Lotus Elite z 1973 roku był najdroższym autem, jakie do tej pory wyprodukował Lotus, i jednocześnie najbardziej luksusowym.
Lotus próbował zdobyć rynek luksusowych samochodów sportowych wprowadzając model Elite w 1973 roku. Był to wspólny projekt zespołu Lotus oraz studia ItalDesign, prowadzonego przez Giorgetto Giugiaro. Elite był jednym z ostatnich samochodów, które powstały pod bezpośrednim nadzorem założyciela firmy, Collina Chapmana, który zaprojektował układ zawieszenia.
Oferując kształt shooting-brake i dużą szybę z tyłu, która pełniła rolę klapy bagażnika, Elite był innym typem samochodu sportowego. Nie miał opadającego tyłu, ale aerodynamiczny kształt bliski Cx wynoszącemu 0,30. To było niesamowite osiągnięcie jak na tamte czasy. Karoseria z włókna szklanego osadzona była na tej samej platformie co modele Elan i Europa. Inną nietypową cechą był system wysuwanych reflektorów.
Podczas gdy nadwozie zaprojektował Oliver Winterbottom (niegdyś z Jaguara i projektant Lotus Eclat), wnętrze zaprojektował Giorgetto Giugiaro. W odróżnieniu od większości innych samochodów sportowych dostępnych na rynku, Elite oferował cztery miejsca i wystarczająco dużo przestrzeni nad głowami pasażerów tylnych dzięki formie shooting-brake.