LOTUS Evija 2020-Present

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

LOTUS Evija 2020-Present

Przejdź do galerii zdjęćLOTUS Evija 2020-Present

Pierwszy mainstreamowy samochód elektryczny na świecie powstał na podwoziu Lotusa: Tesla Roadster. Teraz Lotus wprowadza na rynek swój pierwszy w pełni elektryczny supersamochód. A kiedy Lotus mówi „supersamochód”, ma na myśli coś naprawdę wyjątkowego. Nowy Evija może postawić modele Tesli w ryzykownej sytuacji na torze wyścigowym.

Lotus jest jedynym brytyjskim producentem samochodów, który koncentruje się wyłącznie na samochodach sportowych lub, w ramach kompromisu, na szybkich pojazdach. Teraz wraca na rynek z nowym supersamochodem Evija. To auto zbudowane z motorsportowym dziedzictwem i technologiami wyścigowymi.

Wnętrze pojazdu obfituje w kontrolki inspirowane lotnictwem. Kierownica nie jest zwykłym kołem, to bardziej prostokąt z przyciskami. Jest ich naprawdę dużo. Na konsoli centralnej znajduje się panel z licznymi przyciskami do różnych funkcji pojazdu. Jednak najważniejsze aspekty dotyczą wydajności.

Evija jest wyposażona w cztery elektryczne silniki o mocy 500 KM każdy, zamontowane poprzecznie na przedniej i tylnej osi. Są monitorowane i kontrolowane przez komputery. W sumie generują imponujące 1700 Nm (1,253 lb-ft) momentu obrotowego. Silniki zasilane są przez akumulator dostarczony przez Williams Advanced Engineering, w ramach wspólnego przedsięwzięcia z Lotusem dotyczącego zaawansowanych technologii napędu. Posiada on pojemność 2000 kWh i zapewnia zasięg na poziomie 400 km (250 mil) według standardu WLTP. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) zajmuje mniej niż trzy sekundy, przyspieszenie z 100 do 200 km/h (62-125 mph) trwa kolejne trzy sekundy, a przyspieszenie z 200 do 300 km/h (124-186 mph) osiągane jest w dodatkowe cztery sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 340 km/h (211 mph).

 Początkowo znany jedynie jako Lotus Type 130, samochód został ochrzczony nazwą Lotus Evija (wymawiane 'E-vi-ya’). Nazwa ta pochodzi od wariantów imienia Ewa i oznacza 'pierwszy w istnieniu’ lub 'żyjący’. Jest to niezwykle trafne; Lotus ma niezaprzeczalną reputację za swoje pionierskie podejście zarówno w motoryzacji, jak i wyścigach.

Jako pierwszy w pełni elektryczny brytyjski hypercar, Lotus Evija kontynuuje tę historię innowacji. Sygnetuje to również początek ekscytującego nowego rozdziału dla Lotusa pod przewodnictwem Geely, najszybciej rozwijającej się grupy motoryzacyjnej na świecie.

Phil Popham, dyrektor generalny Lotus Cars, powiedział: „Evija to idealna nazwa dla naszego nowego samochodu, ponieważ jest to pierwszy zupełnie nowy samochód, który pochodzi z Lotusa jako część większej rodziny Geely. Dzięki wsparciu Geely zamierzamy stworzyć niesamowitą gamę nowych aut, które są wierne nazwisku i DNA Lotusa.”

Olśniewająca sylwetka inspirowana naturą

Najbardziej uderzającym elementem Lotusa Evija jest jego nadwozie. Z każdego kąta w pełni karbonowe nadwozie jest napięte, wyglądając jak owinięte w folię wokół komponentów mechanicznych. Niskie położenie do ziemi, z wysokością zawieszenia zaledwie 105 mm, wyraźnie zarysowane masywne boki otaczają kabinę w kształcie kropli, która zapada się pomiędzy nimi.

Czerpiąc inspirację z branży lotniczej, nadwozie to doskonale wymieszane proporcje płynnych form i ostrych linii. Doskonale ilustruje to lekko zakrzywiona, ale ostra krawędź maski, która przypomina wiele klasycznych samochodów drogowych i wyścigowych Lotusa.

