LOTUS Eletre 2022-Present

LOTUS Eletre 2022-Present

Przejdź do galerii zdjęćLOTUS Eletre 2022-Present

Lotus podjął zdecydowany krok i w 2022 roku wszedł na rynek SUV-ów z modelem Eletre, który nazywano Hyper-SUV ze względu na jego cechy i dziedzictwo marki, choć było to nieco przesadzone.

Choć nie był produkowany w Warwickshire w Wielkiej Brytanii, a w Chinach, korzystał z wiedzy inżynieryjnej i projektowej brytyjskiej firmy.

Od zewnątrz jego maska przypominała tę z modelu Elise, ale to było jedyne podobieństwo do innych sportowych aut marki Lotus. Na przednim zderzaku Eletre miało dwa boczne wloty powietrza, które flankowały czarny grill i miały wbudowane światła do jazdy dziennej. Z boków, muskularny wygląd podkreślały osłonięte nadkola i wentylacja wydechowa za przednimi błotnikami. Wydłużona linia okien przechodziła nad chowanymi klamkami drzwi. Z tyłu producent zastosował pochyloną szybę oraz nietypowy kształt tylnej klapy, z czerwoną listwą świetlną przebiegającą od jednego boku do drugiego. Zestaw 23-calowych lekkich felg dopełniał wysokowydajny wygląd samochodu.

Wnętrze, jeśli producent chciał stworzyć minimalistyczny design, nie do końca mu się to udało. Deska rozdzielcza miała dwa ekrany, jeden przed kierowcą, a drugi po stronie pasażera, oraz większy, 15,1-calowy ekran dotykowy na centralnej konsoli. Dodatkowo, na wyświetlaczu przeziernym z AR (rzeczywistością rozszerzoną) pokazywane były istotne informacje przed kierowcą. Chociaż wszystkie elementy Eletre były sterowane cyfrowo, niektóre kluczowe funkcje zostały podwojone zwykłymi przyciskami. Jak można się było spodziewać, oferował miejsce dla czterech dorosłych pasażerów na indywidualnych fotelach kubełkowych. Łączna pojemność bagażnika (przedni i tylny) wynosiła 470 litrów (16,6 stóp sześciennych).

Zbudowany na dedykowanej platformie o napięciu 800 voltów, Eletre był napędzany przez dwa silniki elektryczne, po jednym na każdą oś, które oferowały łączne osiągi na poziomie 592 koni mechanicznych (600 PS).

Całkowicie nowy, elektryczny Lotus Eletre to efektowny i nowoczesny Hyper-SUV – pierwszy przedstawiciel nowego pokolenia czysto elektrycznych SUV-ów. Wykorzystuje on kluczowe zasady oraz DNA marki Lotus, wynikające z ponad 70-letniego doświadczenia w projektowaniu i inżynierii samochodów sportowych, przekształcając je w pożądany, nowoczesny pojazd lifestyle’owy dla nowej generacji klientów Lotusa.

Słynna ekspertyza firmy w dziedzinie komfortu jazdy, prowadzenia, układu kierowniczego oraz zoptymalizowanej aerodynamiki została starannie rozwinięta. Eletre czerpie z serca i duszy najnowszego modelu sportowego Lotusa – Emiry – oraz rewolucyjnych osiągów aerodynamiki elektrycznego hipersamochodu Evija, reinterpretując je w postaci Hyper-SUV-a.

Przed premierą znany jedynie pod roboczą nazwą Lotus, Type 132, Eletre to produkt o globalnym zasięgu, będący promieniem zrównoważonej mobilności, skierowany do światowej publiczności. Wcielając w sobie emocje, inteligencję i prestiż, poszerza zasięg marki Lotus, jej logo oraz renomowane zaangażowanie kierowców do nowej grupy odbiorców.

Eletre wprowadza nowy, śmiały wymiar do portfolio samochodów sportowych Lotusa, oferując szereg premierowych rozwiązań – pierwszy produkcyjny samochód pięciodrzwiowy, pierwszy model spoza segmentu samochodów sportowych, pierwszy elektryczny pojazd lifestyle’owy, oraz najbardziej „połączony” Lotus w historii. Mimo to pozostaje autentycznym Lotusem, pięknym autem „wyrzeźbionym przez powietrze”, wypełnionym pionierską technologią, prawdziwymi osiągami sportowymi i prostotą celu, zaprojektowanym i opracowanym przez pasjonujący, międzynarodowy zespół. Lotus Eletre tętni charakterem i osobowością.

