LOTUS Evora GT430 2017-2018

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

LOTUS Evora GT430 2017-2018

Przejdź do galerii zdjęćLOTUS Evora GT430 2017-2018

Po sukcesie modeli Evora 400 i 410, brytyjski producent samochodów sportowych Lotus wprowadził w 2017 roku swoją najszybszą wersję do tej pory, GT430.

Lotus znany był z budowy lekkich i bardzo lekkich samochodów sportowych. Ich inżynierowie nie dążyli do setek koni mechanicznych, ale byli bardzo zdeterminowani, by zredukować wagę swoich pojazdów. Dla niektórych modeli, nawet dywaniki wewnętrzne były oferowane jako opcja.

Wygląd zewnętrzny GT430 jest tak agresywny, jak to tylko możliwe, z dużym wlotem powietrza na środku przedniego zderzaka i dwoma otworami po bokach, które schładzają hamulce. Na masce zainstalowano dwa wloty powietrza, aby pomóc w chłodzeniu radiatorów umieszczonych z przodu. Na górze przednich błotników, para otworów pomogła zredukować unoszenie się z nadkoli.

Wewnątrz minimalistyczny design był zdominowany przez sportowe fotele kubełkowe osadzone na wsparciu z włókna węglowego. Zainstalowany na desce rozdzielczej system infotainment był jedyną nowoczesną cechą, jaką można było dostrzec. Na konsoli środkowej znajdowało się kilka przycisków i przełączników, a także kilka prostych przycisków od producenta Renault i to wszystko. Jedyną ciekawą funkcją był materiał Alcantara na desce rozdzielczej, który miał na celu zredukowanie odblasków i refleksów na szybie.

Pod maską znajdował się ten sam silnik V6 od Toyoty, który był zainstalowany w innych samochodach marki Lotus. Posiadał on sprężarkę Edelbrock, która zwiększa moc do 430 KM, eliminując opóźnienia związane z doładowaniem. Silnik był standardowo połączony z 6-biegową skrzynią manualną, a opcjonalnie z 6-biegową automatyczną. Zainstalowano również mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, aby poprawić przyczepność, a ESP mogło być kalibrowane w celu pozwolenia na różne procenty poślizgu.

Po udanym wprowadzeniu modeli Lotus Evora 400 i Evora Sport 410 na rynki światowe, Lotus zaprezentował swój najsilniejszy model drogowy w historii – Lotus Evora GT430.

To piękne i czyste połączenie elegancji i mocy, Lotus skupił się na ręcznie wytwarzanych komponentach z włókna węglowego, aby nadać tej w pełni homologowanej Evora poziom precyzyjnego inżynierii i designu, jakiego dotąd nie widziano.

Ta skoncentrowana ewolucja głośno chwalonej Evory zaowocowała modelami przełomowymi dla słynnego brytyjskiego producenta. Napędzana nową wersją silnika V6 o pojemności 3,5 litra z doładowaniem, generującą 430 koni mechanicznych, oraz korzystająca z znacznego wzrostu docisku aerodynamicznego, rzadki model Evora GT430 wyróżnia się na tle konkurencji.

Oparty na uznawanej przez firmę doskonałości w inżynierii lekkiej oraz osiągając nowy standard wagowy wynoszący 1 258 kg (na sucho), Lotus Evora GT430 jest najsilniejszym i najbardziej zaawansowanym modelem drogowym producenta. Dzięki takim osiągom oraz doświadczeniu marki w dziedzinie podwozia, nowa Evora GT430 zapewnia ogromną prędkość i prowadzenie niespotykane w swojej klasie.

Biorąc pod uwagę oszałamiający design i fenomenalne osiągi, Lotus Evora GT430 staje się natychmiastowym klasykiem. Zaledwie 60 edycji tego superewora zostanie ręcznie wykonanych w Norfolk w Anglii i sprzedawanych na wybranych rynkach na całym świecie, a w związku z popularnością ostatnich limitowanych edycji Lotusa, już teraz ma szansę na tytuł prawdziwego samochodu kolekcjonerskiego.

Oznaczając powrót słynnego logo Lotusa oraz nawiązując do modeli Lotus Esprit V8 GT i Esprit GT3 z lat 90., ten dwuosobowy samochód ucieleśnia podejście firmy do szybkich samochodów sportowych. Przyspieszenie 0-60 mph zajmuje zaledwie 3,7 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 190 mph (305 km/h).

