LOTUS 2 Eleven 2007-2015
Średnia ocena: 4.00 / 5 (liczba ocen: 1)

ZwykłyKierowca91 - ocena: 4/5

"LOTUS 2 Eleven to naprawdę zwinny samochód, który daje mnóstwo frajdy z jazdy. Ma jednak swoje wady, jak na przykład niewielką przestrzeń bagażową i dość twarde zawieszenie. Mimo to, dla miłośników sportowej jazdy, to świetny wybór!"

LOTUS 2 Eleven 2007-2015

Przejdź do galerii zdjęćLOTUS 2 Eleven 2007-2015

Lotus zaprezentował torowy roadster na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku, oparty na udanym modelu Exige, ale lżejszy i mocniejszy.

Pomysł Collina Chapmana na samochód wyścigowy był prosty: niska waga przeważa nad większą mocą. Inżynierowie Lotusa zastosowali tę ideę podczas projektowania modelu 2 Eleven, który oferował stosunek mocy do wagi podobny do samochodu Formuły 1 z lat 60. XX wieku. Jednak producent zbudował pojazd również z myślą o użytkowaniu na drogach.

Zazwyczaj samochód wyścigowy nie może odnosić sukcesów na torze, jeśli musi nosić ciężar różnych funkcji potrzebnych do legalnej jazdy po ulicach. Na torze nie są potrzebne poduszki powietrzne ani katalizatory, ale na ulicy już tak. Lotus skonstruował model 2 Eleven tak, aby można go było zarejestrować. W tym celu dodano reflektory. Dwuosobowy roadster nie miał szyby ani chowanego dachu. To był pojazd w stylu barchetta z dużym spojlerem z tyłu i klatką bezpieczeństwa za sportowymi siedzeniami.

Roadster był dostępny w wersji z jednym lub dwoma miejscami oraz z sześciopunktowym pasem bezpieczeństwa. Prawo w Wielkiej Brytanii pozwalało na ich użycie na drogach, podczas gdy w innych krajach musiały być one stosowane w połączeniu z tradycyjnymi, trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. W kabinie nie było wykładzin ani materiałów wygłuszających. To była goła metalowa kabina z płaską płytą, na której Lotus zamontował dwa wskaźniki przed kierowcą.

Silnik zamontowano w centralnej części, pomiędzy siedzeniem kierowcy a tylną osią. Był to doładowany silnik o pojemności 1,8 litra, który rozwijał moc 255 KM. Połączono go z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów o bliskich przełożeniach.

Zaprezentowany na 77. dorocznych Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku, Lotus 2-Eleven skierowany jest do prawdziwych entuzjastów torowych, realizując filozofię Colina Chapmana „Wydajność dzięki lekkości” w najbardziej ekstremalny sposób. O wadze zaledwie 670 kg (1477 lbs) – na sucho w podstawowej specyfikacji – oraz 745 kg (1639 lbs) całkowitej wagi, w pełni załadowany z mocą 255 PS (252 bhp / 188 kW) dzięki doładowanemu i schłodzonemu silnikowi o pojemności 1796 cm³, Lotus 2-Eleven może poszczycić się stosunkiem mocy do wagi podobnym do samochodu Formuły 1 z lat 60.