Lotus Eletre to pojazd z napędem na cztery koła, z pojemnością akumulatora przekraczającą 100 kWh i mocą 600 KM. Ładowarka o mocy 350 kW zapewnia zasięg 400 km (248 mil) w zaledwie 20 minut. Docelowy maksymalny zasięg WLTP wynosi około 600 km (około 373 mil). Standardowo oferuje możliwość akceptacji ładowania AC o mocy 22 kW, co, jeśli jest dostępne, skraca czas ładowania.

Technologia obejmuje najbardziej zaawansowany system aktywnej aerodynamiki wśród SUV-ów produkcyjnych oraz inteligentne technologie jazdy, takie jak pierwszy na świecie wdrażalny system Light Detection and Ranging (LIDAR) w samochodzie produkcyjnym. Dynamiczny sekwencja „przywołania”, która dostarcza teatr za każdym razem, gdy kierowca zbliża się do pojazdu, jasno pokazuje, że Eletre składa proste oświadczenie – to jest Lotus na nowo zdefiniowany, narodziny nowej ikony w stajni Lotusa.

Matt Windle, dyrektor zarządzający Lotus Cars, skomentował: „Eletre to odważny i rewolucyjny nowy samochód, który spełnia nasze zobowiązanie do przekształcenia Lotusa w całkowicie nowe segmenty motoryzacyjne, poszerzając naszą globalną atrakcyjność i dostępność. To przełomowy moment w naszej historii i wyraźny sygnał naszej nieustającej chęci do transformacji naszego biznesu. To prawdziwy Lotus, i jesteśmy przekonani, że zadowoli klientów samochodów sportowych, oferując wyraźną alternatywę dla ugruntowanych graczy w tym segmencie. Eletre ma duszę Lotusa i funkcjonalność SUV-a. Obok Emiry, to idealny zestaw dwóch samochodów od Lotusa.”

Qingfeng Feng, dyrektor generalny Group Lotus, dodał: „Eletre, nasz Hyper-SUV, to nowy samochód sportowy od kultowej marki sportowej, który przypadnie do gustu niezależnym i przygodowym pasjonatom jazdy – tym, którzy uwielbiają dreszczyk emocji związany z prowadzeniem. To unikalne połączenie pięknego designu, wyjątkowej dynamiki i codziennej użyteczności dla tych, którzy odważą się spojrzeć poza konwencjonalne rozwiązania, i oznacza przełomowy moment dla naszego biznesu i marki.”

Dodał: „Podczas gdy światowe krytyki Emiry potwierdziły pozycję Lotusa jako uznawanej marki samochodów sportowych, Eletre sprawi, że Lotus stanie się dostępny dla całkowicie nowej publiczności. To przekonująca alternatywa dla tych, którzy pragną prawdziwego samochodu dla kierowcy, ale ich styl życia wymaga czegoś bardziej praktycznego niż tradycyjny samochód sportowy. A to dopiero początek dla Lotusa – czeka nas jeszcze wiele więcej.”

Lotus Eletre jest pierwszym z nowej gamy premium elektrycznych pojazdów o wysokich osiągach, które będą produkowane w zupełnie nowym, nowoczesnym obiekcie w Wuhanie, Chiny. Samochód „urodził się w Wielkiej Brytanii, wychował na całym świecie”, przy czym projekt został stworzony w Wielkiej Brytanii, wspierany przez wspólną pracę zespołów w Chinach, Szwecji i Niemczech. Całkowity projekt zewnętrzny i wewnętrzny prowadzony był przez międzynarodowy zespół z Lotus Tech Creative Centre (LTCC) w Warwickshire, Wielka Brytania.