2020 Lotus Evija

Cechy języka powierzchni Lotusa Evija również wzięto z natury. Russell Carr, dyrektor projektowania w Lotus Cars, skomentował: „Podczas wstępnego etapu projektowania spędziliśmy wiele godzin na badaniu obrazów form geologicznych – skał, które były rzeźbione przez naturę przez wieki. Wierzymy, że uchwyciliśmy te piękne, intrygujące i elementarne linie w Evija.”

Wierny przekonaniu założyciela Lotusa, Colina Chapmana, że każdy komponent powinien spełniać wiele funkcji, projekt zewnętrzny jest również wyjątkowo wydajny na każdym poziomie. Najbardziej oczywistym przykładem tego – i niewątpliwie najbardziej dramatycznym elementem zewnętrznym – jest tunel Venturiego, który przebija każdy tylny bok. Inspirowany samochodami wyścigowymi Le Mans, optymalizuje przepływ powietrza, kierując je przez nadwozie.

Oprócz stworzenia zapierającej dech w piersiach obecności, ten koncept projektowy – znany jako 'porowatość’ – wspomaga dostarczanie wysokiej energii powietrza do tyłu samochodu. To z kolei przeciwdziała niskiemu ciśnieniu za samochodem, aby zmniejszyć opór powietrza. Ponadto, efekt Venturiego wewnątrz tuneli ciągnie powietrze przez otwory wentylacyjne w tylnych nadkolach, utrzymując jakość powietrza w dyfuzorze.

Gdy spojrzymy z tyłu samochodu, każdy tunel jest wykończony czerwoną diodą LED, tworząc uderzający pasek świetlny. Efekt wizualny przypomina efekty pożarnicze w myśliwcach, zwłaszcza w nocy. Dodatkowo, dioda LED ukryta w każdym tunelu oświetla jego wnętrze.

Kierunkowskazy są wkomponowane w rogi wstążki, podczas gdy światło wsteczne zapewnia podświetlona litera 'T’ w znaku słowa 'LOTUS’ nad zintegrowaną klapą ładowania.

Inną kluczową cechą zaawansowanego systemu aerodynamicznego Eviji jest dwupłatowy przedni splitter. To kolejna ilustracja doskonałej współpracy formy i funkcji. Zaprojektowany w trzech sekcjach, większy centralny obszar dostarcza powietrze do chłodzenia akumulatora – umieszczonego centralnie za dwoma siedzeniami – podczas gdy powietrze kierowane przez dwie mniejsze zewnętrzne sekcje chłodzi przednią e-osi.

Aktywna aerodynamika dla wyjątkowej siły docisku

Lotus Evija jest pierwszym samochodem drogowym Lotusa, który kiedykolwiek posiada pełnowęglowe podwozie. Uformowane jako jedna całość dla wyjątkowej wytrzymałości, sztywności i bezpieczeństwa, cała długość dolnej części jest rzeźbiona, aby zoptymalizować siłę docisku. Zawiera zintegrowany dyfuzor powietrzny, który rozciąga się od słupków B do tyłu.

Aktywna aerodynamika jest wdrażana w formie tylnego spojlera, który unosi się z pozycji spoczynkowej równo z górnym nadwoziem oraz systemu redukcji oporu powietrza w stylu F1 (DRS). Oba są automatycznie aktywowane w trybie Track, chociaż mogą być włączane ręcznie w innych trybach.

Brak tradycyjnych lusterek bocznych przyczynia się do zmniejszenia oporu. Kamery zintegrowane w przednich błotnikach są elektronicznie uruchamiane po odblokowaniu, podczas gdy inna kamera wbudowana w dach zapewnia widok centralny. Obrazy są wyświetlane na trzech ekranach wewnętrznych.

Zaawansowany napęd czysto elektryczny oznacza rekordową moc

Z docelowymi wartościami 2 000 PS mocy i 1 700 Nm momentu obrotowego, Lotus Evija jest najsilniejszym produkcyjnym samochodem drogowym na świecie. Kluczowym elementem tej wyjątkowej mocy jest akumulator litowo-jonowy o mocy 2 000 kW, dostarczany z systemem zarządzania przez Williams Advanced Engineering (WAE) w ramach wspólnego przedsięwzięcia z Lotusem, mającego na celu współpracę w zakresie zaawansowanych technologii napędu. WAE zdobyło nagrodę Królowej za przedsiębiorczość w 2018 roku za przekształcenie swojej wiedzy w zakresie EV z toru wyścigowego do pojazdów drogowych.

