Pierwszy całkowicie nowy model Lotusa od czasu wprowadzenia Elisy w 1995 roku, Ever został zaprezentowany w 2008 roku na Brytyjskim Salonie Samochodowym jako jedyny na świecie sportowy samochód z silnikiem umieszczonym w środku, przeznaczony dla czterech osób.
Stworzony z myślą o klientach poszukujących ekskluzywności i rzadkości, ten sportowy samochód produkowany był w maksymalnie 2000 egzemplarzach rocznie, w zakładzie produkcyjnym Lotusa w Hethel.
Design zewnętrzny inspirował zwinnością i elegancją, z muskularnymi tylnymi nadkolami oraz niskimi i szerokimi proporcjami z przodu. Choć wygląd sugerował, że to Lotus, zachowując niektóre znane elementy stylizacji, Evora wyróżniała się falującą linią barków.
Wnętrze, w przeciwieństwie do minimalistycznego, wyścigowego stylu, z którym przyzwyczaił nas Lotus, w Everze miało bardziej wyrafinowane i łagodniejsze podejście, wykorzystując wysokiej jakości materiały, które tworzyły luksusową atmosferę.
Oferując oszałamiające osiągi, Evora miała zmodyfikowany silnik Toyoty, jednostkę V6 o pojemności 3,5 litra, która generowała 280 koni mechanicznych. Przy wadze nadwozia wynoszącej zaledwie 1350 kg, Ever przyspieszała do 100 km/h w mniej niż 5 sekund.
Japońscy mistrzowie gripu, firma Yokohama, nawiązała współpracę z Lotusem i opracowała specjalnie zaprojektowane opony dla Evory, która miała opony 22/40/18 z przodu oraz większe 255/35/19 z tyłu. Boki opon nosiły znaki towarowe LTS.
Pierwszy całkowicie nowy model Lotusa od czasu debiutu ikony – Lotusa Elise w 1995 roku, Lotus Evora wkracza na rynek samochodów sportowych jako jedyny na świecie samochód 2+2 z silnikiem umieszczonym z tyłu. Napędzany silnikiem V6 o pojemności 3,5 litra z tuningiem Lotusa, generującym 280 KM i ważący zaledwie 1350 kg, Lotus Evora obiecuje zachwycające osiągi. Podczas wstępnych testów na słynnym torze Nürburgring, inżynierowie Lotusa informują, że samochód jest niezwykle zwinny i zapewnia ogromną radość z jazdy – nawet gdy był w pełni zamaskowany, co ukrywało jego piękne linie przed wścibskimi paparazzi z branży motoryzacyjnej.
Oprócz doskonałych osiągów i wzorowego prowadzenia, Lotus Evora oferuje bardziej wyrafinowane doświadczenie posiadania niż mniejsze, czterocylindrowe modele Lotusa. Elegancko zaprojektowane wnętrze jest starannie wykończone, a jego wyposażenie obejmuje nowoczesne funkcje, takie jak zaawansowany system multimedialny z ekranem dotykowym oraz elektrycznie składane lusterka drogowe.
Ponieważ jednym z celów Lotusa Evora jest przyciągnięcie nowych klientów do marki Lotus, dużo uwagi poświęcono jego łatwości obsługi. Szersze i wyższe otwory drzwiowe oraz węższe progi sprawiają, że wsiadanie i wysiadanie z kabiny jest łatwiejsze niż w przypadku mniejszych sportowych modeli Lotusa (Elise, Exige, Europa i 2-Eleven), a sam projekt kabiny pomieści dwóch mężczyzn o wzroście 99. percentyla (190 cm) na przednich fotelach.
'Czynnik wygody’ Lotusa Evora obejmuje mniej oczywiste obszary samochodu. Na przykład, pod powierzchnią cała konstrukcja przedniego końca to nowoczesna aluminiowa jednostka modułowa, przymocowana do głównego podwozia wykonanego z aluminium. Ta jednostka modułowa została zaprojektowana tak, aby deformować się w celu maksymalnego bezpieczeństwa i zredukować koszty napraw w przypadku zderzenia czołowego.