Peter Horbury, starszy wiceprezydent i doradca wykonawczy ds. wzornictwa w Lotusa, skomentował: „Eletre to rzadka szansa twórcza w projektowaniu samochodów sportowych – możliwość rozpoczęcia od czystej kartki papieru i opracowania zupełnie nowego pojazdu, który popycha markę w zupełnie nowym kierunku. Istniała bliska współpraca i wiele współdziałania pomiędzy studiami projektowymi Lotusa w Warwickshire i Hethel. Efekt to 'Hyper-SUV’, który jest naprawdę inny od tego, co dostępne na rynku; elektryczny układ napędowy zainspirował projekt o „przesuniętej kabinie”, który nawiązuje do ikonicznego układu silnika środkowego samochodów sportowych Lotusa, tworząc unikalny wygląd i pozycję w segmencie SUV-ów. Przybycie Eletre oznacza początek nowej ery czysto elektrycznych SUV-ów.”

Eletre zbudowany jest na zupełnie nowej, bardzo wszechstronnej architekturze Electric Premium Architecture (EPA). Niskoprofilowy design zapewnia doskonałe prowadzenie, a EPA z łatwością dostosowuje się do różnych klas pojazdów, rozmiarów akumulatorów, silników, układów komponentów oraz technologii inteligentnego prowadzenia.

Platforma stanie się podstawą dla nowej gamy premium elektrycznych pojazdów o wysokich osiągach od Lotusa. Kierowany przez Eletre, te samochody wyniosą Lotusa w nową erę wyższej sprzedaży detalicznej i znacznych przychodów.

Lotus Eletre jest sprzedawany na rynkach globalnych, a pierwsze dostawy dla klientów rozpoczną się w 2023 roku w Chinach, Wielkiej Brytanii i Europie.

Lotus Eletre w szczegółach

Eletre to nowa ikona Lotusa. To najnowszy model w długiej linii samochodów drogowych Lotusa, których nazwa zaczyna się na literę E, co w niektórych językach Europy Wschodniej oznacza „przyjście do życia”. To odpowiednie powiązanie, ponieważ Eletre oznacza początek nowego rozdziału w historii Lotusa – pierwszego dostępnego elektrycznego pojazdu i pierwszego SUV-a.

Immersywne doświadczenie związane z Lotus Eletre zaczyna się jeszcze przed dotarciem kierowcy do samochodu. Naciśnięcie przycisku na kluczyku lub aplikacji na smartfona aktywuje moment teatru, który jest unikalny w świecie motoryzacyjnym. Zewnętrzne światła samochodu przechodzą przez krótką sekwencję, aktywna przednia kratka 'oddycha’, a iluminowane, wbudowane klamki drzwiowe się wysuwają. Doświadczenie to powtarza się wewnątrz pojazdu, gdy drzwi zamykają się za pasażerem.

Ben Payne, szef studia w LTCC, powiedział: „Ta sekwencja przywołania to moment 'pawia’ – małe 'pokazanie się’, które podkreśla angażującą osobowość Eletre. To wizualne wyrażenie samochodu, który ożywa, i metafora reinwencji biznesu oraz marki Lotusa, która rozpoczyna się wraz z Eletre.”

Od pierwszych dyskusji na temat samochodu i jego miejsca w sercu transformacji Vision80 Lotusa, Eletre miał być pokazem tego, jak Lotus może dostarczyć emocjonujących wrażeń z jazdy oraz wyrafinowania poza tradycyjnymi segmentami samochodów sportowych.

To „urodzony w Wielkiej Brytanii, wychowany globalnie”, co jest więcej niż tylko hasłem. Zdefiniowało to satysfakcjonujący proces współpracy, który wyznaczył standardy dla rozwoju i jakości kolejnej generacji samochodów sportowych Lotusa.

Fundamenty tego, co czyni Eletre Lotusem, zostały ustalone w Hethel, w Wielkiej Brytanii – kultowym domu Lotusa od 1966 roku. Globalny zespół Lotusa współpracował nad dostarczeniem strategicznego kierunku dla nadchodzącej gamy pojazdów lifestyle Lotusa, a także nad dynamicznym rozwojem, integracją systemów, optymalizacją aerodynamiczną i ogólnym zadowoleniem kierowcy Eletre.

Nowe centrum badawczo-rozwojowe Lotusa, ustanowione w Chinach w 2020 roku, wykorzystuje wiodące w branży inteligentne technologie i kompetencje cyfrowe do budowy Eletre – oraz nowej generacji elektrycznych pojazdów wysokiej wydajności – w nowym, nowoczesnym centrum produkcyjnym. Zespoły w Lotus Tech Innovation Centre (LTIC) w Raunheim, w Niemczech, wspierały integrację komponentów, testy wytrzymałości, certyfikację i homologację, a eksperci z zespołu inżynieryjnego w Göteborgu w Szwecji pracowali nad systemami zarządzania EV samochodu.

