LOTUS 3 Eleven 430 2018-Present

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

LOTUS 3 Eleven 430 2018-Present

Przejdź do galerii zdjęćLOTUS 3 Eleven 430 2018-Present

Wyprodukowano zaledwie 20 egzemplarzy najszybszego jak dotąd samochodu drogowego Lotus 3-Eleven 430. Łącznie powstało 311 samochodów tego modelu, a liczba 430 odnosi się do mocy silnika.

Brzmi to jak banał, ale Lotus 3-Eleven był wyścigowym autem przystosowanym do użytku drogowego. Samochód był dostępny w dwóch wersjach: torowej i drogowej. W wersji drogowej producent zamontował ręcznie robione kierunkowskazy.

Model 3-Eleven 430 charakteryzował się nadwoziem bez szyby przedniej i jakichkolwiek okien. Nie miał również drzwi. Był jednak wyposażony w dwa wyścigowe fotele kubełkowe wykonane z włókna węglowego, co pozwalało zaoszczędzić na wadze. Wyścigowa kierownica była odpinana, a pasy bezpieczeństwa to prawdziwe 6-punktowe uprzęże wyścigowe. Z tyłu zamontowano duży spojler, który zwiększał docisk. Wraz z przednim dyfuzorem mógł dodać do 285 kg (628 lbs) aerodynamicznego obciążenia.

Wewnątrz samochodu kierowca miał w pełni cyfrową deskę rozdzielczą, która mogła wyświetlać różne parametry do użytku w wyścigach. Na oddzielnym panelu znajdowało się tylko kilka przycisków: światła stacjonarne, reflektory, światła drogowe, uruchomienie silnika, światła awaryjne oraz wyłącznik. Po lewej stronie kolumny kierowniczej znajdował się przycisk kierunkowskazów.

Samochód był zbudowany do jazdy po torach wyścigowych. Nie miał żadnej izolacji akustycznej. Nadwozie z włókna węglowego miało kilka pomalowanych elementów, ale większość pozostawiono niepomalowaną. Silnik umieszczony w środku to doładowany 3.5-litrowy V6 od Toyoty. Był dostępny z 6-biegową manualną skrzynią biegów w wersji drogowej lub 6-biegową sekwencyjną w wersji torowej. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu był dobrym ulepszeniem, ponieważ samochód ważył tylko 920 kg (2028 lbs). Było to auto torowe, które mogło radzić sobie z przeciążeniem rzędu 1.5 g podczas pokonywania zakrętów.

Nowy model Lotus 3-Eleven 430 odzyskał tytuł najszybszego sportowego samochodu drogowego marki Lotus – idealny sposób na pożegnanie legendarnego wyścigowca tej firmy.

Najbardziej ekstremalne auto, jakie produkuje Lotus, nowy 3-Eleven 430, jest najszybszym samochodem drogowym Lotus, który okrążył wymagający tor Hethel, osiągając czas o 0,8 sekundy lepszy niż na drugim miejscu Exige Cup 430 oraz o dwie sekundy szybciej niż poprzedni 3-Eleven, notując czas referencyjny 1 minuta 24 sekundy.

Zmodernizowany i specjalnie zoptymalizowany dla modelu 3-Eleven, doładowany i schłodzony silnik V6 o pojemności 3,5 litra generuje 430 KM i 440 Nm, przyspieszając Lotusa 3-Eleven 430 od 0 do 60 mph w zdumiewające 3,1 sekundy (0-100 km/h w 3,2 sekundy) oraz osiągając maksymalną prędkość 180 mph (290 km/h) – w porównaniu do 3,3 sekundy (0-60 mph) (3,4 sekundy 0-100 km/h) i 174 mph (280 km/h) w poprzedniej wersji Lotusa 3-Eleven.

Zaprojektowany, aby zapewnić entuzjastom czystość i bezpośredniość doświadczenia z jazdy, model 3-Eleven jest stworzony z tych samych zasad co najbardziej ikoniczne samochody marki Lotus. Zachowując wierność dyrektywie firmy, wykorzystuje lekką nadwozie z kompozytu węglowego oraz aluminiowe podwozie o konstrukcji ekstruzyjnej i klejonej. Rzeźbione, częściowo odsłonięte panele boczne z włókna węglowego oraz wyróżniające się panele wewnętrzne z węgla przyczyniają się do wyjątkowej lekkości pojazdu.

Pierwsza prezentacja modelu miała miejsce latem 2015 roku na Festiwalu Prędkości w Goodwood, gdzie 3-Eleven został entuzjastycznie przyjęty przez tłumy i zdobył powszechne uznanie. Jego bezwstydnie agresywna stylizacja, lekka konstrukcja i osiągi, które przyćmiewają hypercary, ustaliły nowe standardy prędkości i zwinności w każdej cenie. Osiągając niezwykłe czasy na słynnym torze Nürburgring Nordschleife podczas swojego rozwoju, oryginalny Lotus 3-Eleven zdołał okrążyć krótki tor Hockenheim w niesamowite 1 minutę 6,2 sekundy, ustanawiając rekord okrążenia samochodu produkcyjnego dla niemieckiego wydania „Sport Auto Magazine”.