Lotus Evora został zaprojektowany z myślą o globalnych przepisach motoryzacyjnych, a w przyszłości planowane są nowe wersje, w tym kabriolet.
Lotus Evora będzie ręcznie wykonany i budowany na nowej, dedykowanej linii montażowej w zaawansowanym zakładzie produkcyjnym Lotusa w Hethel, na wschodzie Anglii; ograniczenia produkcyjne będą ograniczać produkcję do około 2000 samochodów rocznie, co zapewni rzadkość i ekskluzywność tego dynamicznego nowego samochodu sportowego.
Mike Kimberley, dyrektor generalny Group Lotus plc, ma następującą opinię na temat tego ekscytującego nowego modelu: „Lotus Evora to największy kamień milowy, jaki Lotus osiągnął od narodzin Elisy 13 lat temu i jest częścią naszego śmiałego pięcioletniego planu strategicznego, który obejmuje wprowadzenie nowych samochodów i technologii na znacznie więcej rynków na całym świecie. Lotus Evora reprezentuje również podstawowe wartości Lotusa, takie jak wydajność przez niską masę i efektywność, oraz udowadnia, że można mieć fenomenalne osiągi, oszczędność paliwa, elegancki design i praktyczność w klasowym samochodzie sportowym 2+2 z silnikiem umieszczonym z tyłu, który spełnia globalne standardy bezpieczeństwa i homologacji.”
Mike Kimberley kontynuuje: „Patrząc w przyszłość, będziemy kontynuować badania, rozwój i produkcję lżej i bardziej wydajnych pojazdów, które są związane z naszą obszerną i dobrze ocenianą pracą nad wszystkimi aspektami przyszłych paliw, alternatywnych silników oraz elektrycznych i hybrydowych rozwiązań na przyszłość. Wszyscy mamy odpowiedzialność wobec przyszłych pokoleń, a Lotus Evora jest kolejnym przykładem, w którym Lotus podejmuje znaczące kroki w kierunku poprawy efektywności i zrównoważonego rozwoju motoryzacji, utrzymując Wielką Brytanię na czołowej pozycji w przemyśle motoryzacyjnym wysokiej technologii.”
LOTUS EVORA W SZCZEGÓŁACH
Styl czy funkcjonalność? Mamy oba… Zaprojektowany 'wewnętrznie’ przez Lotus Design, smukła i sportowa sylwetka używa płynnych form i wyraźnych powierzchni, aby komunikować prędkość, zwinność i wyrafinowanie. Niski i szeroki, z nowoczesnymi proporcjami, muskularnymi tylnymi łukami i zoptymalizowanymi wlotami powietrza, to z pewnością poważny samochód sportowy z silnikiem umieszczonym z tyłu, który zgrabnie ukrywa praktyczność swojej zdolności 2+2.
Russell Carr, szef Lotus Design, prowadził zespół projektowy Lotusa Evora z Stevenem Crijns, menedżerem ds. designu odpowiedzialnym za zewnętrzną część, oraz Anthonym Bushellem, starszym projektantem odpowiedzialnym za wnętrze.
„Kamieniem węgielnym sukcesu projektu była bliska współpraca z zespołem technicznym w celu opracowania pakietu, który pozwolił nam uzyskać prawidłowe proporcje” – mówi Russell Carr, szef designu. „Asymetryczne rozmiary kół, krótki tylny zwis, długi przedni zwis i osłona przednia z przesunięciem do przodu, wszystko to przyczynia się do nadania samochodowi wizualnego ruchu i zwinnej postawy. To dla nas niezwykle ważne, ponieważ chcemy, aby estetyka samochodu komunikowała jego cechy jezdne.”