Design zewnętrzny: odważny i dramatyczny

Projekt Lotusa Eletre prowadził Ben Payne. Jego zespół stworzył odważny i dramatyczny nowy model z przesuniętym przodem, długim rozstawem osi i bardzo krótkimi zwisami z przodu i z tyłu. Kreatywna swoboda wynika z braku silnika spalinowego pod maską, podczas gdy krótka maska odzwierciedla stylistyczne cechy ikonicznego układu silnika środkowego Lotusa. Całość ma wizualnie lekką formę, tworząc wrażenie sportowego samochodu, a nie SUV-a. Ideologia „wyrzeźbiona przez powietrze”, która zainspirowała modele Evija i Emira, jest od razu oczywista.

Ben skomentował: „Eletre to postępowy, w pełni elektryczny pojazd o wysokich osiągach, który ucieleśnia emocje, inteligencję i prestiż i, jako pierwszy z lifestyle’owych samochodów marki, wyznacza standard dla tego, co nastąpi. Przenieśliśmy ikoniczny język wzornictwa Lotusa i skutecznie przekształciliśmy go w elegancki i egzotyczny Hyper-SUV.”

Charakterystycznym elementem projektu jest jego 'porowatość’ – aerodynamiczna zasada przepływu powietrza przez samochód oraz pod nim, nad nim i wokół niego. Porowatość była sercem projektu Eviji, jest integralna dla Emiry i dostarczyła wyraźnej inspiracji dla Eletre. Najbardziej oczywista jest tam, gdzie powietrze jest kierowane pod przednią krawędzią samochodu, wyłaniając się przez dwa wloty w masce. Są też inne przykłady porowatości z przodu i za nadkolami, za tylnymi kołami, a nawet na górze słupka D. Dla kierowcy porowatość niesie ze sobą wyraźne korzyści – mniejszy opór na drodze, co prowadzi do bardziej efektywnej jazdy, w zakresie lepszego zasięgu, prędkości i osiągów.

Z przodu Eletre, bardzo ostra i wyraźna przednia krawędź ujawnia wyraźne pokrewieństwo z Emirą i Eviją. Rysuje wyraźną linię wzdłuż bardzo uderzającego i nowoczesnego podejścia do designu. Są też dalsze echa Eviji w warstwowaniu powierzchni, tworzeniu przestrzeni i zoptymalizowanej wydajności aerodynamicznej.

Tuż nad przednią krawędzią znajdują się bardzo wąskie i techniczne zestawy świateł, które zawierają światła do jazdy dziennej i przewijane kierunkowskazy. Główne lampy, które są dostępne z technologią matrycową, pozwalającą na stałe korzystanie z długich świateł bez wpływu na nadjeżdżający ruch, ukryte są poniżej, osadzone i częściowo schowane.

Niżej, przednia aktywna kratka Eletre to sieć połączonych trójkątnych płatków, które dominują w centralnej części. Starannie zaprojektowane, pozostają zamknięte, gdy samochód jest w spoczynku lub gdy konieczne jest zmniejszenie oporu podczas jazdy. Otwierają się w charakterystyczny sposób, aby dostarczyć powietrze do chłodnicy, pozwalając Eletre 'oddychać’, gdy wymagane jest chłodzenie silników elektrycznych, akumulatorów i hamulców przednich. To kolejny przykład porowatości tego samochodu oraz oferuje korzyści aerodynamiczne.

Całość sprawia, że przód Eletre ma unikalne poczucie przepływu i kinetyki, który również obejmuje wdrażany sensor LIDAR zamontowany na górze szyby. Wszystkie czarne elementy wykończone są włóknem węglowym, podczas gdy panele karoserii wykonane są z aluminium. Odważna krawędź przednia maski Eletre przechodzi w przednie błotniki, nadkola, a ostatecznie wzdłuż całego pojazdu jako linia cechy. Napinające i muskularne linie samochodu dominują nad nią, podczas gdy elementy aerodynamiczne są poniżej.