Dzięki nowym, specjalnie zaprojektowanym panelom karoseryjnym, z widocznymi sekcjami włókna węglowego z przodu i z tyłu, Lotus GT430 generuje aż 250 kg docisku aerodynamicznego dzięki zaawansowanej aerodynamice. Większe przednie otwory, nowy spoiler z włókna węglowego, płaty powietrzne i żaluzje umiejscowione na każdym nadkolu wyraźnie ilustrują superwłaściwości Lotusa Evora GT430, gdy jest oglądany z przodu. Z tyłu, kanały aerodynamiczne za każdym kołem zmniejszają ciśnienie w nadkolach i pozwalają zobaczyć szersze opony Michelin Pilot Sport Cup 2, a duży tylny dyfuzor zapewnia ostry wizualny efekt. Oba elementy wieńczą duże, profilowane skrzydło z włókna węglowego.

Jean-Marc Gales, dyrektor generalny Group Lotus plc, powiedział: „Evora GT430 to przełomowy samochód dla Lotusa. Inżynieria lekka i prowadzenie na najwyższym poziomie, połączone z aerodynamiczną ekspertyzą Lotusa, definiują Evora GT430 jako legendarny model. To naprawdę piękny samochód, starannie wykonany z ręcznie wytwarzanego włókna węglowego i wykorzystujący najnowszą aerodynamikę oraz lekkie materiały. To wysoko rozwinięte auto doskonale odzwierciedla uwagę Lotusa na inżynierię i design. Oczekujemy, że szczęśliwi właściciele będą zachwyceni jego czystą obecnością i oszałamiającymi osiągami.”

Szybszy, lżejszy, bardziej precyzyjny

Z unikalną karoserią i elementami aerodynamicznymi, a także większą mocą, Lotus Evora GT430 podnosi poprzeczkę dla drogowych samochodów sportowych. Oferuje równowagę i finezję, za które jest znany, połączone z oszałamiającą prędkością, doskonałą stabilnością i zwrotnością przy najwyższych prędkościach.

Każdy komponent Evory został oceniony przed włączeniem, aby zapewnić, że samochód zachowa tylko elementy niezbędne dla wydajności. Pomimo dodania komponentów zwiększających specyfikację o 9 kg (lekki tylny spojler z włókna węglowego oraz większe koła i opony), łączna waga na sucho spadła o 26 kg, do 1 258 kg, w porównaniu do już super lekkiej Evory Sport 410, co czyni to najlżejszą Evora drogową do tej pory.

Oprócz unikalnych, pełnowęglowych przednich i tylnych zderzaków, które mają widoczne sekcje splotu, samochód jest kompleksowo wyposażony w błyszczące, widoczne komponenty z włókna węglowego, w tym nowy przedni splitter, panel dostępu z przodu, panel dachowy i pełnej szerokości tylny spojler. Z tyłu znajduje się również pięknie zaprojektowana, jednolita tylna klapa z włókna węglowego, zawierająca sekcję z żaluzjami, która, razem z kompozytowymi panelami bocznymi, nadaje samochodowi niepowtarzalny profil.

Wszystkie samochody Lotusa uważane są za najlepsze w kwestii prowadzenia na rynku, a nowa Evora GT430 wynosi osiągi dynamiczne na wyższy poziom. Amortyzacja zapewniona jest przez regulowane jednostki Öhlins TTX, które można dostosować w 20 krokach dla ustawień kompresji i odbicia, a masa została zmniejszona o 10 kg w porównaniu do zestawu Evora Sport 410. Nowe, ultra lekkie sprężyny Eibach o niskim obciążeniu bocznym zapewniają zwiększenie sztywności sprężyny, a prowadzenie samochodu zostało dodatkowo poprawione dzięki zastosowaniu przednich i tylnych stabilizatorów.

Idealna do jazdy po drogach B, ale niezwykle szybka, gdy zajdzie taka potrzeba, nowa Evora GT430 może pokonać słynny tor testowy Hethel w 1 minutę i 25,8 sekundy – to rekord dla modelu Evora. Szybkość GT430 jest porównywalna z kultowym modelem Lotus 3-Eleven na tym samym torze, a osiągi tego samochodu pochodzą z połączenia sprytnej aerodynamiki i dynamicznych rozwiązań oraz czystej mocy. W rezultacie samochód manifestuje wizjonerski cytat Colina Chapmana: „Dodanie mocy sprawia, że jesteś szybszy na prostych; usunięcie wagi sprawia, że jesteś szybszy wszędzie.”

Doskonałym przykładem tego jest usunięcie kluczowej wagi z przodu i z tyłu osi Evora GT430, co zmniejsza moment bezwładności pojazdu, poprawiając jego reakcję przejściową, ogólną zwinność i informację zwrotną dla kierowcy.