Produkty Lotusa zawsze ucieleśniały doskonałą równowagę pomiędzy formą a funkcją, a Lotus Evora skutecznie kontynuuje tę tradycję. „Nigdy nie zapomnieliśmy o tym, że, chociaż ten samochód musi zapewniać użyteczność w rzeczywistości, samochody sportowe to emocjonalne zakupy i trzeba uwieść klienta uwodzicielskim wyglądem i egzotycznym charakterem. Jesteśmy zatem bardzo dumni, że mogliśmy wykorzystać funkcjonalność techniczną i użytkową, aby pozytywnie wpłynąć na projekt w kluczowych obszarach i stworzyć niektóre z najbardziej charakterystycznych cech samochodu” – mówi Carr.
Możliwości wsiadania i wysiadania, na przykład, wymusiły minimalny „próg” do wsiadania do Lotusa Evora. Po prostu usunęliśmy powierzchnię pod drzwiami i stworzyliśmy unikalny i dramatyczny element rzeźbiarski, który podkreśla postawę samochodu, jak i jego użyteczność.
W innych miejscach, aerodynamika brana pod uwagę dla oporu, docisku i chłodzenia miała znaczący, ale pozytywny wpływ na ogólną formę oraz detale, takie jak wloty powietrza. Pragnienie stworzenia zbalansowanego docisku, który zwiększa osiągi w zakrętach, doprowadziło do przyjęcia teraz „podpisowego” górnego wylotu chłodnicy, dyfuzora inspirowanego wyścigami i „pływającego tylnego skrzydła”. Ograniczenie oporu napędzało dramatyczny, kroplowaty układ kabiny, a krągły widok planu nadał samochodowi bardziej muskularny tylny bark i przekazuje poziom wyrafinowania odpowiedni dla tego segmentu rynku.
„Wierzymy, że nasze projekty powinny być szczere i dramatyczne, więc jesteśmy naprawdę zadowoleni z faktu, że te ikoniczne cechy spełniają swoje zadanie” – mówi Steven Crijns, menedżer ds. designu.
To wewnętrzne zrozumienie relacji pomiędzy technicznym a estetycznym przyniosło korzyści, gdy po raz pierwszy pełnowymiarowy model Lotusa Evora został przetestowany w tunelu aerodynamicznym – do pakietu aerodynamicznego samochodu wymagały jedynie minimalne dostosowania, aby spełnić cele dotyczące docisku i stabilności.
Steve Crijns dodał: „Ogólnie język projektu pokazuje wyraźne DNA pokrewieństwa z jego braćmi z Lotusa, jednocześnie ustanawiając swój własny wyróżniający się i nowoczesny temat.Fala na linii barków jest wspaniale powielana w dolnej części karoserii przez wycięty próg, tworząc muskularność podobną do torsu.”
„Widok z przodu w trzech czwartych jest naprawdę potężny” – kontynuuje Russell Carr. „Twoje oko podąża bez wysiłku, od naszej „podpisowej” przedniej części, ku tyłowi, płynnych powierzchniami i szybkimi liniami, które tworzą poczucie prędkości nawet gdy samochód stoi w miejscu. Z tej perspektywy widać również, jak dramatycznie osłona przednia okala kroplowaty kształt kabiny, a lekko wcięty kształt planu doskonale podkreśla muskularność tylnego błotnika. To jest niewątpliwie język samochodów z silnikiem umieszczonym z tyłu, a Lotus Evora niewątpliwie jest Lotusem.”
Widok z tylnej części w trzech czwartych jest równie uderzający i ten, który wiele osób pozna, gdy samochód przejedzie obok nich na drodze. Zwężająca się kabina, dyfuzor, pływające skrzydło, centralnie umieszczone podwójne końcówki wydechu i charakterystyczne wentylacje komory silnika łączą się, aby stworzyć całkowicie unikalny wygląd.