Poruszając się wokół samochodu, muskularne łuki dominują w profilu. Wylot powietrza tuż za przednimi kołami definiuje rzeźbiarski kształt drzwi, z każdymi, które mają wbudowane klamki. Elektronicznie otwierany pokrywka dla portu ładowania jest umieszczona w przednim błotniku, podobnie jak wdrażane sensory LIDAR, po jednej stronie, co stanowi technologię na światową skalę dla Eletre.

Agresywne nachylenie szyby czołowej jest wyraźnie widoczne w profilu, z relatywnie wąskim obszarem szklanym – oraz czarnym pasem powyżej – który dramatycznie zwęża się w tylnej części. To prowadzi do unikalnego unoszącego się słupka D, wygrawerowanego z nazwą Eletre i wyposażonego w innowacyjny 'air blade’, który wspomaga redukcję oporu. To kolejny przykład porowatości, jest to udoskonalenie wydajności aerodynamicznej, które zostało bezpośrednio zaczerpnięte z przedniego zderzaka Emiry.

Każde lusterko drzwiowe zastąpione jest przez Elektroniczny Wyświetlacz Lusterka Wstecznego (ERMD), który zawiera trzy różne kamery – jedna do lustra wstecznego, druga do tworzenia widoku 360-stopniowego nad samochodem dla ułatwienia parkowania, a trzecia, będąca częścią inteligentnych technologii jazdy. Pracuje w tandemie z systemem LIDAR Eletre, aby dostarczyć zdolności samodzielnego prowadzenia. Samochód porusza się na 23-calowych felgach aluminiowych z grawerowaną powłoką, z węglowymi wkładkami, aby poprawić przepływ powietrza, oraz ceramicznymi tarczami hamulcowymi z dziesięciotłoczkowymi zaciskami.

Przechodząc do tyłu, pełna szerokości taśma świetlna podkreśla cechę z profilu. Umieszczona tuż nad nazwą, jest czerwona w czasie jazdy, a na końcach znajduje się przewijany kierunkowskaz, gdzie łagodnie wkręca się w wyloty powietrza z nadkoli – kolejna cecha stylistyczna, która nawiązuję zarówno do Emiry, jak i Eviji. Światło może pojawiać się w czterech kolorach, odgrywając rolę w teatralnej sekwencji odblokowania samochodu i wskazując status naładowania akumulatora.

Tył samochodu jest zdominowany przez unikalny, „pływający” spojler na dachu wykonany z włókna węglowego, inspirowany designem wyścigowym, który wywołuje skrzydła samochodów wyścigowych. Dzięki usunięciu centralnej sekcji uzyskuje się oszczędność masy – bardzo koncepcja Lotusa – i pozwala na zintegrowanie sensora LIDAR u góry szyby. Optymalizowany do wyjątkowej aerodynamiki, spojler dachowy kieruje przepływ powietrza w dół wzdłuż szyby i do aktywnego spojlera tylnej klapy, który automatycznie się uruchamia przy większych prędkościach. Ma trzy różne kąty wysunięcia, w zależności od wybranego trybu jazdy.

Wnętrze: nowy poziom luksusu dla Lotusa

Eletre przenosi wnętrza Lotusa na niespotykany wcześniej poziom. Skierowany na osiągi i techniczny design wizualnie sprawia wrażenie lekkiego, wykorzystując ultra-premiowe materiały, aby zapewnić wyjątkowe wrażenia dla klienta. Pokazany z czterema indywidualnymi siedzeniami, jest dostępny dla klientów obok bardziej tradycyjnego układu pięciomiejscowego. U góry, stały panoramiczny szklany dach dodaje jasności i przestronności wewnątrz.

Zrównoważony rozwój był podstawowym celem zespołu projektowego, który współpracował z wiodącym dostawcą Kvadrat przy wyborze materiałów. Wnętrze wykorzystuje materiały mikrofiber o wysokiej trwałości w najważniejszych miejscach dotykowych oraz zaawansowaną tkaninę wełnianą na siedzeniach. Jest o 50% lżejszy niż tradycyjna skóra, co pozwala na dalsze oszczędności masy. Twarde materiały to włókno węglowe, chociaż zamiast wykorzystania tradycyjnego „splotu”, najczęściej kojarzonego z designem motoryzacyjnym, Lotus wykorzystał włókna obcięte z krawędzi splotu. Zostały one przekształcone w nowe maty, a następnie sprasowane w żywicy, aby stworzyć luksusowe wykończenie przypominające marmur.