Akumulator jest umieszczony centralnie za przedziałem pasażerskim, a jego pokrywa jest widoczna przez szklany tylny ekran. Takie umiejscowienie zapewnia znaczące korzyści w zakresie stylizacji, aerodynamiki, pakowania, rozkładu wagi, komfortu pasażerów oraz dynamicznego prowadzenia. Wspiera również szybki i wygodny serwis oraz konserwację. Ponadto, konfiguracja została zaprojektowana tak, aby w przyszłości alternatywne akumulatory – na przykład, aby zoptymalizować osiągi na torze – mogły być łatwo zamontowane.

Moc jest przesyłana z akumulatora do dostosowanego w osi w linijnej konfiguracji dwóch silników elektrycznych o wysokiej gęstości mocy. Te cechują się zintegrowanymi inwerterami z węglika krzemu oraz przekładnią epicykliczną na każdej osi napędu na cztery koła. Silniki i inwertery dostarczane są przez Integral Powertrain Ltd.

Cztery wyjątkowo kompaktowe, ekstremalnie lekkie i niezwykle wydajne jednoskrzynkowe, spiralne przekładnie planetarne przekazują moc do każdego wału napędowego. Mają zaledwie 100 mm głębokości, a każda przekładnia dostarczana jest razem z e-silnikiem i inwerterem jako jeden cylindryczny moduł napędu elektrycznego (EDU). Przy docelowej mocy 500 PS na każdy e-silnik, to najbardziej efektywne i eleganckie rozwiązanie inżynieryjne do precyzyjnego wdrożenia tak dużej mocy.

Wejście momentu obrotowego, umożliwione przez cztery e-silniki, zapewnia doskonałą dynamikę reakcji i zwinność na drodze. Ten w pełni automatyczny, samoregulujący się system może błyskawicznie rozdzielić moc na dowolne połączenie dwóch, trzech lub czterech kół w ułamku sekundy. W trybie Track możliwości dodania większej mocy do poszczególnych kół pozwalają na skrócenie promienia zakrętów, co potencjalnie skraca czasy okrążeń.

Lotus Evija wyposażony jest w system stabilizacji ESP, aby zapewnić bezpieczeństwo w każdych warunkach drogowych, a dodatkowa przyczepność zapewniana jest przez napęd na cztery koła. Czyste odczucie kierownicy – kluczowy element każdego Lotusa – zapewnione jest poprzez system elektro-hydrauliczny.

Samochód zbudowany jest na jednolitej, inspirowanej motorsportem karbonowej monokokowej konstrukcji. Jest dostarczany przez CPC, światowego lidera w technologii kompozytów z siedzibą w Modenie we Włoszech. Zbudowany z wielu warstw węgla, proces produkcji jest identyczny jak w przypadku nadwozia F1, co zapewnia najlżejszą, najsztywniejszą, najbezpieczniejszą i najbardziej zaawansowaną pod względem technicznym platformę samochodową Lotusa, jaka kiedykolwiek została zbudowana. Całkowita waga monokokowej tuby wynosi zaledwie 129 kg.

Ta konstrukcja, w połączeniu z innowacyjnym inżynierią i sprytnym pakowaniem w każdym elemencie systemu napędowego Lotusa Evija, przyczyniła się do osiągnięcia wiodącej w klasie docelowej wagi 1,680 kg w jej najlżejszej wersji.

Precyzyjne osiągi gwarantowane

Jak w przypadku każdego Lotusa, Evija jest „Dla Kierowców”, a jej oszałamiająca prędkość dostarczana jest w jednym płynny, nieprzerwanym zrywie. Sprint od 0 do 62 mph (0-100 km/h) zajmuje mniej niż trzy sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 200 mph (340 km/h).

Te rekordowe statystyki mówią tylko część historii osiągów samochodu. Matt Windle, dyrektor wykonawczy ds. inżynierii samochodów sportowych w Lotus Cars, wyjaśnił: „Lotus Evija ma niesamowite przyspieszenie przy wyższych prędkościach. Dociera do 300 km/h w mniej niż dziewięć sekund, co jest lepszym wynikiem niż jakikolwiek inny konkurent.”