Przechodząc do wnętrza… Język projektowania wnętrza odzwierciedla ten zewnętrzny – proste, płynne powierzchnie, miękkie formy i wyraźne linie cech otaczają kabinę, otulając jej pasażerów. W przeciwieństwie do ostatnich produktów Lotusa, które używają inspirowanego wyścigami, technicznego minimalizmu, Lotus Evora stosuje łagodniejsze podejście, które wykorzystuje materiały i wykończenia premium, aby stworzyć nowoczesną, ale luksusową atmosferę, charakterystyczną dla produktów Lotusa.
Według Russella Carra, szefa Lotusa Design, „to ogromne odejście od tego, czego ludzie mogliby oczekiwać, na podstawie ostatniej historii Lotusa. Chcieliśmy, aby wnętrze Lotusa Evora było wyjątkowe i zaskakujące, a przy tym sportowe. Precyzyjnie wykonane metalowe wstawki i wysokiej jakości podświetlane przełączniki świetnie kontrastują z miękkimi, ręcznie szytymi powierzchniami ze skóry, nadając nowoczesnemu wnętrzu klasyczny akcent.”
Russell Carr kontynuuje: „Koło kierownicy z płaskim dnem, sportowe fotele przylegające do ciała, nowoczesna instrumentacja i ergonomiczne umiejscowienie przycisków zapewniają intuicyjne środowisko, które natychmiast tworzy połączenie między kierowcą a samochodem, zapewniając, że staje się on przedłużeniem jego ciała.”
Anthony Bushell, starszy projektant, wyjaśnił wybór materiałów w wnętrzu Lotusa Evora: „Jakość dotykowa jest niezwykle ważna w tym segmencie, dlatego chcieliśmy, aby wnętrze było zrobione z uczciwych, premium materiałów. Większość elementów sterujących jest na zamówienie, a każdy metalowy komponent to naprawdę metal.”
Oświetlenie zapewniające komfort jest wykorzystane w całym wnętrzu, nadając spektakularny, podświetlony efekt rzeźbiarski elementu kabiny.
Rozległe wykorzystanie ręcznie wykonanej, luksusowej skóry odróżnia Lotusa Evora od innych produktów Lotusa, a ze względu na jego znaczenie dla charakteru samochodu, w siedzibie Lotusa w Wielkiej Brytanii zbudowano cały nowy zakład wykończeń, poświęcony jego produkcji.
Nawet wersje podstawowe Lotusa Evora będą miały fotele wyłożone skórą, górne panele wykończeniowe drzwi oraz deski rozdzielcze, ale oczekuje się, że większość klientów wybierze pełne wykończenie ze skóry. Z dostępnością różnych kolorów skóry, klienci będą mieli możliwość personalizacji swoich Lotusa Evora.
Wysokiej technologii smakołyki
Wnętrze Lotusa Evora również korzysta z nowoczesnej technologii. Nowo opracowany system multimedialny Alpine z 7-calowym ekranem dotykowym oferuje zaawansowane funkcje audio, nawigacji satelitarnej, wideo, połączeń telefonicznych Bluetooth® oraz łączności z iPod®; ekran pełni również funkcję monitora dla opcjonalnej kamery do wstecznego parkowania Lotusa Evora. Element nawigacji satelitarnej systemu można wyjąć, co pozwala na programowanie z komfortu własnego domu lub zabranie go ze sobą, aby kontynuować podróż w nieznanym miejscu dla pieszych.
System audio Alpine jest jednym z najbardziej zaawansowanych systemów motoryzacyjnych na świecie. Nazywa się IMPRINT i korzysta z technologii poprawy dźwięku MultEQ, jest w stanie niwelować nierównowagi dźwięku, spowodowane na przykład przez szkło okienne kabiny, które tworzy echa, podczas gdy dywany tłumią średnie częstotliwości – co skutkuje niesamowicie wyraźnym, czystym i niezakłóconym odtwarzaniem dźwięku, gdziekolwiek siedzisz w samochodzie.