Kierowcza kabina i wysoka konsola centralna inspirowane są Lotusem Emirą i Eviją, tworząc wygodne uczucie. Warstwowość materiałów i tekstur tworzy prawdziwie premium wrażenie, wzbogacone przez triangularny motyw – widoczny na zewnątrz na aktywnej przedniej kratce samochodu – powielany w wielu miejscach w kabinie.

Filozofia Lotusa dotycząca oszczędności masy – usunięcia materiału, jeżeli nie jest potrzebny – jest jasno zobrazowana w panelu instrumentów. Centralna sekcja unoszonego skrzydła została usunięta, co nawiązuje do designu tylnego spojlera.

W kabinie Eletre znajduje się mnóstwo praktycznego miejsca do przechowywania. Konsola centralna zawiera tackę do przechowywania z bezprzewodowym ładowaniem dla telefonów komórkowych, a także podwójne uchwyty na kubki o różnych rozmiarach, które umieszczone są w obudowie, gdy nie są potrzebne. Pięknie rzeźbiony design drzwi zawiera miejsce, które pomieści butelkę o pojemności litra.

Sprytny projekt kontynuowany jest w tylnej części pojazdu, z przestrzenią w drzwiach i pomiędzy dwoma fotelami. Jest centralna szuflada na wysokości kolan, a podłokietnik jest podzielony za dwoma uchwytami na kubki. Kończy się w kształcie nachylonego ekranu dotykowego o przekątnej dziewięciu cali do systemu informacyjno-rozrywkowego, z pod spodzie tacką do bezprzewodowego ładowania.

Infotainment i technologia: cyfrowe doświadczenie na światowym poziomie

Doświadczenie związane z infotainment w Eletre ustanawia nowe standardy w świecie motoryzacyjnym, dzięki pionierskiemu i innowacyjnemu wykorzystaniu technologii inteligentnych. W efekcie powstało intuicyjne i płynne połączenie. To współpraca między zespołem projektowym w Warwickshire a zespołem Lotusa w Chinach, którzy mają ogromne doświadczenie w dziedzinie interfejsu użytkownika (UI) i doświadczenia użytkownika (UX).

Pod panelem instrumentów wzdłuż kabiny przebiega pasmo światła, umieszczone w żebrowanym kanale, który na końcach poszerza się, aby utworzyć wentylację powietrza. Choć wydaje się wisieć, światło to jest więcej niż dekoracyjne, stanowi część interfejsu człowiek-maszyna (HMI). Zmienia kolor, aby komunikować się z pasażerami, na przykład, gdy przychodzi połączenie telefoniczne, gdy zmienia się temperatura w kabinie, lub aby odzwierciedlić status naładowania akumulatora pojazdu.

Poniżej światła znajduje się „wstęga technologii”, która dostarcza pasażerom informacji. Naprzeciw kierowcy tradycyjna tablica wskaźników została zredukowana do wąskiego paska o wysokości poniżej 30 mm, aby komunikować kluczowe informacje o pojeździe i podróży. Jest powielana po stronie pasażera, gdzie można wyświetlić różne informacje, na przykład wybór muzyki lub pobliskie punkty zainteresowania. Pomiędzy nimi znajduje się najnowsza technologia ekranu dotykowego OLED, o przekątnej 15,1 cala w poziomie, która zapewnia dostęp do zaawansowanego systemu infotainment samochodu. Automatycznie składa się płasko, gdy nie jest potrzebny. Informacje mogą być również wyświetlane dla kierowcy za pomocą wyświetlacza przezroczystego, zawierającego technologię rzeczywistości rozszerzonej (AR), która stanowi standardowy wyposażenie tego samochodu.

Choć każdy element Eletre może być kontrolowany cyfrowo, niektóre kluczowe kontrolki są podwójne z analogowymi przełącznikami – to kolejny ukłon w stronę prostoty, z której słynie Lotus. Dostępna jest także kontrola głosowa dzięki zaawansowanej technologii rozpoznawania mowy.

