Brytyjski producent samochodów Lotus zaprezentował nowy super samochód, stworzony do jazdy po drogach publicznych, ale z jeszcze większymi możliwościami na torze: Evora GT.
Lotus zawsze kojarzył się z pojazdami sportowymi i zwinnością. Przez długi czas nie miał już takiego znaczenia na rynku, aż do momentu, gdy zaprezentował model Elise, który wszystko zmienił. Jego podstawowe zasady dotyczące lekkich pojazdów i mocnych silników sprawdziły się doskonale, szczególnie dla tych, którzy wybierali się na tor wyścigowy na weekendowe wyścigi.
Na podstawie znanego już modelu Lotus Evora, wersja GT została wprowadzona w 2019 roku jako model na rok 2020. GT oparto na modelu Evora 4. Przede wszystkim GT jest lżejszy niż wersja 400. Jednym z powodów jest dostępność konfiguracji siedzeń 2 lub 2+2. Na liście opcji znajdował się drogi Pakiet węglowy, który pozwalał zaoszczędzić do 100 funtów (45 kg) wagi pojazdu. Nowe panele nadwozia z włókna węglowego również zwiększyły docisk aerodynamiczny, co poprawiło przyczepność w zakrętach przy wysokich prędkościach.
Wewnątrz, litery GT zostały wyhaftowane w oparciach foteli, aby przypominać, że to wersja GT. Na konsoli środkowej, przed dźwignią zmiany biegów, znajdowały się pokrętła do sterowania klimatyzacją, które przypominały te używane w samochodach wyścigowych do komunikacji radiowej. Na środku deski rozdzielczej zainstalowano jednostkę multimedialną Alpine z funkcją Apple CarPlay i Android Auto.
Silnik to ten sam doładowany silnik 3,5-litra od Toyoty, który był zamontowany w modelu Evora 400. Został dostrojony, aby uzyskać większą moc. Napęd realizowany był przez 6-biegową skrzynię manualną oraz dyferencjał o ograniczonym poślizgu Torsen.
Niezłomny w rozwoju samochodów sportowych klasy premium, Lotus zaprezentował nowy model Evora GT na rok 2020, który zastępuje Evora Sport 410 oraz Evora 400.
Dostępny w wersjach dwuosobowej oraz 2+2, z manualną i automatyczną skrzynią biegów, nowy Lotus Evora GT to najnowszy model w linii Evora, oferujący większą moc i moment obrotowy z już uznanego samochodu sportowego.
Zastosowanie wybranych komponentów z lekkiego włókna węglowego jako standard zapewnia nowemu Lotusowi Evora GT smukłą sylwetkę. Jednak, jak w przypadku wszystkich samochodów sportowych marki Lotus, aerodynamiczny docisk jest również wymogiem, a nowy coupe w klasie GT generuje do 64 kg docisku (dwa razy więcej niż Evora 400), co czyni go nowym punktem odniesienia w porównaniu do konkurencyjnych modeli w podobnym przedziale cenowym.
Lotus Evora GT napędzany jest specjalnie skalibrowaną i dostosowaną wersją silnika V6 o pojemności 3.5 litra z doładowaniem, który produkuje 422 PS (416 bhp) przy 7000 obr./min oraz 317 lb-ft (430 Nm) momentu obrotowego od 3500 obr./min, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 60 mph w zaledwie 3.8 sekundy. Opcja automatyczna ma moment obrotowy na poziomie 332 lb-ft (450 Nm) i osiąga podobny czas przyspieszenia.
Po zamontowaniu wszystkich opcji odchudzających, masa pojazdu spada do 3,104 funtów (1,408 kg). Oznacza to oszczędność wagi na poziomie 71 funtów (32 kg) w porównaniu do Evora 400.
Lotus Evora GT w szczegółach
Dodatkowy docisk aerodynamiczny uzyskiwany jest dzięki efektywnemu zarządzaniu przepływem powietrza pod i nad samochodem. Przedni spojler, zamontowany pod lekką kratką wlotową, redukuje przepływ powietrza podwoziem, a wyloty powietrza w nadkolach przednich oraz modelowane kanały z włókna węglowego za każdym otworem wentylacyjnym tylnego koła, współpracują z tylnym dyfuzorem pochodzącym z motorsportu, co przyczynia się do zwiększenia docisku z przodu i z tyłu. Krzywoliniowe dolne panele A wygładzają przepływ powietrza wzdłuż boków samochodu, zmniejszając opór powietrza. W sumie podnosi to model Evora GT do czołówki najefektywniejszych aerodynamicznie samochodów drogowych marki Lotus.