Na wszystkich modelach standardowo znajduje się stworzony na zamówienie system klimatyzacji opracowany przez Bergstrom, który został zaprojektowany do pracy w najgorętszym klimacie lub w najbliższej wilgotności, aby zapewnić maksymalny komfort pasażerów. Kontrola trakcji Lotusa oraz monitorowanie ciśnienia w oponach będą również dostępne.
Jeden rozmiar dla wszystkich
Same przednie fotele są bardzo wygodne i obite skórą, z lekkim mechanizmem regulacji manualnej do przodu i do tyłu, oparcia i lędźwi, zaprojektowanym w celu uzyskania wspierającej pozycji do jazdy.
Tylne fotele wersji 2+2 Lotusa Evora są przeznaczone dla dzieci i mniejszych dorosłych. Będzie również wersja dwuosobowa z półką bagażową z tyłu. Aby zmaksymalizować komfort z tyłu, jest sporo miejsca na stopy pod fotelami z przodu, a oba tylne siedzenia są wyposażone w mocowania ISOFIX dla pewnego montażu fotelików dziecięcych.
Kiedy nie są zajęte, tylne fotele stanowią wygodną przestrzeń do przechowywania, co zwiększa atrakcyjność Lotusa Evora jako samochodu codziennego. Bagażnik o pojemności 160 litrów, który sprytnie wyposażono w system chłodzenia świeżym powietrzem, aby zredukować wpływ ciepła z komory silnika, pomieści również pełny zestaw kijów golfowych.
Łatwe wsiadanie i wysiadanie
Przy Elise i jej wariantach, bezkompromisowy charakter samochodu sprawia, że wsiadanie i wysiadanie przez szeroki próg i przez stosunkowo wąski otwór drzwiowy/okienny jest częścią uroków posiadania. Dla Lotusa Evora i jego przeznaczenia dla poważnych kierowców codziennych, a także aby przyciągnąć nowicjuszy do marki Lotus, zapewniono większą wygodę i praktyczność.
W rezultacie próg jest teraz niższy i węższy (80 mm szerokości w porównaniu do 100 mm w Elise), a całe otwarcie drzwi jest wyższe. Drzwi otwierają się szerzej niż w Elise i jej krewnych, a wysokość przedniego siedzenia została podniesiona o 65 mm.
Ale podczas gdy Lotus Evora jest niewątpliwie bardziej 'lifestyle’ w kontekście codziennej praktyczności, gdy już siedzisz za jego płaskim kołem kierowniczym, czujesz się równie egzotycznie i sportowo, jak można oczekiwać od Lotusa.
Bezpieczniej
Podobnie jak Elise i jej warianty, związana z aluminiowym podwoziem Lotusa Evora ma niesamowitą wewnętrzną wytrzymałość, szczególnie w kontekście uderzeń bocznych. Dodatkowa sztywność skrętna całej struktury zapewniana jest przez stalową ramę mocowania pasów bezpieczeństwa, która również pełni funkcję struktury ochronnej w przypadku wywrócenia.
Deformowalne, wymienne moduły przedniego aluminiowego i tylnego stalowego podwozia są przymocowane do podwozia za pomocą połączeń zaprojektowanych w celu minimalizacji uszkodzeń podwozia, chroniąc główną komorę pasażerską w przypadku wypadku.
Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera są standardem. Poduszka powietrzna po stronie pasażera jest sprytnie zaprojektowana tak, aby rozwijać się pionowo, a następnie być odchylana do tyłu przez przednią szybę, aby zapewnić ochronę zarówno dzieciom, jak i dorosłym.
Hamulce z systemem ABS są standardem we wszystkich modelach, podobnie jak kontrola trakcji Lotusa (LTC); te systemy zostały opracowane we współpracy z firmą Bosch i pozwalają początkującym kierowcom na stałe wykorzystywanie możliwości hamowania i przyspieszania Lotusa Evora, a jednocześnie umożliwiają doświadczonym entuzjastom swobodę cieszenia się pełnym doświadczeniem jazdy Lotusa.