Kolejne wskaźniki wydajności obejmują przyspieszenie z 100 do 200 km/h w mniej niż trzy sekundy i z 200 do 300 km/h w mniej niż cztery sekundy.

Moc może być również dostarczana przez dłuższy czas. Zaawansowana aerodynamika samochodu i chłodzenie z czterema radiatorami utrzymują akumulator w optymalnej temperaturze. Oznacza to, że Lotus Evija może być prowadzony na pełnym ogniu bez obniżania wydajności przez co najmniej siedem minut w trybie Track.

Matt Windle kontynuował: „Z Lotus Evija mamy niezwykle efektywny pakiet napędowy elektryczny, zdolny do przekazywania mocy na drogę w sposób, jakiego wcześniej nie widziano. Nasz akumulator, e-silniki i przekładnia działają z efektywnością sięgającą aż 98%. To wyznacza nowe standardy doskonałości inżynieryjnej.”

W ramach procesu rozwoju i walidacji Lotus i Williams Advanced Engineering przeprowadzili tysiące godzin wirtualnych testów i analiz cyfrowych. Ten kompleksowy program zapewni, że samochód spełni swoje cele wydajnościowe i przewyższy oczekiwania klientów.

Jako czysto EV, Evija będzie ultra-cicha przy niskich prędkościach. W tym czasie przepisy wymagają, aby emitowała cyfrowo stworzony dźwięk – przesyłany za pomocą głośnika zamontowanego z przodu – który ma ostrzegać pieszych o jej obecności.

Chociaż płynne linie tworzą bardzo organiczny wygląd, Russell Carr, dyrektor projektowania w Lotus Cars, uważa, że ważne jest, aby samochód wizualnie przekazywał swoje osiągnięcia techniczne. „Gdy patrzysz przez tylną szybę, widzisz pokrywę akumulatora i zawieszenie wewnętrzne. Ten związek między człowiekiem a precyzyjnym inżynierią jest niezbędny dla Lotusa. Chcemy, aby ludzie mieli poczucie, że angażują się w moc i osiągi samochodu. Nazywamy to technologią z duszą.”

Rewolucja w ładowaniu

Lotus Evija nie tylko posiada najsilniejszy napęd samochodowy na świecie, ale także może poszczycić się najszybszym akumulatorem do ładowania. Dzięki współpracy z Williams Advanced Engineering, akumulator ma zdolność akceptacji ładowania 800 kW. Choć jednostki ładujące zdolne do tego nie są jeszcze dostępne komercyjnie, kiedy się pojawią, możliwe będzie pełne naładowanie akumulatora w zaledwie dziewięć minut.

Korzystając z istniejącej technologii ładowania – takiej jak jednostka 350 kW, która obecnie jest najsilniejsza dostępna – czas ładowania Eviji wyniesie 12 minut do 80% i 18 minut do 100%. Zasięg samochodu wynosi 250 mil (400 km) w cyklu WLTP Combined Cycle lub 270 mil w cyklu NEDC Combined Cycle. Lotus prowadzi rozmowy z zewnętrznymi dostawcami na temat rozwiązania ładowania dla klientów.

Gniazdo ładowania CCS2 jest ukryte za wentylowaną klapką z tyłu samochodu. W tym samym miejscu znajduje się mała tablica, przypominająca klientom o brytyjskim charakterze Eviji.

Wnętrze inspirowane motorsportem to techniczny majstersztyk

Wnętrze Lotusa Evija jest tak samo dramatyczne jak jego zewnętrze. Inspirowane techniczną precyzją inżynierii wyścigowych samochodów, dominującą cechą kabiny jest 'unoszący się skrzydło’ deska rozdzielcza, która można dostrzec z zewnątrz przez przednią szybę. Projekt nawiązuje również do porowatości zewnętrznej.