Z silnikiem V6 o pojemności 3,5 litra, doładowanym i chłodzonym cieczą, silnik o nowej konfiguracji generuje 430 KM (436 PS) przy 7 000 obr./min i 440 Nm (325 lbft) momentu obrotowego od 4 500 obr./min. Wzrost momentu obrotowego osiągnięto dzięki standardowemu wprowadzeniu chłodnicy biegów powietrzno-cieczy, funkcji, która zadebiutowała w niedawno wprowadzonym na rynek północnoamerykańskim modelu Evora 400. Standardowo Evora GT430 wyposażona jest również w tytanowy układ wydechowy, co pozwala zaoszczędzić 10 kg przy tylnej osi pojazdu oraz dodatkowo wzmacnia dźwięk samochodu.

Również standardowo, sześciobiegowa manualna skrzynia biegów w Lotusie Evora GT430 ma koło zamachowe o niskiej bezwładności, co pomaga zapewnić szybkie zmiany, a mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu (LSD) zapewnia lepszą przyczepność i szybsze wychodzenie z zakrętów.

Znaczące zmiany aerodynamiczne wprowadzają elementy karoserii, które zwiększają docisk Evora GT430 do 250 kg przy maksymalnej prędkości 190 mph (305 km/h) i osiągają maksymalny docisk Evora Sport 410 wynoszący 64 kg przy zaledwie 90 mph (145 km/h). Opracowane w zastosowaniach sportowych, modyfikacje aerodynamiczne koncentrują się na zarządzaniu przepływem powietrza nad, pod i wokół samochodu. Generowany docisk jest odczuwalny nawet przy umiarkowanych prędkościach, co pozwala na osiąganie wyższych przeciążeń bocznych oraz zapewnia lepszą stabilność przy dużych prędkościach.

Nowy przedni splitter z włókna węglowego czysto oddziela i przyspiesza przepływ powietrza pod samochodem, a dwa powiększone wloty z włókna węglowego z wbudowanymi płatami powietrznymi efektywnie przemieszcza powietrze do wnętrz kół przednich, co pomaga zmniejszyć turbulencje i opór stworzony przez same koła. Lekkie, zakrzywione tylne krawędzie paneli nadkola przedniego kierują powietrze wzdłuż boku samochodu, a żaluzje umieszczone na górze każdego nadkola zmniejszają ciśnienie nad kołem.

Tył Lotusa Evora GT430 również otrzymał tę samą uwagę do detali, z głębokimi, rzeźbionymi kanałami za każdym kołem, które jak najszybciej odprowadzają przepływ powietrza z nadkoli, poprawiając docisk. Dominującym elementem jest duże, wysoko zamontowane, aerodynamicznie efektywne skrzydło z włókna węglowego.

Aby wykorzystać zwiększony docisk i moc, uchwyt mechaniczny zapewniają opony Michelin Pilot Sport Cup 2 szersze o 10 mm, o wymiarach 245/35 R19 z przodu i 295/30 R20 z tyłu, zamocowane na szerszych oponach 10.5J z tyłu. Ultra lekkie, kute aluminiowe koła są standardem, w kolorze czarnym lub srebrnym, z opcjonalnymi wykończeniami w błyszczącym czerwonym lub błyszczącym czarnym wzorze.

Można wybrać tryby dynamiki (z ustawieniami 'Drive’, 'Sport’, 'Race’ i 'Off’), które umożliwiają kierowcy lepszą kontrolę nad pojazdem przed interwencją systemu. Evora GT430 zawiera także nowo opracowaną funkcję zmiennej kontroli trakcji, bezpośrednio połączoną z ECU, która pozwala na ustawienie poziomu poślizgu kół przez kierowcę w trybie 'Race / Off’, z pięcioma wstępnie ustawionymi poziomami trakcji (1%, 3%, 6%, 9%, 12% poślizgu) i 'Off’ wyświetlanym na desce rozdzielczej.

Szybki samochód wymaga znacznej siły hamowania, a Evora GT430 wykorzystuje dwuczęściowe, wentylowane tarcze hamulcowe J z przodu, połączone z czterotłokowymi zaciskami AP Racing, a z tyłu stosowane są tarcze trzyczęściowe z lekkimi aluminiowymi rdzeniami, co pozwala zaoszczędzić 2 kg.

„Lotus słynie z wykorzystywania swojej wiedzy technicznej do rozwijania najlżejszych rozwiązań inżynieryjnych,” wyjaśnił Jean-Marc Gales. „Tak, jest niesamowicie mocny, ale GT430 nie polega na brutalnej wydajności. To skomplikowana równowaga mocy, finezji i trzymania drogi, bez względu na prędkość, i jest prawdziwym samochodem sportowym na tor i z powrotem, niezwykle skupionym i niesamowicie szybkim.”