Podwozie: produkcja w niskich wolumenach architektura uniwersalnego pojazdu
Podwozie Lotusa Evora jest ewolucją architektury uniwersalnego pojazdu (VVA) z koncepcji Lotusa APX, wcześniej zaprezentowanej na targach motoryzacyjnych w Genewie, i pozwala na rozwój różnych pojazdów o maksymalnej wadze 1900 kg. Ta architektura została zaprojektowana tak, aby była bardziej odpowiednia do zastosowań średniego wolumenu, wykorzystując nasze procesy produkcyjne o niskim poziomie inwestycji kapitałowych. Struktura Lotusa Evora rozwija technologię „połączonej i nitowanej” stosowanej w rodzinie pojazdów Elise, z unikalnymi ekstruzjami i złożonymi panelami, zapewniając jednocześnie nowoczesną łatwość wsiadania/wysiadania, modułowość budowy oraz poprawione, tańsze naprawy.
Architektura Low Volume VVA została zaprojektowana tak, aby można ją było rozszerzać w szerokości, długości i wysokości. Wytrzymałość i sztywność podwozia VVA o niskiej objętości można modyfikować w sposób opłacalny poprzez zmianę grubości ścianek ekstruzji, bez zmiany wymiarów zewnętrznych. Możliwość wydłużania lub skracania ekstruzji z opcją dostosowania sztywności podwozia znacznie zwiększa liczbę pojazdów, które można opracować na podstawie tej architektury. Zastosowano również instalacje silników przednich i środkowych, a także hybrydowe i elektryczne pojazdy (EV).
Lotus Evora wykorzystuje kompozytowy dach jako obciążony element strukturalny, aby uzyskać wyjątkową sztywność pojazdu wynoszącą 26 000 Nm na stopień, dzięki częściowo dodatkowej funkcji ramy mocowania pasów bezpieczeństwa jako struktury ochronnej w przypadku wywrócenia, a częściowo dlatego, że zaawansowane kompozytowe panele nadwozia są elementami obciążonymi. Jednak przy tej wysokiej sztywności całkowita waga podwozia i modułów wynosi zaledwie 200 kg (waga prototypu), co pomaga utrzymać wagę całego samochodu na poziomie zaledwie 1350 kg (waga prototypu).
Aby dostarczyć tę strukturę o wysokiej wydajności, w dolnej strukturze wykorzystano połączone i nitowane aluminiowe ekstruzje wysokiej jakości oraz proste, eleganckie elementy z blachy złożone w oparciu o nagradzane projekty badawcze w tej dziedzinie. Lotus był pionierem technologii połączonych aluminiowych ekstruzji do użytku w pojazdach drogowych i z powodzeniem opracowywał samochody o wysokich osiągach dla innych firm motoryzacyjnych na całym świecie.
Centralna konstrukcja połączona jest z ekstruzjonowanym aluminiowym podwoziem z przodu oraz lekkim spawanym stalowym podwoziem z tyłu. Te moduły podwozia oferują również zalety w zakresie wygody i niskich kosztów napraw, a podczas produkcji mogą być dostarczane na linię produkcyjną w pełni zmontowane, gotowe do przymocowania.
Wysokotechnologiczne podwozie Lotusa Evora będzie produkowane w nowym zakładzie Lotus Lightweight Structures w Worcester, w Wielkiej Brytanii. LLS zatrudnia 120 wykwalifikowanych inżynierów, techników i personelu sprzedaży i będzie produkować wszystkie struktury aluminiowe Lotusa, w tym te dla modelu Elise, Exige, 2-Eleven i Europa oraz aluminiowe i kompozytowe struktury i komponenty dla szerokiej bazy klientów globalnych Lotusa.