„Kształt inspirowany jest prototypowymi samochodami wyścigowymi firmy z końca lat pięćdziesiątych i początku sześćdziesiątych,” wyjaśnił Russell Carr, dyrektor projektowania w Lotus Cars. „Ma w sobie piękno i elegancję, a także reprezentuje typowe podejście Lotusa, ponieważ spełnia wiele funkcji. Mieszkają w nim panel wskaźników i przewody powietrzne oraz stanowi integralne wsparcie strukturalne. Wzmacnia zasadę Colina Chapmana, że żaden komponent Lotusa nie jest po prostu do niczego.”

Dostęp do kabiny odbywa się przez dwa drzwi dihedralne. Bez uchwytów, aby zachować rzeźbione zewnętrze, są obsługiwane za pomocą pilota. To pierwszy raz, kiedy Lotus użył takich drzwi, i chociaż tworzą one dramatyczną chwilę, zapewniają również maksymalną przestrzeń do wsiadania i wysiadania.

Niezwykła dbałość o szczegóły – jak można się spodziewać od Lotusa – jest sercem wnętrza. Na przykład widoczne powierzchnie karbonowe podkreślają poczucie lekkości, podczas gdy cienki metalowy pasek – wygrawerowany słowami 'Dla Kierowców’ – biegnie centralnie przez oparcia obu siedzeń.

Po zajęciu miejsca w samochodzie, przełącznik w konsoli sufitowej zamyka drzwi. Lokalizacja sprzyja minimalistycznemu układowi głównego panelu sterującego i zapobiega przypadkowemu uruchomieniu. Russell Carr, dyrektor projektowania w Lotus Cars, wyjaśnił, że to hołd dla jednego z najbardziej ikonicznych samochodów Lotusa, komentując: „Wersje Lotusa Esprit Turbo posiadały ogromną konsolę sufitową na końcu lat siedemdziesiątych i początku osiemdziesiątych. To nie jest coś, co moglibyście oczekiwać w nowoczesnym hypercarze, ale fani Lotusa będą zadowoleni z tego połączenia.”

Wewnątrz kabina utrzymuje doskonałą równowagę między dokładnością funkcjonalności samochodu wyścigowego, a komfortem samochodu drogowego. Pozycja kierowcy jest w pełni regulowana, aby pomieścić jak najszerszy zakres pasażerów. Eleganckie siedzenia z karbonową skorupą są ręcznie wykończone grubymi poduszkami z Alcantary i mają manualną regulację przodu/tyłu oraz elektryczną regulację oparcia. Kolumna kierownicy jest ręcznie regulowana w zakresie kąta i długości. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa są standardowo wyposażone, a czteropunktowe pasy są opcją. Wbudowane w nadwozie, w pobliżu punktu biodrowego pasażerów, znajdują się dwa dedykowane obszary do przechowywania.

Projekt kierownicy, podobny do tego, który można znaleźć w samochodzie LMP lub F1, dodatkowo wzmacnia sportowe zamiary Eviji. Zewnętrzny pierścień standardowo wykończony jest Alcantarą, a skórzane wykończenie jest dostępne jako opcja. Przyciski są zgrupowane w intuicyjny sposób i kontrolują funkcje takie jak rozmowy telefoniczne, tempomat i uruchamianie DRS.

Centralnie u podstawy koła kierownicy znajduje się kontroler trybu. Istnieje pięć trybów – Zasięg, Miasto, Podróż, Sport i Tor – z różnymi funkcjami wydajności samochodu aktywowanymi lub deaktywowanymi w zależności od wybranego trybu.

Przed kierownicą znajduje się zaawansowany wyświetlacz cyfrowy, który dostarcza kierowcy kluczowych informacji, takich jak tryb, poziom naładowania akumulatora i pozostały zasięg. Jest to jedyny ekran w samochodzie, który gromadzi wszystkie potrzebne informacje w jednym miejscu. Ekran wyświetla tylko najważniejsze funkcje, a informacje pojawiają się w razie potrzeby po naciśnięciu odpowiedniego przycisku, a następnie znikają, gdy nie są już wymagane.

Dodatkowe kontrolki znajdują się na unoszącej się, „w stylu stoku narciarskiego” konsoli centralnej, która ma przyciski dotykowe z haptycznym feedbackiem. Każdy z nich jest zintegrowany w sześciokątnych zagłębieniach ułatwiających prowadzenie palców kierowcy. Gdy światło igra po powierzchni, tworzy to prawie organiczny efekt wizualny. Kierowca może również interaktywnie korzystać z technologii samochodu za pomocą koła kontrolnego. Projekt kompozytów przycisków jest powielany na dźwigniach kierunkowskazów oraz na powierzchni aluminiowych pedałów.

