Kiedy Lotus wprowadził model Esprit w 1976 roku, nie wiedział, że będzie to auto, które przeprowadzi brytyjską markę w nowe Milenium.
Esprit to samochód, który na zawsze zmienił wizerunek Lotusa. To nie była tylko sportowa maszyna. To był nowy koncept. Collin Chapman na początku nie był zadowolony, ale po zobaczeniu modelu w skali 1:1 dał zielone światło i auto zadebiutowało. Lotus wyprodukował 10 675 Esprit do 2004 roku, gdy ostatni egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej.
Giorgetto Giugiaro zaprojektował samochód z myślą o koncepcji „składanego papieru” i zbudował go z włókna szklanego. W rezultacie powstała lekka, spłaszczona karoseria o kształcie klina z płaskimi, szerokimi powierzchniami i wyraźnymi krawędziami. Giugiaro przeniósł unoszone reflektory i światła tylne z Fiata X1/9, zaprojektowanego przez Bertone’a. Pomimo wszystkich ulepszeń, Lotus nie chciał zainstalować stałych reflektorów i zachował oryginalny kształt. Pierwsze modele miały poziome, prostokątne światła tylne i bocznie umieszczone rury wydechowe, podczas gdy późniejsze wersje miały okrągłe lampy tylne i rury umieszczone pośrodku.
Wewnątrz, Giugiaro skonstruował zestaw wskaźników wokół kierowcy, z nachylonymi bokami. Inspirował się dowodzeniem w samolotach myśliwskich. Płaska i nisko umieszczona deska rozdzielcza nie posiadała centralnego panelu. Pomiędzy sportowymi fotelami z wysokim wsparciem, Lotus umieścił wysoką konsolę środkową z komorą do przechowywania.