Zawieszenie & animacja
Ramiona zawieszenia Lotusa Evora są odlane z aluminium, aby zredukować masę niewsprężynowaną. Są podobne pod względem wagi i sztywniejsze niż stalowe elementy stosowane w znacznie mniejszych pojazdach Elise, Exige i Europa, a ich nośność jest znacznie wyższa. Są przymocowane do przednich i tylnych modułów za pomocą dostosowanych tulei. Lotus Evora będzie korzystać z wysokowydajnych tłumików Bilsteina i sprężyn Eibach z unikalnymi górnymi mocowaniami podwójnymi dla zoptymalizowanego wyrafinowania pojazdu. Wspomagane hydraulicznie kierownictwo zapewnia regulowany zestaw kierowniczy dostosowany przez Lotusa.
Ogólnie rzecz biorąc, Lotus Evora dostarcza. Oferuje niesamowite prowadzenie typowe dla Lotusa i zapewnia niezrównaną przyjemność z jazdy. W rzeczywistości, zdaniem zespołu odpowiedzialnego za jazdę i prowadzenie, nowy samochód prawdopodobnie stanie się standardem klasy pod względem prędkości i zwinności.
Stój teraz… Wentylowane i krzyżowo przetłoczone tarcze hamulcowe – imponujące elementy o średnicy 350 mm z przodu i 332 mm z tyłu – oraz wysokowydajne, dedykowane zaciski hamulcowe Lotus AP Racing 4-potowe zapewniają imponującą siłę hamowania.
Wszyscy związani z programem testowania hamulców, przeprowadzonym na wymagających zakrętach, wzniesieniach i opadach Nürburgring, opisali hamulce jako 'fenomenalne’ o doskonałych właściwościach termicznych i znakomitym odczuciu nawet po długotrwałym użytkowaniu w ekstremalnych warunkach.
Częścią tego programu testowego było sfinalizowanie ustawień systemu ABS rozwijanego we współpracy z firmą Bosch. System jest ustawiony na bardzo wysokie progi i działa w sposób progresywny, co sprawia, że kierowcy często nie są świadomi, że aktywowali rzeczywiście ABS.
Bezpiecznie. Przyjemnie. Kontrola trakcji Lotusa
System wymiennej kontroli trakcji Lotusa (LTC) został opracowany jednocześnie z systemem ABS i działa poprzez system zarządzania silnikiem, aby zmniejszyć moc, gdy jest to konieczne, aby utrzymać przyczepność. W przeciwieństwie do wielu systemów kontroli trakcji, LTC został dostrojony, aby uzupełniać umiejętności kierowcy, nie przejmując kontroli. Kontrola trakcji Lotusa działa powyżej prędkości 5 mph (8 km/h) i działa znacznie szybciej niż wiele systemów opartych na hamulcach. System można całkowicie wyłączyć, nie zapewniając interwencji kontroli trakcji.
Utrzymując przyczepność – 18 cali z przodu, 19 cali z tyłu
Wybór opon jest kluczowym elementem w osiągach prowadzenia każdego Lotusa, a dla Lotusa Evora, partnerem rozwojowym został Yokohama.
Długoterminowa współpraca Lotusa z Yokohamą szybko przyniosła efekty w trakcie rozwoju, gdy początkowo rozmiar opony przedniej nie zapewniał wymaganego przez Lotusa bocznego przyczepu; japońscy eksperci od przyczepności opracowali specjalne opony szczególnie dla Lotusa Evora – 225/40 ZR18 z przodu i większą średnicę; 255/35 ZR19 z tyłu. Obie mają konstrukcję osnowową i mieszankę gumy unikalną dla Lotusa, oznaczone literami 'LTS’ na bokach.