Zaprojektowany z myślą o najbardziej wymagających entuzjastach torów, Lotus 2-Eleven oferuje poziom wydajności typowy dla samochodów wyścigowych, w połączeniu z legendarnym komfortem i prowadzeniem Lotusa, co czyni go wyjątkowym samochodem na tor. Mike Kimberley, dyrektor generalny grupy Lotus plc, powiedział: „Lotus 2-Eleven w ekstremalny sposób realizuje nasze podstawowe wartości marki. To wyjątkowy pojazd torowy – nie tylko fenomenalnie szybki, ale także bardzo przyjazny dla użytkownika. W skrócie, Lotus 2-Eleven spełnia wszystkie wymagania nowoczesnych wojowników torowych i amatorskich kierowców wyścigowych, i więcej.” Produkcja Lotusa 2-Eleven ma rozpocząć się w kwietniu 2007 roku w nagradzanym i światowej klasy zakładzie produkcyjnym Lotusa w siedzibie głównej w Hethel, Norfolk, Wielka Brytania. Budowa Lotusa 2-Eleven będzie realizowana w dedykowanych warsztatach Lotus Sport, a każdy pojazd otrzyma tabliczkę budowy Lotus Sport. Lotus 2-Eleven początkowo będzie dostępny tylko w specyfikacji wersji Launch Edition, która charakteryzuje się dynamicznym i unikalnym trójkolorowym schematem Lotusa Sport z pakietem naklejek. Wersja Launch Edition jest dostępna w dwóch wariantach – wersji drogowej (UK Single Vehicle Approval) z przednimi i tylnymi światłami, katalizatorem wydechowym, pojedynczym skrzydłem tylnym o płaskim profilu i innymi elementami spełniającymi wymagania homologacyjne w Wielkiej Brytanii oraz wersji tylko na tor z ulepszonym pakietem aerodynamiki, w tym skrzydłem tylnym z włókna węglowego o wysokiej sile docisku, przednim splitterem o wysokim docisku, światłami hamulcowymi, kierunkowskazami oraz zatwierdzonym przez FIA fotelem wyścigowym kierowcy. Rekomendowana cena detaliczna (w tym VAT w UK) wersji Launch Edition Lotusa 2-Eleven wyniesie 39,995 funtów. W Wielkiej Brytanii wersja SVA (Single Vehicle Type Approval), która obejmuje dostawę, inspekcję przed dostawą, pierwszą usługę, tablice rejestracyjne, opłatę rejestracyjną, sprzątanie, 12-miesięczną licencję drogową oraz pełny zbiornik paliwa i test SVA, kosztuje dodatkowe 1,100 funtów. Lotus 2-Eleven jest dostępny tylko jako wersja torowa poza UK w cenie 49,575 euro, nie wliczając lokalnych podatków w Europie kontynentalnej. Ceny w Japonii, Południowej Afryce i innych międzynarodowych rynkach Lotusa będą ogłoszone wkrótce.

Lotus 2-Eleven w szczegółach Silnik Doładowany i schłodzony silnik o pojemności 1796 cm³ w Lotusie 2-Eleven oferuje maksymalną moc 255 PS (252 bhp / 188 kW) przy 8000 obr/min i moment obrotowy wynoszący około 242 Nm (179 lb/ft) przy 7000 obr/min. Ta znaczna dodatkowa moc i moment obrotowy, dostępne razem z systemem zmiennych faz rozrządu VVTL-i, zapewniają płynny i liniowy wzrost mocy od niskich obrotów silnika aż do maksymalnej wartości 8000 obr/min. Sprężarka Roots typu Eaton M62 (z zamkniętym mechanizmem na całe życie, co oznacza, że nie wymaga użycia oleju silnikowego) jest napędzana z wału korbowego i posiada zintegrowany zawór obejściowy do pracy przy częściowym obciążeniu. Cztery wysokowydajne wtryskiwacze i wzmocniona pompa paliwa zapewniają dodatkowe paliwo podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy z dużą prędkością. W zestawie znajduje się również Accusump (jednostka akumulatora oleju silnikowego) jako rezerwowe zbiornik oleju do ekstremalnego użytku na torze, co zapewnia, że pod tymi warunkami ciśnienie oleju w silniku pozostaje stałe. Podwójne chłodnice oleju dopełniają układ napędowy.

Sportowa tarcza sprzęgłowa i wytrzymała pokrywa sprzęgła przenoszą moc i moment obrotowy silnika do lekkiej aluminiowej skrzyni biegów C64 z sześcioma biegami (z aluminiową obudową), z tymi samymi idealnie dopasowanymi przełożeniami co w Lotusie Exige S. Standardowo montowany jest otwarty dyferencjał. Lotusowy przełączany system kontroli trakcji (LTCS) działa poprzez silnik, redukując moc w celu utrzymania trakcji; działa powyżej 8 km/h (5 mph) i reaguje znacznie szybciej niż wiele systemów opartych na hamulcach.