Kabina Eviji została celowo zaprojektowana tak, aby pasażerowie czuli, że są z nią zjednoczeni. „W sercu atrakcji każdego Lotusa jest to, że kierowca jest zsynchronizowany z samochodem przez cały czas i prawie czuje się, jakby go nosił,” powiedział Russell Carr, dyrektor projektowania w Lotus Cars. „Patrząc z miejsca za kierownicą, to cudowna emocjonalna chwila, aby móc zobaczyć nadwozie na zewnątrz, zarówno przed sobą, jak i za sobą. Mamy nadzieję, że w przyszłych modelach Lotusa uda nam się to jeszcze bardziej wzmocnić.”

Klimatyzacja i wysokiej jakości system infotainment są standardowo wyposażone. Klienci mogą bezproblemowo integrować swoje smartfony poprzez Apple CarPlay i Android Auto, uzyskując dostęp do własnej muzyki i nawigacji.

Ekstremalne osiągi na torze i komfort na drodze

Skalibrowany, aby zapewnić optymalne połączenie ekstremalnych osiągów na torze i komfortu na drodze, zawieszenie derived od motorsportu Lotus Evija cechuje się trzema adaptacyjnymi amortyzatorami zaworowymi dla każdej osi. Dwa z nich to amortyzatory zakrętowe, a trzeci kontroluje ugięcie. Są zamontowane wewnątrz, aby zoptymalizować wydajność aerodynamiczną. Są produkowane przez Multimatic, specjalizujących się w opracowywaniu technologii zawieszenia o wysokiej wydajności do zastosowań drogowych, terenowych i sportowych w tym F1.

Magnezowe koła zapewniają optymalne połączenie mocności i lekkości, mają rozmiar 20 i 21 cali z przodu i tyłu. Są pokryte oponami Pirelli Trofeo R, opracowanymi specjalnie w celu osiągnięcia maksymalnej wydajności. Aby poradzić sobie z ekstremalnymi osiągami Eviji, samochód wyposażony jest w hamulce ze stopu aluminium AP Racing z karbonowo-ceramicznymi tarczami z przodu i z tyłu.

Technologia: Lasery jako pierwsze na świecie oświetlenie

Lotus Evija jest pierwszym produkcyjnym samochodem drogowym na świecie, który posiada laserowe światła zarówno dla świateł głównych, jak i mijania. Produkowane przez firmę Osram, moduły oświetleniowe są bardzo kompaktowe i zapewnią doskonały widok drogi lub toru przed sobą. Uderzająco cienne pionowe reflektory zapewniają idealne połączenie kryształowego piękna i wysoce technicznego designu. Wewnątrz soczewek unikalne elementy w kształcie „skrzydeł” tworzą światła do jazdy dziennej oraz kierunkowskazy.

Technologia: Połączone z chmurą

Lotus Evija jest pierwszym Lotusem, który zapewnia kierowcom pełny zestaw cyfrowo połączonych informacji, które skorzystają na aktualizacjach oprogramowania w chmurze. Potężny modem pokładowy umożliwia komunikację z chmurą, a kierowca może interaktywnie korzystać z tych danych przez aplikację na smartfona Lotus. Aplikacja pozwoli kierowcom monitorować swoją Eviję z dowolnego miejsca na świecie, na przykład sprawdzając status naładowania akumulatora oraz zasięg. Wspiera także zdalne korzystanie z klimatyzacji, aby ogrzać lub schłodzić kabinę przed następną jazdą.

System infotainment Eviji zawiera chronograf umożliwiający kierowcy rejestrowanie czasów okrążeń. Połączenie z chmurą oznacza, że mogą przeglądać swoje osiągi na torze i przypominać sobie poprzednie sesje przez aplikację.

Ostateczna personalizacja

Lotus zaoferuje klientom Lotusa Evija niespotykaną dotąd możliwość personalizacji, umożliwiając im dokładne określenie, jak chcą, aby samochód wyglądał. Będzie to obejmować możliwość wyboru unikalnych wykończeń lakierniczych, wykończeń wnętrza i detali.