Silnik V6 – podwójne VVT-i (’inteligentny’ zmienny czas otwarcia zaworów)
Wyjątkowa współpraca, jaką Lotus nawiązał z Toyotą przez wiele lat, w połączeniu z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem czterocylindrowych jednostek napędowych tej firmy w modelach Elise i Exige, zapewniły japońskiemu gigantowi miejsce na krótkiej liście dostawców silników do Lotusa Evora.
Ostateczny wybór to całkowicie aluminiowy silnik V6 DOHC 2GR-FE o pojemności 3,5 litra z podwójnym VVT-i (’inteligentnym’ zmiennym czasem otwarcia zaworów). Lotus starannie opracował własne oprogramowanie zarządzania silnikiem T6e dla tego silnika, aby zoptymalizować jego zgodność z unikalnymi wymaganiami Lotusa Evora, aby uzyskać maksymalną moc wynoszącą 280 KM przy 6400 obr./min, przy jednoczesnym zwiększeniu maksymalnego momentu obrotowego do 342 Nm przy 4700 obr./min (dane prototypowe).
Zmiany w systemach zarządzania silnikiem i wydechu pozwalają również na swobodniejsze obroty silnika V6 oraz zapewniają szybką reakcję na gaz; informacje zwrotne od zespołu rozwojowego sugerują, że moc silnika w średnim zakresie momentu obrotowego oznacza, że mocne osiągi będą łatwo dostępne, nie musząc przyspieszać do czerwonego zakresu. To czyni Lotusa Evora w pełni satysfakcjonującym samochodem do codziennego użytku na drodze i nagradzającym, gdy po prostu chcesz jeździć.
Silnik V6 2GR-FE jest połączony z ręczną sześciobiegową skrzynią biegów, również pochodzącą od Toyoty. Obecnie podwójna wersja tej skrzyni biegów jest w trakcie opracowywania dla jeszcze bardziej sportowego kierowcy.
Wielu właścicieli Lotusa cieszy się połączeniem unikalnych osiągów i efektywności, jakie oferują samochody tej marki. Zgodnie z wartościami Lotusa „osiągi przez niską masę”, emisja CO2 ma wynosić znakomitą wartość poniżej 225 g/km (dane prototypowe), podczas gdy testerzy raportują zużycie paliwa na poziomie powyżej 30 mpg (oczekujące formalne testy homologacyjne).
Co potrafi?
W momencie ujawnienia, pełne dane dotyczące osiągów nie zostały jeszcze skompilowane dla samochodu produkcyjnego Lotus Evora, Lotus ma jeszcze 6 miesięcy rozwoju do przeprowadzenia.
Choć dla Lotusa maksymalna prędkość jest mniej istotna niż stabilność przy prędkości, wczesne wskazania sugerują maksymalną prędkość wynoszącą 160 mph; sprint od 0 do 60 mph z miejsca szacuje się na mniej niż 5 sekund (dane prototypowe).
Test. Test. I jeszcze raz test
To globalny samochód, więc Lotus Evora był testowany na całym świecie. Od lodowych pustkowi Arktyki po upały pustyni, wysokogórskie Alpy, a także wiejskie drogi wokół fabryki w Hethel.
Spędził godziny krzycząc wokół Nürburgring i nieustannie okrążając tor testowy Lotusa w Hethel. Do momentu rozpoczęcia produkcji Lotusa Evora, prototypy pokonają setki tysięcy mil na niektórych z najgorszych dróg publicznych na świecie i będą torturowane na najtrudniejszych torach próbnych, jakie ma do zaoferowania branża motoryzacyjna, w tym ekstremalne testy nawierzchni, w Australii, a nawet w arizonskiej pustyni.
Był rzucany w bariery przy niskich i wysokich prędkościach, pod wieloma kątami, w tym czołowo; zdarzyło się nawet, że jego dach został sprasowany!
By czas, gdy Lotus Evora dotrze do salonów Lotusa od wiosny 2009 roku, będzie to najlepiej przetestowany model Lotusa w historii marki. Będzie to również jeden z wielkich kamieni milowych tej firmy.