Techniczny wygląd, kompaktowy rozmiar i premium odczucie kierownicy zapewniają maksymalny komfort, osiągi i funkcjonalność. Wizualnie lekka, zawiera przyciski dla systemu adaptacyjnego tempomatu i infotainment. Zarówno ona, jak i fotel kierowcy przesuwają się do tyłu, aby stworzyć więcej przestrzeni do wsiadania i wysiadania, wracając do ustalonej pozycji po zamknięciu drzwi.

Standardowy system audio w samochodzie dostarczany jest przez znaną brytyjską markę KEF. Nazywany KEF Premium, jest to zestaw 1 380-watowy z 15 głośnikami i technologią dźwięku przestrzennego. Uni-Q łączy w sobie głośniki wysokotonowe i średniotonowe w jeden akustycznie idealizowany element. Pokrywa całą średnią i wysoką częstotliwość dźwięku z jednego punktu w przestrzeni, dostarczając bardziej spójną, hiper-realistyczną dźwiękową przygodę.

Klienci mogą upgrade’ować do KEF Reference, zestawu 2 160-watowego z 23 głośnikami i technologią dźwięku przestrzennego 3D. KEF Reference zawiera również Uni-Core, pionierskie nowe podejście do projektowania głośników i subwooferów, a Eletre oznacza jego debiut w świecie motoryzacyjnym. Używa dwóch głośników o podwójnej sile, które są skoncentrowane i mają nałożone cewki głosowe, napędzane przez jeden silnik. To umożliwia osiągnięcie wysokiego poziomu wydajności przy jednoczesnym znacznym obniżeniu głośności subwoofera lub głośnika. Zarówno KEF Premium, jak i KEF Reference mają częściowo odsłonięte głośniki w drzwiach, co jest bardzo technicznym rozwiązaniem i pięknym elementem wzornictwa.

W centrum interfejsu użytkownika i doświadczeń Lotusa Eletre leży cecha marki dotycząca prostoty, która realizowana jest przez trzy filary. Pierwszy to 'lekkosć’, nadana zarówno komponentom systemu, jak i doświadczeniu. Na przykład, przy trzech dotknięciach głównego ekranu użytkownicy mogą uzyskać dostęp do 95% funkcji samochodu. Drugi filar, 'inteligencja’, oznacza, że system jest wszechstronny, tworząc pojazd w pełni dostosowywalny przez menu ustawień. Ostatni filar, 'immersyjny’, z starannie zaplanowanymi treściami i interakcjami, które ekscytują i angażują pasażerów – bardzo charakterystyczna cecha Lotusa. To obejmuje wirtualny świat trójwymiarowy na ekranie, w którym samochód jest wyświetlany, ukazując Eletre jako bohatera i przyjmując doświadczenia użytkownika z światów gier i technologii mobilnej.

Technologia wykorzystywana jest do znacznie więcej niż tylko infotainment w Eletre. Jest również sercem kompleksowego pakietu inteligentnych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), z których wiele zaprojektowano w sposób przyszłościowy, aby nowe funkcje mogły być aktywowane za pomocą aktualizacji Over The Air (OTA). Kilka wykorzystuje system LIDAR; jego wdrażane czujniki są ukryte, gdy nie są potrzebne, zapewniając, że uderzający design pojazdu pozostaje widoczny i tylko pojawiają się z góry szyby, górnej części tylnej szyby i z nadkoli, gdy jest to wymagane.

System LIDAR oznacza, że Lotus Eletre wspiera technologię autonomicznego prowadzenia od początku do końca i jest przygotowany na dalszy rozwój, osiągnięty dzięki już zintegrowanemu sprzętowi. Dalsze zdolności mogą być dodawane za pomocą aktualizacji oprogramowania OTA, gdy tylko pozwoli na to regulacja lokalna.

Maximilian Szwaj, wiceprezydent Lotus Technology i dyrektor zarządzający LTIC, skomentował: „Eletre jest wypełniony istotnymi technologiami, które wynoszą Lotusa na nowy poziom w segmencie premium lifestyle, a także wyznaczają nowe standardy w globalnym krajobrazie motoryzacyjnym. Technologie ADAS, takie jak czujniki LIDAR i kamery, staną się coraz bardziej powszechne w nowych samochodach, gdy wkraczamy w bardziej autonomiczną erę, a posiadanie pierwszego na świecie wdrażanego systemu LIDAR w Eletre jest sygnałem wizji technologicznej, jaką mamy dla Lotusa. Ten samochód ma technologię na dziś, ale także na jutro, ponieważ został opracowany z myślą o standardowych aktualizacjach OTA. Jestem niezwykle dumny z tego, co osiągnął zespół LTIC, współpracując blisko z kolegami w Chinach.”