Tego rodzaju wytwórstwo będzie zapewniało dodatkowe możliwości. Lotus opracował zdolność wprowadzenia metalowych elementów bezpośrednio do kompozytowego nadwozia węgla, aby znaczek znajdował się całkowicie w równym poziomie z nadwoziem. Aktualnie Evija nosi częściowy znaczek flagi zjednoczonego Królestwa na filarze C, co sygnalizuje jej status jako brytyjskiego hypercara. Może to być jednak inna flaga, herb rodziny czy logo osobiste.

„Ta wytwornicza oznaka jest podobna do tej, która kojarzona jest z tradycyjnym rzemiosłem stolarskim, gdzie inkrustowano różne kolory drewna,” wyjaśnił Russell Carr, dyrektor projektowania w Lotus Cars. „Na Eviji to naprawdę pozostaje w gestii klienta, aby wybrać wszelkie materiały i wzory, które mu odpowiadają.”

Lotus opracowuje również kompleksowy program unikalnych aktywności dla właścicieli Lotusa Evija. Będą to obejmować VIP-dni torowe i inne wysokowydajne okazje motorsportowe.

Klient na pierwszym miejscu

Lotus Evija została zaprojektowana i stworzona w historycznej siedzibie Lotusa w Hethel, UK, a produkcja rozpocznie się w nowym dedykowanym obiekcie produkcyjnym onsite w roku 2020.

Zbudowanych zostanie maksymalnie 130 egzemplarzy, co zapewni ekskluzywność, odpowiadającą oszałamiającemu wyglądowi, przełomowej technologii i osiągom na światowym poziomie. Będą sprzedawane bezpośrednio klientom przez Lotus, z globalną siecią 220 sprzedawców w wsparciu. Plany dotyczące serwisowania i konserwacji samochodu dla każdego właściciela są obecnie w opracowaniu.

Lotus Evija ma cenę początkową wynoszącą 1,7 miliona funtów plus opłaty i podatki. Wpłata w wysokości 250 000 funtów zabezpiecza miejsce w produkcji.

Zbudowany w Wielkiej Brytanii, doskonały dla Wielkiej Brytanii

Wielka Brytania jest już uznawana za światowego lidera w produkcji samochodów o wysokich osiągach. Lotus od 71 lat jest w sercu tego sukcesu. Lotus Evija jeszcze bardziej umocni globalny status i reputację tego istotnego brytyjskiego sektora przemysłowego oraz powiązanych i różnorodnych łańcuchów dostaw.

Jednak jako pierwszy w pełni elektryczny hypercar od brytyjskiego producenta samochodów, wprowadzenie Eviji stwarza Lotusowi możliwość nowego i ekscytującego rozwoju tego sektora. Rośnie świadomość konsumentów i zapotrzebowanie na oszałamiające osiągi, jakie oferują napędy EV, co oznacza nowy rozwój i nowe umiejętności, a Lotus zamierza być kluczowym graczem w tej rewolucji.

Prawdziwy Lotus w każdym sensie

Lotus Evija jest wierny koncepcji i szczegółom pionierskich zasad, które założyciel firmy, Colin Chapman, stosował do budowy swojego pierwszego samochodu w 1948 roku. Jak w przypadku każdego nowego Lotusa, Evija była oglądana przez członków rodziny Chapmanów. Podczas prywatnego pokazu Eviji, Hazel Chapman – wdowa po Colinie – skomentowała: „Jest bardzo piękny i nie mogę się doczekać, aż zobaczę go na drodze.”

1471 KW AWD (2000 KM)

ParametrWartość
Moc1471 Kw @ - Rpm
2000 Hp @ - Rpm
1973 Bhp @ - Rpm
Moment obrotowy1254 Lb-Ft @ - Rpm
1700 Nm @ - Rpm
PaliwoElektryczny
Prędkość maksymalna199 Mph (320 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegówSingle Speed
Długość175.6 In (4460 Mm)
Szerokość78.7 In (1999 Mm)
Wysokość44.2 In (1123 Mm)
Masa własna3704 Lbs (1680 Kg)
Power PackLithium-Ion
Maximum Capacity70 Kwh
Range250 Miles (402.3 Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.