W odpowiednich dla samochodów sportowych, włókno węglowe odgrywa znaczącą rolę w konstrukcji pojazdu. Standardowe komponenty z kompozytu węglowego obejmują tylny zderzak, krzywoliniowe panele A, kanały powietrzne tylnego koła oraz osłony progów. Opcjonalny pakiet Carbon zawiera przedni panel dostępu, panel dachowy, jednolitą klapę z louvrem zintegrowanym z spoilerem i otoczką dyfuzora, wszystko wykonane z włókna węglowego, co przyczynia się do redukcji masy o 49 funtów (22 kg).
Skupienie się na krytycznej masie pojazdu zapewnia stosunek mocy do wagi wynoszący nawet 300 PS / tonę (295 bhp / tonę) oraz maksymalną prędkość do 188 mph (303 km/h).
Zmniejszając masę nieresorowaną, samochód został wyposażony w niezwykle lekkie, w pełni obrabiane, kutych aluminiowe felgi (przód 19″ 8J i tył 20″ 10.5J) w kolorze High Power silver lub błyszczącej czerni jako standard. Opcjonalnie dostępne są tylnie felgi szersze o 1 cal (10.5J), dostępne w satynowej czerni lub czerwieni. Moc hamowania zapewniają czterotłoczkowe zaciski AP Racing z przodu i z tyłu oraz lekkie dwuczęściowe tarcze hamulcowe z otworami i wentylacją (przód 370mm x 32mm, tył 350mm x 32mm).
Wykorzystując maksymalnie dostępny zasięg przyczepności, Lotus Evora GT jest wyposażony w opony Michelin Pilot Sport Cup 2 (245/35 ZR19-93Y z przodu i 295/30 R20-101Y z tyłu) oraz pakiet sportowego zawieszenia z ultra-lekkimi, niskoskrętnymi sprężynami Eibach i sportowymi amortyzatorami Bilstein – wszystko w standardzie.
Dalsza redukcja masy w Lotus Evora GT pochodzi z opcjonalnego wydechu tytanowego, który redukuje masę o 10 kg za tylną osią pojazdu.
Oprócz nowoczesnej, sześciobiegowej skrzyni manualnej z różnicowym ograniczonym poślizgiem typu Torsen, Evora GT dostępna jest również z automatyczną skrzynią biegów. Szybkie zmiany biegów przez lekkie aluminiowe łopatki zamontowane na kole kierownicy przyczyniają się do przyspieszenia od 0 do 60 mph w 3.8 sekundy.
Nowy Lotus Evora GT posiada cztery tryby ESP, które można wybrać za pomocą przełączników na desce rozdzielczej – 'Drive’, 'Sport’, 'Race’ i 'Off’. Ustawienia Sport i Race zwiększają reakcję na pedał gazu, co umożliwia kierowcy drobniejsze dostosowanie kontroli przed interwencją.
Wnętrze pojazdu to deska rozdzielcza, panele drzwiowe, tunel biegów i konsola środkowa wykończone czarną Alcantarą®, uzupełnione kontrastującym podwójnym szyciem (opcja skórzanej tapicerki). Lekka kierownica magnezowa pokryta jest skórą i Alcantarą®, pokrywa zestawu wskaźników jest z włókna węglowego, podobnie jak tylne części foteli wyścigowych Sparco. Zintegrowany 7-calowy system infotainment z ekranem dotykowym, funkcją Apple CarPlay i Android Auto, Bluetooth®, nawigacją satelitarną oraz kamerą wsteczną jest również standardem.
Każdy nowy Lotus Evora GT może być personalizowany przez coraz popularniejszy program Lotus Exclusive. Opracowany przez zespół projektowy Lotus, ma na celu zainspirowanie klientów, łączy tradycyjne brytyjskie rzemiosło z nowoczesnym wzornictwem i pozwala właścicielom dostosować pojazdy do ich osobistych upodobań. Od momentu wprowadzenia go w ubiegłym roku, około jedna trzecia wszystkich nowych samochodów Lotus przechodzi jakąś formę personalizacji.