Eletre jest dostępny z inteligentnym adaptacyjnym tempomatem (ACC); Wsparciem w zakresie ograniczenia kolizji z przodu (CMSF); Informacją o znakach drogowych (TSI); Ostrzeżeniem o otwarciu drzwi (DOW); Tylnym ostrzeżeniem o ruchu krzyżowym (RCTA); Przednim ostrzeżeniem o ruchu krzyżowym (FCTA); Asystentem zmiany pasa (LCA); Wykrywaniem obecności dzieci (CPD); Asystentem utrzymania pasa z ostrzeżeniem o opuszczeniu / zapobieganiem wyjeżdżaniu (LKA+); Awaryjnym hamulcem parkowym (PEB); Wsparciem w zakresie ograniczenia kolizji z tyłu (CMSR); oraz awaryjnym wezwaniem pomocy (E-Call). Na zewnętrznych tylnych siedzeniach znajdują się punkty mocowania fotelików dziecięcych i-Size.

Najnowsza technologia łączności, w tym zgodność z 5G, jest częścią pakietu Lotusa Eletre. Umożliwia to ciągłe połączenie z samochodem za pomocą aplikacji na smartfona, aktualizacje oprogramowania OTA oraz możliwość zakupu nowych funkcji aktywowanych poprzez oprogramowanie w miarę ich dostępności. Aplikacja dla właścicieli Eletre będzie zawierać dostęp do rejestrów jazdy, statusu pojazdu i ładowania, funkcji zdalnych, usług lokalizacyjnych i szeregu innych funkcji.

Dedykowana, całkowicie nowa platforma EV dostarczająca wyjątkowe osiągi

Gavan Kershaw, dyrektor ds. atrybutów i integralności produktu Lotusa, był zaangażowany w definiowanie atrybutów Eletre od samego początku i kontynuuje kierowanie zespołem zajmującym się dynamiką w Hethel przy współpracy z kolegami w Chinach, Szwecji i Niemczech.

Powiedział: „Dynamika Eletre została opracowana, aby dostarczyć wszystko, czego można się spodziewać po Lotusie – doskonałej jazdy i prowadzenia, bardzo komunikatywnego układu kierowniczego oraz wyjątkowego zaangażowania kierowcy. Z perspektywy osiągów wiemy, że świat nas obserwuje, więc mieliśmy obsesję na punkcie perfekcyjnego ustawienia wszystkiego. Wszyscy są z tego zadowoleni – to produkt światowej klasy i prawdziwy Lotus.”

Lotus Eletre jest zbudowany na nowej architekturze dedykowanej pojazdom elektrycznym 800 V z zintegrowanym systemem rozdziału mocy o wysokim napięciu. Ta architektura wykorzystuje aluminium i stal wysokowytrzymałą dla optymalnej sztywności strukturalnej. Płaski akumulator „stylu skateboard” oraz silniki elektryczne są blisko ziemi, co tworzy niski środek ciężkości i realizuje podstawowe zobowiązanie Lotusa do doskonałej wydajności dynamicznej. Wysoka gęstość energii akumulatora zapewnia najlepszą możliwą równowagę między osiągami a zasięgiem. Eletre ma dwa silniki elektryczne, jeden napędzający przednie koła, a drugi tylne. System elektryczny trzech w jednym integruje każdy silnik z kontrolerem i reduktorem, co jest efektywnym rozwiązaniem, które czyni jednostkę mniejszą i lżejszą – bardzo w duchu Lotusa.

Każdy Eletre ma wyjątkową dynamikę, doskonały komfort i prawdziwe osiągi Lotusa. Samochód ma zawieszenie pięciowahaczowe z tyłu dla optymalizacji jazdy i prowadzenia, a standardowe wyposażenie obejmuje zawieszenie pneumatyczne oraz Kontrolę Ciągłego Tłumienia (CDC). W dostępne są aktywna wysokość jazdy, aktywna kierownica tylnego osi, aktywna stabilizacja oraz wektoryzacja momentu obrotowego poprzez hamowanie.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.