Zewnętrzny motyw włókna węglowego wprowadza się również do ekskluzywnie wykonanej kabiny samochodu, z ręcznie produkowanymi komponentami o widocznym splocie jako standard. Należą do nich pięknie zaprojektowane fotele wyścigowe z włókna węglowego Lotusa, nowe progi drzwiowe z włókna węglowego oraz nowa lekka pokrywa deski rozdzielczej z włókna węglowego z nowym wzorem grafiki na wskaźniku.

Nowo zaprojektowane fotele Sparco z włóknem węglowym i unikalnym wykończeniem można również zamówić, podczas gdy klienci poszukujący bardziej wyścigowej kabiny mogą wybrać opcjonalne pasy czteropunktowe dla kierowcy i pasażera oraz tylną ramę tytanową.

Kierownica, deska rozdzielcza, panele drzwi, tunel transmisyjny i konsola centralna są wykończone w połączeniu czarnego Alcantary® i perforowanej skóry, przy czym dostępna jest opcja pełnego wykończenia skórzanego lub Alcantary® bez dodatkowych kosztów. Wszystkie opcje wykończenia są uzupełnione kontrastowymi ściegami w dwóch kolorach, w czerwonym i białym, oraz matowymi czarnymi panelami wewnętrznymi.

Można zamówić zintegrowany system multimedialny z ekranem dotykowym, w tym łączność z iPod® oraz funkcjonalność Bluetooth®, nawigację satelitarną i kamerę cofania.

Każdy nowy klient Lotusa Evora GT430 może spersonalizować swoje auto w ramach coraz popularniejszego programu Lotus Exclusive. Opracowany przez zespół projektowy Lotusa, mniej więcej jedna trzecia wszystkich nowych samochodów Lotusa przechodzi jakieś formy personalizacji. Stworzony, aby inspirować klientów, łączy tradycyjne brytyjskie rzemiosło z najlepszym nowoczesnym designem, i pozwala właścicielom dostosować pojazdy do ich osobistego gustu.

Nowy, w pełni homologowany Lotus Evora GT430 dostępny jest tylko w wersji dwuosobowej i można go już zamawiać. Wiosną 2018 roku zadebiutuje wersja Evora GT430 na rynek północnoamerykański.

Redukcja wagi w szczegółach

Zredukowana waga netto o 26 kg w porównaniu do Evory Sport 410 wynika z zastosowania standardowego tytanowego układu wydechowego (-10 kg), paneli karoserii z włókna węglowego (-4,7 kg), lekkich komponentów wnętrza (-2,5 kg), regulowanej jednostki sprężyn i amortyzatorów Öhlins i Eibach (-10 kg) oraz lekkich tylnych tarcz hamulcowych (-2 kg). Dodatkowo, staranna uwaga na szczegóły pod powierzchnią samochodu przyniosła znaczące korzyści, dodatkowo eliminując zbędną masę; na przykład cieńsza aluminiowa osłona podwozia (-1,5 kg), wprowadzenie lekkich aluminiowych uchwytów (-1,3 kg), lekkiego szkła polycarbonate dla tylnego okna (-0,5 kg) oraz przeprofilowany system napełniania płynów (-2,5 kg) przyczyniają się do całkowitej redukcji wagi.

3.5L V6 6AT RWD (436 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność3456 Cm3
Moc320.7 Kw @ 7000 Rpm
436 Hp @ 7000 Rpm
430 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy332 Lb-Ft @ 4500 Rpm
450 Nm @ 4500 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna174 Mph (280 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.7 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony245/35 R19 || 295/30R20
Długość173 In (4394 Mm)
Szerokość72.6 In (1844 Mm)
Wysokość48.4 In (1229 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.6/62 In (1
Rozstaw osi101.4 In (2576 Mm)
Pojemność bagażnika5.7 Cuft (161 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna2888 Lbs (1310 Kg)

3.5L V6 6MT RWD (436 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność3456 Cm3
Moc320.7 Kw @ 7000 Rpm
436 Hp @ 7000 Rpm
430 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy325 Lb-Ft @ 4500 Rpm
440 Nm @ 4500 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna190 Mph (306 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.8 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony245/35 R19 || 295/30R20
Długość173 In (4394 Mm)
Szerokość72.6 In (1844 Mm)
Wysokość48.4 In (1229 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.6/62 In (1
Rozstaw osi101.4 In (2576 Mm)
Pojemność bagażnika5.7 Cuft (161 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna2864 Lbs (1299 Kg)
Emisja CO2234 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.