W miarę zbliżania się do 70. rocznicy firmy, nowy Lotus 3-Eleven 430 jest świętowaniem dziedzictwa firmy w zakresie czystej wydajności i inteligentnej inżynierii, przygotowując się do wprowadzenia nowej gamy samochodów sportowych.

Jean-Marc Gales, dyrektor generalny Group Lotus plc, skomentował: „Kiedy po raz pierwszy zaprezentowaliśmy Lotusa 3-Eleven, oznaczał on nową generację prawdziwie skoncentrowanych, światowej klasy samochodów sportowych. Zmienił postrzeganie tego, co możliwe w tej kategorii cenowej, a dziś nowy 3-Eleven 430 przesuwa granice, aby pozostać ostatecznym narzędziem w skoncentrowanej jeździe drogowej i na torze.”

O Lotusie 3-Eleven 430

Historycznie, nazewnictwo 'Eleven’ w Lotusie zarezerwowane jest dla modeli, które w najbardziej bezpośredni sposób łączą drogę i tor. W efekcie, te specjalne auta z odkrytym kokpitem stały się jednymi z najbardziej pożądanych modeli marki – docenianych za brak upiększeń czy sztuczek.

W miarę zbliżania się produkcji do końca, ta ostatnia ewolucja potężnego 3-Eleven stawia poprzeczkę poza zasięgiem aspirujących rywali. Wyposażony w więcej mocy niż kiedykolwiek wcześniej, dzięki rozwojowi charakterystycznego doładowanego silnika V6 Lotusa, jest to odpowiednie pożegnanie dla tak szanowanego i wysokowydajnego samochodu sportowego.

Z nowym, częściowo widocznym włóknem kompozytowym nadwoziem, 3-Eleven ukazuje swoje możliwości jako uosobienie lekkiej inżynierii. Zmieniony na edycję 430, samochód drogowy ma suchą masę 920 kg (5 kg mniej niż poprzedni model), co daje stosunek mocy do wagi wynoszący imponujące 467 KM na tonę – wzrost o 24 KM na tonę.

Z zwiększonymi możliwościami, Lotus 3-Eleven 430 również dostosował swoje osiągi aerodynamiczne. Już zauważany za wysokie poziomy docisku, starannie zoptymalizowany design integruje wyżej umieszczony prostokątny tylny spojler (o 50 mm wyższy niż w poprzednim modelu) z przeprofilowanymi końcami, długim przednim splitrem i spojlerem, oraz płaską podłogą z tylnym dyfuzorem, aby zwiększyć docisk o 44 kg do 265 kg przy maksymalnej prędkości.

Standardowe wyposażenie samochodu nie pozostawia wątpliwości co do jego zamierzeń, z ogranicznikiem poślizgu typu Torsen, jednorazowymi regulowanymi amortyzatorami Öhlins DFV oraz regulowanymi przednimi i tylnymi stabilizatorami Eibach®. Dodatkowo, 6-pozycyjna zmienna kontrola trakcji, bezpośrednio powiązana z ECU, z pięcioma wstępnie ustawionymi poziomami trakcji (1%, 3%, 6%, 9%, 12% poślizgu i „wyłączone”) pozwala właścicielom dostosować swoje preferencje. Te funkcje dopełniają płynna, sześciobiegowa skrzynia manualna Lotusa, doceniana za projekt z otwartymi biegami – precyzyjnie zaprojektowana do szybkich i płynnych zmian biegów.

Lotus 3-Eleven 430 korzysta z opon Michelin® Cup 2 (225/40 ZR18 z przodu i 275/35 ZR19 z tyłu) do przenoszenia swojej znacznej mocy na drogę. To mechaniczne trzymanie, połączone z dużym aerodynamicznym dociskiem, pozwala kierowcom korzystać z potencjału bocznej przyspieszenia modelu do 1,5 g podczas pokonywania zakrętów.

Lotus 3-Eleven opiera się na czterotłoczkowych zaciskach AP Racing z przodu i z tyłu oraz nowych, dwuczęściowych tarczach hamulcowych J-Hook (332 mm z przodu i z tyłu), które zapewniają lepsze hamowanie i usuwanie zanieczyszczeń oraz redukują zniekształcenia i drgania. Każdy z kół wykończony jest ultralekkimi, kutymi obręczami aluminiowymi zaprojektowanymi przez Lotus, w wykończeniu błyszczącym lub satynowym.

W trakcie premiery nowego Lotusa Jean-Marc Gales powiedział: „Rozwój oryginalnego 3-Eleven skoncentrował nasze myśli na Lotusie czystej prostoty i zaawansował nasze myślenie o samochodach sportowych przyszłości. 3-Eleven 430 jest ostatecznym zwieńczeniem tej pracy, zabójcą super samochodów i czymś, z czego wszyscy jesteśmy niesamowicie dumni.”

3.5 V6 6MT (436 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność3500 Cm3
Moc320.7 Kw @ 7000 Rpm
436 Hp @ 7000 Rpm
430 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy325 Lb-Ft @ 4500 Rpm
440 Nm @ 4500 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna180 Mph (290 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.2 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony225/40 R18 || 275/30 R19
Masa własna2028 Lbs (920 Kg)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.