Podwozie i integralne funkcje bezpieczeństwa

Lotus 2-Eleven wykorzystuje unikalną, wysoką wersję lekkiej konstrukcji podwozia Lotusa Elise, składającą się z epoksydowo-bondowanych aluminiowych profili z zmodyfikowanym podwoziem bazującym na Exige S. Ta mocna i sztywna konstrukcja posiada wszechstronny system bezpieczeństwa z wzmocnioną włóknem szklanym kompozytową strukturą przedniego zderzaka, połączoną z wysoką ramą podwozia zapewniającą ochronę przy bocznych zderzeniach. Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa podwozia obejmują struktury z homologacją FIA z 6-punktowym systemem ochrony przed przewróceniem z integralnymi mocowaniami pasów oraz lekką tylną ramę podwozia z dodatkową strefą zgniotu.

Nadwozie

Lotus 2-Eleven charakteryzuje się całkowicie nowym ultra-lekkim (40 kg / 88 lbs) kompozytowym nadwoziem z technologią rdzeniową. Wszystkie zewnętrzne panele są przykręcane, co ułatwia demontaż, konserwację i naprawę.

Koła i opony

5-ramienne lekkie felgi ze stopów czarnych (przód 7Jx16, tył 8Jx17) są wyposażone w opony Yokohama A048 R LTS specyficzne dla Lotusa Sport (przód 195/50 R16, tył 225/45 R17), zaprojektowane w celu maksymalizacji przyczepności i osiągnięcia dokładnych celów dotyczących komfortu jazdy i prowadzenia ustalonych przez Lotus.

Układ hamulcowy obejmuje tarcze żeliwne o średnicy 288 mm z otworami, wentylowane, z ulepszonymi klockami hamulcowymi Pagid RS14 umieszczonymi w zaciskach hamulcowych (aluminiowe zaciski AP Racing na 2 tłoki z przodu i pojedynczy tłok Brembo z tyłu), płyn hamulcowy wysokiej jakości oraz węże stalowe. Dodatkowo, sprawdzony system ABS z czterema kanałami tuned by Lotus, wspomaga osiągi hamulców i minimalizuje drogę hamowania, nie odbierając jednak umiejętności kierowcy.

Zawieszenie

W pełni niezależne zawieszenie z wykorzystaniem wahaczy o różnej długości; dwustopniowe regulowane amortyzatory z sprężynami śrubowymi oraz regulowany przedni stabilizator Lotus Sport. Zastosowano podwójną belkę kontrolną w tylnym zawieszeniu, aby poradzić sobie z przewidywaną eksploatacją krawężników podczas intensywnej jazdy torowej, z unikalnymi ramionami kierowniczymi oraz górnymi wahaczami przednimi dostosowanymi do ultra-niskiego prześwitu.

Wydajność

1.8 6MT (256 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1796 Cm3
Moc188 Kw @ 8000 Rpm
256 Hp @ 8000 Rpm
252 Bhp @ 8000 Rpm
Moment obrotowy178 Lb-Ft @ 7000 Rpm
241 Nm @ 7000 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.9 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony195/50 R16 || 225/45 R17
Długość150.4 In (3820 Mm)
Szerokość68.3 In (1735 Mm)
Wysokość43.8 In (1113 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.3/63.2 In (1
Rozstaw osi90.5 In (2299 Mm)
Prześwit3.93 In (100 Mm)
Pojemność bagażnikaNone Cuft (0 L)
Aerodynamika (Cd)0.4
Masa własna1642 Lbs (745 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2183 Lbs (990 Kg)
Spalanie miasto15.7 Mpg Us (15 L/100Km)
Spalanie trasa27.4 Mpg Us (8.6 L/100Km)
Średnie spalanie22 Mpg Us (10.7 L/100Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.