyświetlacza head-up oraz 14-calowego wyświetlacza multimedialnego zostało zoptymalizowane, a panel instrumentów umieszczono nisko, co dodatkowo poprawia widoczność kierowcy. Projektanci zinterpretowali również wydajność BEV w czystym i minimalistycznym wyglądzie z mniejszą ilością elementów i dekoracji, jednocześnie stosując materiały wysokiej jakości. Centralny panel sterujący oferuje nowy kontroler w formie pokrętła dla systemu zmiany biegów, odzwierciedlając ogólną prostotę designu.
Kabina zaprojektowana jest jako jasna i otwarta przestrzeń, wzmocniona oświetleniem ambientowym w szerokim zakresie kolorów, aby dostosować nastrój podróży. Lexus stworzył także nowy efekt oświetleniowy In-ei, który generuje różne efekty z wzorami światła i cienia na panelach drzwi.
Zaawansowane technologie
Lexus wprowadził szereg zaawansowanych technologii skoncentrowanych na człowieku w RZ, które poprawiają komfort, wygodę i życie na pokładzie, wzmacniając ducha gościnności Omotenashi.
Dwa z nich to debiuty Lexusa: przyciemniane panoramiczne dachy z specjalną powłoką redukującą promieniowanie cieplne oraz system ogrzewania promiennikowego dla kierowcy i pasażera z przodu.
Przyciemniane panoramiczne dachy
Opcjonalny panoramiczny dach zwiększa poczucie przestrzeni i światła w kabinie. Szkło ma niską emisję (low-e) powłokę, która odbija promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne w słoneczne dni, jednocześnie pomagając utrzymać ciepło wewnątrz kabiny, gdy pogoda jest zimna. Dach ma również funkcję elektrycznego przyciemniania, która natychmiast przełącza się z przezroczystego na nieprzezroczysty za pomocą prostego przycisku, eliminując bezpośrednie nasłonecznienie.
W rezultacie potrzeba korzystania z systemu klimatyzacyjnego w celu utrzymania komfortowej temperatury jest mniejsza, a nie ma potrzeby stosowania zwijanej osłony przeciwsłonecznej, co pozwala zaoszczędzić na wadze – czynniki, które redukują zużycie energii RZ i pomagają utrzymać jego zasięg.
Ogrzewanie promiennikowe
Nowe ogrzewania promiennikowe są umieszczone na wysokości kolan przed kierowcą i pasażerem, pod kolumną kierowniczą i dolnym panelem instrumentów. Stanowią one dodatkowe udogodnienie obok ogrzewania siedzeń i podgrzewanej kierownicy, pomagając przyspieszyć ogrzewanie dla kierowcy i pasażera z przodu, generując wrażenie ciepłego koca wokół nóg. Tak jak przyciemniane dachy panoramiczne, pomagają oszczędzać energię, redukując obciążenie systemu klimatyzacji.
System multimedialny
RZ jest wyposażony w zupełnie nową platformę multimedialną Lexus Link, oferującą szybsze, bardziej intuicyjne działanie oraz zwiększone funkcje łączności, efektywnego planowania podróży i dostępu do informacji.
System, który zadebiutował w nowym Lexus NX, zawiera „zawsze włączoną” nawigację opartą na chmurze, korzystającą z aktualnych informacji o zdarzeniach drogowych, wypadkach i warunkach na drogach. Funkcja rozpoznawania głosu rozumie i odpowiada na prośby w formie konwersacyjnej i potrafi wykryć polecenia w hałaśliwym otoczeniu. Istnieje również nowy asystent pokładowy „Hej Lexus”, a integracja ze smartfonem jest możliwa poprzez Apple CarPlay i Android Auto.
Moduł komunikacji danych (DCM) pojazdu umożliwia wygodne aktualizowanie lub dodawanie funkcji przez internet, bez jakiejkolwiek przerwy w użytkowaniu pojazdu.
BEZPIECZEŃSTWO I ASYSTENCJA KIEROWCY
RZ korzysta z zaawansowanych systemów aktywnego bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy zawartych w najnowszej, trzeciej generacji systemu Lexus Safety System + z ulepszonymi i dodatkowymi funkcjami oraz zwiększonym zakresem wykrywania ryzyka wypadków.
Kolejne usprawnienia wprowadzone w nowym RZ obejmują Proaktywne Wsparcie Jazdy z asystą kierowania oraz nowy monitor do sprawdzania zachowań kierowcy pod kątem oznak zmęczenia lub rozproszenia uwagi. Proaktywne Wsparcie Jazdy wykorzystuje przednią kamerę do określenia kąta zakrętu, odpowiednio dostosowując kierowanie, gdy pojazd zbliża się do zakrętu.
System e-Latch z asystą bezpiecznego opuszczania
RZ jest wyposażony w system e-Latch Lexusa, gładki, elektroniczny system zwalniania drzwi za pomocą jednego dotknięcia. Jego działanie jest połączone z systemem monitorowania martwego pola pojazdu, aby zapewnić Asystę Bezpiecznego Opuszczania, która automatycznie anuluje otwieranie drzwi, jeśli wykryje nadjeżdżające pojazdy lub rowerzystów z tyłu. Opracowany jako światowy pionier, oczekuje się, że pomoże zapobiec 95% wypadków spowodowanych otwieraniem drzwi.